درسهایی که راسل کرو از کارگردانان بزرگ آموخت
راسل کرو، بازیگر ۵۱سالهی استرالیایی برندهی اسکار با گلادیاتور (۲۰۰۰)، با کارگردانان سرشناس بسیاری کار کرده است؛ از ران هاوارد و مایکل مان گرفته تا ریدلی اسکات و دارن آرونوفسکی.
فیلم در استرالیا با استقبال خوبی روبهرو شد و به صورت مشترک با بابادوک (جنیفر کنت، ۲۰۱۴) برندهی جایزهی بهترین فیلم جوایز آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی استرالیا شد. فیلم در نیمهی اول ۲۰۱۵ در آمریکا هم به نمایش درآمد. راسل کرو که سال ۲۰۱۵ را با فیلم پدران و دختران (گابریل ماچینو) پشت سر گذاشت و امسال هم او را در اکشن ماجرایی در شن و خون (سال دیب) و تریلر جنایی مردان نازنین (شین بلک) خواهیم دید، در اینجا گوشهای از تجربههایش از حضور سر صحنهی فیلمسازان بزرگ را به زبان آورده است.
کرتیس هنسن
فیلم: محرمانهی لسآنجلس (۱۹۹۷)
«کرتیس هنسن اولین کسی بود که حین کار با او حسی واقعی از کنترل شدید را تجربه کردم. کرتیس ایدهی بزرگی داشت و میخواست آن را به روش خاصی به تصویر بکشد. فکر نکنم مسئولان استودیو متقاعد شده بودند که برای چنین داستان خاصی پول زیادی هزینه کنند. به همین خاطر کرتیس مدام تحت فشار بود تا بتواند آنچه را که دقیقاً مدنظرش بود حفظ کند و هرچند در ظاهر بخشهایی را کنار میگذاشت و در زمینههایی صرفهجویی میکرد اما حتی بیخیال یک فریم هم از آنچه در ذهن داشت نشد. وقتی با کرتیس همکاری میکنی، باارزشترین دارایی زمان است. او عجولانه تصمیم نمیگیرد. باید آرامآرام از کوه بالا برود. وقتی تصمیمی میگیرد، قطعاً تصمیم درستی است. او بینهایت باسواد است. آنچه از کار با او یاد گرفتم این بود که همان روز فیلمبرداریِ یک صحنه درباره آن حرف نزنم. چون او وقت لازم برای مرور و بررسی حرف من را در ذهنش نخواهد داشت. باید دستکم هفت روز به او وقت بدهی. تو به او میگویی: "هی، توی این صحنه، وقتی به اینجا میرسیم، بهتر نیست این کار یا آن کار را بکنم چون قبلاً این یا آن کار را انجام دادهام؟" و بعد باید اجازه بدهی درباره سؤال تو فکر کند. به همین خاطر وقتی به شخصیت او و شیوهی کارش پی بردم، خیلی خوب با هم کنار آمدیم.»
مایکل مان
فیلم: نفوذی (۱۹۹۹)
«از کار با مایکل لذت بردم. اگر در کار بازیگری واقعاً جدی هستی، او کارگردانی است که حتماً باید کار با او را تجربه کنی. برای مثال، او حین فیلمبرداریِ هر صحنهای با پوشهی مخصوص همان صحنه سر کار میآید. چیزهایی که از این پوشه بیرون میکشد عکسهایی است که از مجلهها بریده و او را یاد صحنهای که میخواهیم فیلمبرداری کنیم انداخته است، برشهایی کوچک از کتاب است یا نقل قولهایی از مردان بزرگ یا بخشی از یک شعر. در آن روز بهخصوص از آن پوشهی جادویی هر چیزی ممکن است بیرون کشیده شود. من میدانم چرا بعضی از بازیگرها زیاد علاقهای به همکاری با مایکل ندارند. یک بار ۲۴ ساعت یک روز را با مایکل گذراندم (میخندد). متوجه شدم که مایکل به روشی با من ارتباط برقرار میکند که میتوانم آن را درک کنم و اینکه میتوانم تحت هدایت او کار کنم. این روش برای من خیلی خوب نتیجه داد. اما میدیدم که او با افراد دیگری هم صحبت میکرد ولی تمام آنچه در وجودش بود به آنها نشان نمیداد؛ چون انرژیای را که قرار است به افراد بدهد در ذهنش جیرهبندی کرده است. او در هر لحظه در لایههای مختلف کار غرق است. این را درک میکنم که چرا بعضی اصولاً با او ارتباط برقرار نمیکنند. اما برای من، و به خصوص در آن زمان خاص، کار با او تجربهی شگفتانگیزی بود و او سر صحنه همراه بسیار خوبی است.»
ریدلی اسکات
فیلمها: گلادیاتور (۲۰۰۰)، یک سال خوب (۲۰۰۶)، گنگستر آمریکایی (۲۰۰۷) و رابین هود (۲۰۱۰)
ران هاوارد
فیلمها: یک ذهن زیبا (۲۰۰۱) و مرد سیندرلایی (۲۰۰۵)
پیتر ویر
فیلم: ارباب و فرمانده: دورترین کرانهی دنیا (۲۰۰۳)
«پیتر سر صحنه قریحهی شاعرانهی دوستداشتنیای دارد. ساخت این فیلم هم ماجراجویی بزرگ و جسورانهای بود. به نظرم حتی خود او هم در ابتدا متوجه نبود قدم در چنین ماجراجوییای گذشته است. چند روز از شروع کار گذشته بود که کنار مخزن آب غولآسایی ایستاده بودیم و حرف میزدیم. او داشت حرکت موجی در باد را نگاه میکرد. گفت: "راسل، مشکلی که دارم این است که باد و اقیانوس را در فیلمنامه شخصیت در نظر گرفتهام و حالا اصلاً هیچ ایدهای ندارم که چهطور میتوانم باد و اقیانوس را هدایت کنم." گفتم: "بهزودی متوجه میشوی. بیا، باید برویم سر کار!" (میخندد) درباره پیتر از گوشهوکنار شنیده بودم که حین کار سر صحنه موسیقی پخش میکند و اگر صدای تو از موسیقی بلندتر باشد، از تو میخواهد صحنه را ترک کنی. چون موسیقی برای همه پخش میشود و قرار است به همه کمک کند. من منتظر بودم این کار را انجام بدهم ولی این اتفاق نیفتاد. از او دلیلش را پرسیدم و او به من نگاه کرد و گفت: "وای خدای من، خیلی ممنونم! با خودم میگفتم مشکلی وجود دارد!" و روز بعد او با دستگاه پخش و موسیقی موتسارت سر صحنه آمد.»
دارن آرونوفسکی
فیلم: نوح (۲۰۱۴)
ارسال نظر