چرا باید «شهرزاد» را تماشا کنیم؟
تاریخ برای حسن فتحی همیشه بهانه ای بوده برای روایت عاشقانه های ناب.
روزنامه سینما: اصغر نعیمی نویسنده و منتقد ۱۰دلیل عمده برای تماشای سریال «شهرزاد» را به زبان آورده است که به شرح زیر می باشد:
1. تاریخ به او امکان میدهد تا فراتر از زمان و مکان امروز رفته و در باره عشق افسانه بسازد ، پس برای او مهم نیست که بستر داستان روایت زندگی فیلسوفی همچون ملاصدرا است (روشنتر از خاموشی) یا شرح قرار گرفتن ایران در هیاهوی جنگ جهانی (مدار صفر درجه) یا حکایتی غریب درباب لاتی آسمان جُل که شاهزاده خانمی او را به اجرای تعزیه در دوره ممنوعیت رضاخانی وادار میکند، در همه احوال فتحی کار اصلیاش و تمرکزش شرح همان دلبستگی است و باقی قضایا محملی بیش نیستند.
2. شهرزاد را باید دید چون یک داستان عاشقانه ناب و دیدنی است.
۳. چند وقت پیش داشتم فکر میکردم اگر قرار باشد پنج سریال ایرانیِ مورد علاقهام را انتخاب کنم، بعد از هزار دستان مرحوم علی حاتمی و دایی جان ناپلئونِ تقوایی/ پزشکزاد، سه تای بعدی این فهرست را حسن فتحی با میوه ممنوعه، مدار صفر درجه و شب دهم، به خود اختصاص داده. شهرزاد را باید دید چون حسن فتحی آن را ساخته.
۴. حالا بعد از آن سریالهای دیدنی ؛ شهرزاد به گمانم تمام تجربههای قبلی حسن فتحی به بار نشستهاند و با اثری مواجهیم به غایت جذاب، فکر شده و از همه مهمتر برخلاف رسم روز سریال سازی این روزها کاملاً عاری از شلختگی، تر و تمیز و شکیل و چشمنواز در شکل و ساختار بصری با داستانی پرملاط و که در این چند قسمت ابتدایی حتی یک لحظه از نفس نمیافتد و با قدرت و اقتدار جلو میرود.
۵. فتحی امکان سریالسازی برای شبکه خانگی را جدی گرفته و از آن یک فرصت مناسب ساخته تا بهترین کارش را ارائه کند ، در این مسیر مطلقاً کمفروشی نشده، چه در قصه و چه در تولید و پروداکشن سازندگان شهرزاد گشادهدستانه به میدان آمدهاند و آنچه را که باید هزینه کیفیت کردهاند و این از سر و شکل کار کاملاً پیداست. در دورهای که کم فروشی در سینما و تلویزیون دارد به سنت و عادت تبدیل می شود و فقر و صرفهجویی کارها را از سر و شکل انداخته تماشای کار خوش سر و شکل شهرزاد لذتبخش است.
۶. شهرزاد در اجرا جزییات خوبی دارد و مشخص است با وسواس ساخته شده ، تصاویر افشین احمدی چشمنوازند، طراحی صحنه و لباس خوب و متناسب و کار چهرهپردازی سعید ملکان مثل همیشه غیر متطاهرانه اما درخشان در ساختن تیپ و چهرههاست. مشخص است فتحی و گروهش به درستی و برخلاف سایر آثار تاریخی مرسوم، در نورپردازی، آرایش صحنه و طراحی لباسها از رنگهای گرم و حتی تند نترسیدهاند.
۷. چینش بازیگران سریال فوقالعاده است ، همه در جای درست خود ترکیبی متنوع و در عین حال هماهنگ و متناسب ساخته اند، این میان شهاب حسینی و ترانه علیدوستی هر چند مثل همیشه فوقالعادهاند و بازی بقیه بازیگران، به خصوص مهدی سلطانی، محمود پاکنیت، پریناز ایزدیار و مونا احمدی استاندارد بالا و خوبی دارد، اما درخشش چشمگیر کار از آن استاد نصیریان است که یک پدرخوانده ایرانی را با تمام ظرافتها و ریزهکاریهایش، بدون کمترین غلو، درشتنمایی و رفتارهای متظاهرانه که معمولاً اولین دستاویز بازیگران در اجرای چنین نوع نقشهایی است، و با مهارت تمام بازی کرده. حضور استاد نصیریان در شهرزاد دیدنی است و دستمریزاد دارد.
۸. شهرزاد قصه دارد.
حسن فتحی اهمیت داستان را می داند و از آن مهمتر اینکه داستانگوی خوبی است، به خصوص در عرصه سریال بسیار بهتر عمل میکند، گویی گستردهگی و فراخی زمان سریال برای داستانهایی که او دوست دارد امکان بهتر و قالب مناسبتری است.
حالا در شهرزاد داستان پرکشش و طراحی شخصیتها دقیق و جذاب است. تا این جا، هر قسمت پُر و پیمان نوشته شده و به اندازه کافی اوج و فرود و کشش دارد تا برای ادامه سریال و دیدن قسمت بعدی شوق و انگیزه داشته باشیم. حسن فتحی با شهرزاد یک بار دیگر اهمیت داستان خوب و خوب داستان گفتن را به ما یادآوری میکند. شهرزاد را باید دید به خاطر داستان خوب و شخصیتهای جذابش.
۹. شهرزاد ثابت میکند در دنیای امروز ملودرام خوب نوشته شده و خوب ساخته شده، هنوز کار میکند، جواب میدهد و تاثیر میگذارد، البته اگر با اعتقاد به سراغ آن برویم، فتحی شهرزاد را با اعتماد به نفس تمام ساخته و برخلاف رسم روز نه از ملودرام ساختن ترسیده و نه موقع ساختن آن دست و دلش لرزیده. با علاقه و اعتقاد کارش را کرده و تا ته خط رفته. نمیشود ملودرام بسازی و همزمان ضد قراردادهای ژانر عمل کنی و نگران منکران و منتقدین باشی و بخواهی اطوارهای روشنفکرانه را قاطی روایت کنی.
فتحی با هوشمندی دریافته که در کار با ژانر باید روراست بود و قواعد بازی را رعایت کرد، حاصل این اعتقاد و اعتماد به خود و ژانر البته تاثیرگذار از کار درآمدن اثر است. شهرزاد ملودرامی دیدنی و تاثیرگذار است و در این روزگار کمدیهای ارزان و سبک و یا داعیههای شبهروشنفکری سینمای اجتماعی، چه چیزی بهتر از تماشای یک ملودرام جاندار و خوب؟
۱۰. به اول یادداشت برگردم.
شهرزاد یک داستان عاشقانهی تراژیک است، یک فیلم عشقی با تمام ویژگیهای خوب آن. راستش را بگویم و خلاص. فیلم عشقی خوب و لحظات خوب یک فیلم عاشقانه هنوز هم من را زیر و رو میکند.
مثل پایان قسمت پنجم که شهرزاد بر سر قرار با فرهاد آمد و آب پاکی را روی دست او ریخت که دیگر رابطهشان تمام شده و هیچ وصلی میانشان ممکن نیست و فرهاد باید بیخیال او شود، بعد از کافه آمد بیرون و گوشه خیابان بغضش ترکید و همانطور که گریه میکرد صدای محسن چاوشی روی تصویر آمد که با آن صدای جادوییاش خواند:
"همه جا رو گشتم کجایی عزیزم
بیا تا رگامو تو خونت بریزم
بیا روتو رو کن منو زیر و رو کن
بیا زخمهامو یه جوری رفو کن…"
یا آنجایی که نصیریان در جواب شهرزاد که پرسید چرا میان این همه دختر من را برای ازدواج با دامادت انتخاب کردی، با چشمهای یک عاشقِ پنهانکار و پرده پوش نگاهش کرد و گفت:
" من این حروف نوشتم چنانکه غیر ندانست
تو هم ز روی کرامت چنان بخوان که تو دانی…"
ترانه علیدوستی - پریناز ایزدیار - گلاره عباسی در سریال "شهرزاد" به کارگردانی حسن فتحی
1. تاریخ به او امکان میدهد تا فراتر از زمان و مکان امروز رفته و در باره عشق افسانه بسازد ، پس برای او مهم نیست که بستر داستان روایت زندگی فیلسوفی همچون ملاصدرا است (روشنتر از خاموشی) یا شرح قرار گرفتن ایران در هیاهوی جنگ جهانی (مدار صفر درجه) یا حکایتی غریب درباب لاتی آسمان جُل که شاهزاده خانمی او را به اجرای تعزیه در دوره ممنوعیت رضاخانی وادار میکند، در همه احوال فتحی کار اصلیاش و تمرکزش شرح همان دلبستگی است و باقی قضایا محملی بیش نیستند.
2. شهرزاد را باید دید چون یک داستان عاشقانه ناب و دیدنی است.
۴. حالا بعد از آن سریالهای دیدنی ؛ شهرزاد به گمانم تمام تجربههای قبلی حسن فتحی به بار نشستهاند و با اثری مواجهیم به غایت جذاب، فکر شده و از همه مهمتر برخلاف رسم روز سریال سازی این روزها کاملاً عاری از شلختگی، تر و تمیز و شکیل و چشمنواز در شکل و ساختار بصری با داستانی پرملاط و که در این چند قسمت ابتدایی حتی یک لحظه از نفس نمیافتد و با قدرت و اقتدار جلو میرود.
۵. فتحی امکان سریالسازی برای شبکه خانگی را جدی گرفته و از آن یک فرصت مناسب ساخته تا بهترین کارش را ارائه کند ، در این مسیر مطلقاً کمفروشی نشده، چه در قصه و چه در تولید و پروداکشن سازندگان شهرزاد گشادهدستانه به میدان آمدهاند و آنچه را که باید هزینه کیفیت کردهاند و این از سر و شکل کار کاملاً پیداست. در دورهای که کم فروشی در سینما و تلویزیون دارد به سنت و عادت تبدیل می شود و فقر و صرفهجویی کارها را از سر و شکل انداخته تماشای کار خوش سر و شکل شهرزاد لذتبخش است.
۶. شهرزاد در اجرا جزییات خوبی دارد و مشخص است با وسواس ساخته شده ، تصاویر افشین احمدی چشمنوازند، طراحی صحنه و لباس خوب و متناسب و کار چهرهپردازی سعید ملکان مثل همیشه غیر متطاهرانه اما درخشان در ساختن تیپ و چهرههاست. مشخص است فتحی و گروهش به درستی و برخلاف سایر آثار تاریخی مرسوم، در نورپردازی، آرایش صحنه و طراحی لباسها از رنگهای گرم و حتی تند نترسیدهاند.
۷. چینش بازیگران سریال فوقالعاده است ، همه در جای درست خود ترکیبی متنوع و در عین حال هماهنگ و متناسب ساخته اند، این میان شهاب حسینی و ترانه علیدوستی هر چند مثل همیشه فوقالعادهاند و بازی بقیه بازیگران، به خصوص مهدی سلطانی، محمود پاکنیت، پریناز ایزدیار و مونا احمدی استاندارد بالا و خوبی دارد، اما درخشش چشمگیر کار از آن استاد نصیریان است که یک پدرخوانده ایرانی را با تمام ظرافتها و ریزهکاریهایش، بدون کمترین غلو، درشتنمایی و رفتارهای متظاهرانه که معمولاً اولین دستاویز بازیگران در اجرای چنین نوع نقشهایی است، و با مهارت تمام بازی کرده. حضور استاد نصیریان در شهرزاد دیدنی است و دستمریزاد دارد.
حسن فتحی اهمیت داستان را می داند و از آن مهمتر اینکه داستانگوی خوبی است، به خصوص در عرصه سریال بسیار بهتر عمل میکند، گویی گستردهگی و فراخی زمان سریال برای داستانهایی که او دوست دارد امکان بهتر و قالب مناسبتری است.
حالا در شهرزاد داستان پرکشش و طراحی شخصیتها دقیق و جذاب است. تا این جا، هر قسمت پُر و پیمان نوشته شده و به اندازه کافی اوج و فرود و کشش دارد تا برای ادامه سریال و دیدن قسمت بعدی شوق و انگیزه داشته باشیم. حسن فتحی با شهرزاد یک بار دیگر اهمیت داستان خوب و خوب داستان گفتن را به ما یادآوری میکند. شهرزاد را باید دید به خاطر داستان خوب و شخصیتهای جذابش.
۹. شهرزاد ثابت میکند در دنیای امروز ملودرام خوب نوشته شده و خوب ساخته شده، هنوز کار میکند، جواب میدهد و تاثیر میگذارد، البته اگر با اعتقاد به سراغ آن برویم، فتحی شهرزاد را با اعتماد به نفس تمام ساخته و برخلاف رسم روز نه از ملودرام ساختن ترسیده و نه موقع ساختن آن دست و دلش لرزیده. با علاقه و اعتقاد کارش را کرده و تا ته خط رفته. نمیشود ملودرام بسازی و همزمان ضد قراردادهای ژانر عمل کنی و نگران منکران و منتقدین باشی و بخواهی اطوارهای روشنفکرانه را قاطی روایت کنی.
فتحی با هوشمندی دریافته که در کار با ژانر باید روراست بود و قواعد بازی را رعایت کرد، حاصل این اعتقاد و اعتماد به خود و ژانر البته تاثیرگذار از کار درآمدن اثر است. شهرزاد ملودرامی دیدنی و تاثیرگذار است و در این روزگار کمدیهای ارزان و سبک و یا داعیههای شبهروشنفکری سینمای اجتماعی، چه چیزی بهتر از تماشای یک ملودرام جاندار و خوب؟
شهرزاد یک داستان عاشقانهی تراژیک است، یک فیلم عشقی با تمام ویژگیهای خوب آن. راستش را بگویم و خلاص. فیلم عشقی خوب و لحظات خوب یک فیلم عاشقانه هنوز هم من را زیر و رو میکند.
مثل پایان قسمت پنجم که شهرزاد بر سر قرار با فرهاد آمد و آب پاکی را روی دست او ریخت که دیگر رابطهشان تمام شده و هیچ وصلی میانشان ممکن نیست و فرهاد باید بیخیال او شود، بعد از کافه آمد بیرون و گوشه خیابان بغضش ترکید و همانطور که گریه میکرد صدای محسن چاوشی روی تصویر آمد که با آن صدای جادوییاش خواند:
"همه جا رو گشتم کجایی عزیزم
بیا تا رگامو تو خونت بریزم
بیا روتو رو کن منو زیر و رو کن
بیا زخمهامو یه جوری رفو کن…"
یا آنجایی که نصیریان در جواب شهرزاد که پرسید چرا میان این همه دختر من را برای ازدواج با دامادت انتخاب کردی، با چشمهای یک عاشقِ پنهانکار و پرده پوش نگاهش کرد و گفت:
" من این حروف نوشتم چنانکه غیر ندانست
تو هم ز روی کرامت چنان بخوان که تو دانی…"
پ
نظر کاربران
شهرزاد یه قصه معمولی داره قهرمان های فیلم های آقای فتحی همیشه خانم ها هستند و این عشقی که شماها اینقدر به آن پرداخته اید فقط دو قسمت از سریال ادامه داشت دیدید که فرهاد به سرعت برای شهرزاد جایگزین پیدا کرد و یادمان نرود که تا قسمت چهارم سریال خیلی کسل کننده بود و از قسمت پنجم اما محسن چاووشی به داد تهیه کننده سریال رسید در انتخاب بازیگر ترانه علیدوستی اصلا انتخاب مناسبی نبود ( همان قدر که انتخاب استاد نصیریان برای بزرگ آقا مناسب بود. )ولی بازی خوب عالیجناب نصیریان و البته شهاب حسینی آدم رو وادار می کنه حتما سریال رو دنبال کنه . تروخدا یه جوری ننویسین آدم فکر کنه دارین راجب یه سریالی تو مایه های دانتون ابی حرف می زنید .
بابا خفه شدم از شما رسانه ها ! هی شهرزاد شهرزاد ! بابا فهمیدیم خوبه! من خودم شهرزادو خریداری می کنم ولی این اثر یه اثر متوسط رو به خوبه نه یه شاهکار هر چند آقای فتحی همیشه از بقیه سریال سازا یه سر و گردن بالاتر بوده از شب دهم و مدار صفر درجه تا میوه ممنوعه( البته توی سالهای اخیر کارایی مثل زمانه و در مسیر زاینده رود کیفیت پایینتری داشتند مخصوصا زمانه) و البته فیلم سینمایی کیفر اینم یه اثره شکل همونا مگه از اون اثر ها انقدر تعریف کردین واقعا نمیدونم هدفتون چیه؟ شما رسانه بخاین یه چیزو بالا ببرین می برین ! به نظرم کار شما رسانه ها بیشتر داره به یه ضد تبلیغ تبدیل میشه حداقل برای من
راستی نمیدونستم که یکی از شاخصه های کار خوب نترسیدن چهره پرداز از استفاده از آرایشهای غلیط و تند تو چهره پردازیه! اصلا به بدی یا خوبیه این داستان کاری ندارم ولی اینکه نویسنده یکی از حسن های این سریالو این گفته واقعا خنده داره
این سریال از همه سریال های ایرانی یک سر و گردن بالاتره
چراباید شهرزاد را تماشا کنیم؟درواقع باید گفت چرا برای شهرزاد انقد تبلیغات میکنید؟کیمیا احتیاج ب تبلیغ نداره ولی شهرزاد باید براش تبلیغ شه تا بریم پول خرج کنیم بخریم.مثل قلب یخی تهش چیشد؟؟؟بااونمهمه تعریف.
پاسخ ها
وقتی اثری در بخش خصوصی تولید میشه معلومه که نیاز به حمایت مخاطب داره. معلومه که نیاز به تبلیغ داره.چون با بودجه های دولتی صدا و سیما ساخته نشده که یک طرفه هرچیزی رو به خورد ملت بدن .اونا چون مستقیم به حمایت مردم نیاز دارن تمام سعیشون رو می کنن که محصول خوب ارائه بدن. البته مشخصه که وقتی شبکه نمایش خانگی رسما شروع به کار کرد آزمون و خطاهایی هم داشت مثل قهوه تلخ و قلب یخی. این رسانه میدونه که برای ماندگاری باید کار خوب ارائه بده. میتونید این روزها سریال معمای شاه رو با تاریخ مقایسه کنید و تفاوت رو متوجه شوید.
1 - جایگزین کردن نشونه ی فراموش کردن نیست. خیلی ها هستند که به اصطلاح به عشقشون نمیرسن اما ازدواج می کنن و خاطره عشق اول همیشه همراهشونه.
2 - ترانه علیدوستی به شایستگی نقش یک دختر باوقار و متین ایرانی رو بازی میکنه. دختری که در حد توانش سعی می کنه بجنگه و تسلیم نشه اما حتی وقتی به اجبار تسلیم میشه سعی می کنه جریان ساز زندگیش باشه (اشاره به ادامه تحصیل) و صلح ایجاد کنه (آشتی خانواده ش با خانواده فرهاد) .
3 - طبیعیست که هیچ اثری بدون نقص نیست اما بهتر است هر چیزی را با بضاعت ما مقایسه کنید. برای این روزهای سینما و تلویزیون ما شهرزاد نعمت بزرگیست.
پاسخ ها
در مورد بند یک صحبت شماباید بگم درسته اما اون خیلیها که شما میگید لااقل یه چند سالی صبر می کنند نه یکی دوماه
در مورد بند 2 :ساغر خانم هیچ دختر" باوقار و متین ایرانی "پدرش رو با سقط جنین تهدید نمی کنه
دوست عزیز حق با شماست . اما ما با یک اثر نمایشی رو دنبال می کنیم که حوادث زیادی قراره توش اتفاق بیفته و بچه شهرزاد هم باید بخشی از این ماجرا باشه. پس زمان بندی تعیین کننده ست. در مورد تهدید هم به شناخت ما از شخصیت شهرزاد برمیگرده. شهرزاد تحصیلکرده ست اما قربانی میشه . اون فرار می کنه اما ذهنیت ما عوض نمیشه چون به راه اون بیشتر اطمینان داریم . و اینکه اون سعی می کنه بعد از قربانی شدن خودش این اتفاقات برای خواهر کوچکترش نیفته.
چراباید شهرزاد را تماشا کنیم؟درواقع باید گفت چرا برای شهرزاد انقد تبلیغات میکنید؟کیمیا احتیاج ب تبلیغ نداره ولی شهرزاد باید براش تبلیغ شه تا بریم پول خرج کنیم بخریم.مثل قلب یخی تهش چیشد؟؟؟بااونمهمه تعریف.
برام جالبه...وقتی یه اثری به موفقیت نسبی دست پیدا میکنه همیشه یه دسته افراد هستن که اغلب از کنار خوبی ها و نقاط قوت اثر به راحتی عبور میکنن و به دنبال هر نوع اشکالی اعم از ریز و درشت میگردن...نباید انتظار داشته باشیم که این سریال خالی از هرگونه اشتباه باشه. اگر از نقاط ضعف سریال تا این اندازه بیزارید بهترین راه همون ندیدن سریاله...
برترین عزیز شما که قبلا از حجابهای کامنل بازیگران شهرزاد د ر روز عروسیش گفتید به نظرتون در همین عکسی که از روز عروسیش گذاشتید وموهاش بیرونه کامل هست آیا ؟
اگر این سریال اینقدر خوبه وطرفدار داره دیگه نیازی به تبلیغ نیست چرا اینقدر تبلیغش را میکنید ؟
يعني عاليه اين سريال، بي عيب و نقص و قوي و با داستان ... دوستاني كه انتقاد ميكنن يا فيلم كم ميبينن يا فيلم شناس نيستن ... از نظر شماها سريال كيميا خوبه؟ يا معماي شاه؟ بازيگراي اين سريال انقدر خوب بازي ميكنن كه جايي واسه انتقاد نميمونه، پيشنهاد ميكنم حتماً ببينيد