با انیمیشن های ایرانی آشنا شوید
فروش خوب و استقبال مردم از «تهران ۱۵۰۰» راه اکران انیمیشن های سینمایی ایرانی را هموار کرد؛ به نحوی که از آن زمان تا حالا سه انیمیشن دیگر هم روی پرده رفته که آخرین آن، انیمیشن «شاهزاده روم» است.
فروش خوب و استقبال مردم از «تهران ۱۵۰۰» سرانجام راه اکران انیمیشن های سینمایی ایرانی را هموار کرد؛ به نحوی که از آن زمان تا حالا سه انیمیشن دیگر هم روی پرده رفته که آخرین آن همین «شاهزاده روم» است.
رستم و سهراب
چه کسی آن را ساخت : داریوش دالوند
کی تولید شد: سال ۱۳۸۷
تولیدش چه مقدار زمان برد: این انیمیشن بعد از چهار سال در سال ۹۱ آماده اکران شد.
هزینه تولید چقدر شد: یک میلیارد و ۷۸۲ میلیون تومان
داستانش چیه: همان داستان معروف رستم و سهراب شاهنامه است با این تفاوت که در انتهایش سهراب توسط رستم کشته نمی شود.
ویژگی منحصر به فردش چه بود: سرپرست دوبلاژ فیلم محمدرضا علیمردانی است، همان بائو معروف پایتخت. او جزء دوبلورهای نسل جدید است که با دوبله کارتون های روز جهان تحولی در صنعت دوبله ایران به وجود آوردند، هرچند کار این عده مورد قبول دوبلورهای کلاسیک و قدیمی نیست، اما مردم از کارهای آنها خیلی استقبال کردند. درخصوص این انیمیشن هم باید گفت که دوبله یکی از نقاط برجسته آن است.
چه مدتی در انتظار اکران بود: حدود دو سال.
استقبال از آن چطور بود: رستم و سهراب با وجود اینکه خود عوامل از آن خیلی راضی هستند، اما به لحاظ طراحی کاراکتر و فضاسازی، اصلا مخاطب را برای تماشایش تهییج نمی کرد، برای همین مدت اکرانش خیلی کوتاه بود.
جمشید و خورشید
چه کسی آن را ساخت: بهروز یغماییان
کی تولید شد: سال ۱۳۸۴
تولیدش چه مقدار زمان برد: حدود چهار سال طول کشید.
هزینه تولید چقدر شد: ۷۰۰ میلیون تومان
داستانش چیه: قهرمانش دختری است به نام خورشید که گروهی از شاهزادگان به خواستگاریش می روند تا از بین آنها شایسته ترین فرد انتخاب شود، اما خورشید توسط منجم دربار که سال هاست عاشق اوست، دزدیده می شود و اینجاست که جمشید وارد ماجرا می شود تا او را نجات دهد.
ویژگی منحصر به فردش چه بود: یغماییان مانند انیمیشن های آمریکایی که از ستارگانشان برای صداپیشگی کاراکترها استفاده می کنند، به سراغ ستاره های سینما رفت و از آنها برای صداپیشگی کارش استفاده کرد. بر همین اساس نقش های اصلی به امین حیایی و ترانه علیدوستی رسید و آنها به جای کاراکترهای جمشید و خورشید حرف زدند و دیگر کاراکترهای اصلی را هم پرویز پرستویی، حبیب رضایی، ثریا قاسمی و چنگیز جلیلوند گفتند.
چه مدتی در انتظار اکران بود: 10 سال.
استقبال از آن چطور بود: بعد از 10 سال اکران خوبی به آن ندادند و با کمترین تبلیغات ممکن به نمایش درآمد تا کاملا نابود شود.
تهران ۱۵۰۰
چه کسی آن را ساخت: بهرام عظیمی
کی تولید شد: سال ۱۳۸۶
تولیدش چه مقدار زمان برد: پنج سال
هزینه تولید چقدر شد: ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان
داستانش چیه: پیرمردی ۱۵۰ ساله در آستانه مرگ است و از همین رو از نوه اش نازی که در کره ماه مشغول تحصیل است، می خواهد که به زمین برگردد تا مراسم کفن و دفن او را انجام دهد.
ویژگی منحصر به فردش چه بود: استفاده از چهره ها و ستاره های سینما برای طراحی کاراکترهای فیلم. بی شک دعوت از مهران مدیری، هدیه تهرانی، بهرام رادان و گوهر خیراندیش برای حضور در این فیلم و طراحی کاراکترها براساس چهره آنها از ویژگی های منحصر به فرد فیلم بود که خیلی ها را مشتاق تماشای آن کرده بود.
چه مدتی در انتظار اکران بود : بلافاصله اکران شد.
استقبال از آن چطور بود: فیلم حسابی مورد استقبال قرار گرفت و در اکران نوروزی اش بالای ۳ میلیارد تومان فروخت. به هر حال جذابیت تماشای یک انیمیشن با چهره کارتونی ستاره های سینما، خیلی ها را کنجکاو کرد که برای تماشای این فیلم بلیت بخرند و به سالن های سینما بروند.
صفر تا صد شاهزاده و دوستان
دنیای انیمیشن ها همیشه جذابیت های خاص خودش را دارد، آن هم انیمیشن های ایرانی که تعداد کارهای خوش ساخت این ژانر در کشور ما خیلی زیاد نیست. هادی محمدیان، کارگردان این انیمیشن خاص که به خوبی به ریزه کاری ها و جذابیت های شخصیت های داستان واقف است، تک نگاری هایی را از نقش های اصلی داستان برای ما فرستاده؛ نوشته هایی که نشان می دهد هر کدام از کاراکترها چطور و چگونه به دنیا آمدند.
اسقف اعظم: برای طراحی این شخصیت مسیر دشواری طی شد، چون می خواستیم چهره ای مهربان و موجه داشته باشد. اتودهای فراوانی برای این کاراکتر زده شد تا در نهایت، شخصیتی خلق شود که مسیحیانی که مخاطب کار هستند، با او ارتباط خوبی برقرار کنند.
سلیمان: از ابتدا قرار بود این کاراکتر در قسمت دوم داستان فیلم، بار اصلی قصه را به دوش بکشد. در جایی که با جغرافیا و فضای متفاوت از بخش روم، یعنی بغداد و سامرا مواجه می شویم. بعد از آنکه قرار شد آقای حسین عرفانی صداپیشگی این کاراکتر را بر عهده بگیرند، سعی کردیم که چهره ای قدرتمند و در عین حال مهربان و مثبت داشته باشد.
هیرود: او از معدود شخصیت های بدذات و بدجنس فیلم است. به دلیل منفی بودن کاراکتر، تا آنجا که توانستیم در طراحی او اغراق کردیم! از آنجا که بدمن ها خیلی زود به نتیجه می رسند، هیرود هم خیلی سریع تبدیل به شخصیتی که می خواستیم شد.
کرایتوس: کاراکتری دوپهلو دارد: ظاهری آرام و سر به راه، اما باطنی خبیث و توطئه گر. کرایتوس از معدود شخصیت های داستان بود که طراحی او خیلی سریع به نتیجه رسید. البته داشتن تیپ و استایل غربی از نکاتی بود که به عمد در طراحی این شخصیت پررنگ تر شد.
بچه های رومی: این شخصیت ها وظیفه خلق بعضی از موقعیت های طنز فیلم را بر عهده داشتند. سعی شده بامزه بودن و داشتن انرژی در چهره و اندامشان رعایت شود. یکی از نکات جالب توجه این کاراکترها هم موهای زرد و چشمان رنگی آنهاست، برای هرچه نزدیک تر شدن چهره شان به اروپایی ها.
نخاس: این شخصیت دوپهلو و بعضا خنثی قصه است، بعضی جاها مثبت است و بعضی مواقع منفی. با وجود پیچیدگی کار و وظیفه کودتاهی که در قصه دارد. سعی شده چهره و ظاهری عربی برای او طراحی شود که برای این موضوع از منابع تاریخی استفاده شد.
نظر کاربران
سلام
ببخشید من برای والت دیزنی یک طرح دارم و میخوام به دو زبان فارسی و انگلیسی برای دیزنی بفرستم
دو چیز از شما میخوام
یک اینکه بگین چگونه بفرستم
دوم اینکه اگر میشه برای من لیستی کامل از انیماتور های ایرانی در والت دیزنی به همراه ایمیل و شبکه هاق اجتماعی ان ها را برام ارسال کنید
فا تشکر
سلام بنده سه سال هنرستان پویانمایی تحصیل کردم و چهارسال هم دانشگاه علمی کاریردی کارشناسی خوندم امید دارم بتوانم در پویانمایی حرف وحرکتی داشته باشم ولی اینطور که شما میگید باید عقب بکشم و در هیچ گروهی شرکت نکنم در حالیکه خیلی امیددارم پس لطفا راهنمایی کنید چکار کنم
سلام ببخشید ولی انیمیشن های ایرانی هزینشون از پول ماشین پراید هم پایین تره
لطفا اطلاعات غلط ندید
سلام
در مورد انیمیشن های فوق العاده نبرد خلیج فارس ۲ / پیام راشل کوری ۲ / و ناسور هم توضیح بدید.
با تشکر .
سلام خداقوت انتظار داشتم انیمیشن های ایرانی رو به طور کامل دربارشون اطلاعات بدین نه فقط چند تا معدود
فیلم های ایرانی واقعا زیبا هستند البته شاهزاده روم ازهمه بهتر است وتوضیح را کامل کنید