تلویزیون ایران، ول کن آکادمی موسیقی نیست!
بعد از موج برگزاری آکادمی های موسیقی در شبکه های ماهواره ای، در دو سال اخیر سر و کله شش مسابقه به شیوه آنها در تلویزیون پیداشده. «موج شب» تازه ترین آنهاست که اخیرا روی آنتن شبکه ۳ رفته، مروری داریم بر شیوه اجرای این مسابقات و سرانجام آنها.
روزنامه هفت صبح: بعد از موج برگزاری آکادمی های موسیقی در شبکه های ماهواره ای، در دو سال اخیر سر و کله شش مسابقه به شیوه آنها در تلویزیون پیداشده. «موج شب» تازه ترین آنهاست که اخیرا روی آنتن شبکه 3 رفته، مروری داریم بر شیوه اجرای این مسابقات و سرانجام آنها.
بعد از بالا گرفتن تب برگزاری مسابقات و آکادمی های مختلف در شبکه های ماهواره ای، یک مرتبه تلویزیون ما هم به فکر ساخت و ساز چنین مسابقاتی افتاد. به طوری که از اول سال 93 تا الان که هنوز پنج ماه از 94 نگذشته، سر و کله شش مسابقه شبه آکادمی در تلویزیون پیدا شد؛ مسابقاتی که یا مثل «آقای گزارشگر» و «ستاره بیست» به سرانجام رسیدند و بالاخره رنگ آنتن دیدند یا مثل «جادوی صدا» و «آقای خنده» هیچ وقت خبری از آنها به میان نیامد.
شیوه برگزاری همه هم به این صورت بود که ابتدا از طریق زیرنویس تلویزیون یا سایت، فراخوان شرکت در مسابقه داده می شود و شرکت کنندگان بعد از پذیرش اولیه در چند مرحله توسط چند داور مورد ارزیابی قرار می گیرند. شیوه اجرای همه از مدل اولیه همان شبکه های ماهواره ای تبعیت می کند. در جدیدترین مورد، در شرایطی که شبکه سه برای مسابقه دوبله فراخوان داده بود، مسابقه دیگری تحت عنوان «موج شب» با همین شیوه برای اجرا روی آنتن رفته است. مروری داریم بر این موج عجیب تلویزیون.
موج شب/ اجرا
زمان پیدایش: 1394
مجری: مسعود فروتن
داورها: برخی از مجریان دهه شصت و هفتاد تلویزیون از جمله: جلال مقامی، گیتی خامنه، الهه رضایی و...
چگونگی برگزاری: شرکت کنندگان هر هفته مقابل یک داور متن هایی را اجرا می کنند. قرار است برنامه از این به بعد پنجشنبه ها در باکس شبانگاهی این شبکه قرار بگیرد.
هدف برنامه: این برنامه سعی کرده از قالب آکادمی صرف خارج شود. شاید تجربه ناخوشایند «ستاره بیست» و ناتوانی آن در جذب مخاطب باعث شده تا عوامل برنامه تصمیم بگیرند قضیه آکادمی را با نوستالژی بازی و بازگشت به خاطرات قدیمی مخلوط کنند. بخش اول داورها ابتدا به عنوان مهمان برنامه ظاهر می شوند و درباره حال و هوای اجرا در ایام قدیم صحبت می کنند و در بخش دوم اجرای شرکت کنندگان در مسابقه را داوری می کنند.
میزان موفقیت: از آنجایی که در سال های اخیر تلویزیون بیش از اندازه روی مقوله برنامه سازی نوستالژیک و نمادهای دهه شصتی دست گذاشته و در شبکه های مختلف بارها روی آن مانور داده بعید به نظر می رسد آنطور که باید در جامعه موج ایجاد کند و جذابیت خاصی نزد مخاطبان داشته باشد. مگر اینکه خود برنامه به شیوه ای پیش برود که در نهایت بتواند خودش را ثابت کند.
سرانجام مسابقه: فعلا با گذشت یک قسمت از برنامه نمی شود راجع به کلیت آن اظهارنظر کرد.
جادوی صدا/ دوبله
زمان پیدایش: 1394
مجری: اعلام نشده
داورها: چنگیز جلیلوند، حسین عرفانی، تورج نصر و...
چگونگی برگزاری: فروردین امسال شبکه سه برای شرکت در مسابقه فراخوان داد. شیوه شرکت در مسابقه هم اینطور بود که شرکت کنندگان باید در زمینه دوبله فیلم، سریال و انیمیشن، تعدادی فیلم را از سایت شبکه انتخاب کنند و روی شخصیت مورد نظر در آن فیلم صداگذاری انجام دهند و بعد فایل صوتی را ارسال کنند. مسابقه فعلا در مرحله اول و پذیرش شرکت کننده است و فعلا زمان دقیقی برای پخش آن اعلام نشده.
هدف برنامه: عوامل برنامه از همان ابتدا اعلام کردند که هیچ مسئولیتی در قبال پذیرش برندگان نهایی در عرصه دوبله ندارند. تنها هدفشان هم این است که به واسطه دعوت از پیشکسوتان برای داوری این برنامه به نحوی از آنها تجلیل کنند و علاقه مندان هم بتوانند صرفا یک مسابقه بدهند.
میزان موفقیت: تا پایان زمان اعلام شده برای شرکت در مسابقه، چیزی حدود ۸ هزار نفر ثبت نام کرده بودند که به نظر رقم قابل ملاحظه ای است. البته میزان بالای شرکت کننده چندان در میزان استقبال نهایی مخاطبان تعیین کننده نیست اما با این حال از آنجایی که پای بزرگان عرصه دوبله به عنوان داور به میان آمده، می شود انتظار داشت که زمان پخش هم استقبال خوبی از آن شود.
سرانجام مسابقه: آنطور که اعلام شده، معرفی اسامی پذیرفته شدگان سه ماه طول می کشد. بنابراین احتمالا پخش آن از پاییز شروع خواهدشد.
ستاره بیست/ بازیگری
زمان پیدایش: ۱۳۹۳
مجری: بیژن بنفشه خواه
داورها: محمود عزیزی، چنگیزی جلیلوند، رضا رویگری، هایده حائری، نسرین مقانلو، فریبا کوثری، رامسین کبریتی و پژمان بازغی
چگونگی برگزاری: سال گذشته شبکه نمایش برای شرکت در این مسابقه فراخوان داد و از بین ۶ هزار داوطلب، ۴۵۰ نفر انتخاب کرد.
هدف برنامه: زمانی که سر و کله این برنامه پیدا شد مدیر شبکه نمایش اعلام کرد که این مسابقه، اولین قدم در اجرای طرحی به اسم «کشف استعدادهای ایرانی» است و قرار است بعد از آن، این طرح در زمینه های مختلف هنر هم برگزار شود.
میزان موفقیت: انتخاب برخی بازیگران درجه سه در کنار چند بازیگر مطرح به عنوان داور، اتفاقی بود که از همان ابتدا خیلی ها را از تماشای برنامه دلسرد کرد. خیلی ها انتقاد کردند با وجود این همه بازیگر درجه یک، چرا باید انتخاب ها به این شیوه صورت گرفته باشد. از طرف دیگر، مسابقه در شبکه نمایش برگزار شد؛ شبکه ای دیجیتال که به اندازه شبکه های سراسری مخاطب ندارد. همین مسئله هم باعث شد تا آنطور که باید دیده نشود. خود عوامل برنامه هم این موضوع را متوجه شدند و با شبکه سه رایزنی کردند تا یک بار خلاصه آن را روی آنتن ببرد که البته این بازپخش هم نتوانست آنطور که باید به جذب مخاطبانش کمک کند.
سرانجام مسابقه: تا به حال ۱۳ فسمت از برنامه روی آنتن رفته و باید ببینیم بعد از پایان قسمت سی ام یعنی دوره اول چه سرنوشتی در انتظارش است.
آقای خنده/ شوخ طبعی
زمان پیدایش: ۱۳۹۳
مجری: هیچ وقت مشخص نشد
داورها: طبق اعلام شبکه نسیم، قرار بود مردم آثارشان را به برنامه بفرستند تا در مرحله اولیه امیررضا ماهی صفت به عنوان مسئول جذب و انتخاب داوطلبان، بهترین ها را معرفی کند.
چگونگی برگزاری: از زمان شروع به کار شبکه نسیم، اعلام شد که این مسابقه در قالب یک مسابقه بزرگ از این شبکه پخش می شود. بارها از مردم خواستند تا توانایی ها و استعدادهایی که در زمینه خنداندن و شوخ طبعی دارند به آدرس برنامه ارسال کنند تا اگر موفقیت آمیز بود برای شرکت در مرحله حضوری دعوت شوند اما هنوز خبری از پخش آن نیست.
هدف برنامه: شبکه نسیم درواقع می خواست با این برنامه و کسب استعدادهای مختلف در زمینه خنده و شوخ طبعی برای ادامه حیات خودش نیرو جمع آوری کند. آنطور که اعلام شد «آقای خنده» به دنبال افرادی بود که استعداد خنداندن مردم را داشته باشند. قرار بود در مسابقه میزان استعداد خنداندن از طریق تقلید صدای خوانندگان، شخصیت های کارتونی و هنرپیشگان، بیان و حرکات کمیک، بداهه گویی، لطیفه گویی، شعر طنز خوانی و... به رقابت گذاشته شود.
میزان موفقیت: -
سرانجام مسابقه: با گذشت یک سال از فراخوان شرکت در مسابقه، هنوز صحبتی راجع به زمان اجرای آن به میان نیامده. تا چند وقت قبل، آثار مردم برای شرکت در مسابقه در سایت شبکه نسیم آرشیو شده بود اما الان حتی اسم و لوگوی این برنامه هم از سایت حذف شده.
برنامه سه دا/ کشف خوش صداها
زمان پیدایش: شبکه سه سال ۹۲ همزمان با آقای گزارشگر قصد داشت برنامه ای برای کشف استعدادهای صدا راه اندازی کند. این برنامه در میان واکنش های مختلف رسانه ای به ضبط رسید و قرار بود سری نخست آن نوروز ۹۳ پخش شود.
مجری: محمد سلیمی
داورها: حمید حامی، مهرداد نصرتی، بابک رزین، حمید اکبرزاده و...
چگونگی برگزاری: این برنامه به آن نرسید اما طبق توضیحات تهیه کننده، از میان ۲۰۰ نفری که در آزمون اولیه شرکت کردند ۴۸ نفر برای ۱۲ برنامه انتخاب شده بودند. قرار بود در هر برنامه نفرات برتر با انتخاب هیات داوران و رای مردم معرفی شوند.
هدف برنامه: برنامه سه داد قصد داشت صداهای برتر و موفق را به جامعه هنری معرفی کند. فرشید محمودی تهیه کننده برنامه گفته بود: «در کنار جوایز مختلف، نفر اول میکروفن طلایی می گیرد. ضمن اینکه مدیران شبکه قول داده اند که نفر اول تیتراژ یکی از مجموعه های تلویزیونی را بخواند.»
میزان موفقیت: -
سرانجام مسابقه: برنامه به آتن را نیافت؛ نه مسئولان قبلی تلویزیون و نه تازه واردها تا الان توضیحی درباره سرنوشتش نداده اند. احتمالا مدیران از مقایسه این برنامه با یک آکادمی معروف دچار نگرانی شده اند. این در حالی است که همان زمان تهیه کننده برنامه سه دا توضیح داد که این برنامه به هیچ عنوان تقلید آکادمی نیست و محورش را بازخوانی تیتراژهای تلویزیونی قرار داده.
آقای گزارشگر/ کشف استعدادهای گزارشگری
زمان پیدایش: بعد از فراخوان برنامه نوروز ۹۳ روی آنتن رفت
مجری: در سری اول محمدرضا احمدی مجری بود و سال بعد محمدرضا میثاقی هم کنار او قرار گرفت.
داورها: امیر حاج رضایی، هوشنگ نصیرزاده، جواد خیابانی، مزدک میرزایی و...
چگونگی برگزاری: این برنامه ابتدا فراخوان می دهد و بعد از برگزاری یک آزمون کتبی، عده ای به مرحله بعد راه می یابند. پس از تست دوم، شرکت کنندگان باید ضمن رقابت با هم به سوالات مختلف که درواقع محک اطلاعات فوتبالی شان است جواب بدهند. بخش جذاب مسابقه گزارشی است که انجام می دهند. در این بخش ضمن سنجش جنس صدای آنها، دایره واژگان، حضور ذهن و اطلاعات شان محکم می خورد.
هدف برنامه: آقای گزارشگر معتقد است تعهدی در برابر نفرات برگزیده برای استخدام در صدا و سیما ندارد اما آنها به شکل موردی با برنامه نود و همچنین برنامه های شبکه ورزشی استان ها همکاری دارند. سازندگان، در ابتدا نخست هدف برنامه را سرگرمی می دانند.
میزان موفقیت: سری اول پرحاشیه بود. سری دوم حاشیه نداشت اما چون همه شرکت کنندگان تحت تاثیر فردوسی پور بودند این شائبه ایجاد شد که برنامه در تربیت سلیقه ها موفق عمل نکرده. با این همه آقای گزارشگر پتانسیل جذب مخاطب را دارد و می تواند با سر و شکل بهتر، موفق تر از این هم باشد.
سرانجام مسابقه: دو سری از آقای گزارشگر روی آنتن رفته و احتمالا سری های بعد آن ادامه دارد.
ارسال نظر