۱۰ غافلگیری منفی فهرست نامزدهای اسكار ۲۰۱۵
با وجود نقدهاي خوب و فروش بالاي فيلم عده كمي فكر ميكردند كه اين فيلم از مدعيان اسكاري امسال باشد.
جيك جيلنهال و گيلروي كارگردان ميتوانستند از شانسهاي اين فيلم باشند اما به هر حال اين عنوان هم مانند بسياري از نمونههاي جالب و هوشمندانه پيش از خود تنها در بخش بهترين فيلمنامه نامزد شده است. معلوم شد كه غريزه ابتدايي اكثريت درباره اين فيلم درست بوده است. اين مايه شرمساريست چراكه نايتكراولر حداقل از بيشتر فيلمهايي كه اكنون در بخش بهترين فيلم سال نامزد هستند صلاحيت بيشتري دارد.
ايندي واير:
اسامي نامزدها منتشر شده است و مثل هميشه هيچ كس راضي نيست مگر اينكه اسمش مورتن تيلدام باشد. سليقه اعضاي آكادمي هيچوقت تمام و كمال نمايانگر سليقه منتقدان نبوده است. با اينكه غافلگيريهاي رضايتبخش زيادي هم وجود دارد اما ناراحتي ها هم كم نيستند.
ما درباره صفت "تحقيرشده" احساسات مختلفي داريم اما به طور كلي منظورمان آن دسته از فيلمها و افرادي هستند كه عدم حضورشان حس ميشود و درباره آنان با غفلت برخورد شده است. بهتر است براي اينكه واضحتر منظورمان را بفهميد ليست زير را بخوانيد و با ما در ميان بگذاريد كه كدام چشمپوشي براي شما سختتر بوده است:
10. عدم حضور فاكسكچر در بخش بهترين فيلم
به طور كلي حضور فاكسكچر خوشحالمان كرد، چراكه فيلم ديدني و قابل ستايشيست. البته سليقه همه كس نيست و خيلي ها ممكن است فكر كرده باشند كه براي گرفتن مهر تاييد اعضاي آكادمي زيادي فيلم تاريكي باشد.
با اين وجود باز هم بيشتر از حد انتظار عمل كرده است. فاكس كچر موفق شده است ۵ نامزدي را از آن خود كند كه جايزه بهترين بازيگر براي استيو كارل و بهترين فيلمنامه و بهترين گريم نمونهاي از آنها هستند. حس دوگانهاي درباره اين فيلم وجود دارد، با وجود اينكه از آنچه انتظار مي رفت حضور پررنگتري دارد اما انگار باز هم جا داشته است كه بيشتر از اين تحويل گرفته شود.
۹. عدم حضور هابيت: جنگ پنچ لشكر در بخش بهترين جلوههاي ويژه
تمام سفرهاي ما به سرزمين ميانه تا به حال در بخش بهترين جلوههاي ويژه نامزد شده و براي هر سه قسمت ارباب حلقهها هم موفق به دريافت اين جايزه شده بود. بنابراين امسال هم واقعا انتظار ميرفت كه جنگ پنچ لشكر ادامه دهنده همان مسير باشد.
شايد فيلم صحنههاي شگفتآورش را به كشتيهاي هوايي "كاپيتان امريكا: سرباز زمستاني" باخته باشد. اين به طور حتم بهترين نتيجهگيري اعضاي آكادمي نبوده است. با اين حال شانس "سحرگاه سياره ميمونها" از مابقي عناوين بسيار بيشتر است.
۸. عدم حضور جنيفر آنيستون
ستاره پيشين سريال "فرندز" امسال با داستان سيندرلايي خودش مواجه شد. بازيگر فيلم مستقل "كيك" با نقدهاي متفاوتي روبه رو شد اما خيليها حتي او را يك برنده غيرمترقبه اسكار امسال فرض ميكردند. انيستون سخت مبارزه كرد اما در نهايت از پا درآمد، شايد ماريون كوتيار براي فيلم "دو روز، يك شب" جاي او را گرفته باشد، اما اين اتفاق استعداد انيستون را به همه ما يادآور شد.
حداقل اميدواريم كه با فيلم بعدياش پيشنهادي به او بشود كه لياقت نمايش استعدادهايش را داشته باشد.
۷. عدم حضور "دختر گمشده"
يكي از پر سر و صداترين فيلمهاي سال، حداقل براي آدمهاي بالغ. فيلمي كه در نهايت تنها يك نامزدي را براي سازندگانش به ارمغان آورد. به غير از نامزدي رزاموند پايك در بخش بهترين بازيگر زن، فيلم فينچر در رشتههاي ديگر با بيميلي اعضاي آكادمي رو به رو شد. فيلم فينچر تاريك و تفرقهانداز بود پس اين انتخاب زياد هم جاي تعجب ندارد.
با اين حال در سالي با نامزدهاي كمتر سودآور كمي شوكبرانگيز بود كه اعضاي آكادمي پديده برحق سال را ناديده گرفتند، به خصوص اينكه فيلم از لحاظ تكنيكي صد در صد بيعيب و نقص بود. عدم حضور جيليان فلين در بخش بهترين فيلمنامه اقتباسي هم ناراحت كننده بود اما شايد او با اقتباس از روي كتاب خودش اين بازي را باخته باشد. (هيچكس از سال ۱۹۹۹ و پس از نامزدي جان اروينگ، با اقتباس از كتاب خودش موفق به دريافت نامزدي در اين رشته نشده است).
6. عدم حضور Life Itself و The Overnighters
بخش فيلم مستند هميشه بدقلق بوده است. البته حدس ما هم مبني بر حضور "در جستجوي ويويان ماير" و "آخرين روزها در ويتنام" درست بود. ما اينجا شرط بسته بوديم كه مستند استيو جيمز در بين نامزدها حضور نخواهد داشت. فيلم مستند او درباره راجر ايبرت مورد تحسين منتقدان قرار گرفت اما او بار ديگر پس از فيلم شاهكار Hoop Dreams با بيمهري اعضاي آكادمي رو به رو شد.
دومين جاي خالي هم براي مستند The Overnighters كه به طور حتم انتخاب ما براي بخش بهترين فيلم مستند سال بود احساس ميشود. با اينكه فيلم كمبودجه و كوچكتري بود اما نديدناش در ميان نامزدها مايه خجالت است.
۵. عدم حضور بردمن در بخش بهترين تدوين
مشهور است كه هيچ فيلمي پس از "مردم معمولي" تا به حال بدون ربودن جايزه بهترين تدوين موفق به دريافت جايزه بهترين فيلم سال نشده است. با توجه به نامزدي جايزه بهترين تدوين از سوي بفتا، اينجا هم گمان ميكرديم كه بردمن بتواند راهش را به سوي نامزدي در بخش بهترين تدوين باز كند.
۴. عدم حضور "نايتكراولر"
با وجود نقدهاي خوب و فروش بالاي فيلم عده كمي فكر ميكردند كه اين فيلم از مدعيان اسكاري امسال باشد. دنياي بسيار تاريك و صريح فيلم از مدار فيلمهاي معمول و موردپسند اعضاي آكادمي بسيار فاصله دارد. با اين حال حجم توجهات گرداگرد فيلم شايد ميتوانست او را به نامزدي در بخشهاي مختلف نزديك كند.
جيك جيلنهال و گيلروي كارگردان ميتوانستند از شانسهاي اين فيلم باشند اما به هر حال اين عنوان هم مانند بسياري از نمونههاي جالب و هوشمندانه پيش از خود تنها در بخش بهترين فيلمنامه نامزد شده است. معلوم شد كه غريزه ابتدايي اكثريت درباره اين فيلم درست بوده است. اين مايه شرمساريست چراكه نايتكراولر حداقل از بيشتر فيلمهايي كه اكنون در بخش بهترين فيلم سال نامزد هستند صلاحيت بيشتري دارد.
۳. عدم حضور فيلم لگو
صحبت توئيتري ديروز ما پيرامون شوك بزرگي بود كه با عدم نامزدي فيلم لگو در بخش بهترين انيميشن براي همه به وجود آمده است. تعجب ميكنيم كه كمپاني جيكيدز چگونه توانسته است هر دو انيميشن خود "آهنگ دريا" و "افسانه پرنسس كاگويا" را وارد اين بخش كند و در عوض انيميشن جذاب كمپاني برادران وارنر، ساخته فيل لرد و كريس ميلر از اسكار امسال جا بماند.
۲. عدم حضور ايوا داورني و ديويد اويلوو براي فيلم سلما
مردم پس از دست ردي كه بفتا به سينه سلما زد بسيار نگران عاقبت آن بودند، البته تا حدودي مايه آسودگيست كه سلما موفق شد در بخش بهترين فيلم سال حضور پيدا كند. اما باز هم چيز زيادي براي شادي كردن وجود ندارد. فيلم تنها در دو بخش حضور دارد كه ديگري به شكلي تمسخرآميز براي بهترين ترانه فيلم است.
درحالي كه ايوا داورني (كه ميتوانست اولين زن افريقايي-آمريكايي باشد كه در بخش بهترين كارگرداني نامزد ميشود) و ستاره فيلم ديويد اويلوو هر دو از ليست خط خوردند. مشكل از خط داستاني مستندوار فيلم است؟ با اين حال برخلاف امتياز فيلم در متاكريتيك و روتن توميتوز، راي دهندگان جواب خوبي به فيلم ندادند. دليلي اصلي آن را هيچكدام از ما نميدانيم. فقط اميدواريم كه حضور فيلم در بخش بهترين فيلم سال مخاطبان بيشتري را برايش جمع كند.
۱. عدم توجه به زنان و رنگين پوستان به طور كلي
چقدر رفقاي سفيد پوستمان زيادند. همه هم كه بيشتر مرد هستند و گريمهاي هندواروپايي دارند. جاي تعجب ندارد كه نامزديهاي امسال تقريبا به اندازه حزب جمهوري خواه كنگره تفرقهانداز هستند. امسال از هميشه بدتر شده است: علي رغم حضور قدرتمند ايوا داورني و انجلينا جولي امسال هيچ زني براي بهترين كارگرداني نامزد نشد. يا حتي براي نويسندگي (غيبت جيليان فلين). تمام نامزدهاي بازيگري هم سفيدپوست بودند. در چند سال اخير به لطف فيلمهايي مثل "۱۲ سال بردگي" و "صندوقچه رنچ" گامهاي بلندي در براندازي اين رسم پيموده شده است. اما، هنوز هم راه بسيار بسيار درازي تا مقصد وجود دارد.
ارسال نظر