فیلم های «ریچارد لینکلیتر» را تماشا کنید
نگاهی می اندازیم به فیلم های ریچارد لینکلیتر (از بدترین به بهترین) که به تازگی فیلم «پسربچگی» او به عنوان بهترین فیلم انجمن منتقدان نیویورک معرفی شد...
روزنامه هفت صبح: فیلم «پسربچگی» ریچارد لینکلیتر در اولین قدم برنده جایزه بهترین فیلم انجمن منتقدان نیویورک شد. فیلمی که برایش موفقیت های بیشتری هم پیش ینی می شود؛ موفقیت هایی که شاید حتی تا اسکار ادامه پیدا کند.
فیلمی که امتیازش در متاکریتیک هنوز 100 از 10 است. یک اتفاق شگفت انگیز و مخاطبان فیلم هم در سایت imdb از 10 به 8.5 امتیاز داده اند. فیلم در حال حاضر بین 250 فیلم برتر این سایت رتبه 82 را دارد. به نظر می رسد وقتش است نگاهی به کارنامه ریچارد لینکلیتر بیندازیم.
نوار (۲۰۰۱) / Tape
امتیاز در imdbi :
۷.۳ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک:
۷۱ از ۱۰۰
سه دوست دورن دبیرستان با هم در یک متل در میشیگان وقت می گذرانند و خاطرات دردناک شان از دوران دبیرستان را با هم تحلیل می کنند. یکی از آنها دلال مواد مخدر بد اخلاق شده، دیگر فیلمساز مستند و سومی دختری از همکلاسی ها که بعدتر به آنها اضافه می شود و موضوعات جدیدتری به بحث شان اضافه می کند. تمام فیلم در یک اتاق می گذرد و براساس یک نمایشنامه ساخته شده است.
خیلی از منتقدان فکر می کردند که لوکیشن فیلم اتاق واقعی یک متل است اما در حقیقت لوکیشن با دقت زیاد طراحی و ساخته شده.
حومه شهر (۱۹۹۶) / Suburbia
امتیاز در imdb :
۶.۷ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک:
۶۲ از ۱۰۰
فیلمی بدبینانه درباره یک گروه از نوجوانان که در حومه شهر زندگی می کنند و سعی دارند از هم پشتیبانی کنند تا بحران بلوغ را پشت سر بگذارند.
جزو ضعیف ترین فیلم های لینکلیتر است و آنقدر اتفاقات مختلف و بی ربط در آن می افتد که حتی بازی خوب بازیگرانش هم کمکی به فیلم نمی کند تا گلیمش را از آب بیرون بکشد.
خبرهای بد میوه می دهند (۲۰۰۵) / Bad News Bears
امتیاز در imdb:
۵.۸ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک:
۶۵ از ۱۰۰
مربی پا به سن گذاشته یک تیم کوچک سعی می کندن تیم ناجور و ضعیفش را به قهرمانی برساند.
این فیلم بازسازی لینکلیتر از یک فیلم کلاسیک ورزشی استو البته به آن بدی ها هم که می گویند نیست. می شود به عنوان یک فیلم مفرح به آن نگاه کرد. لینکلیتر البته اینجا نتوانسته آن سرخوشی مخصوص به خودش را دربیاورد. در فیلم لینکلیتر خبری از آن ماجراهای نژادپرستانه فیلم اصلی نیست و در عوض آن نگاه زاویه دار به بچه ها را هم از دست داده است.
من و اورسن ولز (۲۰۰۸) / Me and Orson Welles
امتیاز در imdb :
۶.۸ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک:
۷۲ از ۱۰۰
سال ۱۹۳۷ یک نوجوان در محصولی از تئاتر مرکوری به نام ژولیوس سزار بازی می کند که توسط اورسن ولز جوان کارگردانی می شود.
می شود ایده های یک فیلم بزرگ را در «من و اورسن ولز» پیدا کرد. اسم فیلم با حضور آن «من» کنار اورسن ولز که نشان می دهد قرار نیست تمرکز روی تئاتر مرکوری باشد بیشتر از هر چیز دیگری نشان از لینکلیتر دارد.
ملت فست فود (۲۰۰۶) / Fast Food Nation
امتیاز در imdb :
۶.۳ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک:
۶۴ از ۱۰۰
یک تحقیق دسته جمعی درباره اینکه چطور غذاهای فست بودی سلامت آدم ها را به خطر می اندازد و چه تاثیری روی محیط زیست و اجتماع دارند. همه این ماجراها در دل داستان دان اندرسون اتفاق می افتد. مدیر یک رستوران زنجیره ای و مبدع «همبرگر بزرگ».
این اقتباس لینکلیتر از رمان پرفروش اریک اسکلوسر، اثری جاه طلبانه است که به جای اینکه تبدیل به یکی از آن مستندهای بدون مغز شود، کارگردان از آن فیلمی درگیرکننده درآورده.
پسرهای نیوتن (۱۹۹۸) / The Newton Boys
امتیاز در imdb :
۶ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک:
۵۷ از ۱۰۰
داستان یک گروه گنگستری به نام نیوتن که به عنوان موفق ترین دزدهای بانک تاریخ مشهورند. آنها به کمک نقشه های دقیق و ایده های خوب شان و خشونت کمی که به خرج می دادند، توانستند کارشان را پیش ببرند. به خاطر دیدن ماتیو مک کاناهی و ایتان هاوک در یک فیلم هم که شده، باید «پسرهای نیوتن» را ببینید. اولین فیلم لینکلیتر است که در ظاهر از همان مدل روایتی کلاسیک بهره می گیرد. چهار برادر نیوتن بزرگترین دزدان بانک تاریخ آمریکا بودند بدون اینکه حتی یک نفر را در جریان دزدی هایشان به قتل برسانند. فیلم دوست داشتنی است و کاراکترهایش حسابی کاریزماتیک هستند.
پویشگر تاریکی (۲۰۰۶) / A Scanner Darkly
امتیاز در imdb :
۷.۱ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک:
۷۳ از ۱۰۰
یک پلیس مخفی در آینده ای که چند هم دور نیست، درگیر یک ماده مخدر جدید می شود و در نتیجه به تدریج هویتش را از دست می دهد.
این دومین فیلم لینکلیتر است که در جلوه های بصری آن از تکنیک های انیمیشن استفاده شده و البته خیلی هم زیبا و ظریف این کار را انجام داده است اما کمتر از تجربه اول یعنی «بیدار کردن زندگی» موفق بود. طرح داستان جوری است که تعقیب کردنش کار سختی خواهد بود اما فیلم به هدف خودش در تصویر کردن جامعه ای با پارانویا و گیجی که با اعتیاد همراه است، موفق می شود.
برنی (۲۰۱۱)/ Bernie
امتیاز در imdb :
۷.۱ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک:
۷۳ از ۱۰۰
در شهر کوچکی در تگزاس، برنی که مسئول امور کفن و دفن است و خیلی محبوب، درگیر زندگی پیرزنی می شود که پس از مرگ همسرش حسابی تنها شده.
ریچارد لینکلیتر از معدود کسانی است که موفق شده از کاراکتر جک بلک در هالیوود درست استفاده کند. در هر دو فیلمی که با لینکلیتر همکاری کرده، درخشان ظاهر شده است. فیلم وقتی سارغ مردم شهر می رود تا درباره برنی حرف بزنند بهترین لحظات خودش را به نمایش می گذارد.
مدرسه راک (۲۰۰۳) / School of Rock
امتیاز در imdb :
۷.۱ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰۰
یک ستاره شکست خورده راک که بیکار است برای کسب درآمد خودش را به جای معلم یک مدرسه جا می زند و به سرش می زند از بچه های کلاس، ستاره های راک بسازد.
اولین همکاری جک بلک با لینکلیتر هنوز هم بهترین فیلم کارنامه اوست. مهمترین نکته فیلم این است که لینکلیتر و بلک هر دو کمک می کنند تا نتیجه فیلم سرخوشانه و الهام بخش شود.
بیدار کردن زندگی (۲۰۰۱) / Waking Life
امتیاز در imdb :
۷.۸ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک:
۸۲ از ۱۰۰
مردی در عالم رویا با افراد مختلف ملاقات می کند و با آنها درباره معنا و هدف جهان صحبت می کند.
اولین تجربه لینکلیتر برای استفاده از انیمیشن و کنجکاوی روشنفکرانه او برای یک شیوه بری جدید در فیلم سینمایی موفق آمیز هست هر چند گاهی بیش از حد درگیر سوژه اش می شود.
بی حال (۱۹۹۱) / Slacker
امتیاز در imdb :
۷.۱ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک:
۶۹ از ۱۰۰
یک روز زندگی در شهر آستین. دوربین از جایی به جای دیگر می رود و نگاهی به آدم های شهر، طبقه های مختلف اجتماعی و چیزهای عجیب و غاریب می اندازد.
کمتر کسی می تواند در یک روایت شبه اپیزودیک به اندازه لینکلیتر متمرکز و روان عمل کند. این فیلم اولین نشانه ها را از کارگردان با استعدادی می دهد که هم از نظر بصری و هم تم یک کشف محسوب می شود.
پیش از طلوع (۱۹۹۵) / Before Sunrise
امتیاز در imdb :
۸.۱ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک:
۷۷ از ۱۰۰
دختر و پسر جوانی در قطار با هم آشنا می شوند. آنها در وین از قطار پیاده می شوند و شهر را می گردند و درباره مسائل مختلف با هم حرف می زنند. موقع خداحافظی بدون رد و بدل کردن شماره با هم قرار می گذارند که چند وقت دیگر همانجا همدیگر را ببینند.
با دوام ترین و جاه طلبانه ترین عاشقانه تاریخ سینما شروعی معتدل دارد. هاوک و دلپی مجذوب کننده اند. طبیعت دو کاراکتر جوری است که راه را برای قسمت های پیچیده تر بعدی صاف می کند.
پیش از نیمه شب (۲۰۱۳) / Before Midnight
امتیاز در imdb :
۸ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک:
۹۴ از ۱۰۰
زوج «پیش از طلوع» با هم ازدواج کرده اند و به نوعی بحران میانسالی و مشکلات زندگی مشترک را کنار هم و باز هم با حرف زدن رد می کنند.
این فیلمی است که نتیجه یک رابطه عاشقانه را خیلی امیدوارکننده به تصویر می کشد و اشک هواداران سلین و جسی را درمی آورد.
گیج و مبهوت (۱۹۹۲) / Dazed and Confused
امتیاز در imdb :
۷.۷ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک:
۷۸ از ۱۰۰
ماجراهای بچه های سال آخر و سال اولی یک دبیرستان در آخرین روز مدرسه در ماه می سال ۱۹۷۶.
می توانید فیلم را بارها و بارها تماشا کنید و از این دور همی بزرگ که از بهترین دور همی های تاریخ سینماست، لذت ببرید. نگاهی به لحظاتی از زندگی آدم ها که در آن نسبت به همه چیز یک جور حس گیجی دارند.
پیش از غروب (۲۰۰۴) / Before Sunset
امتیاز در imdb :
۸.۱ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک:
۹۰ از ۱۰۰
۹ سال بعد از اینکه جسی و سلین در وین همدیگر را دیدند حالا برای تور کتاب جسی در پاریس موفق به دیدار هم می شوند.
این کوتاهترین فیلم لینکلیتر از نظر زمانی است و کامل ترین آنها. آن حس بداهه که از ابتدای این سه گانه وجود داشته اینجا در اوج خودش است. می شود تاثیرات سینمای اریک رومر را در این فیلم دید. اینجا به نظر می رسد لینکلیتر همان درک رومر را از پیچیدگی های انسانی دارد.
پسربچگی (۲۰۱۴) / Boyhood
امتیاز در imdb :
۸.۵ از ۱۰
امتیاز در متاکریتیک:
۱۰۰ از ۱۰۰
داستان زندگی میسون از ۶ سالگی تا ۱۸ سالگی در خانواده ای که پدر و مادرش از هم جدا شده اند.
فقط می شود گفت اینجا لینکلیتر به اوج بلوغ در کارنامه خودش رسیده است.
ارسال نظر