تغييرات چهره پر سرو صداي سينما
زشت و زیبای ستاره های مشهور + عکس
نورپردازي و زاويه فيلمبرداري تنها عواملي نيستند كه صحنه را آماده يك عملكرد فوقالعاده ميكنند، گريم بازيگر نيز از عوامل كمككننده است. در اينجا هدف ما بررسي گريم در سينماي مدرن و تجاري سينماي تجاري نسبت به سينماي كلاسيك و كارهاي مهمي كه در آن زمان و امكانات كمتر آن موقع صورت گرفته، است.
نورپردازي و زاويه فيلمبرداري تنها عواملي نيستند كه صحنه را آماده يك عملكرد فوقالعاده ميكنند، گريم بازيگر نيز از عوامل كمككننده است. يك آرايشگر حرفهاي كارهاي بيشتري غيراز زدن پودر و قلم مو و نقاشيصورت بازيگر انجام ميدهد. آنها ميتوانند با يكسري از ماسكها، بينيهاي مصنوعي و برخي اقدامات خلاقانه ديگر، بازيگر را كاملا متحول كنند.هنرمنداني مثل جورج وستمور كه بهعنوان پدر گريم شناخته ميشود، مكس فكتور افسانهاي كه يكي از نخستين كساني بود كه گريم خاص سينما را از گريم سنتيتئاتر جدا كرد- كسي كه بعدها شركت لوازم آرايشي مكس فكتور را تاسيس كرد كه همچنان وجود دارد- يا جك پيرس كه او را پادشاه گريمِ سينماي وحشت ميدانند؛ تبحر او در كارش مثل فيلمهاي فرانكشتاين، موميايي و ولفمن در اوايل دهه ۱۹۳۰ باعث شد بسياري از گريمورهاي امروزي راه او را در پيش بگيرند. مطمئنا اينها پيشگامان هنر گريم در صنعت سينما هستند ولي در اينجا هدف ما بررسي گريم در سينماي مدرن و تجاري سينماي تجاري نسبت به سينماي كلاسيك و كارهاي مهمي كه در آن زمان و امكانات كمتر آن موقع صورت گرفته، است.
هيث لجر؛ شبح تاريكي
چيزي به جز چاقو و يك تكه پارچه در جيب او نبود. هيث لجر دنيا را با بازي خود بهعنوان ژوكر در فيلم شواليهِ تاريكي حيرتزده كرد. اين بازيگر مرحوم سزاوار همه تحسينهايي كه بعدها انجام گرفت، بود. ولي همچنين بخشي از آن بايد به افرادي كه او را به اين صورت در آوردند نسبت داده شود.گريم ژوكر توسط جان گاليونه جونيور انجام شد كه شامل ۳ قطعه سيليكون مُهر شده بود كه پيادهسازي آن روي صورتش حدود يك ساعت قبل از شروع هر فيلمبرداري طول ميكشيد. خود لجر آن را بهعنوان يك تكنولوژي جديد كه بسيار سريعتر از پروتزهاي رايج است، توصيف كرده بود. او احساس ميكرد هيچ آرايشي روي صورتش نيست.
برد پيت؛ مورد عجيب بنجامين باتن
برد پيت براي ايفاي نقش خود دراين فيلم هر روز ۵ ساعت روي صندلي گريم مينشست و آماده ميشد.گريم او توسط ريك بِيكر معروف انجام ميشد. بيكر ابتدا ۳ ماكت در سنين ۶۰، ۷۰ و ۸۰ سالگي پيت آماده كرد. او نيم تنه بالايي ۳ نفر را با ۳ مجسمه پيت پيوند زد. به اين ترتيب او ۳ نيم تنه از پيت تهيه كرد. ديويد فينچر سپس ۱۲۰ اسكن در حالتهاي مختلف از صورت پيت انجام داد و آن را در اختيار مجري جلوههاي ويژه ديويد اولبريچ قرار داد. توسط يك سيستم آناليز تصوير و تركيب آن با مجسمهها، پيت آماده ايفاي نقش فوقالعاده خود بود.گروه گريم و جلوههاي ويژه فيلم «سزاوارانه» جايزه اسكار آن سال را با كار درخشان و دقيق خود بهدست آوردند.
جاني دپ؛آليس در سرزمين عجايب
جاني دپ ظاهرا قبل از توليد فيلم شروع به كشيدن نقاشيهاي آبرنگ براي ديد بهتر نسبت به شخصيت كلاهدوز ديوانه كرد و بعدا فهميد كه او و كارگردان فيلم، تيم برتون ايدههاي مشابهي براي به تصوير كشيدن نقش او دارند.جاني دپ بايد هر روز ۳ ساعت بهطور مداوم روي صندلي گريم مينشست تا آن قيافه عجيب و غريب را پيدا كند.او احساس ميكرد براي تبديل شدن به كلاهدوز ديوانه بايد كل بدنش دچار يك تحول فرازميني قرار بگيرد و از آنجايي كه او ۱۸ سال با پتي يورك كار ميكرد، درخواست استخدام او را كرد تا به شكل دلخواه خود دربيايد. او ابتدا شروع به پاشيدن رنگ سفيد بهصورت اسپري روي صورتش كرد و سپس هنر خود را پياده كرد.
بنيسيو دل تورو: گرگ نما
تبديل «دل تورو» به آن موجود ترسناك گرگ نما و تمام آن جزئيات، از آثار هنري برنده ۶ جايزه اسكار، «ريك بيكر» است. بيكر وقتي متوجه ساخت اين فيلم شد، مشغول كار بر پروژه فيلم نوربيت بود و بلافاصله به يكي از آژانسهاي اجرايي رفت و گفت كه او بايد روند گريم اين فيلم را انجام دهد. او موهايي را روي صورت دل تورو كاشت. در واقع اين موهاي سست ذره ذره و به وسيله چسب بهصورت او چسبانده شد.گريم دل تورو حدود ۳ ساعت براي پيادهسازي و يك ساعت براي برداشتن طول ميكشيد. قسمتي كه بيني و پيشاني او را ميپوشاند از يك نوع فوم با قطعهاي لاتكس با لبههاي پارچهاي كه به پوست طبيعي خود ميچسبد ساخته شده است. بكر ادامه داد كه مرحله بعدي گذاشتن كلاه گيس و تبديل دندانهاي او به دندانهاي ترسناك ولفمن بود. در واقع اين مراحل مشابه نسخه اصلي ولفمن در سال ۱۹۴۱ بود.
جيم كري؛ چطور گرينچ كريسمس را دزديد
جيم كري براي نقش خود بهعنوان گرينچ بايد روزانه بيشتر از ۳ ساعت براي اجراي گريم و يك ساعت براي برداشتن آن وقت صرف ميكرد. او بايد ۵ ماه پوششي كه ريك بيكر از جنس لاتكس كه لباسي از موي رنگ شده گاوميش بهصورت لايه - لايه روي آن سوار ميشد، به تن ميكرد. او كاملا در اين لباس احساس ناراحتي ميكرد و نياز پيدا كرد از يك متخصص ارتش درباره روانشناسي و مقاومت در زمان شكنجه مشاوره بگيرد. كري گفته بود همه جاي بدن او پوشانده شده بود و حتي نميتوانست بيني خودش را بخاراند. در طول توليد اين فيلم بيش از ۸هزار محصول آرايشي و بهداشتي استفاده شد و در برخي روزها ۴۵گريمور مشغول به كار ميشدند.
ران پرلمن؛ پسر جهنمي
بعد از اينكه عوامل فيلم مشخص شدند، ران پرلمن، جيك گاربر را بهعنوان گريمور و آرايشگر شخصي خود انتخاب كرد.
Kill BillوHulk،Austin Powers in Gold member فيلمهايي است كه در آنها پيادهسازي گريم پرلمن نزديك ۴ ساعت طول ميكشيد. گريمِ او شامل پروتزهاي فومي روي جمجمه و يك تكه كه كاملا صورت او غير از لب پايينش را ميپوشاند، بود. گاربر در مورد قرمز بهنظر آمدن پرلمن ميگويد: با ۴، ۵ نوع رنگ و اضافه كردن اندكي سايه به آن، كاري كرديم كه شبيه اسباب بازيها بهنظر نيايد. سپس ۴ قطعه مو كه يكي از آنها يك كلاه گيس سامورايي بود و يكي ديگر چيزي شبيه خط ريش؛ يك شاخ و دندان مصنوعي كه فك او را بزرگتر نشان ميداد و در پايان يك لنز كه كل چشم او را پوشش ميدهد او را گريم كرديم.
رالف فينس؛ هريپاتر و جام آتش
«رالف فينس» براي بازي خود در اين مجموعه هري پاتر واقعا رنج كشيد. اين بازيگر هر روز ۲ونيم ساعت را روي صندلي گريم ميگذراند و بعد از اينكه كار چسباندن پروتزها بهصورت او انجام ميگرفت، او قادر به خوردن غذا نبود. خودش ميگويد به خاطر پروتزها و دندانهاي مصنوعي وقتي براي ناهار، كار تعطيل ميشد او نميتوانست چيزي بخورد و اگر ميخواست گريم و پروتزها را بردارد، بايد ۲ونيم ساعت اضافه روي صندلي مينشست. مسئول تيم گريم «نيك دودمن» براي اينكه پوست او نازك و شفاف بهنظر بيايد، كمترين مقدار پروتز را استفاده كرد و چيزهايي شبيه رگ را در جمجمه، بازو و دستهاي او ايجاد كرد. «فينس» ميگويد: «گريم واقعا ساده و قوي بود. من ميخواستم آزادانه حركت كنم.»
اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir
نظر کاربران
وااااااااااااااای
چه گریم هایییییییییییییییییییییییییی!!!!!!!!!!!
he he bahale