هرکسی از ننه اش قهر می کند به تئاتر می آید!
حواشی حضور مهناز افشار بر صحنه تئاتر
اظهارنظرهای اخیر درباره بازی بازیگران سینما در تئاتر تازگی ندارد.حواشی اخیر پیش آمده بر سر حضور مهناز افشار روی صحنه تئاتر در نمایشی از رضا حداد اما جدی تر از همیشه به نظر می رسد که جای تامل دارد. بگذارید ابتدا صورت مسئله و حواشی بعد از آن را مرور کنیم.
حواشی اخیر پیش آمده بر سر حضور مهناز افشار روی صحنه تئاتر در نمایشی از رضا حداد اما جدی تر از همیشه به نظر می رسد که جای تامل دارد. بگذارید ابتدا صورت مسئله و حواشی بعد از آن را مرور کنیم.
نامه سرگشاده و تند انجمن بازیگران خانه تئاتر نامه مهمی بود. انجمن احساس کرده بود زندگی و معیشت هزار بازیگر حرفه ای تئاتر، در خطر است و وظیفه خود دانسته بود از امنیت شغلی آنان دفاع کند. اما نکته کلیدی نامه، این جمله بود: «از این پس حضور بازیگران سینما بر صحنه تئاتر منوط به آگاه سازی و اجازه خانه تئاتر است و قرارداد آنها باید مطابق با قرارداد بازیگران تئاتر باشد».
از سوی دیگر بهزاد فراهانی، رئیس انجمن بازیگران تئاتر هم طی مصاحبه تندی گفت: «هرکسی از ننه اش قهر می کند به تئاتر می آید»، گفت: «اجازه نمی دهیم این خانم برای تفنن بیاید اینجا و روی صحنه حرکاتی بکند و تماشاچی برایش کف زند»، گفت که: «اگر سواد نداشته باشند نمی گذاریم بازی بکنند. ما مبارزه با بی سوادی می کنیم»، گفت که: «حمال های مسجدشاه این مملکت هم به هرکسی اجازه حمالی نمی دهند» و بالاخره گفت که: «ما همه توانمان را به کار می گیریم که جلوی این کار را بگیریم» و البته خیلی چیزهای دیگر هم گفت. آنچه در مصاحبه فراهانی و نامه انجمن بازیگران، تامل برانگمیز به نظر می رسد، عصبانیت و نگرانی است.
به نظرم نکات زیادی در این باره وجود دارد که از سوی آقای فراهانی به آنها بی توجهی شده است.
1 - نگرانی به حق آقای فراهانی درباره بیکاری و معیشت حدود هزار بازیگر تئاتر مرجع دیگری برای پیشگیری دارد جز مهناز افشار. فریادهای انجمن بازیگران بدون شک باید بر سر مراجع رسمی تئاتر و فرهنگ کشیده شود که با سیاستگذاری های خود، تئاتر را به هنری کم رونق و منزوی بدل کرده اند نه کس دیگری. اگر زورمان به آنها نمی رسد یا مصالح اجازه فریاد زدن نمی دهد، بحث دیگری است.
2 - قضاوت های آقای فراهانی هم عجیب است؛ ایشان واقعا چقدر مطمئن اند که خانم افشار یا هر بازیگر دیگری از سینما برای تفنن به تئاتر آمده اند یا قرار است حرکاتی بکند که...؟ نیت خوانی و پیشگویی که کار درستی نیست. ایشان مگر از هامان هزار بازیگر تئاتر آزمون سواد گرفته اند که حالا سواد مهناز افشار را قضاوت می کنند؟ اصلا این سنجش با کدام متر و معیار قابل انجام است؟ و تازه اگر ملاک و محک روشن در میان باشد مرگ در جیب جناب فراهانی است؟ و مگر از وظایف انجمن بازیگران، مبارزه با بی سوادی است؟ پس نهضت سوادآموزی در این مملکت چکاره است؟
3 - آقای فراهانی سخن از حمال های مسجدشاه و کارگردانان سینما به میان آوردند. هر دو قیاس مع الفارق است و به گمانم تا حدودی توهین آمیز. اما بگذارید با همین روش مثالی بزنیم. اگر صاحب یک شرکت - شما بخوانید کارگردان تئاتر - بخواهد برای شرکتش - بخوانید نمایشش - کارمند - بخوانید بازیگر - استخدام کند، آیا ملزم است از سندیکای مربوطه مجوز بگیرد؟ یا به تشخیص خودش باتوجه به توان کارمند او را استخدام می کند؟ و مجوز کسبش را از مراجع مربوطه گرفته و تمام. باقی به توافق دو طرف بستگی دارد و البته قوانین رسمی کشور.
4 - مگر کسی می تواند مدعی شود بازیگران سینما بازیگر نیستند؟ می توانیم بازیگری را بپسندیم یا نه ولی نمی شود منکر توان بازیگری شد که هم از جشنواره فجر سیمرغ گرفته و هم جایزه منتقدان را دارد.
حرفه بازیگری در ایران به ویژه در سال های اخیر قابل تفکیک به بازیگر سینما و تئاتر هم نیست. بازیگران سینما بازیگرند و یک بازیگر به سبب ماهیت شغلش مجاز است که در سینما، تئاتر یا تلویزیون بازی کند (همان طور که خود جناب فراهانی چنین کرده اند) و در هیچ کجای دنیا محدودتی برای بازی ندارد. مگر آنکه همانند برخی بازیگران، قوانین کشور خود را مراعات نکنند!
یک بازیگر سینما اگر توان لازم برای بازیگری در صحنه را داشته باشد که فبهاالمراد وگرنه هم خودش و هم کارگدانش از این انتخاب لطمه خواهند دید. حکم ماندگاری و موفقیت بازیگر را خلاقیت و توان او صادر می کند. به گمانم در تمام دنیا تجربه های این چنینی همواره مجاز است.
۵ - اینکه آقای فراهانی جاده را یکطرفه می خواهند، بوی تعصب بیجا می دهد. باوجود این همه بازیگر تئاتر فعال در سینما ازجمله خود آقای فراهانی، چرا ایشان فقط برای بازیگران تئاتر حق دووجهی بودن قائلند؟ مگر سینمایی هایی که پس از شهرت تئاتر را تجربه کردند ازجمله فاطمه معتمدآریا، ترانه علیدوستی، مریلا زارعی، نگار جواهریان، صابر ابر، طناز طباطبایی، باران کوثری، هانیه توسلی، بهاره رهنما، اشکان خطیلی، سروش صحت، پارسا پیروزفر، محمدرضا فروتن و خیلی های دیگر ازجمله دختران خود ایشان - گلشیفته و شقایق فراهانی - کم به رونق تئاتر کمک کرده اند؟ راستی چرا انجمن بازیگران به یکباره در این مورد خاص واکنش نشان داده، درحالی که در موارد پیشین سکوت کرده بود؟ مگر آنکه آقای فراهانی قضاوت شخصی و پیش فرض های ذهنی شان را درباره یک بازیگر خاص در مواضع رسمی شان دخالت داده باشند که به گمانم خطای بزرگی است.
۶ - حالا که پای بازیگران هنرمند تئاتر بیش از هر دوره دیگری به سینمای حرفه ای باز شده آیا آقای فراهانی حق اعتراض را برای بازیگران غیرتئاتری سینما هم قائل هستند؟ آیا ایجاد محدودیت های مشابه را برای بازیگران تئاتر می پسندند؟
آیا اگر آقای فراهانی فکر می کنند بازیرگان سینما برای پز و ژست ومد و پرستیژ فرهنگی و دلایلی از این دست گاهی به سمت تئاتر رو می آورند - که حتما گاهی این چنین است و البته گاهی نه - آیا به با زیگران سینما این حق را نمی دهند که احساس کنند بازیرگان تئاتر تنها برای پرکردن خلأهای اقتصادی زندگی شان که در تئاتر پر نمی شود، به بازی در سینما و تلویزیون روی می آورند؟ یا نمی توان مدعی شد و نیت خوانی کرد که بسیاری از بازیگران تئاتر با سودای کسب شهرت به سینما روی آورده اند؟ آیا آقای فراهانی به کلی منکر این اتفاق هستند؟ آیا ایشان گمان نمی کنند اگر بازیگران پرتعداد تئاتر که در حال حاضر در سینما فعالند، محدود شوند، بسیاری از بازیگران سینما اعم از پیر و جوان همان نقش ها را خواهند گرفت و از بیکاری رها می شوند؟ آیا آقای فراهانی از بیکاری بسیاری از بازیگران سینما خبر ندارند؟ حالا اگر بازیگران سینما جای تئاتری ها را تنگ کرده باشند به طریق اولی نمی توان فرض کرد که بازیگران تئاتر هم همین بلا را سر بازیگران سینما آورده اند؟
۷ - مطمئنا هر بازیگری ازجمله مهناز افشار و هریک از نام های سینما که بازی در تئاتر را تجربه می کنند، خودشان بدون دعوت نمی آیند و توسط یک کارگردان به کار دعوت می شوند. کارگردان برای متنی که قرار است اجرا کند مجوز می خواهد. مجوز که گرفت، اگر خودش منع قانونی برای فعالیت نداشته باشد می تواند کارش را شروع کند. حق دارد براساس نیاز، سلیقه و علاقه اش، بازیگرانی که منع قانونی برای فعالیت در این کشور نداشته باشد می تواند کارش را شروع کند. حق دارد براساس نیاز، سلیقه و علاقه اش، بازیگرانی که منع قانونی برای فعالیت در این کشور نداشته باشند را به کار دعوت کند. نه تنها حق دارد از بازیگران شناخته شده استفاده کند بلکه حق دارد حتی از یک رهگذر خیابان هم که تشخیص می دهد به کارهش می آید، بهره ببرید. به همین سادگی. قطعا نمونه های فراوانی از این دست در تئاتر و سینما وجود دارند و آقای فراهانی هم قطعا نمونه های زیادی را می شناسند.
۸ - آقای فراهانی بهتر از همه می دانند که بازی یک بازیگر در هر پروژه سینمایی، تلویزیونی یا تئاتری، تنها یک توافق سه جانبه نیاز دارد و نه بیشتر، توافقی میان کارگردان، تهیه کننده و بازیگر. اگر در نمایش رضا حداد این توافق انجام شده باشد، هیچ قانونی و هیچ مرجعی حق ممانعت از بازی هیچ بازیگری در آن را ندارد. (به فرض آنکه فعالیتش به لحاظ قانونی در کشور با مشکل مواجه نباشد) و هیچ قانون یاین حق را برای انجمن بازیگران ایجاد نمی کند که از بازی بازیگری جلوگیری کند.
۹ - به نظر می رسد آقای فراهانی بازیگری تئاتر را درجه بالاتری از مدارج بازیگری می دانند و بازیگری سینما را درجه دون تری. ایشان برای ورود از درجه پایین (سینما) به مدارج بالاتر (تئاتر)، سواد بالاتری را لازم می دانند و ظاهرا قائل به آزمون و تایید صلاحیت بازیگران سینما برای ورود به تئاتر هستند. این رویکرد و نگاه از بالا، طبعا ورود به تئاتر هستند. این رویکرد و نگاه از بالا، طبعا ورود بازیگران تئاتر به سینما را اساسا زیرسوال می برد. اینکه بازیگران بسیاری با خاستگاه تئاتری به ستارگان سینما بدل شده اند، چگونه توجیه می شود؟ چرا بایگران بزرگ و توانمند تئاتر - ازجمله خود آقای فراهانی - اصرار دارند به عبارتی «دان گرید» شوند و به سینما نزول کنند؟ اصولا در تمام دنیا سینما و تئاتر دو هنر مجزا اما بسیار نزدیک به هم و «هم خانواده و همخون» هستند که مشترکات بسیاری دارند ازجمله عوامل انسانی. واقعا آقای فراهانی با این طرز تفکر، بازی سرلارنس الیویه در سینما و بازی آل پاچینو در تئاتر را چگونه توجیه می کنند؟
۱۰ - مهم ترین نکته را برای بند آخر گذاشته ام. سخنان آقای فراهانی مستقیما خلاف قانون اساسی کشور است. مطابق نص صریح اصل بیست و هشتم قانون اساسی؛ «هرکس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید».
این نوشتار نه از باب حمایت از حقوق یک بازیگر نوشته شد که طبعا حداقل من دلیلی برای آن ندارم و نه به قصد تفکیک بازیگران سینما از تئاتر، من قائل به تقسیم بندی بازیگران به این دو دسته نیستم و این مرزبندی را نمی فهمم و همه بازیگران تثبیت شده سینما و تئاتر ار در درجه اول «بازیگر» می دانم. گرچه شخصا معتقدم هنور تئاتر اصالت بیشتری دارد و بازیگرانی که از تئاتر برآمده اند، در مجموع به لحاظ کیفی و فنی، شرایط مطلوب تری دارند و بسیار به سینمای ما و ارتقای سطح بازیگری اش کمک کرده اند. به هیچ روی ورود بازیگران تئاتر به سینما را نزول و افت نمی دانم و بالعکس. چراکه تجربه بازیگری مقابل دوربین مسلما تجربه و مهارت متفاوتی با بازیگری روی صحنه محسوب می شود و مهارت جدی و بسیار مهمی هم هست که اتفاقا گاه برخی بازیگران سینما که آقای فراهانی آنها را به رسمیت نمی شناسند، از برخی بازیگران بسیار خوب تئاتر ما آن را بهتر بلدند. اگر برای بازیگر تئاتر این حق را قائلیم که تجربه کار مقابل دوربین را داشته باشند، چرا این حق را برای بازیگران سینما قائل نباشیم که حضور روی صحنه را تجربه کنند؟
به گمانم اگر مشکلاتمان را نمی توانیم از مجرای درست و اصولی اش حل کنیم و اگر مشکلات صنفی و رفاهی صنفان، آزارمان می دهد، به دنبال راه حل های من درآوردی که در هیچ کجای دنیا نمونه ای ندارد نباشیم و خودمان را مجبور به گفتن حرف های بی اساس و نامربوط و ارائه تئوری های بی منطق و تنگ نظرانه نکنیم. مشکل تئاتر ما و بازیگران تئاتر ما با بازی نکردن مهناز افشار حل نمی شود همین.
نظر کاربران
اینکه اقای فراهانی از پیشکسوتان هستن حرفی نیست ولی به نظر من ایشون تو فیلم هم تئاتر بازی میکنن.مهناز افشار هم تا حالا خیلی کارنامه کاری خوبی نداشته به جز این اخریا ولی اگر این مصاحبه راست باشه آقای فراهانی خیلی تند رفته و واقعاً توهینی با بازیگرا خصوصاً افشار برخورد کرده...
من حال آقای فراهانی را درک می کنم. ایشان از دید یک مسئول صحبت کرده اند و لا غیر. باید قبول کنیم که سینمای ما از دید معنا گرایی و ثبات عقلانی فاصله گرفته و صرفاً به یک سینمای تبلیغ مد و مطرح کردن مسائل عشقی کور تبدیل شده است. در این بین با توجه به ظرفیت فرهنگی پایین معناگرایی بین جوانان بدیهی است که شخصیت های سینما یک شهرت کاذب به دست می آورند. حال خودتان قضاوت کنید. یک بازیگر محبوب تاتر مثل آقای افشار ساختمان پرشکان رو در نظر بگیرید. تا زمانی که تاتر بازی می کرد کمتر کسی اونو میشناخت. ولی با بازی تو یک سریال نسبتاً بی محتوی حالا هر کجا بره اونو میشناسند و حتی اگر هم یک فیلم هجو بازی کنه دیگه مهم نیست. این به ضعف فرهنگی تماشاگران بر می گرده. حال سینمای ما که سرشار از چهره های الکی معروفه رو در نظر بگیرید. خانم افشار که سهله, اگه یک بازیگر رتبه 10 شهرت هم بیاد تاتر تماشاگران برای دیدن اون از نزدیک سر و دست می شکنند. خوب تماشاگر حاظر, پول حاظر, بازیگر معروف هم حاظر. حالا یک نفر مثل آقای افشار ساختمان پزشکان باید دومش رو بذاره رو کولش و بیاد تلویزیون و دلقک بازی کنه.
راهکار کوتاه مدت در این باره فعلاً جلوگیری از حضور بازیگر نماها در صحنه تاتر است. ولی این نمی تواند یک راهکار بلند مدت باشد.
پاسخ ها
حاظر نه جانم، حاضر درسته!
بهتره قبل از ایجاد ظرفیت فرهنگی، املا لغات رو یاد بگیریم.
به نظر بنده بازيكر بايد سواد داشته باشد اين روزها هر كى ٢ تا عمل تو صورتش مى كند مياد بازيكر مى شود اين مملكت رو فساد كرفته تو همه جيز
چه خبر از خانم فراهانی فرنگی
kheili jalebbbbb boooooddd
از نظر من حرف آقای فراهانی کاملا درسته ورود چهره های سینمایی به تئاتر باعث میشه کارگردانان برای فروش بیشتر به این بازیگران نقشها را بدهند و دانش اموختگان و به اصطلاح کسانی که خاک صحنه های تئاتر را خورده اند بیکار باشند این اصلا نه منصفانه است و نه صحیح بازیگری که در سینما بازی کرده باید در سینما بماند مگر این که انقدر توانایی داشته باشد که در تئاتر بدرخشد و خوب ایفای نقش کند و حالا کسی که در سینما هم متوسط است چکونه انتظار دارد که در تئاتر بدرخشد حرفهای اقای فراهانی را کاملا پسندیدم حرف حق است و جوابی ندارد
فکر نمی کنید این ناشی از بازی خود بازیگران تئاتر باشد اگه بازیگرای تئاتر کاملا حرفه ایی و خوب بازی کنند کارگردانان مجبور میشوند به خاطر فروش بیشتر از بازیگران سینما به خاطر شهرتشان استفاده کنند؟ مشکل از جای دیگه است
خیلی طولانی بود / نخوندم
rast mige kheily toolani bood nakhoondam manam:D
با سلام خدمت آقا یا خانوم ناشناس
اولاً اگه میشه اسمتون رو بنویسید تا بلکه بتونیم به عنوان معلم املا ازتون استفاده کنیم.
دوماً فن پریدن از یک شاخه به شاخه دیگه رو خوب یادت دادن. یک آدمهایی تو ایران هستند که وقتی نمی تونن جواب کسی رو اصولی بدهند رو میارن به فن سفسته.
یک غلط گذاشتم توی متن اگه تونستی پیداش کنی؟
پاسخ ها
سفسته نه سفسطه!!!