آوینا_استیکی 2
adexo3

جشنواره قرعه کشی حساب های قرض الحسنه پس انداز

ثبت نام کنید
۱۳۶۹۲۹۴
۸۴ نظر
۸۸۹۰۰
۸۴ نظر
۸۸۹۰۰
پ

پیرمرد چشم ما بود، اما شما دلش را بدجور شکستید

شب گذشته خبر درگذشت اکبر گلپایگانی آمد و خب سیل واکنش‌ها در فضای مجازی به راه افتاد.

برترین‌ها: شب گذشته خبر درگذشت اکبر گلپایگانی آمد و خب سیل واکنش‌ها در فضای مجازی به راه افتاد. گلپایگانی رکورددار اجرا در رادیو گل‌ها بود، او متعلق به نسل آوازخوان‌های بزمی بود که در کنار کسانی چون ایرج و هایده محبوبیت عجیبی برای خودش دست و پا کرده بود. وسعت تحریر زدن‌های او روزگاری زبانزد بود، جایگاهش آنقدر رفیع بود که با وقوع اتفاقات 57 و ترمزی که مقابل سبک آوازخوانی او گذاشتند، رفته رفته یک دوقطبی پر از کینه و عمیق میان هواداران او و شجریان ایجاد شد. آن‌ها که طرفدار گلپا بودند و هستند اعتقاد دارند که شرایط تحمیلی و ممنوعیتی که راه را بر روی گلپا بست، دلیل اصلی رشد شجریان و لطفی و علیزاده و امثالهم شده است.

پیرمرد چشم ما بود، اما شما دلش را  بدجور شکستید

هواداران گلپا در تمام این 40 سال گذشته اعتقاد داشتند که شجریان حتی به عمد در دو دهه اول پس از 57 عمدا سکوت کرد تا از این ممنوعیت نفع ببرد. آن‌ها سبک شجریان و اطرافیانش را چیز شبیه به روضه می‌دانند که با سیاست‌های وقت همخوانی داشته و رشد کرده است. به هر حال قضاوت در این باره دشوار است گلپا را 44 سال خانه نشین کردند و او آنقدر نسبت به اطرافش سرد شده بود که حتی رئیس‌جمهور وقت را هم نمی‌شناخت، این خاطره اکبر منتجبی را از میانه سال پر تلاطم 88 بخوانید: 

«وارد خانه که شدیم استخر لبالب از آب خودنمایی می‌کرد. گلپا در حیاط بود که با حضور ما به اتاق آمد. گپ‌وگفتی صورت گرفت و بعد حرف‌های ما به اعتراض و انتخابات کشیده شد و نام احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی به میان آمد. گلپا با تعجب پرسید احمدی‌نژاد کیه دیگه؟

گفتیم فلانی است که چهار ساله رئیس جمهور بوده.

با تعجب پرسید رئیس جمهوره؟ مگر خاتمی رئیس جمهور نیست؟ 

ما با تعجب و خنده و اینکه احتمالا گلپا ما را دست انداخته، تلاش کردیم به او خبر بدهیم که چهار سال از رفتن خاتمی می‌گذرد و ماجرا از چه قرار است. 

پیرمرد چشم ما بود، اما شما دلش را  بدجور شکستید

حالا چه او می‌دانست که در ایران چه می‌گذرد و چه نمی‌دانست، آنچه برایم جالب شد این بود که برخی آنچنان از کشور و اخبار و تحولات آن فارغ هستند و به اتفاقات بی‌محلی می‌کنند که آدمی به آنها رشک می‌برد.

به نظرم بی‌اعتنایی گلپا به اخبار و تحولات ایران عامدانه بود. او از جمله افرادی بود که بزرگترین صدمه را از انقلاب خورد و دیگر نتوانست آواز بخواند و کنسرت برگزار کند. گلپا در همان روز برایمان گفت آرزویم این است که به من مجوز بدهند تا در استادیوم آزادی بخوانم. می‌دانم که همه می‌آیند و استادیوم پر می‌شود اما هر چه رفتم به در بسته خوردم.»

این بخش از گفتگوی گلپا با روزنامه همدلی در سال ۹۶ به طور واضح اشاره دارد به شجریان و همراهانش: «دوستانی که در آن گروه می‌خواندند و می‌نواختند در کنار شاعری به نام آقای ابتهاج تصمیم به کنار گذاشتن تعداد زیادی از فعالان عرصه موسیقی گرفتند. اگر اجازه می‌دادند موسیقی راه خودش را برود و آن‌ها هم می‌آمدند و آن موسیقی که دنبالش بودند ارائه می‌کردند، الان این حرف‌ها نبود اما آنها با در نظر گرفتن سلیقه و منافع شخصی در کنار گذاشته شدن و خانه نشینی هنرمندان فعال در رادیو پیش از انقلاب بیشترین اثر را داشتند. پس از انقلاب هم تنها به خودشان امکان حضور در جریان رسمی داخلی را دادند و عملا راهی را آغاز کردند که به دلزدگی عمومی از آثارشان رسید و به نام تمام شدن موسیقی ایرانی هم از آن یاد شد.»

پیرمرد چشم ما بود، اما شما دلش را  بدجور شکستید

اینجای گفتگو اما کلیدی‌ست: «متاسفانه در این سال‌ها به موسیقی ما خیانت شد. این هنر را که در فرهنگ و تاریخ ما ریشه دارد، به تعزیه و روضه تبدیل کردند»

این یادداشت یاشار نورایی(منتقد سینما) هم خواندنی به نظر میرسد: «اگر این مملکت، نفرین نشده نبود، هنوز باید جای این کثافت‌های صوتی و مداحی‌های رنگ و وارنگ که پاپ شده‌اند، گلهای رنگارنگ در این ملک‌ پخش می‌شد. فریدون شهبازیان عزیز که عمرش دراز باد، نباید به جایی می‌رسید که برای مهملی مثل "اخراجی‌ها" موسیقی بسازد و اگر این مملکت دست تطاول به خود نمی‌گشود، هنوز صدای گلپایگانی و الهه (که واقعاً الهه‌ی جاودان آواز ماست) با شعر تورج نگهبان یکی می‌شد و ما اینقدر پس نمی‌رفتیم و در کمال آسودگی پی عشق خود می‌رفتیم و زمزمه می‌کردیم:نه آوایی

نه رویایی

نه دنیایی بی تو مانده به جا

نه میجویی

نه می آیی»

پیرمرد چشم ما بود، اما شما دلش را  بدجور شکستید

هوشنگ گلمکانی هم به نکته‌ای اشاره کرده که متاسفانه واقعی‌ست: «اکبر گلپایگانی هم یکی از آخرین بازمانده‌های نسلی بود که در حسرت و انزوا به آخر رسید. از جمله کسانی بود که با ممنوع شدن رسمی کارشان در این چهل‌وپنج سال، می‌توان گفت مصداق قربانیان «فاجعه‌ای انسانی» بودند. شاید این عنوان در نگاه اول، اغراق به نظر برسد، ولی این طور نیست. من البته علاقه‌ای به صدای گلپا نداشتم اما می‌دانم چه بسیار طرفدار داشت و عشق و زندگی‌اش خواندن بود و در همه این سال‌ها در حسرت ماند. خودش و دوستدارانش تنها به خاطره‌ها دل خوش کردند؛ مثل بسیاری دیگر. روزی روزگاری شاید مطالعه‌ای بشود در باب این ممنوعیت‌ها و حسرت‌ها، و ممکن است تا آن موقع واحدی برای اندازه‌گیری خود ضایعه حسرت و عوارض روحی و جسمی آن برای فرد و جامعه پیدا شود. اطمینان دارم که مجموع ضایعات و پیامدهای این حسرت و ستم، از سرطان‌ها و اعدام‌ها و نزاع‌ها و حوادث جاده‌ای هم بیش‌تر بوده است.

یک نکته دیگر درباره زندگی اکبر گلپایگانی که به آن بخش اسطوره شدن او کمک کرده بود، شیوه رفتار او در مقابل نظم موجود بود، محمد گلریز را که می‌شناسید همان که در سال‌های ابتدایی پس از 57، حدود 550 کار به اصطلاح انقلابی خواند تا منتهی‌الیه نظم موجود رفت، گلپا اما همیشه همان ماند که بود، انگار تا آخرین نفس همان بود که در تلویزیون ملی ایران کنار هایده نشسته بود و موسیقی اصیل ایرانی را تحریر میکرد، یاد نسل بی‌‌تکرار هنر ایران گرامی باد قطعا.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      نه فقط گلپا، روح انسانیت راازمردم ایران گرفتند، اشک و ماتم ابدی راجایگزین کردند، حالاهم مملکت فقط مال حزب اللهی ها است..

      پاسخ ها

      • ناشناس

        یادش گرامی مردی که جایگاه آواز ایرانی را بسیار بالا برد و در میان خاص و عام رونق داد. متاسفانه بیشتر مردم با کارهای فاخر و آوازهای ایشان آشنا نیستند و تنها چند ترانه ای از اواخر دهه پنجاه ایشان در اذهان باقی مانده و بیشترین ستمی که در حق ایشان شد همینه.

      • رسول

        در تمام برنامه های گلهای جاویدان،گلهای تازه،گلهای رنگارنگ و برگ سبز کارهای ارزنده ای ارائه دادند؛ که اکثر آنها را دارم .
        و افتخار بنده بوده و هستند .روحش شاد . مرد بود.
        هر چند در مرام ایران و ایرانی دشنام وجود ندارد .
        اما به مرام خودشان. مرگ بر نامردانِ روزگار.

    • ناشناس

      مداحی و روضه رو دوست دارم
      سوزش شما ،بی بندوبارها رو بیشتر

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ایشان نزدیک به ۳۰۰ آواز رسمی اجرا کردند و تنها خواننده ای بودند که در تمام برنامه های گلها(جاویدان،تازه، رنگارنگ) و برگ سبز کارهای ارزنده ای ارائه دادند؛ برخی از این کارها بی تردید شاهکارهای موسیقی سنتی هستند حیف کمتر کسی را دیده ام که با این کارهای فاخر ایشان آشنا باشد.

      • رضا

        زمانی که تو هنوز به دنیا نیومده بودی و اصلا نمی دونستی موسیقی چیه ایشون تو رادیو برای شاد کردن دل مردم برنامه اجرا می کرد.

      • بهروز

        کاشکی که اینو بفهمیم که احترام گذاشتن به عقاید و سلایق بقیه نشان از تربیت صحیح و نان حلال پدر هست

    • ناشناس

      تمام حقیقت را گفتیم. مردم خیلی دوستش داشتم حیف وحیف وحیف

    • ناشناس

      فعلا باید جواب نکیر و منکر بده

      پاسخ ها

      • شهرام

        دزد واختلاس گر که نبوده، بهترین صدا رو داشته اگه مثل آقا زاده های بی هنر که در اروپا هستند به خارج از کشور می رفت و میهمان پرست نبود بیشتر از این ها پیشرفت می کرد.زنده باد استاد موسیقی اصیل

      • بینام

        شماها چطور میخواین جواب پس بدین البته تو همین دنیا پس میدین

    • ناشناس

      خدابیامرزدش

    • ناشناس

      خدا‌رحمتش‌ کنه ...استاد مسلم‌‌‌‌ اواز...
      مرحومم شجریان جلوی گلپا‌ میبایست که دست به سینه‌ می‌شد

    • یاسمن

      بیچاره دلش خوش بود حتما خاتمی ریئس جمهوره

    • آنا

      خدارحمتش کنه روحش شادیادش گرامی بیچاره هامثل بلبل توقفس بود.

    • محمد

      بهر حال رقابت همیشه هست. شجریان رو نمیشه اصلا انکار کرد. اما هر کدام از این دو استاد جایگاه والای خود را دارند.

      پاسخ ها

      • مهدی

        هیچ کس نمی‌تواند منکر خدمات استاد شجریان شود ولی ستون و پایهٔ اصلیِ آوازِ ایران استادِ مرحوم و بلامنازع و مسلمِ استاد گلپا بودند و چه ها که نکردند در موسیقی اصیل ایران روحشان قرین رحمت الهی باشد.

    • ناشناس

      متاسفانه مردم امروزی استاد گلپا را با ترانه های کوچه بازاری او میشناسند در حالی که ایشان استاد آواز اصیل ایرانی است

    • ناشناس

      میخواست باشه مثل بقیه که بودن یه آهنگ برا شهدا میخوند

    • سوخته دل

      زنده باد گل گفتی

    • سوخته دل

      انشاالله روضه خودت و خانوادت خلایق هر چه لایق

      پاسخ ها

      • ناشناس

        گل گفتی

    • ناشناس

      بازی روزگار تتلو رو کنار رئیسی گذاشت ترکیب رویایی تیمی رو تصور کن که رونالدو و کنار مسی باشه

    • ناشناس

      چه بد که افراد موسیقی دان و مدعی هم مانع اون بودند. واقعا بخل و حسد تا کجا.

    • بهادری

      عقده ای

    • سام

      اسطورهای تکرار نشدنی .گلپا و هایده .روحشان شاد یادشان گرامی .قدرشان را ندانستیم و ندانستند .سلام ما را به فردین و ناصر ملک مطعی و.......برسان .بگو که هوا بس ناجوانمردانه سرد است

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اسطوره مردم هستند نه کوچه بازاری ۷واندن

    • ناشناس

      روحش شاد و یادش گرامی

    • ناشناس

      بین هنرمندان و سلبریتی ها هم غریب بود تا موقعی که زنده بود غریب بود حالا که فوت شدند ...

    • منصف

      انشاءاله

    • ناشناس

      همه سوختیم

    • ناشناس

      دقیقا روحش قرین رحمت

    • پارسا

      گلپا وشجریان هردو بامردم بودند،روحشون شاد

    • ناشناس

      صده ها نفر مثل این آقا که مطرب خوبی بوده میخواندن والان هم میخوانند این جزع وفزع برای ۹۰ ساله مرحوم شده غیرعادی است میخواستن دویست سال عمرکند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ای کاش همه ما ایرانیها همدیگر تحمل میکردیم احترام بزرگان را حفظ میکردیم
        هر کی تو هر لباسی که باشه و به ایران خدمت کنه برای ما عزیز و محترمه روح همه شان شاد باد

    • عسل

      نمدونم من چرا اینقدر هایده خدابیامرز رو دوست دارم با این‌که اصلا ندیدمش دهه هشتادی ام. اما خیلی دوسش دارم حس میکنم تو اون دنیام جاش خیلی خوبه جز شاد کردن دل آدما کاری نکرده به نظر من دو دسته از آدما جاشون واقعا بهشته یکی خواننده ها که هدفشون شاد کردنه مردمه دومیشم پزشکان عزیز که دوای دردمون فدای همشون بشم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        😳😳🤪🤪🤪دقیقا دو دسته بیخود

      • ناشناس

        تو تور پزشک های بی وجدان نیافتادی....

      • ناشناس

        دقیقا من هم همین فکر رو میکنم البته من بزرگترم ولی این حس شما مال پاکی دل وروحت هست

    • ناشناس

      روحش شاد

    • صمدی

      خدا رحمتشون کنه تصویرش توی تلویزیون ملی هنوز واضح جلو چشممه روحش شاد یاد و خاطراتش ماندگار

    • ناشناس

      این اسطوره هاهمیشه زنده هستن.....

    • شهرام

      از شب گذشته تا حالا حتی یک زیر نویس در شبکه خبر ندیدم که خبر درگذشت استاد موسیقی ایران را پخش کنه ولی برای یک جنایتکار ،پول شو و بازیگر فیلم های مستهجن (جورج فلوید)چند ماه ورد زبان صدا وسیما بود. افسوس از این افکار پلید

      پاسخ ها

      • بهمن مفید

        عشق باید پادر میتونی کنه تا آدم احساس جوونی کنه

    • بینام

      روحش شاد و یادش گرامی این نیز بگذرد

    • ناشناس

      درعوض سوسیس مویکن داریم

    • فرهاد

      روحش مورد قرین رحمت الهی این راهی ست که همه باید برویم ولی برای یک هنرمند سخت گذشت

    • ناشناس

      همه می میرند ولی ادمایی هم سن سال گلپا چنددهه از عمرشون بدترین ساعتها ثانیه های تاریخ براشون گذشت

    • ایرج

      ایشان استاد بی بدیل آواز بودن ۱۶ سال تمام قبل از اینکه ترانه ای بخواند فقط آواز خوانده در دستگاههای مختلف که متاسفانه آثارش زیاد دردسترس نیست رکورد دار برنامه گلها بوده. خدمتی که ایشان به موسیقی اصیل ایرانی کرده هیچ کس نکرده. یکسری افراد بعد از انقلاب مانع شدن که ایشان بخواند. نسل جدید متاسفانه جایگاه ایشان را نمیشناسد ونمیداند چه هنرمندی بود. راه را بر اینجکر اصیل خوانها بستن. نتیجه ش میشود نابودی فرهنگ . وفرهنگ اگر نابود بشود میشود بی ریشه گی وبی تربیتی. چیزی که امروز زیاد هست. البته استاد ایرج خواجه امیری هم که هنوز در قید حیات هستن وخدا عمرشو طولانی کند استاد بزرگی هستن. روح استاد گلپایگانی قرین رحمت وشادی باد

    • سیمین

      روحش شاد استاد آواز

    • ناشناس

      آدما های بزرگ هرگز نمی میرن فقط جسم شون از پیش ما میرود نام نیک هرگز نمی میرد

    • ناشناس

      واقعا همینطوره

      پاسخ ها

      • نگار 2

        باسلام متاسفانه وقتی یک هنر مند را از دست می‌دهیم خودی نشان می‌دهیم وقتی ایشان در قید حیات بود ما کجا بودیم چرا صدا یمان در نمی آمد مثل همیشه خیلی زود دیر شد .

    • ناشناس

      به خوبی ازشون یاد میشه .

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ایرانی زنده کش و مرده‌ پرست

    • ناشناس

      دقیقا

    • ناشناس

      توهم یه روز باید جواب این زبون تلختو بدی.

    • مهدي

      درود به هر دوي اين اساتيد.روحشان شاد

    • مهدی

      مرحوم گلپا پرونده‌اش پاک و سفید بوده، شما فکر اعمال خودت باش!

    • مهدی

      مادر عروس هم صحبت کرد!

    • مهدی

      روحش شاد و جایش در بهشت خداوندی

    • ناشناس

      یاد و خاطره استاد گلپا همیشه در دلها زنده خواهد ماند . روحش شاد

    • ناشناس

      دوباره یکی مرد وعزیز شد یعنی تو ایران تا زنده ای خوار و خفیفی تا میمیری عزت دار میشی

    • رضا

      روحش شاد.

    • سید

      اسم این عزیز قبلا در کنار هایده و گلهای رنگارنگ بود ولی بعد اون کنار فردین و ناصر ملک مطیعی و ....قرار گرفت به لحاظ ممنوعیت کاری

    • مهدی

      روحِ استادِ بلامنازع و مسلمِ آوازِ کشورمان استاد گلپا قرین رحمت الهی باشد و لعنت خدا بر آنانی که باعث شدند این اسطورهٔ بزرگ و تکرار نشدنیِ و پایهٔ اصلیِ آوازِ خانه نشین شود.

    • بی نام

      فقط میگم اخ اخ از دست روزگار

    • مهدی هستم

      روحششاد

    • جمال.پور

      چه.خوش.گفت.فروغ.عزیز
      پروازرابه.خاطربسپارپرنده.مردنی
      چه.حیف.شدحنجره.طلایی.دادبی.دادازغم.رفتنت
      سکوت.سکوت.

    • حسین

      استاد اکبر گلپا از اسطوره‌های موسیقی ایران و صدای ماندگار ایرانیان است،روحش شاد و یادش در وجود ایرانیان گرامی

    • ناشناس

      عجب آدمای بزرگی بوده وهست همچون که می میرندمامیفهمیم ماکه دهه شصتیم.... . واقعا احساس میکنم انسان بزرگی بوده وحیف شده واقعا
      روحش شاد.

    • ناشناس

      شدیم یه تعداد روح متحرک سرگردان در حسرت گذشته و نا امید به آینده

    • کریم

      زنده نامان استاد گلپا و هایده سرآمد آواز اصیل ایرانی بودن البته استاد شجریان هم بود

    • ناشناس

      روحش شاد ، قدر شو ، ندونستن

    • ناشناس

      خدا رحمتش کنه من عاشق صداش بودم وخیلی از اهنگهاشون حفظ بودم

    • ناشناس

      هنر و هنرمند ورای سیاسته، اما در این کشور همه چیز سیاست زده است، هنرمندان و کلا مردم هزینه این سیاست زدگی رو می‌پردازند.

    • علی

      استاد بزرگ همیشه زنده است اصلا از یاد نخواهد رفت چقدر با ترانه های این استاد شب های صبح کردیم یاد ش گرامی باد روحش شاد 😭😭😭😭🙏🙏🙏

    • ناشناس

      خدارحمتش کندروحش شاد

    • ک ق

      من عاشق هنرمندان قدیمی هستم
      بخصوص گلپا هایده شجریان
      حیف مثل برکت از سفره ی ما دارن کم میشت
      روح این عزیزان بی تکرار شاد

    • ناشناس

      روحشان شاد

    • علی

      شجریان انگشت کوچکش هم نمیشد ولی موذیانه از دور خارجش کردند
      حتی ایرج بسطامی را هم خانه نشین کرد ولی بعد مرگ بسطامی چنان فیلمی در سوگ بازی کرد که شیطان هم ایوالله بهش گفت

    • پیرخراباتی

      دررفتن جان از بدن گویند به هرنوعی سخن. من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود.روحش شاد ویادش گرامی وجاودان چه خاطره ها داریم با صدای مردحنجره طلای اواز ایران بزرگمردی که مردانه دربرابرنامردمی ها سرخم نکرد وعلیرغم محرومیت ازفعالیت هنری وخانه نشینی دل ازیارودیارخودنکند فقط همه غمهای عالم بسراغم میاد وقتی یهو فکرمیکنم که گلپا دیگه نیست اخرین ستاره پرفروغ ازنسل هنرمندان دوران طلایی گرچه قریب به پنجاه سال طنین صدای رسایش را کسی نشنید ودروطن خودغریب ومهجو ربوداما هنوز عاشقانه دوستش داشتند انانی که باید میداشتند

    • ناشناس

      هم گلپایگانی دوست داشتنیه وهم شجریان من تعجب میکنم این همه بین متفرقه میندازن ومابازهم به حرف تفرقه افکنانه گوش میدیم هردویک مرام را دنبال کردند

    • میرشجاع

      سلام گلپا گلپا بود و خواننده مردمی که هنوز صدای آوازش در مغزها هست برای مردم می خواند و دنبال پول نبود روحش شاد
      سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز
      مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج