آیا زنهای سینمای ایران واقعا بیحیا هستند؟
وزیر پیشنهادی ارشاد، دیروز گفته که کاراکترهای زن در سینمای ایران(در سال۹۷) مروج بیحیایی بودهاند، در اینجا نگاهی کردهایم به چند فیلم شاخص آن سال و البته به طور خاص کاراکترهای زن همان فیلمها.
برترین ها: وزیر پیشنهادی ارشاد، دیروز گفته که کاراکترهای زن در سینمای ایران (در سال۹۷) مروج بیحیایی بودهاند، در اینجا نگاهی کردهایم به چند فیلم شاخص آن سال و البته به طور خاص کاراکترهای زن همان فیلمها.
مغزهای کوچک زنگزده
«مغزهای کوچک زنگ زده» شاید یکی از اولین مهمترین فیلمهای سینمای ایران باشد که با محوریت خشونت پیش میرود.تحسینشدهترین فیلم جشنواره فجر سال ۹۶ که به بخشی از جامعه میپردازد که کمترین کارگردانی با این دقت و ظرافت سراغش رفته است. «مغزهای کوچک زنگ زده» داستان خانوادهای است در یکی از فقیرترین محلههای شهر، که در کار تولید و فروش مواد مخدر هستند. قصه ما درباره شاهین، پسر وسط خانواده است که آرزوهای خودش را دارد و تمام تلاشش را میکند تا در امپراتوری برادرش در این منطقه بیقانون، جایگاه باارزشی پیدا کند، تا اینکه فیلمی از خواهر خانواده بین پسرها دستبهدست میشود؛ فیلمی که غیرت پسرها را به جوش میآورد و جنگی ناخواسته را آغاز میکند. نقش افسر با بازی لادن ژاوه وند نابازیگری که نقش مادر تبهکاران محوری را بازی میکند جزء سورپرایزهای فیلم است.
بمب: یک عاشقانه
داستان فیلم در سالهای دهه شصت میگذرد و ماجرای نوجوانی را دنبال میکند که در پناهگاه هنگام بمباران، عاشق میشود. «بمب: یک عاشقانه» سرشار از تقابل نسلها و دیدگاههاست که شاید میتوان رگههایی از اجتماع امروز ایران را هم در فضای آن مدرسه دید. فیلم، اما ورای صورت ظاهری سرد وغمانگیزش، در دل خود روایتگر عاشقانهای آرام است. «بمب: یک عاشقانه» فیلم نوستالژیهاست و قابلیت ایجاد حس همذات پنداری را برای بسیاری از مخاطبان خود بوجود میآورد. لیلا حاتمی در نقش میترا به لحاظ ظاهر چندان تفاوتی با دیگر فیلم هایش نمیکند.
عرق سرد
«عرق سرد» در حقیقت از روی ماجرای نیلوفر اردلان ساخته شده است. فوتبالیست زن ایرانی که به دلیل نداشتن اجازه همسر نتوانست همراه تیم به مسابقات مهم برود. فیلم به دغدغهها و مشکلات ورزشکاران زن میپردازد و در تلاش است محدودیت شهروندی زنان ورزشکار را به چالش بکشد. باران کوثری در نقش افروز علاوه بر ترسیم درست وجوه بیرونی و آمادگی بدنی مناسبش برای ایفای نقش یک زن جوان ورزشکار، در ارائه حالات و درونیات او و همان بخشهای پنهانمانده و سربهمهر فیلمنامه نیز موفق است.
شماره ۱۷ سهیلا
فیلم داستان دختری میانسال است که زمان ازدواج او به تاخیر افتاده و با توجه به مشکل ژنتیکی که دارد در تلاش است که هر چه سریعتر ازدواج کند تا بچه دار شود. «شماره ۱۷، سهیلا» فیلم جسوری است. در میانِ خیل فیلمهای اجتماعی ما با سوژههای تکراری، فیلم به سراغ سوژهای رفته که اتّفاقاً سوژه روز جامعه است، دردِ خیلی از دخترها و پسرهای جامعه امروز است و سینمای ما شدیداً در این حوزه فقیر است و به همان اندازهای خودش را جدی میگیرد که باید. بازی متفاوت وخوب زهرا داوودنژاد به نقش سهیلا نیز در معرفی شخصیت و همذات پنداری تماشاگر بسیار تاثیرگذار است. او با درک درست شخصیت، از برون گرایی آن کاسته و به نقش آرامش و عمق بخشیده است.
عصبانی نیستم
«عصبانی نیستم» را احتمالاً میبایست به عنوان بحث برانگیزترین فیلم تاریخ سینمای ایران معرفی نمود. اثری که در سال ۹۲ ساخته شد، اما بلافاصله حتی در همان دوره از جشنواره فیلم فجر از بخش جوایز کنار گذاشته شد و پس از آن نیز بطور کامل توقیف شد. اما در نهایت «عصبانی نیستم» در سال ۹۷ با ممیزیهای فراوان به اکران عمومی درآمد. در فیلم «عصبانی نیستم!» نوید دانشجوی آس و پاس، باهوش و درگیر سیاستی است که به دلیل وقایع سال ۸۸ از تحصیل تعلیق شده و به سختی در تهران روزگار میگذراند. نوید از محل کار خود اخراج شده، معرف و ضامن ندارد و قادر به تهیه گواهی عدم خلافی نیست. اما یک دلیل بزرگ برای جنگیدن دارد: ستاره. موتور تکان دهنده «عصبانی نیستم» عاشقانه خوب و خاص نوید و ستاره است. باران کوثری در نقش ستاره که ید طولایی در بازی در قالب معشوقه دوستداشتنی دارد، این بار هم روسفید بیرون میآید.
لاتاری
«لاتاری» داستان پسر و دختری را روایت میکند که سودای پیروز شدن لاتاری و رفتن به آمریکا را در سر دارند، اما دختر به دلیل مشکلات خانوادگی مجبور میشود به پیشنهاد پدر و یکی از دوستان پدرش برای کار به دبی برود، پس رویاهای این دو جوان از بین رفته و مدتی بعد جسد دختر به ایران باز میگردد، و زمانی که هیچ کس هیچ کاری انجام نمیدهد، پسر تصمیم میگیرد تا خودش دست به کار شده و انتقام بگیرد.محمدحسین مهدویان در نخستین اثر اجتماعی اش آشکارا از بررسی ریشه مشکلات اجتماعی که منجر به مهاجرت افراد میگردد پرهیز کرده و تنها نوک پیکان خشم و خشونت خود را به سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس نشانه رفته که قاچاق دختران به کشورشان انجام میشود. همین مسئله باعث شده تا «لاتاری» یک اثر به شدت سطحی باشد. نوشین با بازی زیبا کرمعلی در حد تیپ باقی میماند و شخصیت نمیگیرد و تنها کارکردش این است که کمی بر درام و احساس فیلم میافزاید.
آشغالهای دوست داشتنی
یک فیلم توقیفی دیگر که بعد از تلاشهای بسیار کارگردانش بالاخره توانست رنگ پرده سینما در سال ۹۷ را به خودش ببیند. منیر با بازی درخشان شیرین یزدانبخش پیرزنی است که تمام اعضای خانواده اش در یک قرن اخیر تاریخ ایران درگیر مبارزات سیاسی بوده اند و حالا او با چالشی بزرگ درباره اتفاقات سال ۸۸ مواجه شده است. «آشغالهای دوست داشتنی» درباره تقابل میان نسلها و تفکرات گوناگون در بستر یک خانواده است و اغلب رویدادهای فیلم نیز بصورت نمادین روایت میشوند. منیر زنی تنهاست و در چنین شرایطی با عکس عزیزان خود حرف میزند و مخاطب که با زاویه دید منیر به وقایع مینگرد تمام این گفتگوها را میشنود. مامان منیر در اینجا ایران است، میزبان تمام تفکرات چپ و راست است و سعی دارد همه آنها را به آرامش دعوت کند تا بتوانند در کنار هم روزگارشان را سپری نمایند، اما اعضای خانواده او هرگز از این قانون تبعیت نمیکنند.
نظر کاربران
اینها ه ژن خوبن
پاسخ ها
طالبان ایران هم اومد
انشالله این سلبریتیهای وقیح رو جمع کنه صفحه هاشونو تو اینستاگرام ببینید هر کس حرف گنده تر از دهنش زده ممنوع تصویر کنید
واقعا بی حیا هستند
راست میگه دیگه دم این وزیر جدید گرم
دختر میانسال؟ به مردی که در اواخر سی سالگیه هم می گید پسر میانسال؟؟؟
اینا هیچی نیستن.همشون میرن خارج
انشاالله وزیر جدید همه جانبه نه فقط سینما، بتونه مروج حیا و غیرت در جامعه بشه، انشاالله خداوند خودش ورق به سمت سعادت دنیا و آخرت همه جامعه ایران برگردونه.
هم بازیگرا بی حیان هم بازیاشون بی حیا
درود بر انقلابی
پاسخ ها
بذار انتخاب بشه هنرمندا همچین بذارن توکاسه اش فکر میکنه عرصه هنر جای این مزخرفاته
شستشوی مغزی شدی
همون روحانی خوب بود براشون ازشون سواستفاده کرد رای آورد
مزخرفترین فیلم همون لاتاری هست چون کشور مقابل از نظر امنیت و فرهنگ تحقیر کرده ک خود اون کشور الان از نطر فرهنگ و امنیت بهترین کشوره و داستان اخر فیلم بر گرفته از فیلمهای هالیود و بالیودی و ضعف بزرگی در اجرای ان بود
پاسخ ها
دوبی از کی تا بحال شده کشور ؟ هه
لاتاری بیشتر شبیه رمانهای زرد مجازی بود تا فیلمهای هالیوود. از اونا که دخترهای پونزده شونزده ساله مینویسن.
بزرگوار از اختلاس چه خبر
پاسخ ها
بزرگوار هر جیزی سر جای خودش
اختلاس 3000 میلیاردی چی شد
احسنت
اختلاس رو برو از وزیر اقتصاد بپرس نه وزیر ارشاد
فساد جنسی هم کم از فساد اقتصادی نداره ما این همه هزینه دادیم تا فرهنگ شهوتران غربی بر ما غلبه نکنه
چرا بی حیایی؟!
صحبت از مشکلات و عواطف و احساسات تو فیلم ها کی شد ترویج بی حیایی؟!
خیلی ها رو من دیدم با دیدن این فیلما نگاهشون و راهشون تغییر کرده
چرا باید کسی مسئول باشه که فرهنگ سازی رو با بی حیایی اشتباه بگیره
هرجا صحبت از نقش زنان به خصوص دفاع از حقوقشون می شه یا ایستادگی مقابل حرف زور می شه می شه بی حیایی...
پاسخ ها
ورژن طالبانی در ایران داره چهره خودش رو رو میکنه .
این بابا از طالبانه که میخواد بیاد ارشاد
همه عالی
هنرمند واقعی که وارد هنر سینما باشد باید افراد باسواد، فرهیخته و با فرهنگ ان کشور و مردمی باشند. متاسفانه 90 درصد افراد بازیگر زن و مردی که وارد سینمای ایران شده فاقد ان هستند و متاسفانه نه فیلمشان به درد این ملت خورد و خود این افراد نیز ضربه های بدی به اصالت زن و مرد ایرانی زدند. و در کنار افراد سیاسی باز (نه سیاستمدار) ضربه های سنگینی بر تخریب این کشور و مردم زدند. اما عجیب است که هر دو گروه با کلی تخریب به پایه های این کشور، مدعی هم هستند.
پاسخ ها
بازیگر مسوول کشور نیست، فیلم فقط فیلمه، مسوولین هستن که مردم رو بیچاره کردن، چطور شما هنرمندا رو مسوول بدبختی میدونی اونها هم شهروند هستن مثل ما و هیچ مسوولیتی در قبال ما ندارن،
۱۱:۴۳
من با شما موافقم
11:43
احتمالا خودتم از همون هنرمندها هستی که سنگشون رو به سینه میزنی
همه حجاب دارند همه فیلمها از سد ممیزی سانسور عبور کردن از وزارت ارشاد انواع مجوز ها رو گرفتند بی حیا چی چرا هر حرفی به دهنشون میارن
پاسخ ها
دقیقا
اول منظورش حجاب نیست دوم ایشون هم اشاره داره که با وجود بی حیایی زن در فیلمها باز هم مجوز ارساد رو داره
تاسف برای این کاندید وزیر ارشاد
این وزرا نماینده ها دولتی انتخاب من نیست
پاسخ ها
تو کیستی جگر؟
دولت انتخابی من هستند
به همه بر چسب میزنن توهین میکنند خجالت هم نمیکشن
عصر حجر
از طرز صحبت این آقای پیشنهادی وزارت ارشاد معلومه که چقد سواد اجتماعی داره متاسفانه !
پاسخ ها
کلا این واژه رو نباید استفاده کنن
منظور آقایون حیا به سبک طالبان و داعش بوده اصلا چه معنی داره زن ایرانی از نقش کلفت خونه و در نهایت مادر بله قربان گو فراتر بره. هر چیزی فراتر از این مخصوصا عشق و احساس و نظر شخصی داشتن میشه بی حیایی.
لطفا حیا رو معنی کنید. منظور از حیا نابرابری جنسیتی، محرومیت از حق شهروندی و حقوق اولیه ی انسانی، تملک مرد بر زن و حذف زن از تمامی عرصه های اجتماعیه. تفکر طالبانی در فرهنگ ما ریشه های عمیق داره. و بحمدالله به لطف مسئولان دلسوز سالهاست به قانون هم تبدیل شده.
ریاکاری و اختلاس از بیحیایی بدتره، نقش با خود شخص بازیگر متفاوته، اینو یه نفر به وزیر پیشنهادی بفهمونه، کاراکتر فیلم فقط یه نقش هست که سناریست نوشته و بازیگر اون رو خلق میکنه
پاسخ ها
بد و بدتر نداره هرچیز جای خودش
به نظرم باید دید این آقا که قرار است وزیر شود چه تعریفی از حیا دارند و از نظر ایشان چه کارهایی بی حیایی و بی عفتی محسوب می شوند. با تعریفی که آقایان همفکر ایشان از مقوله حجب و حیا و عفاف دارند طبیعی است که اکثریت زنان در جامعه و در سینما بی حیا و بی عفت محسوب می شوند.
پاسخ ها
کاملا درست گفته
چقدر بی تربیته کسی که این حرفو زده
حالا زندگی خودشون و منسوبانشون ببینی
پاسخ ها
اینکه زن باید حیا داشته باشه بی تربیتیه
واقعا درست گفته . ای کاش درفیلمها چادر به سر نمی کردن این به اصطلاح هنرمندان وبعد عکس های افتضاح آنها درفضای مجازی دیده نمی شد
شکی نیست هم زنان و هم مردان سینمای ایران به جز یک درصد فاسدترین اشخاص هستند
هیچ وقت از خودتون پرسیدید که چرا بسیاری از بازیگرای ایرانی یا سگ باز و گربه باز هستن یا ازدواج نکردن؟! این یعنی بی بند و باری. نمونه هاش هم مثل گلشیفته، ریحانه پارسا، صدف طاهریان، هدیه تهرانی و ...
بله
خیلی وقت است که واتحه سینمای ایران خوانده شده رئیس چندتا سینمای تعطیل که حیاهو نداره با حیاهاش که رفتن بیحیاهاش هم دارند دست وپا میزنن پس زیاد جدی نگیر برای دیده شدن راهای دیگری هم هست بجای اینکه به همدیگر انگ بیحیایی بزنیم به فکر راه حل باشیم هم وطن
بازیگرانی مثل بهاره رهنما و امثالهم واقعا مایه بی شرمی وبی حیائی سینمای ایران هستند
به نظر مند بیشترشون جلف و بی حیا هستند.
پس ، اختلاسگران چگونه آدمهایی هستند؟؟
بله مخصوصا هانیه توسلی
همينكه كلى گشتى تا دوتا كراكتر باحيا پيدا كنى عمق فاجعه رو نشون ميده البته مردها هم وضعيت بهترى ندارند ها! كلا وضع مردم جامعه از شخصيتاى سينما خراب تره فقط سينماگران اجازه ندارند آزادانه همه چى رو به تصوير بكشند
بله همین بازیگران،بی حیایی رو در جامعه بین دختران ترویج داده اند.
اصلا خجالت نمیکشند که با پرروئی تموم به همه توهین میکنند.امروز سینما و اهل هنر و فردا الا ماشاالله
دولتمردان یک ذره از لاک بی خردی خارج بشید قرن بیست و یکم شده و شماها هنوز اندر خم یک کوچه اید
لطفا کنی تفکر