۴۳۴۲۶
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

چرا مردم در این نقاط بیمار نمی شوند؟

يك اصطلاح رايج در علم پزشكي و به‌خصوص در بحث اپيدميولوژي سلامت، اصطلاح «نقاط داغ» است. اين واژه مربوط به مناطقي است كه در آن يك بيماري خاص شيوع زيادي دارد اما فكر مي‌كنيد كه «نقاط سرد» هم وجود دارد؟

چرا مردم در این نقاط بیمار نمی شوند؟


مجله ای ده آل : يك اصطلاح رايج در علم پزشكي و به‌خصوص در بحث اپيدميولوژي سلامت، اصطلاح «نقاط داغ» است. اين واژه مربوط به مناطقي است كه در آن يك بيماري خاص شيوع زيادي دارد اما فكر مي‌كنيد كه «نقاط سرد» هم وجود دارد؟ بله مي‌شود گفت نقاطي در جهان هستند كه در آنها میزان ابتلا به برخي بيماري‌هاي خاص بسيار پايين است. اين نقاط هميشه مورد توجه متخصصان و كارشناسان بوده‌اند و همه به دنبال رسيدن به پاسخ اين سؤال بوده‌اند كه چگونه است كه در اين مناطق تا اين حد كم به بيماري‌ها مبتلا مي‌شوند. تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام گرفته است، گاه نشان داده كه عوامل عجيب و شايد باورنكردني در اين كاهش ابتلاها نقش داشته است. نگاهي به يافته‌هاي دانشمندان در اين مناطق شايد بتواند به شما هم در راه زندگي سالم‌تر كمك كند.

چرا مردم در این نقاط بیمار نمی شوند؟

قلب اين مردم در پيري هم سالم است

جزيره كرت؛ نقطه سرد براي بيماري‌هاي قلبي- عروقي

يك مطالعه ۴۰ساله در ۷ كشور اروپايي نشان داد كه بيشترين طول عمر در اين قاره، مربوط به مردم ۷ دهكده در جزيره كرت است؛ جايي كه دقيقا محل شكل‌گيري رژيم غذايی مديترانه‌اي به حساب مي‌آيد. اما رژيم غذايي مديترانه‌اي چرا يك رژيم غذايي مناسب به حساب مي‌آيد؟ مقدار زياد روغن زيتون موجود در اين رژيم غذايي آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي را به بدن مي‌رساند كه مي‌تواند با آسيب‌هاي راديكال‌هاي آزاد مضر به بدن مقابله كند، در حالي كه ماهي‌هاي غني از امگا۳ هم مي‌توانند در جلوگيري از تشكيل لخته در عروق نقش داشته باشند (بسياري از مردم نمي‌دانند كه لخته‌هاي خون عامل اصلي بروز بيماري‌هاي قلبي- عروقي هستند)كرتي‌ها اغلب نان راسك مي‌خورند؛ ناني كه از گندم قهوه‌اي خيس‌خورده در روغن زيتون و زنجبيل پخته مي‌شود و غني از فيبر است. دسر آنها هم اغلب ماست و شير است. در مجموع مي‌توان گفت كه تمام اين مواد غذايي طبيعي و مفيد است و محدوديت شديد استفاده از گوشت قرمز به همراه يك زندگي فعالانه و پر از جنب و جوش باعث مي‌شود كه مردم جزيره كرت بسيار به ندرت به بيماري‌هاي قلبي- عروقي و بسياري از سرطان‌ها مبتلا شوند و بيشترين طول عمر را در ميان مردم سراسر جهان داشته باشند.

چرا مردم در این نقاط بیمار نمی شوند؟

خوش به حال كامروني‌ها

كامرون، غرب آفريقا؛ نقطه سرد براي سرطان

سرطان را كابوس دوران مدرن مي‌دانند. در واقع همه انسان‌هاي امروز از سرطان‌هاي گوناگون مي‌ترسند اما در دهكده انتويي در كامرون، تقريبا هيچ موردي از سرطان‌هاي دستگاه گوارش ديده نمي‌شود. دكتر انريسو مانتوي، پزشك متخصص گوارش كه با گروهي از متخصصان در اين منطقه همكاري كرده، مي‌گويد: «شايد اولين نكته‌اي كه در اين مورد به نظر مي‌رسد اين است كه رژيم غذايي مردم اين دهكده غني از فيبر است و آنها به‌ندرت گوشت مي‌خورند. ثابت شده چنين رژيم غذايي‌اي مي‌تواند نقش پيشگيري‌كننده در ابتلا به سرطان‌هاي گوارش داشته باشد. در مطالعه‌اي در اروپا كه طي ۱۰ سال، روي بيش از ۴۰۰هزار نفر انجام شد نشان داد كه هرقدر ميزان فيبر در غذا بيشتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ كاهش مي‌يابد، در واقع فيبر بيشتر در غذا به معناي عمر طولاني‌تر است.» اين نكته را هم يادتان باشد كه مصرف بالاي فيبر احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي، عفونت‌ها و نيز مشكلات تنفسي را كاهش مي‌دهد.در مورد ساكنان روستاي انتويي بايد گفت كه يك عادت ويژه همگي آنها خوردن غذاهاي بسيار ترش است كه حاوي باكتري‌هاي مفيد (پروبيوتيك) است و مي‌تواند باعث سلامت دستگاه گوارش و تقويت دستگاه ايمني آنها شود؛ غذاهايي مثل ماست پروبيوتيك و انواع ترشي‌ها و سركه‌ها.

چرا مردم در این نقاط بیمار نمی شوند؟

قاعدتا بايد افسرده باشند اما نيستند

ايسلند، نقطه سرد براي افسردگي

به طور معمول فكر مي‌كنيم كه كشورهاي سردسير با روزهاي كوتاه‌تر و شب‌هاي طولاني‌تر محل زندگي افراد افسرده است. (اين موضوع در مورد برخي كشورهاي اسكانديناوي صادق است) اما مردم ايسلند، بر اساس آمار سازمان بهداشت جهاني (WHO)، پايين‌ترين ميزان ابتلا به افسردگي در جهان را دارند. علت چنين تفاوتي در چيست؟ محققان مي‌گويند داشتن رژيم غذايي غني از اسيدهاي چرب امگا۳.
رژيم غذايي مردم ايسلند عموما از ماهي تشكيل مي‌شود كه از منابع عالي امگا3 است. ساير مواد غذايي گوشتي اين مردم هم عمدتا پرندگاني هستند كه از گوشت ماهي‌ها تغذيه مي‌كنند و در بدن آنها هم مقدار زيادي امگا3 وجود دارد. مطالعات گسترده نشان داده كه اسيدهاي چرب خانواده امگا3 مي‌توانند نقش پيشگيري‌كننده در ابتلا به بيماري افسردگي و نيز بيماري‌هاي اضطرابي داشته باشند.

ساير غذاهايي كه ايسلندي‌ها مي‌خورند و ممكن است در كاهش ابتلاي آنها به افسردگي نقش داشته باشد، عبارت است از:

هاركل (گوشت كوسه نمك‌‌سود شده) اسكيلير (نوعي ماست داراي پروبيوتيك) سمبافول (خوراكي كه بسيار شبيه كله‌پاچه است و در آن مغز و جگر پخته شده است)

چرا مردم در این نقاط بیمار نمی شوند؟

اينجا قند هيچ‌كس بالا نمي‌رود

دره مس، مكزيك؛ نقطه سرد بيماري ديابت

ميزان ابتلا به بيماري ديابت تيپ ۲ در مكزيك بسيار بالاست و آمار نشانگر اين است كه موارد ابتلا در حال افزايش است. اما اين بيماري در ميان جمعيت حدودا ۵۰هزار نفري بوميان تاراهومارا كه در دره موسوم به دره مس مكزيك زندگي مي‌كنند بيماري ناشناخته‌اي است. بهتر است در مورد نقش ژنتيك در اين مورد صحبت نشود زيرا اين بوميان نسبت ژنتيك نزديكي با بوميان موسوم به پيما دارند كه بيشترين ميزان شيوع ديابت درجهان در آنها ديده مي‌شود. اما علت چيست؟ دكتر مانوئل ميلرز كه در اين زمينه تحقيق كرده، مي‌گويد: «اين بوميان اتفاقا مقدار زيادي هم كربوهيدرات مصرف مي‌كنند. اما موضوع اينجاست كه آنها هيچ كربوهيدرات صنعتي و فرآوري شده‌اي نمي‌خورند. تمام غذاهاي آنها طبيعي است. سبزي‌ها و ميوه‌هاي تازه غذاي اصلي آنهاست. هيچ وعده غذايي آنها نيست كه در آن از پياز، سير، لوبيا، نخود، فلفل و ساير ادويه‌هاي طبيعي استفاده نشود. يك نكته مهم ديگر در مورد اين بوميان اين است كه آنها به شدت فعاليت جسمي دارند. جدا از اينكه همه آنها ساعتي از روز را به ورزش مي‌گذرانند در بقيه ساعات روز هم به شدت تحرك دارند و به ندرت مي‌نشينند، تمام اين موارد نقش تنظيمي مثبت روي ميزان قندخون و هورمون‌هاي كنترل‌كننده آن دارد و براي همين است كه در ميان اين بوميان بسيار به‌ندرت به موردي از بيماري ديابت برمي‌خوريم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ice

      جالب بود، خوشمان آمد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج