۱۰۹۶۸
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

راهنماي مادران براي روزهاي مدرسه

صبحانه را دوست‌داشتني و نابغه پرور کنید

بچه‌ها براي اين‌كه در طول روز انرژي كافي براي جنب و جوش و بازي داشته باشند به وعده غذاي صبحانه نياز دارند. حتما مي‌دانيد كه صبحانه مهم‌ترين وعده غذايي روز براي فرزند دلبندتان است اما چطور بايد بچه‌ها را به خوردن صبحانه عادت داد؟ راهش را اینجا پيدا خواهيد كرد...

صبحانه را دوست‌داشتني و نابغه پرور کنید
صبحانه را دوست‌داشتني و نابغه پرور کنید

بچه‌ها براي اين‌كه در طول روز انرژي كافي براي جنب و جوش و بازي داشته باشند به وعده غذاي صبحانه نياز دارند. بچه‌هاي مدرسه‌اي هم براي يادگيري بهتر درس‌ها در مدرسه حتما بايد روزشان را با صبحانه‌خوردن شروع كنند. همه والدين كم و بيش اين اطلاعات را دارند ولي اغلب بچه‌ها صبح زود بعد از بيدار شدن ميلي به خوردن صبحانه ندارند و اگر مجبورشان نكنيد، لب به چيزي نمي‌زنند. راستي براي حل اين مشكل چه‌كار بايد كرد؟ در مطلب زير ياد مي‌گيريد فرزندتان را به خوردن صبحانه مجبور نكنيد بلكه علاقه‌مند كنيد.


فوايد صبحانه براي سلامت

صبحانه خوردن چند فايده دارد كه نخستين و مهم‌ترين آن‌ها فايده صبحانه براي سلامت كودكان است.

خوردن صبحانه سالم باعث مي‌شود تا نيازهاي تغذيه‌اي كودك در طول روز بهتر برآورده شود. بچه‌هايي كه صبحانه مي‌خورند، در طول روز برنامه غذايي بهتري را ادامه مي‌دهند كه باعث مي‌شود، سطح مواد معدني و ويتامين‌ها در بدن آن‌ها بيشتر از هم سن و سالاني باشد كه عادت به خوردن صبحانه ندارند.

بچه‌هايي كه صبحانه مي‌خورند، كمتر به چاقي دچار مي‌شوند و كلسترول خون آن‌ها هم بالا نمي‌رود. همچنين صبحانه‌خورها كمتر دچار دل‌درد و مشكلات جسمي ديگر مي‌شوند.

در مقابل، بچه‌هايي كه صبحانه نمي‌خورند، در طول روز به خوردن غذاهاي پرچرب مثل چيپس و پفك كه از لحاظ تغذيه‌اي ارزش ندارند، روي مي‌آورند و همين مسئله باعث چاقي، بيماري و مشكلاتي در آينده در آن‌ها مي‌شود. البته اين را هم بايد تاكيد كنيم، اصرارمان براي خوردن صبحانه و منظورمان از صبحانه، صبحانه سالم است. بعضي از بچه‌ها عادت دارند، روزشان را با خوردن بيسكويت و شكلات و اين جور چيزها شروع كنند كه اصلا ‌صبحانه سالمي به حساب نمي‌آيد.


صبحانه را دوست‌داشتني و نابغه پرور کنید

بچه‌ها حق دارند!

بچه‌هايي كه ناچارند به‌دليل دوري راه مدسه و ترافيك زياد مدت طولاني در راه مدرسه باشند، مجبورند صبح‌ها خيلي زود از خواب بيدار شوند و طبيعي است كه صبح به اين زودي نه احساس گرسنگي مي‌كنند و نه ميلي به خوردن دارند. به علاوه دير بيدار شدن از خواب و عجله براي رسيدن به مدرسه هم باعث ايجاد استرس در آن‌ها و تمايل نداشتن‌شان به خوردن صبحانه مي‌شود. دليل ديگر بي‌ميلي كودكان به خوردن صبحانه اين است كه شب‌ها ديروقت شام مي‌خورند و صبح اصلا احساس گرسنگي ندارند اما همه اين مسائل راه حل خودشان را دارند.


غذايي براي شاگرد اول‌ها

خوردن صبحانه نه تنها مي‌تواند با تضمين سلامت بچه‌ها آينده خوبي براي آن‌ها به‌دنبال داشته باشد بلكه باعث مي‌شود تا شما از يك راه ديگر هم به آينده بهتر فرزندتان اميدوار باشيد و آن پيشرفت تحصيلي است.
خوردن صبحانه با تثبيت قند خون در طول روز به عملكرد بهتر مغز كمك مي‌كند و باعث مي‌شود تا يادگيري بچه‌ها در مدرسه بهتر بشود. تحقيقات نشان داده، بچه‌هايي كه قبل از رفتن به مدرسه صبحانه مي‌خورند، نمرات ديكته و رياضي بهتري مي‌گيرند و در مدرسه تمركز بيشتري دارند و حتي خوش‌اخلاق‌تر هستند و با ديگران بهتر رفتار مي‌كنند. همچنين كودكاني كه قبل از مدرسه رفتن صبحانه مي‌خورند، كمتر در كلاس‌ها غيبت مي‌كنند و همه اين‌ها در كنار هم يعني پيشرفت تحصيلي بهتر و بيشتر. اهميت وعده غذايي صبحانه به حدي است كه در برخي از كشورهاي خارجي در مدارس براي بچه‌ها برنامه صبحانه گذاشته شده است.


صبحانه در روزهاي تعطيل

در بعضي خانواده‌ها متاسفانه رسم نيست كه اعضاي خانه موقع صرف صبحانه دور هم جمع شوند و با هم غذا بخورند. درحالي‌كه اگر با كمي تلاش و هماهنگ كردن ساعت خروج اعضاي خانواده از منزل، كاري كنيد كه همه در ساعت معيني سر ميز صبحانه حاضر باشند، كودك اين وعده را هم مثل وعده‌هاي ديگر غذايي جدي گرفته و به آن اهميت مي‌دهد. او دوست دارد در وعده‌هاي غذايي با شما سر ميز بنشيند، پس صبح‌ها را هم به اين موقعيت تبديل كنيد.

بچه‌ها هميشه از رفتار شما الگو بر‌مي‌دارند. شما مي‌توانيد مثال خوبي براي فرزندتان باشيد. اگر خود با لذت به خوردن صبحانه عادت كنيد و براي اين كار وقت بگذاريد، كودك هم آرام و ناخودآگاه از شما تقليد مي‌كند. از روزهاي تعطيل هم غافل نشويد. همه با هم سر ميز صبحانه بنشينيد و به صبحانه هم مثل وعده‌هاي غذايي ديگر اهميت دهيد.


حالا ديگر صبحانه را دوست دارم!

اگر كاري كنيد كه صبحانه فقط براي كودك‌تان به معني خوردن صرف نباشد، او هم بيشتر به اين وعده غذايي جذب مي‌شود و حتي كار به جايي مي‌رسد كه او خودش در خوردن صبحانه و تهيه آن داوطلب مي‌شود. صبحانه مي‌تواند براي كودكان معناي كمك كردن، احساس بزرگ شدن يا حتي بازي كردن داشته باشد. چطوري؟! به اين ترتيب كه آن‌ها را در تهيه صبحانه مشاركت دهيد. شما مي‌توانيد كودك‌تان را در تمام مراحل، از خريد مواد لازم تا تهيه آن‌ها براي صبحانه و چيدن ميز شركت دهيد. به اين ترتيب او احساس بزرگي و اهميت مي‌كند. مي‌توانيد به او بگوييد كه چند روز در هفته مي‌تواند رنگ دستمال سفره‌ها را با سليقه خودش انتخاب كند. اگر فرزندتان كمي بزرگ‌تر است، مي‌توانيد به او پيشنهاد بدهيد كه يك روز خاص در هفته، او مسئوليت زودتر بيدار شدن را بر عهده بگيرد و چاي‌ساز يا كتري را روشن كند. فرقي نمي‌كند كه پسر باشد يا دختر، مهم اين است كه صبحانه را دوست داشته باشد!


صبحانه را دوست‌داشتني و نابغه پرور کنید

چند صبحانه دوست‌داشتني براي بچه‌هاي دبستاني

بعضي از بچه‌ها به خوردن صبحانه‌هاي سنتي و تكراري مثل كره و پنير علاقه‌اي ندارند و اگر هر روز همين خوراكي‌ها را سر سفره ببينند، هر قدر هم اصرار كنيد براي خوردن آن‌ها وسوسه نمي‌شوند. اتفاقا برعكس، ممكن است اصرار بيش از حد شما باعث ايجاد حالت مقاومت و لجبازي در كودك شود. بهتر است، گزينه‌هاي ديگر را هم وارد ماجرا كنيد. خوشبختانه مواد سالمي كه براي بچه‌ها مضر نيستند، اين روزها در بازار زياد پيدا مي‌شود؛ خامه‌هاي ساده، عسلي، خرمايي، ميوه‌اي يا شكلاتي، پنير خامه‌اي، پنيرهاي طعم دار، ماست ميوه‌اي، و. . . مي‌توانيد براي كودك‌تان شيرموز، شيركاكائوي گرم يا مربايي را كه دوست دارد درست كنيد. خوردن ماست، ميوه، شير يا كيك‌هاي خانگي هم چيزي است كه اگر امتحان كنيد، نتيجه بخش خواهد بود.

هر چه بيشتر حوصله كنيد و ميز صبحانه را متنوع‌تر كنيد، بيشتر امكان دارد كه موفق شويد. فقط حواس‌تان باشد كه در رنگ و لعاب دادن به ميز صبحانه از خوردني‌هاي سالم استفاده كنيد. غلات پرك‌شده كم شيرين كه در شير ريخته مي‌شوند هم گزينه‌اي است كه از امتحانش پشيمان نخواهيد شد. اگر كودك‌تان دوست دارد صبح غذا بخورد، برايش عدسي يا سوپ بپزيد. لوبيا گرم هم از آن گزينه‌هايي است كه كمتر كودكي آن را به‌خصوص در صبح‌هاي سرد پاييز و زمستان رد مي‌كند.

بيش از حد سخت نگيريد. خوردن صبحانه به اين معنا نيست كه حتما كودك يك نان بربري كامل را به همراه يك املت حجيم سبزي‌ها ميل كند! خوردن يك موز با يك استكان شير، به‌خصوص در اوايل ايجاد عادت صبحانه خوري، كفايت مي‌كند.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

صبحانه را دوست‌داشتني و نابغه پرور کنید


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      khili be dard bokhor bod

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج