گرانترین موتورسیکلتهای دنیا +عکس
بیراه نیست اگر بگوییم جذابیت دنیای موتورها اگر از دنیای اتومبیلها کمتر نیست. هیجانی که روی دو چرخ به راننده القا میشود، با هیچ خودرویی تجربه نشده است.
بارها بحث گرانترین موتورهای دنیا مطرح شده است. محصولاتی که به دلایل مختلفی چون پیشرانه قدرتمند یا استفاده از طلا در بدنه به قیمتهای آنچنانی رسیدهاند. اما واقعیت آن است که اغلب این مدلها دستساز و تک مدل هستند. حتی بسیاری از آنها برند مطرحی نیز ندارند. به عبارتی نمیشود این مدلها را تولیدی و یا کارخانهای نامید.
همانطور که در دنیای اتومبیلها هستند محصولات بسیاری که از بوگاتی ویرون و کونیگزگ Agera S سریعتر، قویتر و گرانتر هستند اما هیچکدام از روی خط تولید خارج نشدهاند. بنا بر این در لیست اصلی رقابتها قرار نمیگیرند. داستان این موتورسیلکتها نیز چنین است. مدلهایی که در ادامه خواهید دید، محصولاتی هستند که تمام شرایط یک وسیله نقلیه تولیدی را دارند.
اینجا رقابت در دنیای قیمتهای کهکشانی است.
پسرک جسور ایتالیایی
وایروس ۹۸۷ C۳
قیمت: ۱۰۳ هزار و ۷۶۹ دلار
نامش آنقدرها هم آشنا نیست. برندی که تنها حرفهایها و اهالی واقعی دنیای موتورسیکلت با آن آشنایی دارند. وایروس اغلب پروژههای مشترکی با بیموتا اجرا کرده است. برند Vyus از ایتالیا که سابقهای ۱۳ ساله در تولید هیولاهای دوپا دارد. مشخصات فنی این مدل بینظیر است. یک موتور در کلاس نِیکدها با شاسی فوق سبک ۱۵۴ کیلوگرمی. طراحیاش را پیشتر روی هیچ مدلی ندیده بودیم. جالب آنکه پیشرانهاش را از دوکاتی هموطن تهیه کرده است. پیشرانهای ۱۱۹۸ سیسی دو قلوی Vشکل. به طرز عجیبی این موتور میتواند ۲۱۴ اسببخار نیرو تولید کند. این یعنی حتی از سوزوکی هایابوسای ۱۳۰۰ سیسی نیز قویتر است. تسترهای مجلات معتبر میگویند که سیستم تعلیق و رادیاتورهای هواخنک آن یکی از بهترینها در نوع خودش است.
پادشاهی به اسم آگوستا
اموی آگوستا F۴CC
قیمت: ۱۲۰ هزار دلار
احتمالاً شما هم پیشبینی میکردید که آگوستای ایتالیا جایی در این لیست داشته باشد. برند ویژهای که البته مثل همیشه مشتریان ویژهای را نیز به دنبال خود میکشد. مدل فوق یکی از بهترینهای خانواده F۴ است. ویرایش CC در حقیقت نهاییترین نسخه این سری است. موتوری که روی آن از یک پیشرانه تازهنفس ۱۰۷۸ سیسی استفاده شده است. آمار نشان میدهد خروجی این آگوستا ۱۹۵ اسببخار در ۱۳ هزار و ۴۰۰ rpm و گشتاورش ۱۱۰ نیوتنمتر در ۹ هزار و ۶۰۰ rpm است. یکی از دلایل گران شدن آن، استفاده گسترده از تیتانیوم به منظور کاهش هرچه بیشتر دمای پیشرانه است. فلزی گران که اغلب آن را به صورت قطعات کوچک چند گرمی استفاده میکنند. آگوستا F۴CC دارای مکانیزم عجیبی به اسم TSS است. با این سیستم گشتاور خروجی پیشرانه همیشه در بالاترین میزان خود به نسبت دور موتور باقی میماند.
ناشناس رکوردشکن
انسیآر MH-TT
قیمت: ۱۲۶ هزار دلار
خیلی بعید است نامش را شنیده باشید. برند NCR یکی از همکاران بخش موتوراسپرت شرکت دوکاتی است. در حقیقت میتوان آن را مانند رابطه بین امپاور و بامو دانست. با این تفاوت برند دوکاتی جایی دیده نمیشود. به چهرهاش اصلاً نمیخورد که ۱۲۶ هزار دلار بیارزد. این موتور به پاس یادبود مایل هیلوود راننده افسانهاس مسابقات موتو جیپی ساخته شده است. طراحی آن به گونهای است که کاملاً شبیه نسخههای دهه ۶۰ میلادی باشد. این اسپرت کلاسیک مدرن، دارای یک پیشرانه ۱۱۲۰ سیسی با قدرت خروجی ۱۳۲ اسببخار است. وزن بدنهاش تنها ۱۳۶ کیلوگرم اعلام شده است. یکی از دلایل گرانی این مدل، کمیاب بودنش است. چراکه انسیآر تنها ۱۲ دستگاه از آن را ساخته است که البته همگی فروخته شدهاند.
ناشناسی از آلاباما
کانفدریت B۱۲۰
قیمت: ۱۳۵ هزار دلار
شرکتی است جمع و جور در آمریکا. از همانهایی که خاص میسازد و خاص میفروشد. سازندهای که تنها دو محصول ساخته است. خودشان به این مدل «جنگنده» میگویند. واقعاً هم همینطور است. پیشرانه ۱۹۶۵ سیسی دو قلوی ۴۵ درجهاش میتواند خیلی راحت ۱۳۰ اسببخار نیرو و ۱۷۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. اما برتریاش در چیز دیگری است. به چهرهاش نگاه کنید. اعتراف کنید تا کنون این طراحی فضایی را روی هیچ مدل دیگری ندیده بودید. شاسی عجیب منحنی شکل آن تماماً از جنس فیبر کربن ساخته شده است. محل قرارگیری زین آن به گونهای است که راکب را در بهترین موقعیت قرارگیری پشت فرمان قرار میدهد. وزن ۱۸۵ کیلوگرمی آن آنقدر برایش مزیت دارد که اغلب آن را برای مسابقات شتاب در دریاچه نمک به خدمت میگیرند.
آفرود ثروتمندان
انسیآر Leggera ۱۲۰۰
قیمت: ۱۴۵ هزار دلار
این موتور زیر پوست خود همان دوکاتی هایپرموتارد را پنهان کرده است. پیشتر گفتیم که NCR یکی از شرکای دوکاتی است. ناگفته پیداست که لجِرا در کلاس کراسها و آفرودها طراحی شده است. یکی از باکیفیتترینها در نوع خودش. این محصول از اولین مدلهایی بود که مجهز به ترمزهای سرامیک کربنی شده بود. چیزی که این روزها بزرگان خودروسازی روی سوپراسپرتهای خود نصب میکنند. مرسوم است که تولیدکنندگان مطرح موتورسیکلت برای تولیدات این کلاس از پیشرانههای سبکتری استفاده میکنند. اما این شرکت برای این فرزند خود از یک قلب ۱۱۶۹ سیسی ۱۲۵ اسببخاری استفاده کرده تا تفاوت خود را با دیگران نشان دهد. بهرهگیری مجدد انسیآر از فلز گرانقیمت تیتانیوم آن هم به صورت گسترده، قیمت سرسامآور این موتورسیکلت را تضمین میکند.
نابغه و دیگر هیچ
آیکون Sheene
قیمت: ۱۷۲ هزار دلار
انگار یک کانسپت نمایشگاهی است تا یک موتور واقعی. ولی مطمئن باشید چیزی که میبینید تولید شده و به فروش هم رفته است. طراحیاش به معنای واقعی کلمه تحسینبرانگیز و خاص است. آیرودینامیک به طرز دقیقی در آن تعریف میشود. اما این تمام داستان موتور فوق نیست. قوای محرکه دستسازش از درون سینه سوزوکی GSX۱۴۰۰ بیرون کشیده شده است. نیروگاهی که باور نخواهید کرد اگر بدانید به توربوشارژرهای گرت مجهز شده است. دقیقاً به خاطر همین مشخصات فنیاش است که توانسته رکورد خیرهکننده ۳۲۰ کیلومتر در ساعتی را پشت سر بگذارد. سازنده به منظور کاهش وزن و همچنین زیبایی هرچه بیشتر، از فریم تمام آلومینیومی استفاده کرده است. بد نیست بدانید تنها ۵۲ دستگاه از آیکون Sheen ساخته شده است. جالبتر آنکه هر مدل از نظر طراحی با دیگری تفاوت دارد.
جت دو چرخ
امتیتی Y۲K
قیمت: ۱۸۰ هزار دلار
به قیافه ساده و حتی قدیمیاش نگاه نکنید. اساساً پیشرانه آن به شکل سنتی درون سینهاش قرار نگرفته است. در حقیقت آنچه به عنوان قوای محرکه بای Y۲K در نظر گرفته شده، یک پیشرانه توربینی جت واقعی است. قوای محرکهای با برند رولزرویس-آلیسون مدل ۲۵۰. خروجی این هیولا ۳۲۰ اسببخار ثبت شده است. به منظور جلوگیری از خطرناک شدن این قدرت وحشتناک، شرکت مجبور شده تا از یک جعبهدنده ۳ سرعته آن هم ساخت تویوتا بهره بگیرد. بر اساس آخرین رکوردگیریها، این موتور توانسته از مرز سرعت نهایی ۴۰۰ کیلومتر در ساعت بگذرد. اما بعدها با انتقاداتی از خطرات احتمالی آن مطرح شد، این عدد تا مرز ۳۶۵ کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کرد. این هیولای واقعی میتواند صفر تا صد را در تنها ۵.۴ ثانیه طی کند.
مشکیتر از همیشه
انسیآر Macchia Nera
قیمت: ۲۲۵ هزار دلار
این موتور یک ساختمان است. یک ساختمان ایمن. این را میشود از نحوه جوشکاری چفت و بستهای بدنهاش فهمید. درست مثل خودروهای اسپرت مسابقات جیتی که اتاق کابین را رولکشی میکنند. با این تفاوت که در این مدل به جای آنکه از انسان محافظت شود، از پیشرانه محافظت میشود. شرکت NCR برای این فرزندش از یک پیشرانه 998 سیسی بهینهشده استفاده کرده است. خروجی آن 185 اسببخار اعلام شده است. رقمی عالی برای یک موتور در این کلاس. برای آن از یک جعبهدنده 6 سرعته دستی و رینگهای عریض 16.5 اینچی استفاده شده است. تصور کنید این خروجی روی بدنهای 135 کیلوگرمی قرار بگیرد. آن وقت است که آتشبازی واقعی شکل میگیرد. سوزوکی، کاوازاکی، هوندا و یاماها با پیشرانههایی کم حجمتر و ضعیفتر مانورهایی رویایی به نمایش میگذارند. چه برسد به این یکی که قدرتش بیرقیب است.
اسلحه کماندوها
انسیآر M۱۶
قیمت: ۲۳۲ هزار دلار
گویا قرار نیست برند NCR دست از سر این لیست بردارد. یکی دیگر از تولیدات این ایتالیایی منحصر به فرد توانسته به مدال نقره دست پیدا کند. گفته میشود این مدل خاصترین محصول در کل دنیای موتورسیکلتهاست. میگویند مواد به کار رفته در آن از سختترین و سبکترینها است. دلیلش این است که قطعات و لوازم اصلی آن از صنعت هواپیماسازی و فضا استفاده شده است. وزن ۱۴۵ کیلوگرمی برای یک موتور که در مسابقات سنگین موتو جیپی شرکت میکند فوقالعاده است. پیشرانه آن تک سیلندر ۹۹۸ سیسی با ۲۰۰ اسببخار قدرت خالص در دور موتور ۷ هزار و ۶۰۰ rpm است. جعبهدنده در نظر گرفته شده برای آن ۶ سرعته دستی با ضرایب کوتاه است. رینگهای آن ۱۷ اینچی و ترمزهایش برمبو ۲۲۰ میلیمتر هستند.
فرماندهای اسکاتلندی
اکوسی Ti-XX
قیمت: ۳۰۰ هزار دلار
شماره یک این مدلی است که هرگز باورش نخواهید کرد. ولی باید قبول کرد که او یک پدیده به تمام معناست. موتورساز منحصر به فرد اهل اسکاتلند برای این فرزند خود از یک قلب ۲۴۰۹ سیسی با قدرت ۲۲۵ اسببخار بهره برده است. علاوه بر شاسی و فریم حتی طبق، دسته فرمان و پدالها نیز از جنس فیبر کربن ساخته شدهاند. جالب آنکه مابقی قطعات نیز از تیتانیوم در نظر گرفته شده است. موتور فوق به دلیل نحوه قرارگیری لوازم و متعلقاتش بسیار معروف است. مثلاً فیلتر هوای آن زیر پای راننده و به صورت افقی قرار داده شده است. این موتور یکی از اولین انتخابها برای کلکسیونر داران بوده و هست چراکه تنها ۱۳ دستگاه از آن تولید و فروخته شده است.
نظر کاربران
یاد موتورم افتادم که دزد بردش
موتور فقط هارلی دیویدسون
چرا هارلی دیویدسون نداره؟
موتورمور