برترین خودروها و کانسپتهای ۲۰۱۳ (۲)
در سال ۲۰۱۳ علاقمندان شاهد ارائه خودروهای پیشرفته و گرانقیمت متعددی بودند که برخی از آنها به مناسبت جشن تولد ۵۰ و حتی ۱۰۰ سالگی خودروسازهای مشهور دنیا ارائه شده بودند.
سال ۲۰۱۳ سالی سرشار از جشن تولد شرکتهای مشهور ساخت خودروهای اسپرت بود. پیرمردهای آستون مارتین به مناسبت تولد خود ۱۰۰ شمع را فوت کردند، و مکلارن و لامبورگینی نیز ۵۰ سالگی خود را جشن گرفتند. چندین رقیب افسانهای دیگر نیز به این جشنها پیوستند که مهمترین آنها ۶۰ سالگی شورلت کوروت مشهور و پیوستن پورشه ۹۱۱ به باشگاه ۵۰ سالهها بود. در ادامه نگاهی به برخی از برترین خودروهایی داریم که در این سال ارائه شدند.
قدرت الکتریکی
بر اساس فناوری معرفی شده در خودروی مفهومی Rimac Concept One و سرمایهگذاری کمیسیون اروپا، شرکت اسپانیایی Applus در ماه فوریه ۲۰۱۳ / بهمن ۱۳۹۱ خودرویی را معرفی کرد که قدرتمندترین خودروی الکتریکی دنیا نام گرفت؛ خودرویی که توانست آزمایشهای ویژه خودروهای فرمول ۱ را با موفقیت در پیست کاتالونیا بارسلونا پشت سر بگذارد.
این خودروی الکتریکی به نام Volar-e از چهار موتور مجزا بهره میگیرد که با یک باتری ۳۸ کیلوواتی لیتیوم-یون پشتیبانی میشوند. هر چرخ توسط موتور مخصوص خود به حرکت در میآید که در ترکیب با هم ۱۰۰۰ اسببخار توان تولید میکنند. خودروی Volar-e ظرف مدت ۳.۴ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و رسیدن به سقف سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت آن تنها ۱۲.۱ ثانیه طول میکشد. به گفته مسئولان شرکت Applus، سیستم شارژ سریع این خودرو قادر است بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باتریها آن را به طور کامل شارژ کند.
در ماه جولای / تیرماه، شرکت بلژیکی Minerva با ارائه مدل J.M. Brabazon دوباره به بازار بازگشت. نام شرکت مینروا به نخستین روزهای صنعت خودروسازی باز میگردد؛ شرکتی که از اواخر قرن نوزدهم تا سالهای ابتدایی دهه ۱۹۳۰/۱۳۱۰ در بازار حضور داشت. این نشان تجاری از سال ۲۰۱۲ / ۱۳۹۱ مجددا فعالیت خود را آغاز کرد و خودرو Brabazon نخستین تجربه آن در دور تازه فعالیتش است. اگرچه اطلاعات فنی محدودی از این خودرو منتشر شده، اما سیستم چهار چرخ متحرک این خوردو در ترکیب با موتور هیبریدی آن عملکردی خارقالعاده از خود نشان داده است. این خودرو از یک موتور V۱۲ دو توربویی در وسط به همراه دو موتور در قسمت جلو بهره میگیرد. در کنار بدنه کربن-کولار، این ترکیب موتوری قدرت فراوانی را نوید میدهد که از جمله آن سقف سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت خودرو است.
ستاره جادهها بر میخیزد
اگر تنها یک سبک باشد که در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاههای مختلف مرتبا تکرار شده است، خودروهای دو نفرهای است که ویژه سرعت رفتن در جاده طراحی شدهاند. موج خودروهای جادهای خودروهایی مانند Radical RXC و Caterham را شامل میشود، اما مهمترین چیزی که در این میان جلب توجه میکرد، برخاستن خودروسازان تازه کار و نسبتا بی نام و نشانی بود که نخستین مدلهای خود را برای رانندگی در جادهها ارائه کردهاند. هدف از ارائه چنین خودروهایی این بود که ترکیبی از سطح سرعت ابرخودروهایی مانند لامبورگینی و فراری را در کنار برچسب قیمتی همهپسندتر فراهم آورند. در حال حاضر نیز رقابت میان مدلهای کانادایی Magnum MK۵ و رقیب جنوبی آن، خودور مکزیکی VUHL ۰۵ است.
ابرخودروی مکزیکی VUHL ۰۵ از موتوری با توان ۲۸۵ اسببخار بهره میبرد که گشتاور نیرویی معادل ۴۲۰ نیوتنمتر تولید خواهد کرد. موتور استفاده شده در این خودرو، موتور اکوبوست ۲ لیتری فورد همراه با توربوشارژر است که به کمک یک جعبهدنده ششسرعته دستی چرخهای عقب، این خودروی ۷۲۵ کیلوگرمی را به حرکت درخواهد آورد. حداکثر سرعت VUHL ۰۵ معادل ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت است و شتابگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو به ۳.۷ ثانیه زمان نیاز دارد. اگرچه این زمان چندان چشمگیر نیست، اما با توجه به قیمت ۸۲,۷۵۰ دلاری این خودرو خیلی هم بد محسوب نمیشود.
خودروی MK۵ که توسط شرکت خودروسازی مگنوم تولید شده، رنگآمیزی سیاه و سفید و بدنه بدون سقفی مشابه VUHL ۰۵ دارد؛ اما به لطف خطوط تیز و برشهای زاویهدار بدنه حالتی افراطیتر و پرخاشجو دارد. موتور ۲۵۰ اسببخار چهار سیلندر این خودرو در میانه آن قرار گرفته است که ظرف ۳.۲ ثانیه سرعت آن را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند. اگرچه بیشتر مشخصات فنی MK۵ و VUHL ۰۵ شبیه به یکدیگر است، اما برچسب قیمت ۱۳۹ هزار دلاری MK۵ تفاوت عمدهای به شمار میرود.
دنیایی سرشار از L
شاید تصادفی باشد؛ اما نام مدل یا سازنده تعداد زیادی از خودروهای ناشناخته و کمتر شناخته شده بازار ابرخودروها با حرف L آغاز میشود.
خودروی مفهومی اپیتومی (Epitome) که توسط شرکت مراکشی لاراکی موتورز ساخته شده است، در صورت تولید و عرضه به بازار ۲ میلیون دلار قیمت خواهد داشت. اگرچه لاراکی پیش از این نیز از ابر خودورهای مفهومی رونمایی کرده بود، اما اپیتومی یک سر و گردن از تمام محصولات این شرکت بالاتر است. کاپوت دراز و نوک تیز در کنار انتهای عضلانی و ستبر این خودرو یادآور گذشته پر افتخار این شرکت است که پیش از این قایقهای تفریحی میساخت. موتور ۷ لیتری V۸ این خودروی ۱۴۰۰ کیلوگرمی با تولید ۱۱۰۰ اسببخار توان، نسبت قدرت به وزن خیره کنندهای به خودرو میبخشد.
دیگر ابرخودرو فوقالعاده سال با برچسب قیمتی وحشتناک، مدل Lykan Hypersport شرکت خودروسازی W Motors است که در نمایشگاه خودرو قطر از آن رونمایی شد. این خودرو که به عنوان نخستین ابرخودرو عربی ساخته شده است، از یک موتور ۳.۷ لیتری توربو دوقلو flat-six بهره میگیرد که ۷۵۰ اسببخار توان و ۹۶۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. شتابگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو تنها ۲.۸ ثانیه طول میکشد و سقف سرعت آن نیز ۳۹۴ کیلومتر بر ساعت است. اگرچه اعداد و ارقام مربوط به لایکان خیره کننده است، اما بعید به نظر میرسد که قیمت ۳.۴ میلیون دلاری این خودرو واقعا ارزش آن را داشته باشد. با این وجود و برای قانع ساختن ۷ خریدار این خودرو، دبلیو موتورز فناوری و تجمل را به آن افزوده است. قاب لامپهای الایدی جلو خودرو از طلای سفید است که با ۴۲۰ قطعه الماس به وزن کلی ۱۵ قیراط تزئین شده است. همچنین این خودرو مجهز به نمایشگر هولوگرافیک، دوربینهای ۳۶۰ درجه و سیستم صوتی بینظیر است.
در آن سوی اقیانوس و در کنار لایکان و لاراکی، خودروسازی لورکا نیز اخیر از مدل ۲۰۱۴ L۱۴۸ خود رونمایی کرده است. این مدل همانند LC۴۷۰ از یک موتور V۸ بهره میبرد، ولی با افزودن سقف، سیستم تهویه هوا، ناوبری و رادیو ماهوارهای آسایش رانندگی بیشتری نسبت به مدل قبلی دارد. بدنه فیبر کربنی یک تکه آن با لولههای اگزوزی که پشت چرخهای جلو تعبیه شده است ظاهری جذاب به خودرو بخشیده است.
ارسال نظر