۴۵۷۹۳۹
۲ نظر
۵۰۷۵
۲ نظر
۵۰۷۵
پ

سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه

در سال ۱۹۳۹ دولت فرانسه به مناسبت ازدواج محمد رضا پهلوی ،ولیعهد ایران با فوزیه، خواهر شاه مصر، یک خودروی خاص به داماد هدیه داد. این خودرو یک بوگاتی تایپ ۵۷ بود که توسط ون وورن (Vanvooren) خودروساز فرانسوی طراحی و فقط یک دستگاه از آن ساخته شد.

وبسایت مشرق: در سال ۱۹۳۹ دولت فرانسه به مناسبت ازدواج محمد رضا پهلوی ،ولیعهد ایران با فوزیه، خواهر شاه مصر، یک خودروی خاص به داماد هدیه داد. این خودرو یک بوگاتی تایپ ۵۷ بود که توسط ون وورن (Vanvooren) خودروساز فرانسوی طراحی و فقط یک دستگاه از آن ساخته شد.
بدنه این کروک دو نفره زیبا با ظاهری اغراق آمیز، چراغهایی عجیب و گلگیرهای حجیم با حالتی نیمه آیرودینامیک و چرخهایی مخفی در زیر گلگیر‌ها طراحی شده بود. سبک طراحی آن شبیه به شیوه‌ای بود که فیگونی و فالاشی، خودروساز لوکس و مشهور فرانسوی استفاده می‌کرد.

این شاهکار از موتور ۳. ۳ لیتری هشت سیلندر خطی سوپر شارژردار با دو میل سوپاپ نیرو میگرفت که ۱۷۵ اسب بخار قدرت داشت.

به دلیل کیفیت پایین جاده‌های ایران در آن زمان، شاه ایران زیاد از این خودرو استفاده نمیکرد تا آنکه در سال ۱۹۵۹ شخصی به نام هوشنگ جلیلی با پرداخت ۲۰۰۰ ریال (معادل ۲۷۵ دلار) مالک این بوگاتی «دست دوم و متروکه» می‌شود.

جلیلی سپس پیشنهاد خرید بوگاتی را به شخصی به نام سلیم بهاری می‌دهد. بهاری که با روبن، یکی از کار‌شناسان خبره بوگاتی، دوستی نزدیکی داشت، خودرو را برای او توصیف می‌کند و روبن به امید اینکه این یک بوگاتی افسانه‌ای و کمیاب تایپ ۴۱ باشد بهاری را ترغیب به خرید و انتقال ماشین به رتردام هلند می‌کند. روبن با دیدن یک تایپ ۵۷ با طراحی بدنه عجیب نا‌امید می‌شود و به همین دلیل سلیم بهاری از این خودرو برای رفت و آمد روزانه استفاده می‌کند تا زمانی که موتور پکارد از کار می‌افتد و بهاری خودرو را به یک امریکایی واگذار می‌کند.

سال‌ها این خودرو از دید عموم پنهان ماند و بین علاقه مندان بوگاتی دست به دست چرخید تا اینکه در سال ۱۹۸۴ پس از بازسازی کامل در نمایشگاههای مختلف خودروهای کلاسیک در امریکا به نمایش عمومی در آمد و همواره مورد توجه کار‌شناسان خودروهای کلاسیک قرار گرفت و جوایز بسیاری دریافت کرد.

از نکات جالب در خصوص این خودرو حفظ پلاک ایرانی آن است که البته با پلاک اولی که در زمان مالکیت محمد رضا پهلوی روی آن نصب شده بود متفاوت است اما به هر حال نماد تاریخ حضور آن در ایران است.

این خودرو بعد‌ها به قیمت یک میلیون و هفتصد و شصت هزار دلار در یک حراجی به فروش رفت و در حال حاضر در موزه پترسون کالیفرنیا در شرایطی عالی نگهداری می‌شود و هر از چند گاهی در نمایش خودروهای کلاسیک حاضر می‌شود.
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
سرنوشت خودروی منحصربفرد محمدرضاشاه
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    یعنی اونی که تو موزه ی ماشین جاده مخصوصه فیکه؟

  • golbahar

    چه جالب :)

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج