ستاد مبارزه با چرندیات (۴۸)
در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.
در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.
******
سوژه اول؛ عاقبت جوگیری سعودی ها برای ثبت یک رکورد!
این ویدئو ساختگی است و برای تبلیغ یک اپلیکیشن فراخوان تاکسی تهیه شده است.
متن شایعه
" عاقبت جوگیری سعودی ها برای ثبت یک رکورد "
پاسخ شایعه
این ویدئو واقعی نیست و جزییات ویدئو مانند حالت بازگشت کش ها، پایستگی حرکت مرد در هوا، فیلم برداری آماتور آنهم با وجود تدارکات فراوان و... نشانه های واقعی نبودن آن است. این کلیپ در دبی تهیه شده و برشی از یک ویدیوی تبلیغاتی برای اپلیکیشن موبایل فراخوان تاکسی "Careem" است که در کشورهای عربی مورد استفاده می باشد.
متن شایعه
این شایعه با متن های متفاوتی مانند متون زیر منتشر می گردد:
"« شما هم میتوانید یک گوشی iPhone 7 را بصورت کاملا رایگان دریافت کنید
برای دریافت ابتدا بروی /get کلیک کنید
سپس یک پیام جدید برای شما ارسال خواهیم کرد …
پیام جدید را کپی و برای ۲۰ نفر از دوستان خود در تلگرام ارسال کنید
به محض انجام این عملیات، از شما آدرس منزلتان را دریافت، و گوشی رایگان را برایتان ارسال خواهیم کرد.»
و یا
"همین الان روبات شرکت ال جی را در تلگرام دنبال کن و یه گوشی هوشمند هدیه ببر.
اگه فکر میکنی دروغه یک بار امتحان کن
۱۰۰ ٪واقعیه
Telegram.me/LG_ . . . t?start=۱۹۶۶۲۵۹۵
امتحانش مجانیه"
پاسخ شایعه
این قبیل پیامها ساختگی و به دور از حقیقت و صرفا برای جلب و جذب مخاطب می باشند. این نوع قرعه کشی ها و بالاخص ادعای جایزه های بدون قرعه کشی، وعده هایی جعلی و دروغین میباشند که فقط برای منافع شخصی یک سری افراد سودجو ساخته شده اند و عده ای کاربر ناآگاه و کنجکاو فریب این تبلیغات کاذب را خورده و باعث میشوند که تعداد اعضای این کانال ها و ربات ها روز به روز افزایش یابد.
تلگرام یک نرم افزار پیامرسان است و رباتهای تلگرام وظیفه اتصال کاربر به سازنده ربات را در محیط تلگرام برعهده دارند. در تلگرام به راحتی و بدون حتی یک کد برنامه نویسی می توان ربات ساخت. آنهم با امکانات و ابزارهای جدیدی که در این زمینه برای کاربران در نسخه های جدید این نرم افزار فراهم دیده شده است؛ از این رو و با وجود عدم نیاز به تخصصی ویژه برای ساخت ربات ها، درصدی از بزهکاران به سمت به استفاده از این بستر برای رسیدن به منافع شخصی، سوق داده شده اند.
سیستم های مورد استفاده ربات ها در تلگرام، معمولا تنها قابلیت نمایش آمار از تعداد کاربران ربات را دارند و در حقیقت مدیر (ادمین) ربات نمی تواند بفهمد دقیقا چه کسانی ربات را دنبال می کنند و این ادعا که ربات قابلیت پیگیری اعضا را در قبال به اشتراک گذاری پیام ها و جذب مخاطب دارا است، در بیشتر موارد یک ادعای بی اساس و واهی است.
افزایش تعداد اعضا و بالا رفتن میزان بازدید از مطالبِ این رباتها یا کانالها نهایتا منتج به ارسال مطالب تبلیغاتی در آنها می گردد و به همین وسیله درآمدهای گاهی میلیونی نصیب صاحبانشان می شود. درآمدی که با ذره ذره اعتماد بی جای کاربران برای افراد سودجو مهیا می شود.
متن شایعه
«استاد محمدرضا شجریان خسرو اواز ایران از طرف یونسکو جز ۵۰ خواننده برتر جهان شناخته شد.»
پاسخ شایعه
شایعه اعلام نام محمدرضا شجریان به عنوان یکی از پنجاه خواننده برتر دنیا از جانب یونسکو حقیقت ندارد. یونسکو هیچ لیستی برای ارزیابی و معرفی خواننده های برتر دنیا ندارد. یک شبکه رادیویی آمریکایی با عنوان رادیوی عمومی ملی (NPR) در سال ۱۳۸۸ (۲۰۱۰ میلادی) استاد محمدرضا شجریان را یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده است که البته اسامی مندرج در تصویر شایعه با لیست خوانندگان منتشر شده توسط شبکه NPR مغایرت هایی دارد.
استاد محمدرضا شجریان تا کنون موفق به دریافت دو جایزه از سازمان جهانی یونسکو گشته است. وی در سال ۱۳۷۸ (۱۹۹۹ میلادی) جایزه پیکاسو و در سال ۲۰۰۶ میلادی نشان موتزارت را از طرف سازمان یونسکو دریافت کرد. جایزه پیکاسو هر پنج سال به هنرمندی که برای شناساندن فرهنگ و هنر کشورش میکوشد اهدا میشود. مدال موتزارت یونسکو نیز به مناسبت تقویت صلح جهانی با استفاده از موسیقی و دیگر هنرها، به هنرمندان اهدا می گردد.
سوژه چهارم؛ صاحب این عکس بازیگر «پیام بازرگانی» نیست!
طی روزهای گذشته تصویری با ادعای این که عکس میانسالی بازیگر یکی از به یادماندنی ترین تبلیغات تلویزیونی است، در فضای مجازی منتشر شده است که صحت ندارد.
متن شایعه
طی روزهای گذشته تصویری با ادعای این که عکس میانسالی بازیگر یکی از به یادماندنی ترین تبلیغات تلویزیونی است، در فضای مجازی منتشر شده است.
پاسخ شایعه
واقعیت این است که صاحب عکس سمت راست فردی ۴۶ ساله است که دوران کودکیاش به سال ها پیش از انقلاب برمیگردد و در زمان پخش این آگهی تلویزیونی بیش از ۳۰ سال داشته است.
در همین رابطه وی در گفت و گو با خبرگزاری فارس با انتقاد از کانالهای منتشر کننده عکس هایش در کنار عکس این بازیگر پیام بازرگانی گفت: تعجب میکنم که چگونه کانال ها و برخی رسانهها بدون اندکی توجه عکس من که ۴۶ سالم هم است را به عنوان بزرگسالی این کودک منتشر می کنند.
وی در ادامه در خصوص نحوه انتشار عکسش در فضای مجازی گفت: من عکس خودم را که در مراسم عروسی یکی از بستگان گرفته شده بود را برای چند روز در پروفایلم گذاشتم و بعد از چند روز برداشتم. در ابتدا چند گروه تلگرامی کوچک این تصویر را منتشر کردند و من هم با شوخی از کنار آن رد شدم اما امروز این عکس بازتاب فراوانی در کانال های خبری مهم پیدا کرده که باتوجه به شغلم این موضوع برایم نگران کننده تر است.
ملکی همچنین گفت: نمیدانم با این سوءتبلیغی که برای این شرکت شده است حالا باید جواب آن شرکت را هم بدهم یا خیر؟ ولی باید بگویم که من تا به حال از محصولات این شرکت استفاده نکردم.
نظر کاربران
مورد آخر که تابلو بود دروغه زمانی که تبلیغ شامپو بس با بازی اون پسربچه پخش میشد من حدودا ۸ ساله بودم الان من ۲۵ سالمه عکسی که از طرف گذاشتن بالای چهل ساله
ممنون از اطلاع رسانیتان