این هلیکوپتر با موتور پراید کار می کند!
محرک اصلی این هلیکوپتر موتور پراید است که با حذف گیربکس و جایگزینی پولی و تسمه و چرخ دنده، فرایند انتقال قدرت از خروجی شفت موتور به قسمت سواش پلیت ملخها انجام میشود.
یکی از ساختههای جدید جوانان ایرانی هلیکوپتر دستسازی است که با امکانات دم دستی و تلاش و پشتکار شخصی و حمایت مالی خانوادگی به مرحله ساخت رسیده و برای علاقه مندان به دانش ایرانی به نمایش در آمده است.
این هلیکوپتر توسط علی و برادرش ایوب علیرضایی در طول ۲ سال طراحی و با تشویق و حمایت مالی پدرشان کیوان علیرضایی ساخته شده است.
علی علیرضایی شهرکی متولد ۱۳۶۹ ساکن استان چهارمحال و بختیاری، شهر کیان، اکنون دانشجوی مهندسی تکنولوژی الکترونیک دانشگاه آزاد شهرکرد است. برادر وی ایوب نیز متولد ۱۳۶۵ فارغ التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه شهرکرد است.
نخستین هلیکوپتر قابل پرواز در سال ۱۹۴۱ توسط شخصی به نام ایگور سیکوررسکی ساخته شد. سپس و به مرور زمان تلاش گردید تا با بهینه کردن این وسیله رفته رفته آن را بشکل کنونی و پیشرفته در آورند. درست مانند هر وسیله دیگری مثل خودرو، لکوموتیو، یخچال، دوچرخه و غیره که در ابتدا به شکل امروزی نبوده و از تکنولوژی امروزی برخوردار نبودند.
با پی بردن به کارایی و قابلیتهای چشمگیر این وسیله و کاربری آن در زمینههای مختلف با توجه به مأموریتهای پیشبینی شده برای این وسیله میتوان آن را در کلاسهای مختلفی دستهبندی کرد از جمله: هلیکوپترهای نظامی (که خود به چند گروه تقسیم بندی میشود)،
هلیکوپترهای نجات و امداد و هلیکوپترهایی با کاربری شخصی که به دو گروه پیشرفته و گروههای تفننی که تماماً دستساز بوده و به دلیل نیاز نداشتن به دانش فنی، دسترسی آسان به ابزار و مواد اولیه ساخت و نیز ارزانی قیمت، از چند دهه قبل تاکنون در بیشتر کشورها بویژه اروپا و امریکا افراد عادی با خرید نقشه، خود اقدام به ساخت و مونتاژ این وسیله میکنند.
در دنیا اکنون کیتهای آمادهای وجود دارد که افراد میتوانند با خریدن این کیتها و سر هم کردن قطعات کیت، هلیکوپتر بسازند و آن را به پرواز درآورند اما این دو برادر با طراحی اولیه توانستهاند موفق به ساخت این هلیکوپتر شوند.
به گفته برادران شهرکی سازندگان چهارمحالی هلیکوپتر دستساز، محرک اصلی این هلیکوپتر موتور پراید است که با حذف گیربکس و جایگزینی پولی و تسمه و چرخ دنده، فرایند انتقال قدرت از خروجی شفت موتور به قسمت سواش پلیت ملخها انجام میشود.
طول کل هلیکوپتر ۷ متر و ارتفاع آن نیز ۵/۲ متر است. همچنین، عرض این وسیله ۱۶۰ سانتی متر است. این هلیکوپتر طوری طراحی شده که فعلاً ظرفیت حمل یک سرنشین با وزن متوسط ۸۰ کیلو گرم را دارد. به گفته علیرضایی میتوان با تغییراتی حساب شده در ظرفیت این وسیله تغییراتی نیز ایجاد کرد.
تمام قطعات به کار رفته در بدنه و موتور این هلیکوپتر دارای طراحی و مواد اولیه کاملاً داخلی و شخصی و منحصر به فرد است.
نظر کاربران
خسته نباشید
آفرین به خلاقیت!!
موتور پرايد روى زمين بهش اعتباري نيست ،چه برسه رو هوا!!
البته ادم سريع تر بعد از مرگ به ملكوت اعلي پرواز ميكنه و راهش كوتاه ميشه!!
پراید قرازس چه برسه ب موتورش
خب ما هم با موتور پراید پرواز میکنیم.
پرواز های هم وطن هامون در جاده ها بارها مشاهده شده.
اون پرواز معنویه. این پرواز مادی.
مهم نیست که موتور پراید بدرد میخوره یا نمیخوره مهم اینه که این جوونا با دست خالی هلیکوپتر ساختند اگه یه کمی امکاناتشون بیشتر بود مسلما بسیار پیشرفته اش میکردند.
از کجا معلوم پرواز میکنه این که رو زمین عکس انداخته اگه راست میگه حین پرواز عکس بگیره تا سقوطشم ببینیم
قابل تحسینه
ما میتوانیم.
لطفا فیلم پرواز آن روی سایت بگذارید. تا نظر دهنده گان به خود بیایند و دست گدایی بسوی دیگران دراز نکنند.
بنده خدا 1500 سال پیش, مسائل مهم حالا را با دستور مستحبات ومکروهات پیامبر خدا , با در یافت وحی حل کرد , حالا آقایان آن هم با منابع علمی که نویسنده های آن کتاب های منبع مسلمانان و ایرانی بودن _به حل مسائلی دست پیدا کدردن و آنطور ادعا دارند......
خوبه