نقش قطارهای زرهی در جنگهای جهانی
محبوبیت از دست رفته یک جنگجو! +عکس
قطار در مقایسه با جتهای قرن ۲۱ دیگر طراوت و محبوبیت خود را از دست داده و به وسیلهای کاملا معمولی بدل شده است. قطار در روزگار قدیم وسیلهای بسیار مهم بود که استفادههای نظامی نیز داشت.
به گزارش بیزینس اینسایدر، قطار در ایالات متحده جای خود را به هواپیما داده است، اما در اروپا همچنان دارای جایگاهی خاص است. البته نباید روند افولی محبوبیت آن را نادیده گرفت، چرا که سفر با قطار بسیار زمانبرتر از هواپیما است.
اروپا دو جنگ جهانی عظیم را به خود دیده و متحمل آسیبهایی فراوانی شده است. در آن زمان، قطارهای زرهی بخشی از ارتش به حساب میآمدند. قطارهای زرهی اولین بار در جنگ داخلی آمریکا رویت شدند، اما در زمان جنگ جهانی اول بود که قطارهای زرهی در پشت صحنههای درگیری مانور میدادند. روسیه در آن زمان از قطارهای زرهی خود به عنوان عامل دفاعی در سرتاسر خاک خود استفاده میکرد.
این دسته از قطارها در جنگ جهانی دوم به وفور دیده میشدند. به شکلی که میتوان گفت تقریبا تمام کشورهای درگیر صاحب قطارهای زرهی بودند. در این بین، لهستان به شکلی گسترده از این قطارها استفاده میکرد. این اقدام لهستان موجب شد تا آلمان نازی با به کارگیریِ قطارهای زرهی واکنش نشان دهد. روسها هم سعی کردند که از قافله عقب نماند. در آن زمان، حتی کانادا هم سواحل غربی خود را با قطار زرهی پاسبانی میکرد تا جلوی هرگونه تهاجم احتمالی را بگیرد.
لفظ زرهی شاید برای آن قطارها کمی گویا باشد، چرا که آن قطارها مجهز به انواع مهمات جنگی بودند. از این رو، بهتر است بگوییم که آنها «تمام زرهی» بودند؛ آن قطارهای تمام زرهی مجهز به توپ، مسلسل، ضد هوایی و حتی تانک بودند. حرکت قطارهای زرهی در جنگ جهانی دوم، موجی از وحشت را میان مردم به راه میانداخت.
قطارهای تمام زرهی البته تا حدی خیال نیروهای نظامی را راحت میکرد، زیرا آنها میدانستند که مهمات در دسترسشان است. با این حال، آن قطارها مشکلاتی را نیز به بار میآوردند: قطارهای تمام زرهی مانند گاو پیشانی سفید بودند و مادام باید بر روی ریل حرکت میکردند. به همین دلیل، آنها به راحتی هدف جنگندههای دشمن قرار میگرفتند. در آن زمان، دشمن تلاش میکرد تا حداقل ریل را از بین ببرد و مانع پیشروی قطار شود.
پس از جنگ جهانی دوم اما شرایط کمی تغییر کرد. تکنولوژی به شکل وسیعتری در خدمت اهداف نظامی در آمد و توانست وسایل جنگی دیگری را بسازد که امروزه شاهد آن هستیم. همین مسئله کافی بود تا قطار زرهی محبوبیت خود را از دست بدهد. با این حال، به هیچ وجه نمیتوان منکر نقش اساسی قطارهای زرهی شد.
قطار لهستانیِ «اسمیالی» - این قطار زهری از مشهورترین قطارهای عصر خود بود. برجک گردان قطار در جلوی آن مشهور است. هیچ چیزی جلودار این قطار نبود
تصویری دیگر از اسمیالی در سال ۱۹۱۹ میلادی در لهستان - این قطار در کشورهای اتریش، لهستان، شوروی و آلمان به کار گرفته میشد
بدنه فلزی قطارهای زرهی از مقاومت زیادی برخوردار بود
قطارهای زرهیِ هر کشور بخشی از نیروهای پیشرونده آن محسوب میشد
کوپههای سربازان به مرور زمان امنتر شد. این کوپه شبیه یک دژ مستحکم شده است
عملیات کوچک و بزرگ برای قطارهای زرهی مفهومی نداشت. تمام قطارهای زرهی مجهز به ضد هوایی بودند
اندازهی برخی از توپهای سوار بر لوکوموتیوها بسیار بزرگ است، به شکلی که برای کشتیهای جنگی مناسب است
همانطور که گفتیم مشکل اصلی این قطارها خروج از ریل و مورد حمله قرار گرفتن بود. قطارهای زرهی جز این دو مورد، پاشنه آشیلی دیگری نداشتند
در جنگ جهانی دوم، نیروی هواییِ آلمان نازی موسوم به «لوفتوافه» توانست با انداختن بمبی، قطار لهستانی را از ریل خارج کند. آن قطار با نزدیک شدن نیروهای نازی در همان کنار ریل رها شد
همان قطار از نمایی دیگر
نقش قطار در جنگ همچنان قابل تامل است - قطارهای روسی بخشی از نیروهای نظامی این کشور محسوب میشوند
لهستان: برخی از قطارهای زرهی به نمایش عموم درمیآیند
ارسال نظر