۲۳۰۸۸۵
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای به نام اتومبیل

اولین اتومبیل وارد شده به ایران یک رنو مدل ۱۹۰۰ بود. تصویر اولین اتوبوس با لاستیک توپر در ایران، اولین اتومبیل ارتش ایران و سایر اولین‌ها در ایران در زمینه اتومبیل را در این گالری عکس ببینید.

مجله اینترنتی برترین ها
برترین ها: اولین اتومبیل وارد شده به ایران یک رنو مدل ۱۹۰۰ بود. تصویر اولین اتوبوس با لاستیک توپر در ایران، اولین اتومبیل ارتش ایران و سایر اولین‌ها در ایران در زمینه اتومبیل را در این گالری عکس ببینید.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام
تنها تصویر باقی‌مانده از اولین اتومبیلی که وارد ایران شد

این رنو مدل ۱۹۰۰ اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای به نام اتومبیل است. مظفرالدین‌شاه در صندلی عقب نشسته است. عوامل حکومتی و ملیجک و سایرین پیاده یا با اسب اتومبیل را احاطه کرده‌اند. موسیو وارنه راننده فرانسوی هم پشت فرمان نشسته است. آرم سلطنتی هم روی در این اتومبیل حک شده است. مظفرالدین‌شاه در اولین سفر خود به اروپا، دو دستگاه از این اتومبیل را خرید که تنها یکی از آن‌ها سالم به ایران رسید.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام
نیروهای موتوریزه انگلیسی با تعدادی از اتومبیل‌های اولیه خود در شرق ایران

سال‌ها طول کشید تا پس از ورود اولین اتومبیل به ایران، اتومبیل‌های دیگری وارد ایران شوند. با شروع جنگ جهانی اول، چنان تعداد اتومبیل‌های شخصی و ارتشی در ایران زیاد شد که به تدوین اولین آیین‌نامه راهنمایی و راندگی در ایران انجامید.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام
اتومبیل محمودخان قره گوزلو نایب السلطنه احمدشاه که در بیابان پنچر شده است

"موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران" که نهادی دولتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران است در گزارشی نوشته: «اندک اندک در ایران سورچیان و گاریچیان قدیمی تبدیل به رانندگان اتومبیل‌های وارداتی شدند. این کار چنان کلاس داشت که هر جوانی آرزوی نشستن پشت این اسبان آهنی را داشت و بوقی که با آن شهری را شهرآشوب کند. دختران جوان هم عاشق و مرده چنین جوانان باکلاسی بودند و جواب رد به چنین خواستگارانی نمی‌دادند.»

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام

اولین اتوبوس با لاستیک توپر اولیه در خطوط بین شهری ایران

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام
ماشین مشدی ممدلی نه بوق داره نه صندلی

قشر جدید شوفرها که همان گاریچیان سابق بودند. ضعف امکانات ماشین‌های عمومی، خرابی موتور، شکسته بودن شیشه و پاره بودن صندلی و کثیفی آن، نگاه اهل طنز آن زمان را نیز به خود جلب کرده است. "مشهدی محمد علی" از درشکه‌چی‌های قدیمی تهران بود که بعد از رواج اتوموبیل کسب و کار او کساد شد. پس چند دستگاه مینی‌بوس خرید و به دلیل حسن خلق خود مشهور شد. ترانه معروف "ماشین مشدی ممدلی" در وصف اوست.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام

ماشین بارکش و مسافرکش لاری که از بدترین و مردم‌آزارترین نوع مسافرکش‌های اولیه در ایران بود.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام
تصادفی نسبتا شدید در دهه بیست در ایران

با ورود اتومبیل به ایران، تصادفات رانندگی نیز به معضلی جدید در ایران تبدیل شد که تا حالا نیز ادامه دارد.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام
از عجایب قوانین راهنمایی و رانندگی اولیه در ایران

خیابان سعدی تهران رو به میدان مخبرالدوله، اتومبیل‌ها به جای پارک کردن در کنار خیابان در میان آن پارک کرده‌اند.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام

حضور اتومبیل‌های آخرین مدل آن زمان در جاده ناهموار و خاکی شمیران.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام

سرهنگ حسن بقایی با سه تن از افسران لشکر آذربایجان در تبریز، در اولین اتومبیل ارتشی.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام

نظامیانی هم که اتومبیل نداشتند به جای اتومبیل واقعی در اتومبیلی دکوری در خیابان لاله‌زار تصویری به یادگار انداخته‌اند.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام

از اتومبیل‌های زیبای وارداتی به ایران.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام

یک خانواده در راه شمیران به تهران کنار جاده عکس یادگاری گرفته‌اند.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام

اعضای خانواده سپهبد مرتضی یزدان‌پناه فرمانده لشکر رضاشاه در کنار اتومبیل‌شان.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام

اسدالله علم نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ در کنار اتومبیلش.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام

با ورود اتومبیل به ایران، مراسم عروس‌کشون به جای اسب و گاری با بنز و اوپل انجام شد.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام

کامیون خدمات عمومی در تهران قدیم در حالی که کارگران به روش قاجاری و بدون امکانات اولیه و کفش مشغول کار هستند.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام
تبلیغ "رادیو مولارد" روی بدنه اتوموبیل

ورود تبلیغات محیطی بر بدنه اتومبیل‌های اولیه در ایران

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام

دو دستگاه کامیون لاری که در ابتدای دوره رضاشاه به عنوان ماشین باری و مسافربری استفاده می‌شد.

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام

سالگرد تولد ژیان در ایران

اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای عجیب و غریب به نام

"موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران" که نهادی دولتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران است در توضیح این عکس نوشته: «اولین پیکان تولید شده با دست ولیعهد متبرک می‌شود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج