نوستالژی تاکسی های تهران +عکس
یکی دیگر از این خودروهای تاکسی در تهران بنز ۱۸۰ گازوئیلی بود . این خودرو علاوه بر فعالیت به عنوان تاکسی در تهران در محورهای بین شهری نیز فعالیت می کرد .
اين مَركب در ابتداي سالهاي ساخت، تنها وسيلهاي تجملي و برای گردشهاي آخر هفته ثروتمندان به كار ميرفت و تعدادش انگشت شمار بود. مردم کم کم به اين وسيله دل بسته و رفته رفته اتومبيل بخشي از زندگي روزمره اجتماعي و اقتصادي شد.
اولین تاکسی ایران چه زمانی وارد کشور شد؟
اولین تاکسی در سال ۱۳۰۶ به ایران وارد شد در این سال خودرویی ساخت آمريكا به نام " Bed Ford " یا اصطلاحاً "ب د فورد" به عنوان اتومبیل کرایه ای که شهروندان تهرانی را از نقطه ای به نقطه ای دیگر جابجا می نمود آغاز به کار کرد. بعدها به این خودروی کرایه نام تاکسی که واژه ای فرانسوی است نهاده شد.
پس از آن اتومبيلهایي نظیر: پاودا، وُلگا، واکسهال، آستين، اوشکودا، شورولت، مسکوویچ، هیلمن، موریس، وانگارد، دکاوه، بنز، فیات، سیتروئن ، آریا و شاهین وارد بازار حمل و نقل مسافر شهري شدند.
یکی از خودروهایی که سالها به عنوان تاکسی فعالیت داشت و هم اکنون نیز یک نمونه از آن در تهران وجود دارد و در شرایط نسبتا خوبی نیز نگهداری شده خودروی آستین ساخت کشور انگلستان است این خودرو که در سال ۱۳۳۴ شمسی به عنوان تاکسی در تهران فعالیت داشت با رنگ مشکی و سقف سفید تا پایان دهه ۳۰ به عنوان تاکسی در خیابان های تهران به سرویس دهی مشغول بوده است.
یکی دیگر از خودروهای تاکسی در تهران بنز ۱۸۰ گازوئیلی بود . این خودرو علاوه بر فعالیت به عنوان تاکسی در تهران در محورهای بین شهری نیز فعالیت می کرد. بسیاری از ایرانی ها با این خودرو که در حمل و نقل در جاده های شمال حضور فعال داشت خاطره دارند.
بعد از پیکان، خودروهای دیگری نیز به عنوان تاکسی در تهران و دیگر شهر های ایران فعالیت کردند از جمله این خودروها می توان به ورود پژو سال (۷۰) ، هیوندا (۷۱)، رنو ۲۱(۷۲) و در نهایت سال ۸۱ سمند و در سال های ۸۶ و ۸۷ خودروی پراید نیز به ناوگان تاکسیرانی تهران پیوست.
چگونگی شکل گیری سازمانی به نام تاکسیرانی
رشد سريع شهر و افزايش ناگهاني تعداد اتومبيلها، كنترل خيابانها را مشكل كرد و براي شهرداري و نظميه كاملا مشخص بود كه هدايت اتومبيلها جهت رفت وآمد در شهر را بايد به مأموران خاصي بسپارد.
در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۵۹ با هدف تمرکز، کنترل و نظارت بر حُسن اجرای خدمت رسانی، طی لایحه ای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، تحت پوشش شهرداری تهران با تصویب شورای انقلاب شروع به فعالیت کرد.
آئین نامه اجرایی قانون مذکور در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۷۴ توسط هیئت وزیران تهیه و پس از تصویب به وزارت کشور ابلاغ شد تا اداره امور تاکسیرانی در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را به سازمانهای مستقلی به نام سازمان تاکسیرانی محول کند.
بنابراین تمامی امور مربوط به تاکسیرانی از قبیل صدور پروانه کار با تاکسی، پیشنهاد نرخ کرایه به شورای اسلامی شهر، نظارت بر اجرای کرایه های مصوب، رسیدگی به امور رانندگان، تشویق رانندگان امین و وظیفه شناس و برخورد با رانندگان متخلف و .... به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران واگذار شد.
ارسال نظر