۲۱۰۱۰۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

طنز؛ اندر وصف «درصد»

محمد صفاجویی در روزنامه قانون نوشت:

در تعریف درصد آمده: «یک درصد معادل یک صدم هر چیزی است و با علامت «%» مشخص می‌شود. کاربرد آن در بیان سوددهی یا میزان تغییرات واحد است.»

همان طور که خواندید، درصد در گذشته منحصر به ریاضیات بوده و با گذشت زمان در دیگر زمینه‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفته تا جایی‌که امروز برای خودش به یک عنصر مهم و تاثیرگذار در حوزه‌های مختلفی مانند سیاست و اقتصاد تبدیل شده است. در ادامه درصد را در حوزه‌هایی که بیشترین میزان اثرگذاری را بر آن دارد بررسی می‌کنیم:

درصد سیاسی: درصد در سیاست خیلی اهمیت دارد. یعنی «اونجور» مهم است. مهم ترینش هم درصد آرای انتخاباتی است. مردم در یک کشور غیر دیکتاتوری، می‌روند پای صندوق‌های رای و به نماینده‌شان که قرار است رئیس جمهور، نماینده پارلمان یا حتی شورایار محله باشد رای می‌دهند. در نهایت هم مسئولان رسیدگی به این انتخابات رای مردم را می‌شمارند و اعلام می‌کنند هر کاندیدا چند درصد رای آورده است.یعنی ما می خوابیم و بیدار می شویم، آنها در حال شمردن هستند.

درصد اقتصادی: این درصد معمولا توسط مسئولان هر حوزه اقتصادی بیان می‌شود. مسئول مربوطه نزدیک خبرنگار حاضر شده و مثلا می‌گوید چه قدر در کارش موفق بوده یا نبوده یا دیگران نگذاشتند موفق شود و این را از طریق درصد اعلام می‌کند. مثلا اعلام می‌کند تورم 20 درصد پایین آمده یا حجم صادرات 10 درصد بالا رفته یا مثلا 5 درصد فرصت شغلی اضافه شده است. شاید برای‌تان این سوال پیش آمده باشد که برای جویا شدن صحت و سقم این درصدها چه باید کرد؟ پاسخ ساده است: اعتماد. شما به مسئول مربوطه اعتماد می‌کنید. حتی اگر دیدید با وجود پایین آمدن تورم باید آخر ماه کلیه‌تان را بفروشید تا یک کیلو گوشت بخرید یا شاید لازم باشد برای خرید یک نان سنگک چند روز پس انداز کنید، اما اینها اهمیتی ندارد؛ مهم اعتماد است. این خیلی بد است که آدم به مسئولش اعتماد نداشته باشد .

درصد اجتماعی: درصد اجتماعی، اصولا درصد اجتماعی است. این درصد، معمولا برای اعلام آمار یک وضعیت یا جمعیت خاص در جامعه اعلام می‌شود. مثل جمعیت آدم های زیر خط فقر، آدم‌های مجرد (که پول ندارند متاهل شوند)، آدم‌های معتاد، آدم‌های اسیدپاش، آدم‌های دزد و آدم‌های دروغگو. برای آگاهی از صحت و سقم این درصدها نیز یک راه پیشنهاد می‌شود: توکل و رقت قلب. شما اگر به خدای خود توکل کرده و قلب‌تان را از بدی‌ها صاف کنید، می‌توانید بفهمید که هیچ مسئولی نمی‌آید آمار دروغ به مردم بدهد، چون کار درستی نیست.

این مطلب می‌شد خیلی بیشتر و بهتر از این نوشته شود، حیف که این روزنامه نگاری دست و بال ما را فلان.

امضا: چرت نویس
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج