بزرگترین هیولای پرنده، از نگاه نزدیک +عکس
گرچه در کشور ما عمدتاً هواپیمای آنتونوف یادآور خاطرات خوبی نیست اما به هر صورت این شرکت تولیدکننده هواپیما ظاهراً علاقه خاصی به ثبت رکوردهای متفاوت از خود دارد.
هواپیمای غول پیکر آنتونوف An-۲۲۵ Mriya یک هواپیمای باربری است که توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق در دهه ۱۹۸۰ ساخته و به پرواز در آمد. این هواپیما توسط ۶ موتور توربوفن به پرواز درمی آید و بزرگترین و سنگینترین هواپیمایی بود که تا آن زمان ساخته شده بود. این هواپیما میتواند تا ۶۴۰ تن وزن را برای پرواز تحمل کند. این غول پرنده همچنین دارای بزرگترین پهنه بالی بود که تا آن زمان در هواپیماهای عملیاتی یافت میشد. تنها یک فروند از این هواپیما تولید شد و هنوز هم از آن برای انتقال کالا استفاده میشود.
نخستین و تنها مدل هواپیمای غول پیکر An-۲۲۵ بعد از چهار سال عملیات ساخت و ساز سرانجام در سال ۱۹۸۸ برای پرواز آماده شد. نخستین پرواز An-۲۲۵ در روز ۲۱ دسامبر سال ۱۹۸۸ به مدت ۷۴ دقیقه از کیف انجام شد.
این هواپیما اساساً بهمنظور تحقق برنامههای فضایی اتحاد جماهیر شوروی طراحی و تولید شد. در آن زمان به یک وسیله حمل و نقل با توانایی حمل راکتهای شتاب دهنده Energia و همچنین شاتل فضایی Buran که بخشی مهمی در صنعت فضا نوردی اتحاد جماهیر شوروی بودند نیاز بود.
بعد از انجام موفقیت آمیز تمامی مأموریتهای نظامی محول شده به این هواپیمای غولآسا، این غول آهنینی به مدت هشت سال به آشیانه بازگشت ولی بعد از آن بهعنوان یک هواپیمای تجاری وارد عملیات تجاری خطوط هوایی آنتونوف شد تا بتواند کالاهایی با حجم و اندازه بزرگ را جابجا کند.
یکی از تغییراتی که در این هواپیما برای انجام عملیات تجاری انجام شد بالا بردن توانایی فرود آن با داشتن بار سنگین بود که بهوسیله سیستم فرودی که به ۳۲ چرخ فرود مجهز شده بود، میسر شد. حتی برخی از این چرخها فرمان پذیر هم هستند که به هواپیما این امکان را میدهند تا بهراحتی در یک باند با عرض ۶۰ متر دور بزند.
این هواپیما رکوردهای جالبی را به نام خود ثبت کرده است. بهطور مثال An-۲۲۵ توانسته است در یکی از مأموریتهای خود یک محموله به وزن ۱۸۹,۹۸۰ کیلوگرم را بارگیری کند. همچنین این هواپیما در پروازهای تجاری خود محمولهای ۲۴۷۰۰۰ کیلوگرمی را جابجا کرده است.
از زمانی که An-۲۲۵ وارد ناوگان خطوط هوایی آنتونوف شده است توانسته محمولههایی چون لوکوموتیوها و ژنراتورهای ۱۵۰ تنی را جابجا کند که تا پیش از آن امکان جابجایی چنین محمولههای سنگین وزنی از طریق هوا امکان پذیر نبوده است. این هواپیما همچنین در مواقع بروز بحرانهای بینالمللی توانسته است با ظرفیت عظیم بارگیری خود، کمکهای اولیه و حیاتی را در حجم بالا به محل حادثه برساند.
An-۲۲۵ دارای ۲۴۰ رکورد جهانی است که از جمله آنها جابجایی سنگینترین محموله به وزن ۲۵۳ تن، سنگینترین محموله تک قطعهای به وزن ۱۸۶٫۷ تن و طولانیترین محموله به طول ۴۲٫۱ متر از طریق ناوگان هوایی بوده است.
در ۱۱ اوت سال ۲۰۰۹ سنگینترین محمولهای که توسط این هواپیما بارگیری شد دارای ۱۶٫۲۳ متر طول، ۴٫۲۷ متر عرض بود، یک ژنراتور برای نیروگاهی گازی در ارمنستان با وزن ۱۸۹ تن. در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۰ این هواپیما دو تیغه آزمون باد توربین را از چین به دانمارک منتقل کرد که با ۴۲ متر طول، دارای طولانیترین طول محمولههایی بودند که تا به حال از طریق هوا جابجا شده است.
مشخصات فنی کلی:
خدمه: ۶ نفر
طول: ۸۴ متر
فاصله دو سر بالها: ۸۸٫۴ متر
ارتفاع: ۱۸٫۱ متر
مساحت بالها: ۹۰۵ مترمربع
نسبت ابعاد: ۸٫۶
وزن خالص: ۲۸۵۰۰۰ کیلوگرم
حداکثر وزن بارگیری: ۶۴۰۰۰۰ کیلوگرم
ظرفیت سوخت: ۳۰۰۰۰۰ کیلوگرم
حجم بارگیری: ۱۳۰۰ مترمربع
نیروی پیشران: ۶ موتور توربوفن ZMKB Progress D-۱۸
کار آیی:
حداکثر سرعت: ۸۵۰ کیلومتر در ساعت
سرعت کروز: ۸۰۰ کیلومتر در ساعت
مسافت پروازی: ۱۵۴۰۰ کیلومتر با حداکثر ظرفیت سوخت
حداکثر ظرفیت ترابری: ۴۰۰۰ کیلوگرم
حد پرواز: ۱۱۰۰۰ متر
ارسال نظر