تماشاییترین مرسدس بنز امسال +عکس
مرسدس جیتی که در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۴ جنجالآفرین شده، سوپراسپرت معاصری است که روح سوپراسپرتهای کلاسیک و باشکوه مرسدس در آن دمیده شده است.
یکی از هیجانانگیزترین اتفاقات اخیر در صنعت خودرو رونمایی از سوپر اسپرت AMG GT توسط کمپانی مرسدس بنز است. جیتی که در موتورشوی پاریس ۲۰۱۴ نیز به نمایش گذاشته شده، یکی از تماشاییترین خودروهای این نمایشگاه است و هوش از سر خبرنگاران و بازدیدکنندگان برده است.
نخستین مدل مرسدس یک خودروی مسابقهای بوده و مدل جدید آنهم این میراث را حفظ کرده است. این زیبای نفسگیر دومین خودروی سوپر اسپرت است که بهطور کامل در زیرمجموعه AMG ساختهوپرداخته شده است. چیدمان هوشمندانه موتور و ساختار آلومینیومی و سبکوزن جیتی یک تجربه یک رانندگی بسیار پویا را برای دوستداران مرسدس به ارمغان میآورد تا جایی که کمپانی ویژگی بارز مدل جدید را چابکی بسیار زیاد آن توصیف میکند. نسبت توزیع وزن در این مدل ۴۷ به ۵۳ (در جلو و عقب) و وزن کل آنهم ۱۵۴۰ کیلوگرم است.
جیتی بیهمتا از یک قلب نیرومند و کاملاً جدید ۴ لیتری، ۸ سیلندر و V شکل مجهز به توربوشارژر دوقلو سود میجوید. درواقع دو نمونه از این موتور موجود خواهد بود. موتور استاندارد ۴۶۲ اسب بخار قدرت (در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه) و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور (در دور موتور ۱۶۰۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه) تولید میکند. با استفاده از این موتور شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۴ ثانیه طول میکشد. در مقابل موتور مدل جیتی S، ۴۷ اسب بخار قدرت بیشتر و ۵۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید میکند. شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن نیز ۳.۸ ثانیه طول میکشد. بیشینه سرعت آنها هم به ترتیب ۳۰۴ و ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت است درحالیکه سرعت مدل استاندارد بهطور الکترونیک کنترل و محدود میشود.
جالب است بدانید باوجود نیروی تولیدی چشمگیر کمپانی ادعا دارد این مدل فقط ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر سوخت مصرف میکند که برای یک خودروی ۸ سیلندر پیشرفت قابلتوجهی است. یک جعبهدنده ۷ سرعته دو کلاچه که در مدل SLS نیز به کار گرفته شده، به موتور جیتی جفت میشود. درمجموع طراحی منبع تأمین نیرو بهگونهای است که نهتنها آن را به یک خودروی سوپر اسپرت تمامعیار تبدیل کرده بلکه قابلیت استفاده روزمره را نیز به رانندگان آن بخشیده است. میزان تولید صدا، راحتی در حین رانندگی و مصرف سوخت موردتوجه ویژه طراحان قرار گرفتهاند. رانندگان جیتی S میتوانند از حالتهای مختلف رانندگی کامفرت (آسایش)، اسپرت و اسپرت پلاس استفاده کنند.
این مدل به معنای واقع اسپرت است؛ تناسبات خیرهکننده، سطوح نیرومند و عضلانی و خطوط روان جیتی جدید را به خودروی سوپر اسپرت معاصری تبدیل کرده که روح سوپر اسپرتهای کلاسیک و باشکوه مرسدس در آن دمیده شده است. جیتی آمیزهای از زیبایی و زیرکی است. این خودروی دو سرنشین از ابعاد خودرویی با چرخهای عقب محرک بهره میبرد. طراحی خارجی در بخش جلو از سری حاضر مرسدس الهام گرفته است. چراغهای جلو از رودستر SL گرفته شدهاند اما کاپوت کشیده، مجموعه شیشهها که به عقب کشیده شده، چرخهای بزرگ، ورودیهای عریض هوا، درهای بدون چارچوب، شانههای پهن، چشمهای بادامیتر عقب (چراغهای عقب) و بخش عریضتر عقب شخصیتی متمایز از مدلهای دیگر به آن بخشیده است. برخلاف SLS فعلی، در جیتی خبری از درهای گالوینگ نیست. در بزرگ صندوق فضای بسیار کارآمدی زیر خود پنهان کرده است.
درون اتاقک با فضای کاملاً لوکس و مجهزی سروکار داریم. در این اتاقک تم غالب اتاقکهای مرسدس بازنگری شده و همچنین تأکید خاصی روی عرض داشبورد شده است. چهار دریچه ورودی هوا که در مرکز جاسازی شدهاند و دو ورودی هوای دیگر در چپ و راست به این امر کمک میکنند. کنسول مرکزی هم که با انبوهی از امکانات روی کار میآید و طراحی آن تداعیگر کنسولهای خودروهای مسابقه است. خریداران میتوانند از بین گزینههای سیلور کروم، فیبر کربن مات، فیبر کربن براق، سیاه دایموند و سیلور فایبرگلاس مات جنس و رنگ کنسول را انتخاب کنند. موقعیت پایین صندلیها دسترسی راننده به همه امکانات را درحالیکه همچنان بر جاده مسلط است راحتتر کرده است. توجه به جزئیات نیز که از ویژگیهای بارز AMG است، در اتاقک بهخوبی مشهود است. صندلیهای اسپرت دقت بالا و کیفیت عالی مواد را به رخ میکشند و فرمان خوشدستتر از حد تصور است. یک دکمه وسوسهبرانگیز هم اتاقک را به کمال میرساند؛ دکمهای قرمزرنگ که روی آن نوشته شده «انجین استارت استاپ» و مسئول تلنگر زدن به موتور است.
چرخهای ۱۹ اینچی سبکوزن بهصورت استاندارد به همراه مدل جیتی ارائه میشوند و با لاستیکهای ۲۵۵/۳۵ در جلو و ۲۹۵/۳۵ در عقب پوشانده میشوند. در مقابل جیتی S در قسمت عقب چرخهای ۲۰ اینچی را پیشنهاد میکند و آنها را با لاستیکهای ۲۹۵/۳۰ میپوشاند. چرخهای جلوی آن ۱۹ اینچی هستند و لاستیکهای جلو هم ۲۶۵/۳۵. اگر هنوز راضی نشدید جیتی S را به لاستیکهای میشلن Pilot Sport Cup ۲ مزین کنید. برای رانندگی در پیست بهتر است جیتی و جیتی S مجهز به ترمزهای کربن سرامیکی را انتخاب کنید. البته ترمزهای استاندارد بهخوبی از عهده وظایف خود برمیآیند.
نظر کاربران
خدا قسمت کنه..