ايده های بازاريابي ديوانه وار: آيا آنها واقعا جواب دادند؟
آن گروه از ايدههاي بازاريابي كه در زير به اشتراك گذاشته شدهاند، شايد براي شما ديوانهوار به نظر رسيده يا جرقه ايدهاي وحشيانه را در ذهنتان بزنند. اما يك چيز حقيقت دارد كه بيرون رفتن از گود، امكان تفكر خارج از معمول را براي شما به وجود خواهد آورد.
توانايي تفكر خارج از مرزهاي موجود براي آن دسته از تيمهاي بازاريابي كه خواستار جلب توجه مصرفكنندگان و ايجاد تحول در فروش هستند، اهميت دارد اما چه وقت خلاقيت از مرز جنون عبور ميكند؟ استراتژيهاي مفيد براي يك شركت ميتوانند براي ديگري شكست به بار بياورند. شما بايد شناخت كافي از مشتري، پايگاه مشتريان و نقش مفيد خود در آينده شركت را پيدا كنيد.
وقتي واقعا توانستيد از بيرون به اين جامعه نگاه كنيد، دور ماندن از تكنيكهاي بازاريابي مرسوم و استفاده از يك روش جذابتر ضرورت دارد. آن گروه از ايدههاي بازاريابي كه در زير به اشتراك گذاشته شدهاند، شايد براي شما ديوانهوار به نظر رسيده يا جرقه ايدهاي وحشيانه را در ذهنتان بزنند. اما يك چيز حقيقت دارد كه بيرون رفتن از گود، امكان تفكر خارج از معمول را براي شما به وجود خواهد آورد.
گردش جالب شبانه در موزه
فيلم "يك شب در موزه" داستان يك نيروي امنيتي شيفت شب و حوادث پيش روي او وقتي هر شب مجسمههاي موزه زنده مي شوند را بيان ميكند. در فيلم "يك ماه در موزه"، موزهاي در شيكاگو رقابتي با هدف افزايش پشتيباني از افرادي با طيف سني ۲۰ تا ۴۰ ساله برگزار كرد. شركتكنندگان از همه جاي جهان آمده و مقالات ويديويي يا مكتوب را به همراه داشتند. جايزهاي كه همه براي به دست آوردنش تلاش ميكردند، فرصت زندگي در موزه به مدت يك ماه بود.
يك شگفتي بين راه
عنصر حيرت و شگفتي ميتواند راهي موثر براي جلب توجه افراد به شمار رود. فردي متعجب را تصور كنيد كه با پايان يافتن بستني متوجه ميشود كه چوب آن در واقع يك مسواك است! اين كار را يك شركت توليدكننده مسواك براي افزايش آگاهي درباره بهداشت دندان انجام داد.
استفاده از كمي عنصر شوك و حيرت
در تلاش براي بالا بردن شناخت درباره آثار گرم شدن زمين، يك سازمان چند جليقه نجات را زير نيمكتهاي پارك قرار داده و تعدادی قايق نجات را از آسمان خراشها آويزان كرد. نكته اين بود كه در صورت تداوم شرايط موجود، شهرها سيلابهاي شديدي را تجربه خواهند كرد. اين كمپين با كمك عنصر شوك، توجه افراد را به سوي خود جلب كرد.
به چالش كشيدن رقيب
اگر خود را بسيار موفق در حرفهتان ميدانيد، ميتوانيد با راهاندازي يك رقابت، ديگران را به چالش كشيده و توجه افراد زيادي را به سوي خود جلب كنيد. اين همان كاري است كه يك شركت خودروساز انجام داده است. يك شركت كوچك در لندن پايگاه مشتريانش را در آمريكا با تكنيكهاي خارج از معمول به شكل موفقيتآميزي توسعه داد. براي دستيابي به موفقيت بيشتر، آنها از پورشه خواستند تا با خودروهاي اين شركت مسابقه دهد. عدم شركت پورشه در مسابقه، اين شركت خودروساز را پيروز ميدان كرد.
آن دسته از ايدههاي خارح از معمول را انتخاب كنيد كه به كارتان ميآيند
هدف از بازاريابي جلب توجه مصرفكنندگان، دور كردن آنها از رقابت و تحول در فروش است. وقتي نميخواهيد كه فشارهاي بازاريابي ديوانهوار، جايي هميشگي در روش های شما داشته باشند، گهگاه استفاده از آنها پر ثمر خواهد بود.
تعادل در كار، شامل تكنيكهاي بازاريابي آزموده شده و صحيح نيز ميشود. در همين حال بايد برنامه خود را با جلب توجههاي گاه و بيگاه تكميل كنيد. برنامه بازاريابي ديوانهوار خود را توجه به ويژگيهاي جمعيتي مشتريان در ذهن تدوين كرده و در نتيجه جلوي قرباني شدن مخاطبان در طول اين فرايند را بگيريد. هدف نهايي يك طرح بازاريابي وحشيانه مشابه با هدف هر آگهي تبليغاتي است. نيت جلب توجه مشتريان بالقوه و هدايت آنها به سوي خريد کالا يا خدمت ارائه داده شده از سوي شركت است.
ارسال نظر