معرفی خطوط هوایی که در فوتبال نقش بازی می کنند
FC ایرلاین! خطوط هوایی فوتبالی
زمانی بارسلونا به این می نازید که نام هیچ حامی مالی را روی پیراهن خود درج نخواهد کرد و همچنان به کمک های مردم کاتالونیا برای تداوم حیات خود نیاز دارد. این موضوع تا پیش از حضور ساندرو روسل در رأس باشگاه بارسلونا صدق می کرد.
مجله تماشا گر: زمانی بارسلونا به این می نازید که نام هیچ حامی مالی را روی پیراهن خود درج نخواهد کرد و همچنان به کمک های مردم کاتالونیا برای تداوم حیات خود نیاز دارد. این موضوع تا پیش از حضور ساندرو روسل در رأس باشگاه بارسلونا صدق می کرد و حالا چند سالی می شود که بارسایی ها روی پیراهن هایشان اسپانسری را به رخ می کشند.
ال هواپیما!
نخستین ال کلاسیکو دربی فصل 2014-2013 بین 2 شرکت هواپیمایی عربی هم بود. هر 2 تیم با حامیان مالی جدید خود که 2 شرکت هواپیمایی عربی هستند، شکل خاصی را به دربی داده بودند. وقتی به تبلیغات این شرکت های هواپیمایی درخصوص مسیرهای پروازی و کیفیت خدمات نگاهی می اندازیم، استفاده از ستارگان بزرگ فوتبال را به وضوح خواهیم دید. هواپیمایی امارات با پرداخت سالانه 25 میلیون یورو قراردادی 4 ساله با رئال مادرید به امضا رساند که طی آن حامی مالی اصلی باشگاه رئال، این شرکت هواپیمایی خواهد بود. در عین حال شرکت هواپیمایی قطر نیز قراردادی 3 ساله به امضا رساند تا بارسایی ها هم از این فصل با پیراهن هایی به میدان بیایند که نام این شرکت هواپیمایی را بر روی سینه دارد. طبق این قرارداد، شرکت هواپیمایی قطری باید در سال نخست 30 میلیون یورو، در سال دوم 32 میلیون یورو و در سال سوم 33.5 میلیون یورو به باشگاه بارسلونا پرداخت کند.
واکنش ها
ساندرو روسل، رئیس باشگاه بارسلونا، خاویر فاوس، مسئول بخش اقتصادی این باشگاه و اکبر الباکر مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی قطر در مراسم عقد این قرارداد حاضر بودند. روسل پس از تکمیل قرارداد به خبرنگاران گفت: در پی دستاوردهای جدیدی هستیم. قرارداد با این شرکت به طور مستقیم به سود شهر بارسلونا و ایالت کاتولنیا است. ۹۰ درصد از اعضای هیات مدیره خواهان عقد چنین قراردادی بودند و به همین دلیل امروز این مهم به وقوع پیوست.
شعار پرواز با امارات
آرسنال، پاری سن ژرمن، رئال مادرید، هامبورگ، نیویورک کاسموس و میلان تیم های فوتبالی هستند که حامی مالی شان شرکت هواپیمایی امارات است. در واقع اماراتی ها که شرکت هواپیمایی شان با برنامه ریزی و مدیریت انگلیسی راه اندازی شده، در تبلیغاتشان هم انگلیسی فکر می کنند و صحنه ورزش، خصوصا فوتبال را گسترده ای بسیار ایده آل برای تبلیغ دریافته اند.
کویینز پارک رنجرز
شرکت هواپیمایی ایر آسیا که شرکتی چند ملیتی در جنوب شرق آسیا به حساب می آید نیز برنامه ریزی خاصی برای حضور در عرصه فوتبال داشته است. این شرکت هم اینک اسپانسر اصلی تیم فوتبال کویینزپارک رنجرز انگلستان و همچنین تیم های ملی مالزی و سنگاپور است.
منچستر یونایتد و ترکیش
یکی از حامیان مالی اصلی باشگاه منچستریونایتد، خطوط هوایی ترکیه است که چند سالی در پی رقابت با اعراب برآمده و با خریدها و سرمایه گذاری های بلندپروازانه توانسته جایگاهی برای خود در میان رقبا ایجاد کند. آنها حتی قراردادی را نیز با باشگاه بارسلونا دارند اما بیشتر فعالیت تبلیغاتی شان به سمت یونایتد است. فیلم های آموزشی حین پرواز که برای مسافران پیش از پرواز در هواپیما به نمایش درمی آید با حضور تنی چند از بزرگان منچستریونایتد از جمله نانی، رونی و فردیناند ساخته شده است. این موضوع توجه بیشتر مسافران را به خود جلب می کند. شیطنت های وین رونی در این فیلم واقعا خنده دار است.
تابلوهای تبلیغاتی
در اطراف زمین های فوتبال همواره تابلوهای تبلیغاتی بسیاری مشاهده می شود که گاه بسیاری از آنها چشم بینندگان تلویزیونی و تماشاگران را آزار می دهد. این تابلو در مسابقاتی همچون لیگ قهرمانان اروپا و آسیا و همچنین رقابت های جام جهانی و جام ملت ها به اشغال اسپانسرهای اصلی درمی آید که معمولا شرکت های هواپیمایی نیز در این میان نقش مهمی را بازی می کنند.
حمایت تنها پول خرج کردن نیست
پرواز بر فراز مستطیل سبز
گویا تاریخ باید تکرار شود. سرنوشت انسان ها به هم گره خورده و این مواقع است که خیلی ها می گویند: «دنیای کوچکی است.» اما این بار تاریخ در قسمت تلخ و تاریک خود می رفت که تکرار شود؛ آن هم به یاد سال ۱۹۵۸ که بازیکنان تیم فوتبال منچستریونایتد، در فرودگاه مونیخ زمین گیر شدند. می گویند اصرار خلبان برای پرواز باعث شد تا ۸ ستاره شیاطین سرخ در آن سانحه کشته شوند. سرمت بازبی، سرمربی فقید یونایتد در آن اتفاق مصدوم شد و بسیاری از بازماندگان آن پرواز خاطره تلخی را که شاهدش بودند تا زمان مرگ فراموش نکردند. یکی همین ویلیام (بیل) آنتونی فاولکس که روز ۲۵ نوامبر ۲۰۱۳ در ۸۱ سالگی جشم از جهان فرو بست و ستارگان یونایتد در بازی مقابل بایر لورکوزن به احترامش بازوبند مشکی بستند اما ظاهرا این حرکت نمادین باید با یادآوری آن خاطره دردناک برایشان توأم می شد.
هواپیمای حامل بازیکنان و دست اندرکاران منچستریونایتد در حالی که تنها ۴۰۰ متر با باند فرودگاه کلن فاصله داشت و خود را برای فرودی آسان و راحت آماده می کرد، با این پیغام برج مراقبت مواجه شد: «نمی توانید فرود بیایید. سریع ارتفاع بگیر.»
منچستریونایتدب رای برگزاری دیدار پنجم مرحله گروهی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا راهی آلمان و شهر لورکوزنشده بود و هواپیما باید در فرودگاه کلن به زمین می نشست و تیم باقی مسیر را با اتوبوس به سمت محل اقامتش می پیمود. تغییر ناگهانی مسیر و اوج گیری دوباره هواپیما که با حالت طبیعی کاملا متفاوت بود، همه را وحشت زده کرد. هواپیمایی که آرام آرام ارتفاع کم کرده و می رفت تا فرود بیاید، ناگهان به سمت بالا تغییر جهت داد.
دماغه هواپیما با زاویه ای تند به سمت بالا کشیده شد و کاپیتان طبق دستور برج مراقبت فرودگاه کلن به سرعت هواپیما را از باند دور کرد. او پس از اینکه هواپیما در شرایط عادی قرار گرفت به مسافران اطمینان داد که خطری آنها را تهدید نمی کند. گفته شده که هواپیمای دیگری بر روی باند بوده و اگر آنها فرود می آمدند احتمال برخورد وجود داشت.
ریوفردیناند در صفحه اجتماعی خود در این باره نوشت: «لندن ... آلمان، بعد از فرودی سخت و ترس آور آرامش خود را بازیافته ایم.» این روزها تیم های گوناگون باشگاهی در نقاط مختلف جهان از هواپیما برای رسیدن به شهرهای محل بازی خود استفاده می کنند. این وسیله ایمن، راحت و سریع است و می تواند در برنامه ریزی های مربوط به بازی به کمک مربیان و کادر فنی بیاید. بنابراین و به عبارت بسیار ساده، شرکت های هواپیمایی یکی از اصلی ترین نقش ها را در فوتبال ایفا می کنند. برخی از آنها اما سعی دارند از فوتبال به عنوان عرصه ای برای تبلیغات خود استفاده کنند.
چند شرکت هواپیمایی اینک به عنوان حامی مالی اصلی، نام و برند خود را بر روی پیراهن تیم های بزرگ جهان حک کرده اند. نمونه بارز آن را می توانید در رقابت های لالیگای اسپانیا مشاهده کنید که تیم های بارسلونا و رئال مادرید به عنوان ۲ باشگاه پرطرفدار در جهان، با ۲ حامی مالی هواپیمایی قراردادهای کلانی بسته اند. یکی از همین شرکت ها که نامش بر روی پیراهن تیم هایی همچون آرسنال، پاری سن ژرمن، میلان و هامبورگ هم دیده می شود، در ساخت ورزشگاه آرسنال نقشی اساسی ارائه کرد و اکنون نام ورزشگاه این تیم بزرگ انگلیسی را به خود اختصاص داده است.
چنین تکاپویی را باید در توسعه صنعت هوانوردی و همچنین گسترش روزافزون استفاده از هواپیما برای مسافرت های گوناگون تفریحی و کاری جستجو کرد. کشورهایی مانند ترکیه، مالزی و امارات توسعه صنعت توریسم را در دستور کار خود قرار داده اند. ترکیه در سال ۲۰۱۳ و طبق آمارهای ارائه شده بیش از ۸۷ میلیارد دلار درآمد از صنعت گردشگری خود به دست آورده است. رسیدن به چنین رکوردی نیازمند زیرساخت هایی است که یکی از مهمترین آنها دشاتن خطوط هوایی قدرتمند و با کیفیت خواهد بود. به همین دلیل است که ترکیه با تقویت خط هوایی ملی خود، گام های موثری نیز در زمینه توسعه خطوط هوایی خصوصی برداشت. اکنون تنها امارات و قطر نیستند که در منطقه ما شرکت های هواپیمایی فوق العاده دارند؛ بلکه ترکیه نیز به عنوان یکی از اصلی ترین رقبای آنها چند سالی است که وارد میدان شده است.
پیوند شرکت های هواپیمایی و فوتبال، پیوندی دو سر سود بوده و آمارها نشان می دهد که استفاده از فوتبال و بازیکنان فوتبال در تبلیغات شرکت های هواپیمایی تاثیر بسیار شگرفی در فروش داشته است. به همین دلیل ساده، به نظر می رسد همکاری آنها با فوتبال باعث شده، دیگر شرکت های هواپیی نیز به فکر حضور در مستطیل سبز باشند.
ارسال نظر