اگر این مسائل در شرکت شما وجود دارند، حتما استعفا دهید!
بر اساس آمار سازمان کار و اشتغال ایالت متحده آمریکا، شهروندان این کشور پهناور بهطور میانگین هر چهار سال و دو ماه یک بار، شغل خود را تغییر میدهند. اغلب آنها بدنبال مشکلاتی است که کارمندان با مدیر یا سرپرست بخش خود پیدا میکنند و گفتوگو و مذاکرههایشان هم در نهایت راه به جایی نمیبرد.
وبسایت روزیاتو : بر اساس آمار سازمان کار و اشتغال ایالت متحده آمریکا، شهروندان این کشور پهناور بهطور میانگین هر چهار سال و دو ماه یک بار، شغل خود را تغییر میدهند. دلایل این امر نیز کاملا متفاوت است و ممکن است در نتیجه ارتقاء شغلی یا نارضایتی فرد از حرفه کنونیاش باشد.
هر فردی موظف است سیگنالهای مخرب شغل را کشف کرده و از آنها فاصله بگیرد تا آینده حرفهای خود را بهخطر نیندازد. شغل اغلب مردم جهان، بخش عظیمی از زندگی روزانه آنها را دربرگرفته است. بنابراین ما در این مطلب موقعیتهایی را برایتان برشمردهایم که لازم نیست در محل کار آنها را تحمل کنید و بهموجب آنها به خودتان سختی دهید.
1. کاغذبازیهای غیرضروری
تصور کنید در شرکتی مشغول کار هستید که ملزم به پر کردن برگه هماهنگی برای ناهار رفتن هستید. یا مجبورید برای کوچکترین فعالیتهای خود حتما برگههای مخصوصی که برای آن در نظر گرفته شده است را پر کرده و به مسئول بخش تحویل دهید. یا مثلا مجبور باشید در برگه مرخصی خود توضیح مبسوط بدهید که چرا و به چه دلیلی فلان روز سرکار نمیآیید. حتی برخی از کمپانیها از کارمندان خود میخواهند که گزارش دقیق و کاملی از کارهای روزانه خود بنویسند و بهصورت روزانه، هفتگی یا ماهانه به مدیر بخش تحویل دهند.
این شرایط واقعا فاجعه بهنظر میرسد زیرا فرد پس از مدتی متوجه میشود که بیشتر روز خود را به گزارش دادن و نوشتن سپری کرده و بیشتر از اینکه کار مفیدی انجام دهد یا چیز تازهای بیاموزد، روزش تلف شده. بنابراین بسیار مهم است که به این بروکراسی خاتمه دهید و با قبول نکردن چنین شرایطی، جو منفی و درصد بیهودگی شغل خود را کاهش دهید.
۲. موضوعاتی که نمیتوان درموردشان بحث کرد
اگر کسی به شما بگوید که حرف زدن در مورد حقوق اشتباه، غیرضروری یا غیرمودبانهاست، شما باید این رفتار را بهعنوان یک نشانه خطر در نظر بگیرید. اگر مدیرتان این باور را دارد که نباید در مورد حقوق خود اعتراض کنید یا برای ارتقا آن تلاشی انجام دهید، این را بدانید که کار کردن در چنین فضایی بسیار سخت خواهد بود. شما نباید خود را برای چنین کاری سرزنش کنید. اگر مدیری هم این کار را میکند بدانید که کار کردن برای او ممکن است هیچ پیشرفتی برایتان به همراه نداشته باشد.
3. تحمیل هزینههای اضافی
همه انسانها کار میکنند تا درآمد کسب کنند نه اینکه پول هزینه کنند. اگر شما به هر دلیلی مجبور هستید برای شرکت یا کارهای شرکت هزینه کنید، شک نکنید که محل خوبی برای کار کردن را انتخاب نکردهاید.
۴. مقصر دانستن شما
تصور کنید که صبح شنبه وارد دفتر شدهاید و جیمیل خود را باز میکنید و میبینید که مدیرتان یک ایمیل ارسال کرده و با عصبانیت نوشته که شما باید روز چهارشنبه تا آخر وقت یک کاری را انجام میدادهاید، اما ندادهاید! اما این نخستین باری است که در مورد موضوع مطرح شده در ایمیل چیزی میشنوید و مطمئن هستید که قبل از این ایمیل هرگز چنین کاری از شما خواسته نشده و این دعوا و بحث کاملا بیهوده است.
توصیه میکنیم به فکر تغییر دادن شغل خود باشید. زیرا چنین مدیرانی همیشه همین خواهند بود و کار کردن در چنین شرایطی در طولانی مدت بسیار خستهکننده خواهد بود.
5. رفتار شبحمانند
«روح بودن» یک اصطلاح در روابط عاطفیاست و به شرایطی گفته میشود که یکی از طرفین بدون هیچ حرف و توضیحی شریک خود را ترک میکند! این رفتار اثرات مخرب فراوانی برای فرد بدنبال خواهد داشت. اما این رفتار فقط به ارتباطات عاشقانه محدود نمیشود و بعضا مدیران یا همکارانی که چنین رفتار غیرحرفهای داشته باشند هم میتوانند برای سلامت روحی شما خطرناک باشند! اگر پیغامها و درخواستهای شما از مدیر همیشه بیجواب میماند و آن شخص به خودش زحمت دیدن یا پاسخ دادن نمیدهد، باید بدانید که با یک فرد کاملا غیرحرفهای طرف هستید و لازم است در مورد شغل خود تجدیدنظر کنید.
6. وعدههای توخالی
وقتی یک مدیر یا مسئول دایما به شما قولهایی میدهد و اجرا نمیکند، باید آن را نشانه خطر بدانید. مثلا اگر وعدههایی همچون فرستادن شما به کلاسهای آموزشی، پاداش دادن، افزایش حقوق، ارتقا سیستم کامپیوتری و … به شما داده شد و هیچگاه به انجام نرسید توصیه میکنیم که از آن شغل بیرون بیایید.
7. انجام کارهای دوستانه
گاهی پیش می آید که شما با مدیر خود دوست میشوید زیرا انسان بسیار خوبی است و دوست دارید که در زندگی شخصی شما هم حضور داشته باشد. اما توجه داشته باشید که صمیمی شدن با مدیر میتواند تبعات منفی هم داشته باشد. در چنین مواقعی اگر او از شما درخواستی داشته باشد، بر حسب دوستی نمی توانید نه بگویید و این مساله در طولانی مدت برایتان خستهکننده خواهد شد زیرا متوجه میشوید که چه ساعتهای زیادی را برای او مجانی کار کردهاید! یا بین رابطه کار و دوستی خود تعادل ایجاد کنید یا از صمیمی شدن با همکاران و مدیران خود بپرهیزید.
8. اینجا چنین قانونی نداریم!
در شرکتهایی که قوانین کار نقض میشوند و همیشه تبصرههایی برای هر کاری وجود دارند که اغلب هم به ضرر کارمندان است، کار کردن در واقع وقت تلف کردن است. مثلا وقتی به شما میگویند حق ندارید صبح زودتر بیایید، یا عصر اگر دیرتر بروید، و اضافهکاری به شما تعلق نخواهد گرفت، یا اجازه ندارید مرخصی بروید و موار مشابه دیگر، پیشنهاد میکنیم که به فکر شغل دیگری باشید.
9. باجخواهی احساسی
وقتی شما با مدیر خود رفتار دوستانه دارید، ممکن است او از این مساله به ضرر شما استفاده کند. مثلا اگر قرار است برای یک کار شخصی خود یک روز مرخصی باشید، او با احساسی کردن شرایط میتواند از شما سواستفاده کند. مثلا مدیر از شما میخواهد که جمعه هم سرکار بیایید و کارها را به انجام برسانید، وقتی نه بگویید او ممکن است با جملاتی همچون «چطوری دلت میاد کار ما رو لنگ بزاری؟» «یعنی واقعا ما رو تنها میزاری؟» کاری کند که عذابوجدان گرفته و کارهای شخصی خود را به دست فراموشی بسپارید.
10. «ما اکنون در شرایط خوبی نیستیم»
وقتی یک مدیر دایما در مورد اینکه شرکت شرایط خوبی ندارد و در حال ضرر دادن است و درآمد ندارد، صحبت میکند، توصیه میکنیم هر چه سریعتر از کار خود استعفا داده و از آن شرکت بیرون بیایید. زیرا این افراد حتی اگر درآمد هم داشته باشند برای کارمندان خود حق و حقوقی قایل نمیشوند و ممکن است هرگز افزایش حقوق به شما تعلق نگیرد.
11. تغییر دادن همیشگی اولویتها
اگر مدیرتان عادت دارد هر لحظه نظراتش را تغییر دهد، کارهای جدید روی دوشتان بگذارد، از شما بخواهد که کاری که در دست انجام دارید را کنار بگذارید و کار جدیدی که او می خواهد را انجام دهید، توصیه میکنیم وقتتان را به کار کردن برای او هدر ندهید. یک مدیر موفق کسی است که برای انجام کارها برنامهریزی درست و دقیق داشته باشد و کارمندان خود را در شرایط سخت و بحرانی قرار ندهد. تغییر دادن اولویتها به طور لحظهای باعث سردرگم شدن کارمند و در نهایت خستگی او میشود.
12. تبعیض جنسی
تبعیض جنسی در برخی از شرکتها بهوضوح دیده میشود؛ از تفاوت میزان حقوق زن و مرد گرفته تا رفتارهای بعضا غیراخلاقی، تکهکلامهای جنسیتزده و بیاحترامیهای غیرمستقیم به مقام زن.
نظر کاربران
ممنون برترینها.
فقط لطفا رو غلط املایی دقت کنید چون در سطح سایت خوبتون نیست.
تو این مقاله چند جا به جای کلمه بذارید نوشته شده: بزارید !
بزارید یعنی زار بزنید! در حالیکه بذارید یعنی بگذارید(قرار دهید؛اجازه دهید)
پاسخ ها
آفرین تبریک به استعداد غلط گیری تو
بابا باریکلا