نگاهی به دکوراسیون داخلی دوره اشکانیان
خانه مدرن به سبک اشکانی
داشتن تمدن بزرگ تنها به یک نام و لقب خلاصه نمیشود، بلکه نشانی از پیشینه باعظمت، تاریخی ماندگار و هنری غنی دارد که در جایجای آن سرزمین قابللمس خواهد بود. تمدن ایرانی هم که از این قاعده مستثنی نیست و با هر دوره تاریخی خود حرفی برای گفتن دارد.
نقش و نگار در دوره اشکانیان
انتخاب نقش و طرح در پارچهبافی اشکانیان را میتوان با سه منشأ اصلی بیان کرد: دسته اول که همانند نقوش هخامنشیان و ساسانیان ریشه در فرهنگ ایران باستان دارند و نقشمایههای نیمهطبیعی و تجریدی را شامل میشوند، دسته دوم که طرحهای هندسی و نقوش گیاهی هستند و در دسته سوم، نقوش حیوانی بهعنوان نماد قرار میگیرند.
بهعنوانمثال اشکانیان در برخی از پارچههای خود از نقش درخت مو استفاده میکردند که داراي شاخههای پیچدرپیچ بود و قسمتهای ﺑﺎز با ﺑﺮگ و ﺧﻮﺷﻪ اﻧﮕﻮر پر و تکمیل میگردید. از نمادهای حیوانی هم طرحهای یک مرغ خیالی و قوچ مورداستفاده بوده است.
به جرأت میتوان گفت که در این دوره، پارچهها به زیبایی و با ظرافت خاصی طراحی و بافته میشدند؛ بهاینترتیب که برای نقش زمینه پارچه میتوان دو نوع طراحی را مشاهده کرد: در طرح اول برای زمينه پارچهها از دایرههای متداخلي استفاده میشد که تشکیلدهنده لوزي و گل چهارپر بودند و برای حاشيه، نوارهاي مارپيچ کار میشده است، اما در طرح دوم، این نقش شامل کادرهای مربع شکلی است که درون آنها، یکی در میان با نقش چلیپا ( صلیب شکسته) و چهارخانههای کوچک به طرح شطرنجی در رنگهای گوناگون پر میشده و در آخر این متن را حاشیهای با نقش معروف و یونانی؛ یعنی خطوط دندانهدار دربرمیگرفته است.
در یک نتیجهگیری کلی هم میتوانیم بگوییم فرم چلیپا در ایران برای اولین بار در زمان اشکانیان طراحی و اجرا شده است.
پارچه و رنگ در طراحی داخلی اشکانیان
در یک نگاه کلی به هنر پارچهبافی اشکانیان میتوان گفت که اکثر پارچهها از جنس ابریشم بوده و به روش پارچهبافی چینی بافته میشدهاند.
در دکوراسیون خانهها و حتی تزئین ایوانها، پارچههای زری یراق دار پوشیده از پولکهای نقره و نقشهای زرین و تزئین شده به فضا روح میبخشیدند و احتمال میرود هنر ملیلهدوزی و قلابدوزی هم در برخی از پارچهها به کار میرفته است.
بهطورکلی پالتهای رنگی بهکاررفته در آن زمان را میتوان در دو ترکیب رنگی مشاهده کرد:
- ترکیب رنگی زرد مایل به نارنجی، سفید، قهوهای و ارغوانی
- ترکیب رنگی آبی روشن و سفید
باید این نکته را بدانیم که تقلید جزءبهجزء از معماری دورههای گذشته اگر بدون نگاه پیشروانه و ایده باشد، ارمغانی جز تکرار نخواهد داشت، بنابراین میتوانیم با استفاده از همین نقشها، طرحها و ترکیب رنگآمیزی، این سبکها را زنده نگه داریم. در مطلب بعدی از سلسله مطالب سبکهای ایرانی، به معماری داخلی و دکوراسیون دوره ساسانیان خواهم پرداخت.
ضمنا برای اشتراک نسخه چاپی مجله منزل روی تصویر زیر کلیک کنید:
نظر کاربران
عالی بود و بسیار ایده جالب و بکری بود
تشکر از شما بابت درج این مطلب