۷ نکته درباره تبعات طرح جدید ترافیک تهران
اجرای قانون جدید طرح ترافیک سالانه حدودا ۵۴۳ میلیارد تومان درآمد عاید شهرداری می کند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آب پاکی روی دست همه کسانی ریخت که هنوز امیدوار بودند در طرح جدید ترافیک باز هم بتوانند مثل سابق سهمیه داشته باشند. محسن پور سید آقایی رسما اعلام کرد که از سال جدید برای هیچ گروهی سهمیه طرح ترافیک در کار نیست. بنابراین شهرداری در ارجای این طرح مصمم است.
۱. اولین قشری که به طور قطع از اجرای قانون طرح ترافیک سود می کنند راننده های تاکسی هستند. در تهران چیزی حدود ۱۰۰ هزار راننده تاکسی مشغول کار هستند که در چند وقت اخیر با ظهور پدیده سرویس های کرایه اینترنتی خودرو درآمد آن ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود. حالا در طرح جدید شهرداری راننده های اسنپ و تپسی به طور کلی حضور در محدوده طرح ترافیک را از دست می دهند و این فضا در اختیار رانندگان تاکسی قرار می گیرد.
۲. در طرح جدید قرار است در مجموع روزانه ۱۰۳ هزار خودرو مجوز ورود به طرح ترافیک داشته باشند. ۶۳ هزار سهمیه برای شخصیت های حقیقی و حقوقی که می توانند هزینه را پرداخت کنند و ۴۰ هزار سهمیه برای بقیه مردم. این سقف ۴۰ هزار خودرو حتی اگر تقاضا بیشتر باشد هم اضافه نمی شود. در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۱۲۳ هزار خودرو وارد محدوده طرح ترافیک می شود و با قانون جدید این تعداد کمتر و ترافیک در محدوده طرح سبک تر خواهدشد. بنابراین کنترل نظم برای پلیس راهنمایی و رانندگی راحت تر خواهدشد.
۳. اگر تصور کنیم هر خودرو به طور میانگین ۲۰ هزار تومان برای ورود روزانه به طرح ترافیک هزینه کند روزانه دو میلیارد و ۶۰ میلیون تومان درآمد عاید شهرداری می شود. به عبارت دیگر ماهانه (۲۲ روز) ۴۵ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان و سالانه بیش از ۵۴۳ میلیارد تومان.
تخمینی که ما زدیم با برآورد خود معاونت حمل و نقل و ترافیک هم خیلی نزدیک درآمد. خودشان پیش بینی کرده اند درآمد شهرداری از این راه از 350 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان خواهدرسید. در عین حال اگر مبلغ جریمه ها هم با این قانون افزایش یابد باز شهرداری به طور غیرمستقیم از آن منتفع می شود. در حال حاضر مبلغ کل جریمه ها سالانه رقمی حدود 550 میلیارد تومان است که تقریبا نصف آن به جیب شهرداری می رود.
4. چندی پیش مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران گفته بود به طور متوسط روزانه 3 ملیون و 800 هزار نفر در تهران از مترو استفاده می کنند. باز خود مسئولان بارها اعلام کرده اند که در سال های اخیر توسعه خطوط مترو کم بوده. یعنی به طول خطوط مترو افزوده شده اما تعداد واگن ها متناسب با آن افزوده نشده. حالا با قانون جدید حجم مسافر خطوط مترو اضافه می شود و مشکل کمبود واگن در ساعات پرتردد بیشتر از گذشته به چشم خواهدآمد. از این منظر شاید بهتر بود اول زیرساخت های اجرای این طرح را فراهم کنیم.
5. یکی از تبعات مستقیم اجرای قانون جدید طرح ترافیک روی آوردن بیشتر مردم به استفاده از موتورسیکلت است. این مسئله جدا از این که خطرات بیشتری برای شهروندان دارد چون آلودگی موتورسیکلت ها بیشتر از خودروهاست ممکن است به مشکل آلودگی هوای پایتخت دامن بزند.
6. افزایش هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک، مشکلات ساکنان این مناطق را بیشتر می کند. در نتیجه این بخش از شهروندان باید به یک کوچ اجباری تن بدهند و نقطه ای بیورن از محدوده ترافیک را برای زندگی انتخاب کنند. ایناتفاق باعث تغییر بافت فرهنگی مناطق مرکزی شهر تهران می شود و عملا هویت این مناطق را تغییر می دهد که بخش قابل توجهی از بافت تاریخی پایتخت را شامل می شود.
7. طرح جدید ترافیک امروز تبدیل به دغدغه جدی دهک های پایین جامعه شده وگرنه پرداخت هزینه ورود به محدوده طرح برای طبقات مرفه جامعه احتمالا خیلی موضوع جدی ای نیست. همان طور که طرح زوج یا فرد برای این اقشار مشکلی ایجاد نکرد و با خریدن دو خودرو با شماره پلاک متفاوت به راحتی در این محدوده تردد می کردند و می کنند.
نظر کاربران
پس اوناي كه خونه هاشون تو طرح چي قرار بود براي اونا امتيازي قرار بديد