همهچیز فقط مجسمه نیست!
رنگ و نقش هخامنشی در خانه شما
هرگاه در بحث طراحی داخلی و دکوراسیون، نامی از معماری و دوران پرشکوه هخامنشیان به میان میآید همهچیز به تعدادی سرستون و تندیس یا عکس سربازان و مجسمههای خاک خورده در دکورهای خانههایمان ختم میشود و گویی آنهمه شکوه و زیبایی نمود دیگری در فضاهای ما پیدا نکرده است...
نقش و نگار در دوره هخامنشیان
نقوش بررسیشده از این دوره به چهار دسته نقوش گیاهی، جانوری، انسانی و انتزاعی تقسیم میشوند. نکته مهم در مورد آنها این است که این نقوش تنها برای تزئینات و جنبه زیباییشناسی نبودهاند، بلکه بهعنوان نشانههای نمادین نیز بهکاررفتهاند. با نقش و نگارهای انسانی و حیوانی آشنایی داریم، اما موضوعی که در این مطلب به آن میپردازیم نقوش گیاهی و هندسی است که کاربرد بیشتری در طراحی داخلی و دکوراسیون برای ما دارند.
با توجه به کاوشهای انجامشده، این نکته آشکار میشود که در بین نقوش گیاهی، نقش گل نیلوفر (لوتوس) و درخت سرو از سایرین بیشتر است، اما بحث مهمی که در این زمینه مطرح میشود فرم و شکل انتزاعی بهدستآمده از این نقوش است. تقریبا در تمام موارد، دایره، مثلث و یا ترکیب این دو دیده میشوند. گل چند پر با فرم دایره مانند خود، نمادی است از خورشید و یا سرو با فرم مثلث میتواند اشارهای به عالم بالا داشته باشد. بهطورکلی میتوان گفت که دایره، نمادی از آسمانی بودن و معنویت و مثلث، نشاندهنده عروج بودهاند و برای مورداحترام بودن گیاهان و تقدسشان به کار گرفته میشدند.
پارچه و رنگ
از تاریخ نویسان یونانی، برخی در نوشتههای خود فقط از تنوع رنگی و پارچههای گلدار و راهراه ایرانیان بهخصوص در لباسها یادکردهاند؛ به همین دلیل توضیحات دقیقی درباره چگونگی شکل و طرح نقش و نگارهای پارچههای هخامنشی در دست نیست، اما همان تعداد محدودی که از کاشیکاریهای بهدستآمده نشان میدهد که بیشتر پارچهها از جنس پشم و کتان بودهاند و در مکانهای خاصتر نیز ابریشم به کار گرفته شده است. نقوش و طرحهای روی این پارچهها به دو صورت ایجاد میشد: گاه بهصورت ملیلهدوزی یا دوخت با طلا و نقره و گاه بهصورت چاپ روی پارچه. این طرحها هم شامل نقوش گیاهی بوده و هم نقشهای هندسی. در ونیز ایتالیا تعدادی از این پارچهها بهصورت طلادوزی و نقرهدوزی احیاء و بازسازی شدهاند.
بهطورکلی پالتهای رنگی هخامنشیان را میتوانیم بهصورت دستههای زیر نشان دهیم:
- ترکیب رنگی بهکاررفته در معماری داخلی دروازه ملل که متشکل از آبی، زرد، قرمز و نارنجی است. ستونهای مشکی و طلایی نیز از دیگر ترکیب رنگهاست.
- در کاخ صد ستون، بیشتر رنگهای قرمز ، آبی، زرد و سبز را مشاهده میکنیم و بار عام پادشاه در کاخ آپادانا با رنگهای قرمز، آبی و زرد خودنمایی میکرده است.
- در بخش داخلی دروازه ملل نیز کاشیکاریهایی به رنگ زرد، سبز و آبی استفاده شده بودند.
- کاخ آپادانا هم که مهمترین کاخ مجموعه تخت جمشید بوده با رنگهای قرمز، زرد، طلایی و قهوهای مزین شده بوده است.
باید این نکته را بدانیم که تقلید جزءبهجزء از معماری دورههای گذشته اگر بدون نگاه پیشروانه و ایده باشد، ارمغانی جز تکرار ندارد؛ بنابراین میتوانیم با استفاده از همین طرحها، نقشها و ترکیب رنگآمیزی، این سبکها را زنده نگهداریم. در مطالب بعدی از سلسله مطالب سبکهای ایرانی به معماری داخلی و دکوراسیون سایر دورههای معماری ایرانی خواهیم پرداخت.
ضمنا برای اشتراک نسخه چاپی مجله منزل روی تصویر زیر کلیک کنید:
نظر کاربران
اصلا نقش و طرح هخامنشی رو توصیه نمیکنم. من یه قسمت از دیوارای پذیرایی خونم رو این طرح زدم. خیلی زود دل آدمو میزنه. چون طرحش شلوغه خیلی سخته ست کردن باهاش...
کلا طرح بی خودیه...
بدم اومد ایییی