«اثبات اجتماعی» در بازاریابی چیست؟
مشتریان امروزی بسیار هوشمند هستند، آنها میدانند که یک بازاریاب همهی تلاش خود را انجام میدهد تا محصول شرکت شما را بفروشد. بنابراین به گفتههای او کمترین اعتماد را دارند. بنابراین باید کاری فراتر از بازاریابی و تبلیغات مستقیم انجام دهید. اثبات اجتماعی دقیقا در این موقعیت کارگزار است.
که مردم به گفتههای یک شخص ثالث همچون مشتریان دیگر، متخصصان و سایر تاثیرگذاران اعتماد بیشتری دارند.
به همین دلیل است که وقتی یک پست شبکههای اجتماعی موردپسند قرار میگیرد. رفته رفته بر محبوبیت آن افزوده میشود. زیرا کاربران به طور ناخودآگاه رفتار کاربران دیگر را تکرار میکنند.
این یک اصل اثبات شده است و تحقیقات ثابت میکنند بیش از ۹۲ درصد مشتریان به گفتههای اشخاص ثالث بیش از تبلیغات و بازاریابیها اعتماد دارند.
به همین دلیل است که بسیاری از بازاریابان از اثبات اجتماعی برای رشد کسبوکار خود بهره میگیرند.
اگر سری به وبسایتهای شرکتهای مختلف بزنید، خواهید اثبات اجتماعی برای رشد کسبوکار استفاده میکنند.
توصیههای متخصصان در کسبوکارهای B2B و خوشحالی مشتریان راضی برای سایر کسبوکارها نمونهای از کاربرد اثبات اجتماعی برای کسبوکارها است.
۳ راه برای بهرهگیری از اثبات اجتماعی
اما همانطور که گفتیم امروزه مشتریان بسیار هوشمند هستند.
اگر آنها متوجه شوند که شما از راهکارهای اثبات اجتماعی برای افزایش فروش خود استفاده میکنید، احتمال اینکه نسبت به آن بیاعتنا باشند، بسیار زیاد است.
روابط خود را با تاثیرگذاران تقویت کنید
کمک گرفتن از بازیگران و یا هنرمندان نیز نوعی استراتژی است که اکثر برندها از آنها استفاده میکنند.
اما ما توصیه میکنیم تاثیرگذاران صنعت خود را آگاهانه انتخاب کنید
و سعی کنید این تاثیرگذاران افرادی باشند که واقعا مشتریان هدف شما به تخصص او اعتماد دارند.
برای این انتخاب کافیست نگاهی به رفتارهای مخاطبان هدفتان در توییتر بیندازید.
بدین ترتیب خواهید دید که چه کسانی نفوذ بیشتری روی مخاطبان شما دارد؟
چه کسی محبوب است؟ و چه کسی بیشتر مورد توجه کاربران هدف شما است؟
برای شروع برقراری ارتباط با آنها بهتر است، ابتدا شروع به اشتراکگذاری پستهای آنها بکنید
و برای آنها کامنت بگذارید و کم کم توجه آنها را به خودتان جلب کنید.
بهترین راه برای کمکگیری از آنها اینست که یک پادکست مصاحبهای به همراه آنها ضبط کنید.
مشتریان فعلی خود را برای همراهی تشویق کنید
در حالیکه تاثیرگذاران نقش گستردهای در افزایش اعتماد کاربرانتان دارند.
مشتریان فعلی شما نیز میتوانند در این امر شما را یاری کنند.
در نظر داشته باشید که مشتریان فعلی شما محصول را از دیدگاه سایر مخاطبان میبینند و میتوانند دقیقا به مشکل اصلی اشاره کنند.
به عنوان مثال، شما میتوانید به افراد و مشتریانی که پست توییتر شما را به اشتراک بگذارند و بیشترین بازخورد را بگیرد، جایزه بدهید. بدین ترتیب مردم مشتاق خواهند بود که در گسترش برند شما به شما کمک کنند.
چنین استراتژیهایی، یک بازی برد-برد بوده و به علاوه بر اینکه به شما کمک میکند برندتان را توسعه دهید، به مشتریان کمک میکند تا به جایزه برسند و به کاربران نیز کمک میکند تا با یک محصول خوب آشنا شوند.
از مشتریانتان بخواهید، به فرآیند بازاریابیتان بپیوندند
همانطور که گفتیم، مشتریان شما به گفتههای مشتریان دیگر بیشتر از آنچه که شما میگویید اعتماد دارند.
یکی از راهکارهایی که شما میتوانید از آن استفاده کنید، همراهی کردن مشتری در ترویج محصولات شما است.
به عنوان مثال، اگر شما وبینارهایی را برگزار میکنید، میتوانید از مشتریان راضی خود بخواهید در اجرای وبینار به شما کمک کنند.
و یا میتوانید کمپینهایی را برگزار کنید و به گونهای از مشتریان خود بخواهید تا پستی در ارتباط با محصول شما منتشر کنند.
به عنوان مثال، اگر در زمینه پوشاک هستید، محصولات شما را پوشیده و در شبکههای اجتماعی خود منتشر کنند و شما به کسی بهترین ترکیب را با لباس شما انتخاب کرده است را به عنوان برنده انتخاب کنید.
ارسال نظر