۱۰ راه غلبه بر ریخت و پاشهای خانگی
آشپزخانه قلب منزل شماست
چه چیزی میتواند منزل شما را از شلوغیهای آزاردهنده و ریخت و پاشیدگی معمول در امان نگه دارد؟ یک کدبانوی واقعی بودن کافی است؟ یا یک خدمتکار خانگی میتواند راهکار مناسبتری باشد؟
چه چیزی میتواند منزل شما را از شلوغیهای آزاردهنده و ریخت و پاشیدگی معمول در امان نگه دارد؟ یک کدبانوی واقعی بودن کافی است؟ یا یک خدمتکار خانگی میتواند راهکار مناسبتری باشد؟ ما با چند پیشنهاد ساده، میتوانیم مشکل شما را حل کنیم. در این مطلب، ۱۰ پیشنهاد ساده میتواند برنامهریزی شما را برای خلاص شدن از بههمریختگی خانهتان بیش از پیش کاربردی کند.
۱ - از آشپزخانه به عنوان یک هدف استفاده کنید
وسایل کوچک به ظاهر بیاهمیت، گاهی اوقات میتوانند کمک بزرگی برای برنامهریزی هرچهبهتر باشند. فراموش نکنید که آشپزخانه، قلب خانه است. نصب یک وایتبورد در آشپزخانه میتواند در برنامهریزی خرید شما کمک بزرگی باشد. شما میتوانید روی این تخته، آنچه را که باید از سوپر مارکت بخرید، یادداشت کنید.
۲ - برای هر وسیلهای جای مخصوصی تعیین کنید
همه ما چیزهایی داریم که جای مشخصی ندارند و همواره در اطرافمان پراکندهاند. در نتیجه، بیشتر اوقات برای پیدا کردن آنها دچار دردسر میشویم. وقتی هم که تصمیم میگیریم دور و برمان را از این چیزها خلوت کنیم، درِ یکی از کشوها را باز میکنیم، دیگری را در کمد میگذاریم و آن یکی را هم درست روی صندلی میز تحریر رها میکنیم. برای اینکه یک موضوع به همین سادگی سبب یک جروبحث اعصابخردکن در خانهتان نشود، لطفا برای وسایلی از این دست، یک جای مشخص پیدا کنید.
به یک نقطه مشخص در خانهتان فکر کنید. نقطهای که تبدیل شود به مرکزی برای ارتباطات کل خانواده. جایی که بتوانید اطلاعات روزانه را به هم منتقل کنید و از هرآنچه که در طول روز برای هرکدام از شما اتفاق افتاده صحبت کنید. آشپزخانه میتواند محل مناسبی برای این منظور باشد؛ چراکه معمولا این قسمت از خانه پرترافیکترین بخش منزل است. برای این کار، یک تقویم خانوادگی درست کنید و با آهنربا روی در یخچال بچسبانید. آنچه که در این تقویم نوشته میشود، میتواند درباره این چیزها باشد: قرارهای خانوادگی، میهمانیهایی که باید خانوادگی بروید، برنامه ناهار روزانه بچهها، تلفنهایی که باید بزنید و...
۴ - به دنبال راهحل هوشمندانه برای انبار کردن وسایل اضافی باشید
میتوانید در هر اتاقی از منزل برای خود یک انباری بسازید، به خصوص اگر در خانه از فقدان انباری رنج میبرید. یک پرده زیبا را انتخاب کنید و در فاصله چند قدمی از دیوار، پرده را از سقف آویزان کنید. در فضای پشتپرده میتوانید وسایلی را که همیشه نباید در دسترس شما باشد، جای بدهید و فقط در مواقع لزوم به سراغشان بروید. میتوانید مقابل پرده را با بعضی از وسایل و لوازم مثل مبلمان و آباژور پر کنید تا انبار مخفی شما هرگز به چشم کسی نیاید. سعی کنید از هر وسیلهای برای انجام چندکار مفید استفاده کنید. پیشنهاد فوق به خصوص در خانههایی که فضای پرت آن زننده به نظر میرسد، میتواند بسیار کارساز واقع شود.
۵ - روزانه ۱۵ دقیقه را صرف تمیزکاری کنید
اگر میخواهید گردوغبار روی اسباب و اثاثیه منزلتان تلنبار نشود؛ اگر میخواهید هنگام راه رفتن، انواع و اقسام خردهریزهای روی سرامیک و فرش زیرپایتان نیایند، تمیزکاری منزل خود را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. به جای اینکه هر ۳، ۴ روز یک بار ۲، ۳ ساعت (و چه بسا بیشتر) وقت صرف تمیز کردن منزل خود کنید، روزانه فقط ۱۵ دقیقه را به گردگیری، جاروبرقی و کارهایی نظیر این اختصاص دهید.
6 - وسایل ضروری را در جای مشخص و کنار هم قرار دهید
هیچچیز عذابآورتر از گشتن بالا و پایین کمد (برای پیدا کردن ماشینحساب، کاغذ و قلم و وسایلی نظیر این) نیست؛ راهحل، اما بسیار ساده است. همه وسایلی که در این زمینه میتواند موردنیاز شما باشد، یکجا جمع کنید. حالا همه این وسایل ضروری را در یک قوطی یا جعبه قرار بدهید و جعبه مزبور را در نزدیکترین فاصله از میزکار خود بگذارید تا به راحتی به آن دسترسی داشته باشید، به همین سادگی.
۷ - جایی برای وسایل امانتی مشخص کنید
چطور؟ خیلی ساده، یک نقطه که به راحتی به آن دسترسی داشته باشید را مشخص کنید. یک قفسه چوبی یا فلزی مثل کتابخانه در آن نقطه قرار دهید. میتوانید وسایلی مثل تلفن همراه، کلیدها یا هر چیز دیگری که خودتان فکر میکنید باید مرتب گذاشته و برداشته شود را در این قفسه جای بدهید. حتی میتوانید از این قفسه به عنوان فضایی استفاده کنید که وسایلی را که به صورت قرضی از دوستانتان گرفتهاید (مانند کتاب یا هر چیز دیگری) در آن بگذارید تا یادتان نرود آنها را به صاحب اصلیاش بازگردانید.
8 - کاغذها را فایلبندی کنید
برای اینکه همه چیز مرتب باشد، اوراق مربوط به هم را در دستههای جداگانه فایلبندی کنید. روی هر کدام از فایلها عنوان اوراقی را که در آن نگه میدارید، بنویسید. به عنوان مثال فایل قبضهای پرداختی را از دعوتنامههای مدرسه فرزندتان جدا کنید و منوهای غذا را هم در فایلی جداگانه نگاه دارید.
۹ - با رختهای چرک چه کنیم؟
گرفتن یک سبد در دست و گشتن اتاق به اتاق خانه، به قصد جمع کردن لباسهای کثیف خانواده، قطعا کار سختی است. بهتر است خانمهای خانه این وظیفه را بین تکتک اعضای خانواده تقسیم کنند. میتوانید روی یک کاغذ این موضوع را یادداشت کرده و در اتاق بچهها و در مقابل چشمان آنها نصب کنید و در این نوشته یادآور شوید که در هفته، یک یا دو بار لباسهای کثیف خود را به سبد رختچرکها منتقل کنند.
۱۰ - لباسها را دستهبندی کنید
هر سه ماه یکبار، نگاهی به کمد لباسهای خود بیندازید و هر کدام را که فکر میکنید به هر دلیلی برای شما قابل استفاده نیست، کنار بگذارید. به این ترتیب، هم کمد البسه خود را خلوت کردهاید و هم مانع از انباشتگی شدهاید. یک راه دیگر برای سروسامان دادن به آنچه که داخل کمد لباس شما میگذرد، دستهبندی لباسها طبق فصل است. لباسهای زمستانی و تابستانی را از هم جدا کنید و در چمدان یا کیسههای جداگانه بگذارید
نظر کاربران
سلام
خيلي خيلي خوب بود همگي خسته نباشيد.
دلتون خوشه با 15 دقیقه خونه تمیز نمیشه
توی یه خونه 50 متری یه جارو پرده بزنی و یه جا دیگه رو قفسه بزنی و ... کجا بشینی و پاشی