لباس های باشگاهی گران ترین مناطق روی کره زمین هستند؛ تصور کنید شرکت هایی وجود دارند که برای اجاره ابعاد ۵۰×۷۰ سانتی متری روی پیراهن، حاضرند تا ۱۰۰ میلیون دلار در سال پرداخت کنند.
هفته نامه همشهری جوان - محمد امیرپور: لباس های باشگاهی گران ترین مناطق روی کره زمین هستند؛ تصور کنید شرکت هایی وجود دارند که برای اجاره ابعاد ۵۰×۷۰ سانتی متری روی پیراهن، حاضرند تا ۱۰۰ میلیون دلار در سال پرداخت کنند. لباس هایی که پرفروش ترین پوشیدنی های دنیا به حساب می آیند و هر سال نزدیک به ۲۵۰ میلیون دست از آنها در سراسر دنیا به فروش می رود.
برای همین هم هست که بارسلونا، رئال، بایرن، یوونتوس و تمام باشگاه های دیگر برای از دست ندادن این بازار سالانه، هر فصل رنگ پیراهن دوم و سوم خودشان را عوض می کنند تا هواداران را مجاب کنند برای فصل تازه اروپا یک پیراهن هواداری جدید بگیرند. به همین بهانه سراغ ۱۰ باشگاهی که گران ترین برند لباس، قرارداد اسپانسری و فروش پیراهن را در دنیا دارند، رفته ایم.
۱. منچستریونایتد
فروش پیراهن در دنیا: 1.4 میلیون
برند آدیداس: 116 میلیون دلار
اسپانسر شورولت: 110 میلیون دلار
رقم قرارداد آدیداس با منچستریونایتد آن قدر عجیب و غریب بود که همه سوال می کردند مدیران آدیداس مگر چه چیزی به دست می آورند که حاضر شده اند این قدر هزینه کنند اما فقط دو سال بعد از اجرای این قرارداد، این آدیداس است که نفع می برد. آدیداسی ها که قافیه را به نایک باخته بودند، با گرفتن منچستر از نایک، انقلاب شان را شروع کردند و حالا دو سوم باشگاه های مهم اروپا، پیراهن های آدیداس را می پوشند.
منچستری ها گران ترین اسپانسر روی پیراهن را هم در اختیار دارند و بیشترین فروش لباس در دنیا بعد از رئال مادرید به آنها می رسد. پس اصلا عجیب نیست که شیاطین سرخ هر سال یک خرید 100 میلیونی داشته باشند: پول پوگبا، روملو لوکاکو و فصل بعد کسی چه می داند کدام ستاره بزرگ دنیای فوتبال؟
2. بارسلونا
فروش پیراهن در دنیا: ۱.۲ میلیون
برند نایک: ۱۱۴ میلیون دلار
اسپانسر راکوتن: ۵۵ میلیون دلار
خط مقدم نبرد بین نایک و آدیداس همین جاست؛ جایی که مرز آن را ال کلاسیکو مشخص می کند. نایک حامی کاتالان هاست و آدیداس از رئال مادرید حمایت می کند. سود رقابت بین دو برند، مدت هاست به این دو باشگاه می رسد. بارسلونا و مثلث خط حمله اش هر سال مهم ترین عامل برای سود فوق العاده نایک هستند؛ هر خانواده ای در دنیا یک نفر را دارد که پیراهن مسی را بخرد، پس سود ۱۱۴ میلیون دلاری بارسلونا از محل برند لباس، بی دلیل نیست. اسپانسر روی پیراهن باشگاه از فصل آینده راکوتن خواهد بود؛ شرکتی ژاپنی که خدمات اینترنتی ارائه می دهد.
۳. رئال مادرید
فروش پیراهن در دنیا: 1.5 میلیون
برند آدیداس: 114 میلیون دلار
اسپانسر اماراتز: 34 میلیون دلار
با این که قرارداد رئال مادرید با آدیداس در سال ۲۰۱۸ به پایان می رسد اما فشارهای فلورنتینو پرز باعث شد آنها دو سال زودتر از پایان قرارداد توافق دیگری با شرکت آلمانی کنند که مادریدی ها را به سود ۱۱۴ میلیون دلاری می رساند. اصرار رئال مادرید به توافق بارسلونا با نایک بر می گشت که کاتالان ها را وارد باشگاه ۱۰۰ میلیونی ها کرده بود و مادریدی ها نباید از قافله عقب می ماندند؛ حدس رقم قرارداد آنها هم کار سختی نیست؛ دقیقا همان ۱۱۴ میلیون دلاری که بارسلونا خواهد گرفت. باشگاهی که در سه سال گذشته، دو بار فاتح اروپا شده باید هم پرفروش ترین و گران ترین پیراهن باشگاهی دنیا را داشته باشد.
۴. آرسنال
فروش پیراهن در دنیا: 800 هزار دلار
برند پوما: 50 میلیون دلار
اسپانسر اماراتز: 50 میلیون دلار
قرار گرفتن آرسنال در جایگاه چهارمین باشگاه صاحب پیراهن گران قیمت هیچ دلیل منطقی ندارد، جز هوشمندی مدیران اقتصادی توپچی ها. آرسنال نه از لحاظ حضور ستاره های دنیای فوتبال، جزو چهار باشگاه پرستاره دنیا به حساب می آید، نه نتایج خوبی در سال های اخیر گرفته که حدود ۱۰۰ میلیون دلار از محل برند و اسپانسر لباس درآمد داشته باشد اما هوشمندی مدیران آرسنال، رفتن سراغ برند کمتر محبوبی مثل پوما بود که حاضر شد برای داشتن باشگاهی مطرح در دنیا، سر کیسه را شل کند و ۵۰ میلیون دلار هزینه کند. آرسنال در استرالیا، سنگاپور و اندونزی هواداران زیادی دارد.
۵. چلسی
فروش پیراهن در دنیا: 910 هزار
برند نایک: 50 میلیون دلار
اسپانسر یوکوهاما: 30 میلیون دلار
6. لیورپول
فروش پیراهن در دنیا: ۹۱۰ هزار
برند نیوبالانس: ۴۲ میلیون دلار
اسپانسر استاندارد چارتد: ۳۳ میلیون دلار
7. بایرن مونیخ
فروش پیراهن در دنیا: ۸۸۰ هزار
برند آدیداس: ۲۶ میلیون دلار
اسپانسر شورولت: ۴۰ میلیون دلار
بایرن مونیخ پابرجاترین قرارداد برند لباس را در اختیار دارد. مونیخی ها از سال ۱۹۶۶ - یعنی همان سالی که انگلیس قهرمان جام جهانی شد - لباس های برند آدیداس را می پوشند. با این که آدیداس برندی آلمانی به حساب می آید اما پول چندان زیادی به اف سی هالیوود آلمان پرداخت نمی کند. اسپانسر آنها شرکت مخابرات دویچ تلکام هم به نسبت ۴-۳ باشگاه اول دنیا قرارداد سنگینی با مونیخی ها نبست، اما بایرن مونیخ با فروش نزدیک به یک میلیون پیراهن در سال، یکی از پرهوادارترین باشگاه های فوتبال دنیاست؛ باشگاهی که بیشترین خریدارهای لباسش از آمریکای شمالی و کانادا می آیند.
۸. یوونتوس
فروش پیراهن در دنیا: 480 هزار
برند آدیداس: 31 میلیون دلار
اسپانسر جیپ: 20 میلیون دلار
در سال های افت یوونتوس در سری آ، نایک اسپانسر آنها بود؛ اسپانسری که به تعهداتش در قبال یوونتوس عمل نکرد و ترجیح داد از اینترمیلان که آن روزها با مورینیو در اوج بود حمایت کند. بعد از بازگشت یوونتوس به سطح اول فوتبال دنیا، این بانوی پیر بود که از نایک انتقام گرفت و با فسخ قرارداد با شرکت آمریکایی، سراغ آدیداس رفت. اسپانسر روی پیراهن یووه هم تا سال ۲۰۲۱ جیپ خواهد بود؛ کارخانه آمریکایی که در مالکیت خانواده آنیلی، صاحبان یوونتوس قرار دارد.
۹. پاریسن ژرمن
فروش پیراهن در دنیا: 910 هزار
برند نایک: 9 میلیون دلار
اسپانسر اماراتز: 43 میلیون دلار
تنها باشگاه فرانسوی که بین ۱۰ پیراهن پردرآمد دنیا جایگاه دارد. راستش را بخواهید اسپانسر ۳۳ میلیون دلاری روی پیراهن پاریسی ها بیشتر از این که بابت ظرفیت های این باشگاه باشد، به مالکان عرب این باشگاه مرتبط است. پاریسن ژرمن جز در فرانسه و پاریس، هوادار جدی در نقاط دیگر دنیا ندارد و فروش پیراهنش به هواداران داخلی بر می گردد؛ پیراهنی که سه رنگ روی آن استعاره هایی پنهان دارد: آبی: ظرافت/ قرمز: احساسات و سفید: احترام.
۱۰. آث میلان
فروش پیراهن در دنیا: 250 هزار
برند آدیداس: 19 میلیون دلار
اسپانسر اماراتز: 22 میلیون دلار
میلانی ها هنوز نان دوران اقتدارشان در اروپا را می خورند و مبلغ بالای قرارداد با آدیداس، مدیون دوران کارلو آنچلوتی و قهرمانی در اروپاست. میلان یکی از باشگاه های محبوب در آسیا و به خصوص خاورمیانه است؛ برای همین هم هواپیمایی امارات اصرار دارد که سالی ۲۲ میلیون دلار خرج کند تا روی پیراهن باشگاهی برود که این روزها ستاره ای ندارد. میلان آن قدر بین نوستالژی بازهای فوتبالی اعتبار دارد که سالانه ۳۵۰ هزار پیراهن باشگاه را در دنیا به فروش برساند.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
نظر کاربران
چلسی نه برندش آدیداسه نه اسپانسرش سامسونگ تصحیح کنید
عشقم بارسا تا همیشه
تو همه سختی ها پشت تیمم هستم
اینا بازیکنانشون ارزشش رو دارن اما بازیکنان ایران نه غیرت دارن نه مهارت تک و توک توشون یه باغیرت پیدا میشه