۱۲ اصل مهم در طراحی اولیه برند
برندینگ اصولی یکی از مهمترین مواردی است که از روزهای ابتدایی شروع یک کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین توجه به طراحی اولیه برند مقرون به صرفهتر از طراحی مجدد و بازبینی آن خواهد بود.
اصول طراحی اولیه برند
۱) استفاده از طرح کلاسیک
استفاده از طرحهای کلاسیک در طراحی اولیه برند یکی از مهمترین اصولی است که باید به آن دقت شود. اما توجه داشته باشید که استفاده از طرحهای کلاسیک به هیچ وجه به معنی طرحهای خسته کننده و قدیمی نیست. بلکه منظور از طرح کلاسیک توجه به سنتهای قدیمی و استفاده از رنگهای مناسب در طراحی برند است. زیرا این کار سبب عامه پسند شدن برند میشود.
۲) طراحی برند بر اساس زمینه فعالیت شرکت
در طراحی لوگوی یک برند باید زمینه فعالیت شرکت نیز به گونهای در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر هنگامی که فردی برای اولین بار با لوگوی یک برند مواجه میشود باید بتواند زمینه فعالیت آن را از روی لوگو تشخیص دهد. این امر تاثیر مثبتی بر روی ذهنیت مشتری خواهد داشت.
۳) عدم تشابه طراحی اولیه برند با لوگوی سایر کسب و کارها
هر چند برخی از کسب و کارها به عمد لوگوی خود را مشابه لوگوی سایر کسب و کارها طراحی میکنند تا ذهن مخاطب را به چالش بکند. اما در حالت کلی بهتر است از ایدههای منحصر به فردی در طراحی برند استفاده شود. زیرا در صورت وجود تشابه ممکن است مخاطبان توجهی به جزئیات لوگوی شما نکنند.
۴) مشخص بودن جزئیات لوگو در تمام پلتفرمها
توجه داشته باشید که مخاطبان در پلتفرمهای مختلفی با لوگوی برند شما مواجه خواهند شد. بنابراین بهتر است مطمئن باشید که جزئیات لوگوی برندتان در پلتفرمهای مختلف و یا در صورت پرینت گرفته شدن کاملا مشخص است.
۵) استفاده از رنگهای متفاوت
هر چند بسیاری از برندها تمایل دارند لوگوی خود را با دو رنگ سیاه و سفید طراحی کنند. اما باید بدانید که استفاده از رنگهای مختلف تاثیر بیشتری بر روی ذهن مخاطب میگذارد. در صورتی که بتوانید از ۴ رنگ مختلف در طراحی لوگوی خود استفاده کنید میتوانید با به چالش کشیدن ذهن مشتری تاثیرگذاری را دو برابر کنید. زیرا جلوهی بصری تاثیر فوقالعادهای بر ذهن مخاطبان دارند.
۶) ایجاد طرحهای منحصر به فرد
برای ایجاد طرحهای منحصر به فرد لازم نیست حتما از اشکال پیچیده در طراحی اولیه برند خود استفاده کنید. بلکه به کمک خطوط و رنگها میتوانید طراحی فوقالعادهای را ایجاد کنید. به عنوان مثال لوگوی برند استارباکس مثال مناسبی از به کارگیری خطوط و ریزه کاری در طراحی لوگوی برند است.
۷) انتخاب نام مناسب
در هر زمینهای که فعالیت میکنید به یاد داشته باشید که انتخاب نام برای برند یکی از مهمترین و اساسیترین گامهای آغاز کسب و کار است. زیرا نام برند برای همیشه در ذهنها باقی خواهد ماند. بنابراین بهتر است نامی که برای برند انتخاب میشود پرمعنا و کوتاه بوده و تلفظ راحتی داشته باشد. همچنین لزومی به وجود ارتباط نام و زمینه فعالیت وجود ندارد. در بسیاری از موارد انتخاب یک نام بیربط ماندگاری بیشتری در ذهن مشتری دارد.
۸) انتخاب شعار تبلیغاتی کوتاه برای برند
هر برندی معمولا یک شعار تبلیغاتی برای خود انتخاب میکند. این شعار میتواند در طراحی برند یا بستهبندی آن مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال برند کیت کت شعار تبلیغاتی خود را به گونهای انتخاب کرده است که همواره مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهد.
وجود فضای خالی در لوگو تاثیر مثبتی در ذهن مخاطب دارد. بنابراین سعی کنید حتی در صورت انتخاب یک طراحی پیچیده نیز فضای خالی سفیدی را در بخشی از لوگوی خود در نظر بگیرید. این امر باعث ایجاد انسجام در ذهن مخاطب میشود.
۱۰) عدم استفاده از خطوط شکسته
مخاطب در اولین نگاه خود به لوگوی یک برند تجزیه و تحلیلی را در ذهن خود نسبت به ان انجام میدهد. از این رو استفاده از خطوط شکسته در طراحی اولیه برند با درگیر کردن ذهن مخاطب تاثیر روانی منفی بر روی آن میگذارد. به همین دلیل است که بسیاری از برندها سعی میکنند از حروف انگلیسی زاویه دار نیز در طراحی لوگوی خود استفاده نکنند.
۱۱) استفاده از لحنی ملایم و گرم هنگام معرفی برند
استفاده از لحنی گرم و ملایم هنگام معرفی یک برند تاثیر به سزایی در محبوبیت آن برند دارد. اگر قصد معرفی برند خود را دارید بهتر است در ابتدا بر روی لحن و روابط اجتماعی خود کار کنید. زیرا ایجاد یک ذهنیت مثبت در مخاطب در گرو مهارتهای ارتباطی قوی و استفاده از لحن مناسب است.
۱۲) دخیل کردن علایق صاحبان برند
اگر دوست دارید برند ماندگاری را ایجاد کنید بهتر است علایق و سلایق خود را نیز در طراحی آن دخیل کنید. زیرا در این صورت ارتباط عاطفی بیشتری با مخاطبان خود برقرار میکنید. برقراری همین ارتباط عاطفی نیز یکی از رموز موفقیت و محبوبیت برند است.
ارسال نظر