مفهوم معماری وایرال و بررسی نمونهای از آن
چرا خانه " CASA Brutale" در دل صخره ای رو به دریا واقع شده است؟
وب سایت گروه معماران آرل : چرا خانه " CASA Brutale" در دل صخره ای رو به دریا واقع شده است؟
چطور اين اتفاق افتاد و چقدر طول كشيد این پروژه به عنوان ساخت و ساز در زندگي واقعي به يك احساس وايرال (محبوب و دوست داشتني) تبدیل شود.
پروژه CASA Brutal مانند خانه Casa Malaparte نویسنده ایتالیایی که در دماغه صخرهای در جزیره کاپری و بر لبه صخره قرار گرفته است و به عنوان ادای احترام از سبک معماری بروتالیست (سبکی که در آن ساختمانها کلآ با بتن زبره و بدون روکش و دیگر عناصر کاربردی و به عبارتی عریان و عاری از زینت اجرا میشوند) پیروی کرده است. با توجه به گفته طراحان این پروژه عریان، در عین سادگی و هماهنگی با معماری معاصر طراحی شده و هدف شرکت OPA و شريك سرمايه گذار او Laertis-Antonios Ando Vassiliou این بوده که پروژه CASA Brutal را از آغازی برای تبديل شدن به يك پروژه وايرال طراحی کنند. کل طراحی پروژه تقریبا 4 ماه (مارس تا ژوئیه 2015) طول کشیده که طراحان می خواستند از هر راه ممكن به وسيله نشان دادن پلت فرم پروژه و نمايش كامل زيبايي شناسي و فلسفه طراحي احساسی خوشایندی در مردم ایجاد کنند.
در این مرحله شرکت OPA تشخیص داد که برای ساخت این پروژه بر لبه صخره نیاز به استعداد های مهندسی خاصی است و به همین منظور با دفتر مرکزی Arup در لندن برای مشورت در ساخت و ساز این خانه ارتباط برقرار کردند وهمین طرح جسورانه توجه رسانه ها را به خود جلب کرد و شرکت Arup آمستردام برای همکاری با OPA در تمام مراحل کار از جمله سازه، MEP، فیزیک ساختمان و خدمات ژئوتکنیک مورد نیاز برای قرار دادن این خانه بر لبه صخره توافق کرد.
در ماه اگست، شرکت OPA از زمانی که مشتری به صورت جدی برای همکاری تماس گرفت، با استودیو فیلم های مستقل تماس گرفت تا در ساخت فیلم مستند جهانی، از مرحله ساخت پروژه Casa Brutale همکاری کنند. از زمان انتشار این پروژه، OPA ایمیل های متعددی از توسعه دهندگان، سرمایه گذاران، مشتریان بالقوه و حتی کسانی که مشتری واقعی نبودند هم دریافت کرد و همه تمایل به تحقق این پروژه داشتند، در پایان ماه اکتبر "یک ایمیل از مشتری واقعی و بلند پروازی دریافت کردند" وی برای دیدار با شرکت OPA به آمستردام آمد و تصمیم داشت همین طرح را در سایتی بر لبه کوهی در لبنان و در ارتفاع بیش از 1600 متر بسازد.
به درستي كه بدون واكنشهاي وايرال امیدی به پروژه Casa Brutale نبود. بر طبق همین موضوع چند سرمایه گذار مختلف در یونان با شرکت OPA تماس گرفتند و خواستار این شدند که تنها با معماران معروف همکاری کنند به همین دلیل شرکت OPA تصمیم به انتشار آنلاین، موضوعی گرفت که Ando Vassiliou به رسمیت شناخته است همچنین برای معماران و طرفداران دیگر منفعت داشت و چنین گفت: از آنجا که ما تا کنون در این مسیر موفق شده ایم، قطعا همکاران خود را تشویق میکنیم همین راه را دنبال کنند که رسیدن به رویای بزرگ، طراحی بزرگ، و نشر بزرگ است. ما ميدانيم كه دوران بيكاری سخت است و همچنين ميدانيم تورهای طبيعت گردی افريقا خلاقانه ترين راه برای رفع مشکل بیکاری نيست پس با دنبال كردن ايده هاي وايرال حداقل مهارت های خودتان را شفاف نموده و دوباره سازی کنید و نمونه كارهای خود را با پروژه های جالب غنی کنید. پروژه Casa Brutale منجر به موفقیت بسیاری و فرصت های جدیدی برای شرکت OPA شد، آنها برای شرکت در مسابقات دو دعوت نامه دریافت کردند همچنین موفق به دریافت جايزه براي طراحي غرفه در كنگره جهاني موبايل اروپا سال ۲۰۱۶ در Barcelona شدند، در حال حاضر نیز بر روی پروژه هایی در لبنان, توکیو و آفریقای جنوبی کار می کنند. همچنین تصاویر مراحل آخر پروژه کلیسایی که نمایی به شکل یک صلیب دارد را منتشر کردند. زمان نشان خواهد داد كه ساخت و سازهايی شبيه به پروژه Casa Brutale و سازه هایی بر روی لبه صخره بهترین راه حل برای زمانی است که فضایی وجود ندارد و زمین از ساخت و ساز اشباع شده است.
مشتريان و افراد عادي توانايي و قدرت بيشتري در معماري نسبت به قبل بدست آورده اند. معماری وایرال در مورد معمار نیست، بلکه در درجه اول در مورد مشتریان، که به نظر می رسد که پتانسیل توده معماری را به رسمیت شناخته اند و به عنوان یک ابزار بازاریابی از آن استفاده می کنند. این موضوع مانند کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶، به عنوان تبلیغاتی برای یک رویداد و یا موسسه به کار می رود، و هر کس بخواهد می تواند با برنامه های مانند Snapchat یک وایرال بسازد، و به مردم اجازه داده شده تا از خانه های خود فیلم بسازند برای اینکه دیگران بتوانند مشاهده کنند.
معماری وایرال چگونه ایجاد می شود؟
پاسخ سوال در نحوه استفاده مردم از اينترنت نهفته است: به عنوان الگوهاي رفتاري وايرال، رفتن از صفحات وب به pinterest boards و اينستاگرام است و پروژه پيچيده را تبديل ميكند به تصويري پررنگ هرچند محتواي بسيار ديگري موجود است ولي تصوير اصلي فقط شانس، توجه و ديده شدن توسط بيننده است. با توجه و دقت بيشتر ٥ دليل واضح يافت ميشود كه چرا casa brutale در مواردی كه ديگران شكست خوردند موفق شد.
١- مفهوم ساده، جسورانه:
در دنيايي كه سرعت مرور اينترنت بسيار بالاست بسياري از اطلاعات رقابتی زمان كمی برای ارايه نكات دقيق و ظريف دارند؛ برای این منظور باید به يك پروژه كاملا متفاوت نگاه كنید که به راحتي قابل درك باشد. اين پديده را مي توان در شركت هاي بزرگ معماري ملاحظه كرد كه در آن هر پروژه همراه با يك آيكون از پيش تعيين شده و با نام مستعار ديده مي شود. مفهوم casa brutale (خانه اي در لبه صخره) كاملا مشخص و روشن است.
٢-خارق العاده ، سايتي كه هنوز نامشخص است:
پروژه Casa brutale تنها مي تواند محلي بر روي صخره داشته باشد اما دقيقا كجاي جهان؟ از ده نفر مختلف، محلي كه مي تواند باشد را بپرسيد و شما به احتمال زياد پاسخ های مختلفی را دريافت خواهید کرد. اين مطلب به مردم اجازه مي دهد كه این موضوع را پيش بيني كنند و حتي در فانتزي خود خانه را در محيط مد نظر تصورشان بسازند، در اين مورد براي طرح اصلي سايتي در يونان پیشنهاد شده اما در نهايت ساختمان در لبنان ساخته شد.
٣-تضاد بصري و حسي:
يكي از ويژگيهاي كليدي casa brutale استخري است كه در پشت بام قرار دارد در محلي كه توسط زمين هاي خشك و باير احاطه شده است. اين ترفند مي تواند اغوا كند، از نظر بصري با نشان دادن رنگ آبی دریا در مقابل رنگ قهوه ای باعث می شود حس رفع تشنگي ناگهاني به بيننده القا شود. بعلاوه همه آرزو دارند روزي استخر خصوصي داشته باشند.
٤-نترسيدن از قضاوت جنجالي:
آيا این پروژه مي تواند به عنوان بروتاليسم طبقه بندي شود يا خير؟ بدون شك به عنوان سبكي سرد ارايه شده كه جزو استايل محاسبه مي شود. جاي شگفتي نيست كه بسياري از نويسندگان به شباهت آن به لانه خرگوش اشاره كرده اند. در حاليكه اين قطعه به عنوان خانه سرد (بي روح) واكنش هاي منفي بسياري در ميان نظرات در سايت هاي خبري ايجاد كرد ولي به عنوان كسي كه نظرات زياد و مهمي را بخواند مي داند كه مردم به احتمال زياد با كليك كردن بر روي يك مقاله نظر خود را از منفي به مثبت تغيير مي دهند.
٥-اعتماد به احساس خود
آنچه كه محبوب و همواره در حال تغيير است، وايرال شدن آني است. پروژه هايي كه وايرال به نظر مي رسند توجه به روح عمومي (احساسات عمومي) در راهي منحصر به فرد دارند كه از طريق استفاده از مواد جديد يا شاهكاري مهندسي امكانپذير است. براي وايرال شدن يك پروژه بايد از پاسخ ها و نكات محبوب ياد بگيرید و استفاده كنید. آنچه باقي مي ماند تشخيص قدرت زياد كاربران غير متخصص اينترنت براي ساخت چيزي بدست معمار است، اما به عنوان معمار بايد با روند روز تكامل پيدا كند و معماران بايد از هر ابزاري كه در دسترس است براي ديده شدن استفاده كنند. Casa brutale يك نمونه از پروژه اي مفهومي است كه از طريق موفقيت در محيطي بكر (وايرال شدن در اينترنت) به آن دست يافت.
تنها سوال اين است : وايرال بعدي چه خواهد بود؟
پ
نظر کاربران
عالی بود