داستان سرایی در بازاریابی و نکات مهمی درباره آن
اگر از اهمیت داستان سرایی در بازاریابی و چگونگی تاثیر آن بر روی عملکرد مغز انسان و کنترل واکنشهای مغز هنگام تصمیمگیری برای خرید آگاه باشید، مطمئنا از روشهای قدیمی بازاریابی که برای افزایش فروش خود استفاده میکنید صرف نظر خواهید کرد.
تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که در فرآیند داستان سرایی دو هورمون کورتیزول و اوکسیتوسین در مغز تولید میشود. تولید کورتیزول در مغز سبب افزایش تمرکز میشود. بنابراین معمولا در بخش حساس داستان سرایی این هورمون در مغز مشتری ترشح میشود تا تمرکز فرد را بیشتر کند. اوکسیتوسین نیز هورمون شادیبخش است که برای همدلی و برقراری ارتباط در مغز انسان ترشح میشود.
به عبارت دیگر داستان سرایی سبب افزایش سطح اوکسیتوسین مغز میشود. این امر نیز باعث افزایش احتمال خرید خریداران در مواجهه با کالای جدید شده و به تبع آن فروش را نیز افزایش میدهد.
سوال مهمی که در بازاریابی با داستان سرایی مطرح میشود این است که چه اصولی باید در آن رعایت شوند؟ فراموش نکنید که برای برقراری یک ارتباط موثر با مشتریان خود لازم است به گونهای به معرفی محصول خود بپردازیم که اعتماد مشتری را جلب کنیم. رعایت این نکات در بازاریابی ایمیلی و سایر روشهای بازاریابی آنلاین نیز لازم است. بازاریابی با داستان سرایی نیز از این امر مستثنی نیست. در ادامه به بررسی نکات کلیدی که لازم است در بازاریابی با داستان سرایی رعایت شوند میپردازیم.
۱) از مشتریان بالقوهی خود برای جلب اعتماد و اثبات اجتماعی برند خود استفاده کنید
انسان ذاتا موجودی اجتماعی است و همین موضوع باعث میشود که همواره به کارهایی که دیگران انجام میدهند علاقه نشان دهد. بنابراین هر فعالیتی که بتواند اطلاعات جدیدی در اختیار انسان قرار دهد برای او جذاب خواهد بود. اما اگر به عنوان یک بازاریاب، موفق به ایجاد اعتماد لازم در مشتری نشوید. هیچ دلیل قانع کنندهای وجود ندارد که مشتری برای کسب منافعی که شما به او پیشنهاد میدهید به شما اعتماد کند. اثبات اجتماعی نقش به سزایی در ایجاد اعتماد در مشتری دارد. این نکته را فراموش نکنید که خریداران شما هیچ تعهدی برای کمک به برند شما ندارند. بلکه این شما هستید که باید میزان رضایت مشتریان خود را از محصول خریداری شده توسط آنها پیگیر باشید.
استفاده از جملات مناسب در داستان سرایی نقش موثری در ایجاد اعتماد مشتریان شما خواهد داشت.
به عنوان مثال به جای اینکه بگویید "شرکت ما به شما کمک میکند تا در سریعترین زمان ممکن فرد مورد نظر خود را استخدام کنید." بهتر است بگویید "به گفته یکی از مشتریان ما که به دنبال استخدام مدیر فروش مناسبی بود و در مدت ۶ ماه موفق به استخدام فرد مناسبی در این زمینه نشده بود. به کمک پکیج ارائه شد توسط شرکت ما موفق شد در مدت ۲ هفته فرد مورد نظر خود را استخدام کند."
هر چند مفهوم هر دو این جملات یک واقعیت را بیان میکنند اما داستان سرایی مناسب و استفاده از اثبات اجتماعی اعتماد بیشتری را در مشتری نسبت به برند شما ایجاد میکند.
تجربهی محیطی میتواند نقش موثری در بازاریابی به کمک داستان سرایی داشته باشد. اما برای بازاریابی موفق لازم نیست حتما داستان افراد شناخته شده و معروفی را که در اخبار و تلویزیون از آنها یاد میشود، ذکر کنید. کافی است داستانهای مرتبطی را از زبان مشتریان واقعی خود تعریف کنید. به عنوان مثال برای بازاریابی محصولات خود به کمک داستان سرایی میتوانید به شکل زیر عمل کنید:
طی گفتگویی که هفته گذشته با مدیران بازاریابی داشتهایم متوجه شدیم یکی از خستهکنندهترین کارهایی که در فروش با آن مواجه هستند عدم استفاده از جدیدترین و بهترین شیوههای بازاریابی است. اگر شما هم به عنوان مدیر بازاریابی شرکت خود با این مشکل مواجه هستید. میتوانید به کمک پکیج شرکت ما کنترل آسان و سریعی بر شیوههای بازاریابی جدید در فروش محصولات خود داشته باشید.
به یاد داشته باشید که استفاده از جملات مناسب و مثالهای واقعی میتواند اعتماد خریداران را به سمت محصولات شما جلب کند.
مطمئنا بارها این اتفاق برایتان پیش آمده است که با اینکه قصد دارید بعد از دیدن یک قسمت سریال به تختخواب خود بروید. اما اصلا متوجه گذر زمان نمیشوید و خود را در حال تماشای قسمت پنجم آن مییابید در حالی که ساعت از نیمه شب هم گذشته است. این موضوع از جذابیت سریال ناشی میشود زیرا موفق شده است که ذهن شما را به بهترین شکل ممکن درگیر موضوع کند.
در بازاریابی به کمک داستان سرایی نیز میتوانید به کمک جملاتی جذاب و کنجکاو کننده مشتریان خود را درگیر کنید. این نکته را فراموش نکنید که استفاده از سوالیهای بیجواب مشتریان شما را ترغیب میکند تا با شما ارتباط برقرار کنند و به سوالات خود پاسخ دهند. همین درگیری ذهنی میتواند گام موثری در بازاریابی و فروش محصولات شما باشد.
سوالات بی جواب راهی برای درگیر کردن ذهن مشتری در بازاریابی با داستان سرایی است.
ارسال نظر