سواچ چگونه سالی ۱۴ میلیون ساعت فروخت؟
سواچ محصول یک دوره رکود اقتصادی کمپانیهای ساعتسازی سوئیس است. وقتی نیکلاس هایاک در سال ۱۹۸۳ کمپانی سواچ را بنا مینهاد، شاید در رویاییترین خوابهایش هم نمیدید که روزی به صدر جدول بهترین برندهای ساعت دنیا برسد.
۳۳۳میلیون؛ آمار شگفتانگیز فروش سواچ
سواچ کارش را با ساخت ۱۲مدل ساعت و در ۱مارس ۱۹۸۳ در زوریخ سوئیس آغاز کرد. قیمت اولیه ساعتها بین ۳۹ تا ۴۹دلار بود. هدفگذاری اولیه این برند فروش یک میلیون ساعت در سال بود. این هدفگذاری و رسیدن به این هدف فروش نوعی دیوانگی به شمار میرود آن هم در بازاری که غولهای ساعتسازی دنیا یکی پس از دیگری موانع بازار را از پیش رو برمیداشتند و حالا سواچ میخواست در این ماراتن سهمگین سهمی از بازار را به خود اختصاص دهد؛ آن هم سهمی بزرگ و میلیونی. اما دیوانگی هایک بلندپرواز در نهایت دستش را گرفت چون او میدانست از بازار چه میخواهد. اگر رولکس و سیکو و سایر دوستان بخشی از بازار را هدف گرفته بودند و بند ساعتهایشان را به کنگره قصر بالانشینان جامعه آویزان کرده بودند، سواچ اما به همه اقشار جامعه فکر میکرد؛ از کف اجتماع تا طبقات اشرافی. بنابراین باید قیمتها را میشکست. باید کاری میکرد که هر کسی بتواند زمان را روی مچ دستش میخکوب کند.
راهکارهای سواچشدگی
سواچ چگونه سواچ شده است؟ به یکی از راهکارها اشاره شد. سواچ در ادامه مسیر رشد خود جواهراتی را نیز طراحی و با برند بیژو به بازار عرضه کرد که هر کدام با یک مدل از ساعتهایش به اصطلاح ست میشد. به این ترتیب ساعتهای سواچ که نسبت به سایر ساعتهای موجود در بازار قیمت کمتری داشتند، جواهرات ارزانتر و متناسب با ساعتها را نیز به بازار فرستادند تا بتوانند توجه طبقات متوسط و حتی پایینتر را به محصولات خود جلب کنند. توجه ویژه سواچ به جنس زن و حمایت از رویدادهای مربوط به این جنس از جامعه نیز از دیگر راهکارهای فروش این کمپانی بوده است. به طوری که هر جا رقابتی ورزشی یا رویدادی مرتبط با زنان برپا شده است، میتوان لوگو و نام و نشان سواچ را هم دید. به همین دلیل حامی مالی بسیاری از رقابتهای ورزشی مرتبط با زنان، سواچ است. البته سواچ از مردان هم غافل نبوده و مسابقات ورزشی مردان نیز از جمله والیبال، اسکی، کوهنوردی، قایقسواری و... از حمایت مستقیم سواچ برخوردار هستند.
سواچ و معماری
سواچ، سواچشده و برای سواچشدن از شیوههای تبلیغاتی متعددی استفاده کرده است. به ساخت جواهر و حمایت از رویدادهای ورزشی اشاره شد اما استراتژیهای تبلیغاتی سواچ تنها در کلیپهای چندثانیهای و حتی در حمایت از رویدادهای چندروزه خلاصه نمیشود. سواچ برای ماندگاری روی نمادهای ماندگار نیز حساب ویژهای باز کرده است. به این صورت که ساختمانهای تجاری این کمپانی بزرگ سوئیسی در سراسر جهان وجهی نمادین دارند. سواچ برای انتخاب آفیسهای تجاریاش به سراغ برجهای امروزی نمیرود بلکه عقربههایش را روی ناخودآگاه جمعی جامعه کوک میکند.
کمپین مرگ و زندگی
یکی از جدیدترین کمپینهای تبلیغاتی کمپانی سواچ مربوط به تبلیغ ساعتهای این برند است که در ارتباط با ورزش بانجیجامپینگ انجام میشود. تبلیغ به این صورت است که ورزشکار بانجی از ارتفاع چندصدمتری در حالی به درون آب میپرد که ساعت سواچ را روی مچ پای خود دارد. گزارشگر لحظه به لحظه از بازی مرگ و زندگی حرف میزند و در نهایت وقتی بانجی جامپ از ارتفاع چندصدمتری به درون آب رفته و شاداب بیرون میآید، تنها دلیل داشتن برند سواچ روی مچ دست و پایش است و اینجاست که شعار بزرگ این کمپانی رونمایی میشود: میخواهید زنده بمانید؟ سواچ را به همراه داشته باشید.
ارسال نظر