عمارت هرندی، راوی موسیقی و تاریخ
عمارت آجری در دل باغی دلربا و زیر سایه درختان تنومند، گنجینه آثار فرهنگی استان کرمان است. عمارتی که شمایل خانه باغهای دوره پهلوی اول را دارد و نام هرندیاش میان کرمانیها شناخته شده است.
کنار طاق ورودی باغ تاریخی هرندی، خودرو قدیمی در پارکینگ نیمه مخروب منتظر تصمیم گیری است، اما زیبایی اش همان ابتدا نظرها را جلب میکند. کمی جلوتر درختان سقف به آسمان زده شروع میشوند و حوضی که درست روبهروی در ورودی عمارت است. عمارتی سر پا و آماده برای قصه گفتن برای بازدیدکنندگان. در طبقه همکف، موزه ساز و موسیقی کرمان شروع میشود. سازهایی که تاریخی از نواهای یک سرزمین را به دنبال دارند، پشت هم در ویترینها ردیف شدهاند، اما خبری از صدای موسیقی در گوش این عمارت نیست.
در طبقه دوم اما روی دیگری از تاریخ در انتظار است. یافتههای باستانشناسی کرمان جزء شناخته شدهترین آثار تاریخی هستند. آثاری که میتوان دهها موزه را به آنها اختصاص داد، اما تنوع یافتههای تاریخی در کرمان تعجب بازدیدکنندگان را به همراه دارد. اشیایی که بهویژه در کاوشهای تپه باستان جیرفت به دست آمده است، در جاهای دیگر نظیر ندارد و هر کدام مدتی بازدیدکنندگان را پای ویترینها برای تماشا نگه میدارد.
موزهای برای باستانشناسی
آثار باستانشناسی شهر کرمان نه تنها شهرت جهانی دارد که حتی بخش مهمی از آنها در موزه ملی ایران نگهداری و به نمایش گذاشته شده است. هدف از برپایی این موزه، معرفی تمدنهای کهن و باستانی استان پهناور کرمان و ارتباط تاریخی آنها با محوطههای تاریخی همجوار استان است که از جمله میتوان شهر سوخته، تل باکون، تخت جمشید، شوش و چغازنبیل را نام برد. بدین منظور با توجه به ترتیب دورههای تاریخی و تنوع اشیای موجود در این موزه با نمونههایی از اشیای باستانی مربوط به این مناطق در غرفههای مختلف موزه باستانشناسی آشنا میشویم.
این موزه از دو بخش کلی دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی تشکیل شده است و شامل غرفههای متعددی است. درغرفه شهداد آثار به نمایش گذاشته شده از کاوشهای باستانشناسی مجموعه باستانی شهداد است و شامل انواع ظرفهای سفالی، سنگی و فلزی ( برنز ) مربوط به هزارههای سوم و چهارم پیش از میلاد مسیح است. از سایر آثار این غرفه میتوان به گردنبندهای بسیار ظریف و ظروف سنگی شبیه به دوات اشاره کرد. آثار کشف شده از جازموریان شامل انواع سفالهای خاکستری رنگ بسیار ظریف و با نقوش زیبا به رنگ مشکی است.
ساز موزه موسیقی چطور کوک شد
فواد توحیدی، پژوهشگر موسیقی درباره موزه سازهای سنتی گفت: «در سال ۱۳۶۸ سازمان میراث فرهنگی، یکسری ساز از ایرج گلسرخی خرید. در سال ۱۳۷۸ استاد حسین مسعودکرمانی که کارمند سازمان میراث فرهنگی و آخرین نفری بود که به روش قدما تار میساخت و کتابی هم درباره آموزش ساخت تار دارد، اعلام کرد که قصد راهاندازی یک موزه ساز را در کرمان دارد.
این پژوهشگر گفت: «سیدمحمد بهشتی، رئیس وقت سازمان از این پیشنهاد استقبال و با راهاندازی موزه موافقت کرد. به این ترتیب موزه سازشناسی در باغ هرندی در سال ۱۳۸۰ افتتاح شد و سالها کاملترین موزه سازشناسی کشور بود. استاد مسعودکرمانی کل کارگاه سازسازی خود را هم به موزه اهدا کرد. من و برادرم نیز از سال ۱۳۸۲ به کمک این موزه آمدیم و حدود ۲۰۰ ساز را برای نمایش در اختیار موزه قرار دادیم. حتی با برخی دوستان فعال در حوزه موسیقی مانند کیوان پهلوان صحبت کردیم که او نیز کل مجموعه دف و دایره خود را که از نقاط مختلف کشور جمعآوری کرده بود، به موزه اهدا کرد.»
توحیدی به ایسنا گفت: «با صحبتهایی که با استاد علیاکبر مرادی داشتم، او نیز یک تنبور بسیار خوب را به موزه اهدا کرد و به این شکل، غنای موزه افزایش پیدا کرد. همچنین یکسری اسناد تاریخی از جمله دستخط استادان روحالله خالقی، علینقی وزیری، تجویدی و پارتیتور استاد فرهت به موزه اهدا شده است. حدود ۳۰۰ عکس قدیمی از زمان قاجار با موضوع موسیقی نیز توسط برادرم، عماد توحیدی بهصورت امانی در موزه گذاشته شد که بسیاری از آنها در انبار هستند و تعداد محدودی هم بهنمایش درآمدهاند.»
تاریخ باغ هرندی
بانی باغ مرحوم عدل السلطان از نوادگان محمد اسماعیل خان وکیل الملک نوری بوده است. این باغ در سال ۱۳۱۳ شمسی به مبلغ چهل هزار تومان به مرحوم ابوالقاسم هرندی از متمولان آن دوره کرمان فروخته شد. این مجموعه از بناهای جالب توجه دوران اخیر است که به مناسبت توقف تاریخی پهلوی اول در مسیر آخرین سفر تبعیدش اهمیت تاریخی نیز یافته است، لذا ساختمان و قسمتی از باغ توسط مالک به وزارت فرهنگ و هنر اهدا شد و در نهایت سایر بخشهای آن خریداری شد. مجموعه باغ هرندی که در زمان احداث آن خارج از شهر کرمان قرار داشت، کلیه ویژگیهای یک باغ ایرانی را دارا بوده است.
ارسال نظر