احمق ها را معروف نکنیم
همه ما در رشد و شهرت بیهوده آنها مقصریم. آن زمانی که صرفا برای خندیدن یا حتی مسخره کردن آنها را «لایک» کردیم؛ برایشان «کامنت» گذاشتیم و دوستانمان را زیر عکسهایشان «منشن» کردیم تا آنها هم بخندند.
«کوین سیستروم» و «مایک کرایگر» وقتی در سال 2010 کمپانی محبوب «اینستاگرام» را راهاندازی کردند، مدعی شدند که اینستاگرام بزرگترین موجودیت در جهان خواهد بود. هر چند که پُر بیراه هم نگفتند و حالا خیلی از ما اسیر این موجودیت بزرگ شدهایم.
این سرویس پس از بنیانگذاری به سرعت در دنیا محبوب شد و آدمها شروع کردند به ثبت و انتشار لحظاتشان در اینستاگرام. لحظاتی که گاه شادند و گاهی هم غمگین. صفحاتی که یا خصوصیاند یا عمومی. خیلیها با خودشان فکر کردند که از قابلیت صفحههای عمومی در اینستاگرام استفاده کنند و کسب و کارشان را گسترش دهند.
در این میان بعضیها هم بودند که هیچ هنری نداشتند. نه تحصیلات، نه شغل مناسب و نه هیچچیز دیگری که قابلیت به اشتراک گذاشتن با دیگران را داشته باشد اما از طرفی عاشق شهرت بودند و گویا راهی نداشتند، جز اینکه خودشان را به جنون و دیوانگی بزنند.
یکنفرشان در راستای یک شکست عشقی ساختگی صحنه دار زدن خود را با یک روسری حریر به اشتراک گذاشت. یکی دیگرشان در حال مستی از خود فیلم میگیرد در جایگاه یک شخص محبوب، دنبال کنندگان صفحهاش را پندهای اخلاقی میدهد. یکیشان هر هفته به صورت مجازی خواستگاری میکند و مثلا دنبال زن زندگی است و...
اما این فقط یک طرف ماجراست. در طرف دیگر، صدها هزار کاربری هستند که این صفحات را دنبال میکنند و با لایکها و پیامهایشان بیش از پیش آنها را تحریک میکنند، برای ادامه دادن به رفتار جنونوارشان و در نهایت رسیدن به مقصد که همان «شهرت» است.
این موضوع فقط گریبانگیر ما ایرانیها نیست؛ بلکه خیلی از کشورهای جهان با این مقوله درگیرند؛ مقولهای به نام «معروف شدن احمقها!»
مدت زیادی است که مردم آمریکا و اروپا به کمپینی با عنوان «احمقها را معروف نکنیم» پیوستهاند. کمپینی که از کاربران اینستاگرام خواسته است، از دنبال کردن صفحات افرادی که هویت مشخصی ندارند و با به نمایش گذاشتن رفتار ناشایست در فضای مجازی مشهور شدهاند، خودداری کنند.
صفحههای دارای «تیک تایید» معمولا برای برخی چهرههای عمومی شناخته شده، افراد مشهور و برندهای جهانی حاضر در اینستاگرام هستند. این صفحات به این دلیل تیک تایید دریافت میکنند که احتمال زیادی دارد، مورد جعل هویت قرار بگیرند و اینستاگرام میخواهد، مطمئن شود که کاربران به راحتی میتوانند افراد و برندهای معتبر را دنبال کنند.
حالا کاربران ایرانی هم مدتی است که به سرعت تلاش میکنند تا این افراد گمنام با افزایش دنبال کننده، اصالت صفحات خود را به اینستاگرام ثابت کنند!
نظر کاربران
تتلو را معروف نکنیم
اتفاقا این احمقها هستند که احمقها رامعروف میکنن والاامثال تتل متل احمق نیستن وبدنبال منافعن واحمق کسیست که به منافعش پشت میکند بااین تعریف جای احمق وغیراحمق عوض میشه