انواع بازاریابی: ۱۳۶ نوع مختلف بازاریابی
اگر تاکنون خواستهاید بدانید که دنیای بازاریابی تا چه اندازه گسترده و پراکنده است، سعی کنید فقط لیستی از انواع بازاریابی برای خودتان ایجاد کنید. خیلی راحت و ساده با انواع بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محصول، بازاریابی ویروسی شروع میشود و یکباره از ۱۰۰ مورد میگذرد.
این مطلب که الهام گرفته از صحبت با یکی از دوستانم است، درنهایت تبدیل به لیستی شده که در ادامه میبینید و البته هنوز تکمیلنشده و برای تکمیل شدن نیاز به تلاش و بست و توسعه بسیار زیادی دارد. برای اینکه تا حدودی این لیست را قابل مدیریت کنم، سعی کردم تنها به عباراتی اشارهکنم که به کلمه "بازاریابی" ختم میشدند. بنابراین مجبور به حذف مواردی از قبیل تبلیغات، برندسازی، روابط عمومی، بستهبندی و بسیار دیگر از حوزههای وابسته به آن شدم.
۱- بازاریابی رابطهای(affiliate marketing): پرداخت به یک رابط یا آشنا برای هدایت ترافیک/مشتری به وبسایت/کسبوکار شما
۲- بازاریابی چالاک(agile marketing): استفاده از مجموعهای از روشهای توسعه در دپارتمان بازاریابی
۳- بازاریابی الگوریتمی(algorithmic marketing): استفاده از الگوریتمهای نرمافزاری برای اجرای بازاریابی نیمهخودکار
۴- بازاریابی غافلگیرانه(ambush marketing): استفاده از فرصت یک رویداد بزرگ بدون صرف هزینه برای حمایت از آن رویداد
۵- بازاریابی تحلیلی(analytical marketing): مدلها و روشهای کمی بازاریابی
۶- بازاریابی پیشبین(anticipation marketing): شکلی از بازاریابی که پیش از عرضه و معرفی یک محصول شکل میگیرد.
۷- بازاریابی مقالهای(article marketing): نگارش مقالات (بهصورت آفلاین یا آنلاین) برای ترویج یک کسبوکار
۸- بازاریابی صنعتی(B۲B marketing): بازاریابی باهدف دیگر کسبوکارها
۹- بازاریابی مصرفی(B۲C marketing): بازاریابی باهدف مصرفکنندگان
۱۰- بازاریابی فرد(B۲P marketing): بازاریابی باهدف یک فرد خاص از جمعیت مصرفکنندگان
۱۱- بازاریابی رفتاری(behavioral marketing): هدف گرفتن پیشنهادها و تبلیغات بر اساس رفتار کاربر
۱۲- بازاریابی کلاهسیاه(blackhat marketing): عموماً مورداستفاده در سئو و رتبهبندی نتایج موتورهای جستجو، تحت تأثیر قرار دادن نتایج موتورهای جستجو از طریق روشهای غیراخلاقی
۱۳- بازاریابی برند(brand marketing): توسعه برند که اغلب در برابر بازاریابی مستقیم قرار میگیرد.
۱۴- بازاریابی مرکز تماس(call center marketing): بازاریابی تلفنی و از راه دور و رسیدگی به تماس دریافتی از طرف مشتریان فعلی و بالقوه
۱۵- بازاریابی دانشگاه(campus marketing): بازاریابی باهدف دانشجویان یا از طریق آنها
۱۶- بازاریابی کاتالوگ(catalogue marketing): بازاریابی از طریق کاتالوگهایی که از طریق پست توزیع میشوند.
۱۷- بازاریابی سببی(cause marketing): کسبوکارها با همکاری با مجموعه غیرانتفاعی برای کسب منافع دو طرف اقدام به بازاریابی میکنند.
۱۸- بازاریابی با افراد مشهور(celebrity marketing): استفاده از ستارگان مشهور و شناختهشده بهعنوان سخنران جهت تائید یا اعلام رضایت
۱۹- بازاریابی کانال(channel marketing): بازاریابی ترویج و ترفیع از طریق عمدهفروشان، توزیعکنندگان، فروشندگان مجدد
۲۰- بازاریابی حلقه بسته(Closed-Loop Marketing): اندازهگیری نرخ بازگشت سرمایه از دوره عمر بازاریابی به فروشها
۲۱- بازاریابی ابری(cloud marketing): استفاده از اپلیکیشن های نرمافزار بهعنوان یک سرویس برای بازاریابی
۲۲- بازاریابی تعاونی(cooperative marketing): شرکتها یک محصول یا خدمت یا برند را که بهصورت مشترک توسعه دادهاند بازاریابی میکنند.
۲۳- بازاریابی اجتماعی(communal marketing): درگیر کردن عموم مردم در توسعه یک کمپین بازاریابی
۲۴- بازاریابی جامعه(community marketing): بازاریابی از طریق ایجاد یک اجتماع آنلاین
۲۵- بازاریابی محاسباتی(computational marketing): معادل بازاریابی مهندسی مالی
۲۶- بازاریابی متمرکز(Concentrated marketing): زمانی که پیام شما باهدف رسیدن به تنها یک بازار کوچک منتشر میشود.
۲۷- بازاریابی محتوا(content marketing): تهیه محتوای مفید و سرگرمکننده برای مخاطبین
۲۸- بازاریابی متنی(contextual marketing): ارائه پیامها/پیشنهادهای مرتبط و بهینه
۲۹- بازاریابی بحثبرانگیز(controversial marketing): جلبتوجه از طریق ایجاد بحث و یا تضاد
۳۰- بازاریابی محاوره(conversational marketing): وارد شدن فعالانه در گفتگویی دوطرفه با مشتریان
۳۱- بازاریابی نرخ تبدیل(conversion (rate) marketing): بهینهسازی نرخ تبدیل درفروش و بازاریابی آنلاین
۳۲- بازاریابی محتوای تبدیل(conversion content marketing): ترکیبی از بازاریابی محتوا و بازاریابی نرخ تبدیل
۳۳- بازاریابی شرکتهای بزرگ(corporate marketing): بازاریابی در سطح شرکتهای بزرگ و استانداردهای مربوط به آنها خصوصاً در شرکتهای چند محصولی
۳۴- بازاریابی پرداخت به ازاء هر عمل(CPA marketing): نوعی از بازاریابی که در آن به افراد به ازاء ترغیب مخاطبین به انجام کاری مانند پر کردن یک فرم پرداختی صورتی میگیرد.
۳۵- بازاریابی متقابل(cross-marketing): همکاری در بازاریابی، ارائه چند محصول در قالب یک محصول، ترویج چند محصول در کنار هم، اعطاء لیسانس و …
۳۶- بازاریابی فرهنگی(culture marketing): محتوای برند، فصل مشترک فرهنگ و بازاریابی
۳۷- بازاریابی داده ها-وب-( data (web) marketing): استفاده از اطلاعات بهعنوان یک کانال بازاریابی
۳۸- بازاریابی کانال داده(database marketing): استفاده از پایگاههای داده، از قبیل سیستمهای مدیریت روابط مشتری برای هدایت برنامههای بازاریابی
۳۹- بازاریابی اطلاعات محور(data-driven marketing): استفاده از اطلاعات، خصوصاً تحلیلها، برای هدایت تصمیمهای بازاریابی
۴۰- بازاریابی دیجیتال(digital marketing): بازاریابی از طریق کانالهای دیجیتال، خصوصاً اینترنت
۴۱- بازاریابی مستقیم(direct marketing): بازاریابی مستقیم باهدف مخاطب، بدون استفاده از تلویزیون، رادیو و تبلیغات چاپی
۴۲- بازاریابی پاسخ مستقیم(direct response marketing): بازاریابی مستقیم که بهگونهای طراحیشده باشد که در لحظه پاسخی از مخاطب دریافت کند.
۴۳- بازاریابی مخرب(disruptive marketing): بکار بردن نوآوری مخرب برای ایجاد بازارهای جدید
۴۴- بازاریابی تنوع(diversity marketing): بازاریابی باهدف گروههای فرهنگی مختلف
۴۵- بازاریابی دربهدر(door-to-door marketing): مراجعه فروشندگان به خانهها و در زدن و معرفی محصول
۴۶- بازاریابی قطرهای(drip marketing): ارسال پیامهای از قبل برنامهریزیشده به مشتریان بالقوه بر اساس یک برنامه زمانی
۴۸- بازاریابی کارآفرینانه(entrepreneurial marketing): بازاریابی در استارت آپ ها و سرمایهگذاریهای جدید، اغلب به روش چریکی
۴۹- بازاریابی اخلاقی(ethical marketing): اخلاقیات بازاریابی برای مسئولیتپذیر بودن ازلحاظ اخلاقی و اجتماعی
۵۰- بازاریابی رویداد(event marketing): برگزار کردن رویدادها از قبیل نمایشگاهها، کنفرانسها و سمینارها و …
۵۱- بازاریابی اعزامی(expeditionary marketing): ایجاد بازارهای جدید پیش از رقبا
۵۲- بازاریابی تجربی(experiential marketing): فعال کردن تعاملات حسی با برندها
۵۳- بازاریابی فیسبوک(Facebook marketing): بازاریابی در محیط فیسبوک و از طریق فیسبوک
۵۴- بازاریابی جغرافیایی(geomarketing): هدفگیری جغرافیایی برای تاکتیکهای بازاریابی از قبیل قیمت و تبلیغات و …
۵۵- بازاریابی جهانی(global marketing): بازاریابی محصولات و شرکتها در سراسر جهان با ساختار و استراتژیهای جهانی
۵۶- بازاریابی مردمی(grassroots marketing): در این نوع از بازاریابی بجای تولید یک محتوا یا پیام برای مردم و امید به پذیرش آن توسط مردم، بر گروه کوچکی از مردم تمرکز میکنیم و امیدواریم که مردم پیام شمارا بین گروههای بزرگتری از مردم گسترش دهند.
۵۷- بازاریابی سبز(green marketing): ترویج صریح محصولاتی که دوستدار محیطزیست هستند.
۵۸- بازاریابی چریکی(guerilla marketing): بازاریابی کمهزینه و بسیار تأثیرگذار خصوصاً در حوزه کارآفرینی.
۵۹- بازاریابی افقی(horizontal marketing): پیام مشابه در بین گروهها و صنایع مختلف، در تضاد با بازاریابی عمودی
۶۰- بازاریابی جاذبهای(inbound marketing): جذب مشتریان از طریق محتوا، بجای استفاده از انواع تبلیغات و تماسهای یکباره و هماهنگ نشده.
۶۱- بازاریابی صنعتی(industrial marketing): بازاریابی محصولات و خدمات بین شرکتها و بنگاهها خصوصاً تولیدکنندگان و شرکتهای بسیار بزرگ.
۶۲- بازاریابی تأثیرگذار(نفوذ)( influence(r) marketing): تمرکز بر متقاعد کردن چند فرد تأثیرگذار در یک بازار.
۶۳- بازاریابی از طریق اطلاعات(informational marketing): فراهم آوردن محتوای آموزشی و مفید برای تغذیه مخاطب از قبیل بازاریابی محتوایی.
۶۴- بازاریابی در قالب بازی(in-game marketing): تبلیغات و بازاریابی در قابل بازیهای کامپیوتری و درزمانی که این بازیها در جریان هستند.
۶۵- بازاریابی درون فروشگاهی(in-store marketing): روشهای بازاریابی و ترویجی در محل فروشگاه خرده فروشگاهی.
۶۶- بازاریابی یکپارچه(integrated marketing): هماهنگی و ترکیب چندین ابزار، کانال و رویکرد بازاریابی.
۶۷- بازاریابی اینتراکتیو(interactive marketing): تعامل بین بازاریابان و مشتریان و مخاطبان، عمدتاً بهصورت آنلاین.
۶۸- بازاریابی اینترنتی(Internet marketing): هممعنا با بازاریابی آنلاین و بازاریابی در سطح وبسایت.
۶۹- بازاریابی داخلی(internal marketing): بازاریابی باهدف کارکنان خودمان بهمنظور همگامسازی تجربیات مشتری.
۷۰- بازاریابی بینالمللی(international marketing): بازاریابی در سطح دریاها و مرزهای بینالمللی، دقیقاً همانند بازاریابی جهانی.
۷۱- بازاریابی کلمات کلیدی(keyword marketing): جستجو و بهینهسازی کلمات در موتورهای جستجو.
۷۲- بازاریابی سمت چپ مغز(left-brain marketing): تقریباً معادل بازاریابی تحلیلی.
۷۳- بازاریابی محلی(local marketing): تبلیغات و روشهای ترویجی باهدف حمایت و پشتیبانی از فروشگاههای خردهفروشی محلی.
۷۴- بازاریابی کلمات طولانی و بلند-دم بلند هممعنی شده است-( Long Tail marketing): بازاریابی باهدف برخی از گروهها و بخشهای تخصصی بازار که منجر به تشکیل گروههای بزرگی میشود.
۷۵- بازاریابی وفاداری(loyalty marketing): تمرکز بر رشد و نگهداشت مشتریان فعلی، مثلاً برنامههای ارائه پاداش.
۷۶- بازاریابی موبایلی(mobile marketing): نوعی بازاریابی که پیامهای آن از طریق ابزارهایی مانند گوشیهای هوشمند انتقال پیدا میکند.
۷۷- بازاریابی چند کاناله(multichannel marketing): استفاده از چند کانال برای دسترسی پیدا کردن به مشتریان.
۷۸- بازاریابی چند فرهنگی(multicultural marketing): تعقیب و پیگیری مخاطبین قومی از طریق محصولات، تبلیغات و تجربیات.
۷۹- بازاریابی چند سطحی(multi-level marketing): بازاریابی با بهکارگیری دیگران که هر یک از این افراد دیگری را در زیرمجموعه خود بکار میگیرند.
۸۰- بازاریابی عصبی(neuromarketing): اشتراک بین مغز و علوم شناختی و بازاریابی.
۸۱- بازاریابی رسانههای جدید(new media marketing): اساساً هممعنی با بازاریابی آنلاین.
۸۲- بازاریابی از طریق خبرنامه(newsletter marketing): تحویل دادن منظم روزنامه یا خبرنامه به مخاطبین هدف از طریق ایمیل یا بهصورت چاپی.
۸۳- بازاریابی جاویژه(niche marketing): هدف قرار دادن بخشهای بسیار ویژه و خاص از مخاطبین.
۸۴- بازاریابی غیر سنتی(non-traditional marketing): روشهای خارج از نرم عادی، مثلاً بازاریابی چریکی، شیرینکاریهای تبلیغاتی
۸۵- بازاریابی آفلاین(offline marketing): تمام فعالیتهای بازاریابی که بهصورت آنلاین انجام نمیگیرد، بازاریابی سنتی.
۸۶- بازاریابی فردبهفرد- یکبهیک(one-to-one marketing): بازاریابی باهدف تکتک مصرفکنندگان: شناسایی، تمایز، تعامل، شخصیسازی.
۸۷- بازاریابی آنلاین(online marketing): بازاریابی بهصورت آنلاین، همانند اینترنت یا بازاریابی از طریق وبسایت.
۸۸- بازاریابی برونگرا(outbound marketing): برقراری تماس و ارتباط با مشتریان بالقوه از طریق تبلیغات، تماسهای بدون هماهنگی قبلی، کرایه کردن لیست افراد تماس، مقابل بازاریابی ربایشی.
۸۹- بازاریابی در فضای باز(outdoor marketing): مثالها: تبلیغات طراحیشده برای نصب بر روی دستگیره در، تبلیغات بر روی بدنه ماشینها، بیلبوردهای تبلیغاتی، بالنهای تبلیغاتی.
۹۰- بازاریابی خارج از خانه(out-of-home marketing): بازاریابی باهدف افراد حاضر در محیطهای باز، معادل بازاریابی محیطی
۹۱- بازاریابی عملکرد(performance marketing): همانند بازاریابی رابطهای است با این تفاوت که تنها در صورت نهایی شدن فروش و بر اساس معیارها یا نرخ مشخصی از بازگشت سرمایه برای صاحب کسبوکار هزینهای دارد.
۹۲- بازاریابی اجازهای(permission marketing): القاء کردن به مخاطب مبنی بر تمایل به دریافت پیام از طرف شما.
۹۳- بازاریابی شخصی(personalized marketing): همانند بازاریابی نفربهنفر شامل شخصیسازی محصولات میشود.
95- بازاریابی در نقطه فروش(point-of-sale marketing): تبلیغات و بازاریابی به مشتریان در نقطه خرید و پرداخت وجه در داخل یک فروشگاه.
96- بازاریابی پس از کلیک(post-click marketing): تجربه مشتری یا کاربر پس کلیک بر یک تبلیغ یا ایمیل، مثلاً ورود به یک صفحه ورود.
97- بازاریابی کلیکی(PPC marketing): بازاریابی پرداخت به ازاء هر کلیک در موتورهای جستجو، شبکههای تبلیغات و شبکههای اجتماعی.
98- بازاریابی محصول(product marketing): بازاریابی یک محصول خاص در مقابل بازاریابی محصولات یک شرکت.
99- بازاریابی تبلیغاتی(promotional marketing): بهطورکلی اگر صحبت کنیم، شامل تمامی انواع مختلف بازاریابی بهمنظور جذب مشتری میشود.
100- بازاریابی نزدیکی(proximity marketing): توزیع بدون سیم(آفلاین) محلی تبلیغات مرتبط با یک محل برای افراد متقاضی که سختافزار لازم برای این کار را در اختیار داشته باشند.
۱۰۱- بازاریابی کششی(pull marketing): فرستادن پیام به سمت مخاطبین موردنظر، معادل و مشابه با بازاریابی ربایشی.
۱۰۲- بازاریابی هل دادنی- فشاری -(push marketing): مشتریان یا مخاطبین بالقوه پیامهای بازاریابی را از شما به سمت خود میکشند که معادل بازاریابی برونگرا قرار میگیرد.
۱۰۳- بازاریابی در زمان واقعی (real-time marketing): سرعت بخشیدن به فرایند بازاریابی در عصر سرعت
۱۰۴- بازاریابی ارجاعی(referral marketing): تشویق و پاداش دادن به مشتریان فعلی برای جذب مشتریان جدید.
۱۰۵- بازاریابی رابطه(relationship marketing): تأکید بر ساخت و ایجاد روابط دوسویه بلندمدت با مشتریان.
۱۰۶- بازاریابی مجدد(remarketing): معنای امروزی: تبلیغات رفتار محور.
۱۰۷- بازاریابی پاسخ(reply marketing): پاسخ دادن به تکتک کاربران نهایی از طریق پیامهای شخصیسازیشده.
۱۰۸- بازاریابی معکوس(reverse marketing): در این نوع از بازاریابی بجای اینکه شرکت به دنبال به دست آوردن مشتری باشد، مشتری در پی به دست آوردن محصولات و خدمات یک شرکت است.
۱۰۹- بازاریابی علمی(scientific marketing): استفاده از آزمایشهای تحلیلی / روشهای آماری در بازاریابی.
۱۱۰- بازاریابی موتورهای جستجو(search (engine) marketing): ترویج و ترفیع پرداختی و ارگانیک از طریق سایتهای گوگل، یاهو، بینگ و …
۱۱۱- خود بازاریابی(self-marketing): بازاریابی خودتان که از آن تحت عنوان بازاریابی شخصی هم نامبرده میشود.
۱۱۲- بازاریابی خدمات(services marketing): رویکردهایی برای فروش خدمات بجای محصولات.
۱۱۳- بازاریابی سایه(shadow marketing): بازاریابی غیرمنتظره که اغلب خارج از کنترل دپارتمان بازاریابی انجام میشود.
۱۱۴- بازاریابان خریداران(shopper marketing): درک چگونگی انجام شدن خرید توسط مصرفکنندگان در کانالها و شکلهای مختلف بازاریابی.
۱۱۵- بازاریابی اجتماعی(social marketing): تغییر رفتار مردم برای کسب نتیجه بهتر، با بازاریابی شبکههای اجتماعی متفاوت است.
۱۱۶- بازاریابی شبکههای اجتماعی(social media marketing): ایجاد تعامل با مشتریان بالقوه در کانالهای شبکههای اجتماعی.
۱۱۷- بازاریابی ورزشی(sports marketing): استفاده از رویدادهای ورزشی، تیمهای ورزشی و قهرمانان برای ترویج و ترفیع محصولات و خدمات.
۱۱۸- بازاریابی خفا یا پنهان(stealth marketing): روشهای بازاریابی مخفیانه باهدف مردم و مخاطبین.
۱۱۹- بازاریابی خیابانی(street marketing): بازاریابی غیرمتعارف در مکان عمومی بهمنظور برقراری تعامل با مشتریان بالقوه.
۱۲۰- بازاریابی فنی و تکنیکی(technical marketing): بازاریابی با عمق فنی به مخاطبان فنی.
۱۲۱- بازاریابی تلفنی(telemarketing): برقراری تماس تلفنی بر روی تلفن مردم بر اساس یک متن از پیش تعیینشده بدون هماهنگی قبلی، یعنی دریافتکننده تماس انتظار تماس از طرف شمارا ندارد.
۱۲۲- بازاریابی آزمون محور(test-driven marketing): آزمودن ایدههای بازاریابی بهصورت سیستماتیک و البته تکراری.
۱۲۳- بازاریابی رهبری فکری(Thought leadership marketing): جا انداختن یک شرکت یا بنگاه بهعنوان رهبر فکری در بازار مربوطه.
۱۲۴- بازاریابی زمان(time marketing): تحقیق در رابطه با زمان مناسب برای معرفی و ترویج و ترفیع محصولات در بازار.
۱۲۵- بازاریابی بسته دستمالکاغذی(tissue-pack marketing): که خواستگاه آن در ژاپن بوده و مردم پیام خود را بر روی بستههای دستمالکاغذی درج میکنند و با دادن آن بهصورت رایگان به مخاطبین پیام را بهراحتی به دست مخاطب خود میرسانند.
۱۲۶- بازاریابی نمایشگاههای تجاری(trade show marketing): زیرمجموعهای از بازاریابی رویداد، نمایشگاه و ترویج و ترفیع محصولات در نمایشگاههای تجاری.
۱۲۷- بازاریابی سنتی(traditional marketing): روشها و کانالهای بازاریابی پیش از ظهور اینترنت.
۱۲۸- بازاریابی پنهان(undercover marketing): زمانی که مصرفکنندگان از اینکه بهطور مخفیانه تحت روشها و فنهای بازاریابی قرارگرفتهاند اطلاعی ندارند.
۱۲۹- بازاریابی تولیدشده توسط کاربر(user-generated marketing): نوعی از بازاریابی که توسط مصرفکنندگان ایجادشده است، بازاریابی همگانی.
۱۳۰- بازاریابی عمودی(vertical marketing): تهیه یکراه حل بهصورت متفاوت برای صنایع متفاوت.
۱۳۱- بازاریابی ویدئویی(video marketing): استفاده از کلیپهای ویدئویی در بازاریابی آنلاین و همچنین استفاده از سایتهایی مانند یوتیوب و آپارات.
۱۳۲- بازاریابی ویروسی(viral marketing): استفاده از شبکههای اجتماعی موجود بهمنظور توسعه یک ایده بازاریابی.
۱۳۳- بازاریابی انتظار(wait marketing): برقراری ارتباط و رساندن پیام به مخاطب در هر نقطه و زمانی که وی آمادگی پذیرش پیام شمارا داشته و البته در انتظار برای چیزی است.
۱۳۴- بازاریابی وبسایت(web marketing): بازاریابی در سطح سایتهای اینترنتی، مشابه با بازاریابی آنلاین.
۱۳۵- بازاریابی دهانبهدهان(word-of-mouth marketing): زمانی که مشتریان خوشحال و راضی پیام بازاریابی شمارا به دیگران انتقال میدهند.
۱۳۶- بازاریابی جوانان(youth marketing): بازاریابی از طریق هدف قرار دادن مخاطبین جوان و اغلب از طریق کانالهای نوظهور.
ارسال نظر