۴۱۱۷۸۷
۵۰۶۸
۵۰۶۸
پ

آمیخته بازاریابی

طراحی و توسعه آمیخته بازار، که به آن ۴P گفته می شود، از وظایف اصلی مدیر بازاریابی و شامل ۴ بخش محصول، قیمت، محل عرصه و ترویج است.

برترین ها: ترکیب عناصر بازاریابی مجموعه ای از ابزارهای بازاریابی است که سازمان برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود از آن ها استفاده می کند. منظور از آمیخته یا ترکیب این است که بین این اجزا می‌بایست یک نگرش ترکیب سیستمی و هماهنگ برقرار شود تا بتواند بر مشتری تاثیر گذارد.
طراحی و توسعه آمیخته بازار، که به آن ۴P گفته می شود، از وظایف اصلی مدیر بازاریابی و شامل ۴ بخش محصول، قیمت، محل عرصه و ترویج است. این عوامل باید به گونه ای متحد در کنار یکدیگر قرار گیرند، در غیر این صورت استراتژی بازاریابی دچار ابهام و گیجی خواهد شد.
در این مطلب خلاصه ای از هر عنصر آمیزه بازاریابی را برایتان آورده ایم.
آمیخته بازاریابی
1. محصول
محصول یکی از مهم ترین عوامل بازاریابی است که برای فروش به مشتری عرضه می شود، به همین دلیل باید نهایت دقت را در طراحی و کارایی آن به کار برد.
طراحان باید بدانند که چه نوع محصولی برای مردم جذابیت خواهد داشت. زمانی که یک شرکت محصولی را به بازار معرفی می کند، باید این سوال ها را از خود بپرسید:
• مشتری چه کسی است؟
• مشتری چه انتظاری از محصول دارد؟
• برترین این محصول نسبت به دیگر محصولات چیست؟ یا چه عاملی این محصول را از رقبایش متمایز می کند؟
• این محصول چگونه در بازار ارائه خواهد شد؟
اگر پاسخ تمام این سوالات را بدانید و بر اساس آنها محصول تان را طراحی کنید، مطمئنا بر ارزش آن خواهید افزود.
2. قیمت
قیمت مبلغی است که شرکت در قبال محصول از مشتری طلب می کند. این عامل از آن جهت اهمیت دارد که اگر شما قیمتی اشتباه را برای محصول خود در نظر بگیرید، محصول تان فروش نخواهد رفت. قیمت باید منصفانه و بر اساس کیفیت محصول ارائه شود. در این مرحله شما باید قیمت رقبای خود را نیز در نظر داشته باشید.
3. محل عرضه
محل عرضه به جایی که محصول تولید و سپس انبار می شود و چگونگی انتقال آن به دست مشتری اشاره دارد. در تمام این مراحل شما باید از مطلوب بودن شرایط، طوری که آسیبی به محصول وارد نشود، اطمینان داشته باشید.
یک مکان ایده آل شامل:
• راحتی تولید کننده و مشتری
• دسترسی راحت مشتری به محصول
• قیمت معقول برای مشتری
• قیمت معقول برای تولید کننده

۴. ترویج
کلیه اقداماتی را که سازمان برای افزایش میزان خرید یک یا همه گروههای هدف (شامل واسطه های فروش و مصرف کنندگان نهایی) بکار می برد، ترویج می گویند. در واقع تبلیغات یکی از اشکال ترویج است اما تمام آن نیست.
چگونه یک شرکت محصول خود را ترویج می کند؟
• هدف کمپین تبلیغاتی
• بودجه کمپین تبلیغاتی
• قوانین لازم برای چگونگی انجام تبلیغات
• هدف بازاریابی محصول
• شرایط محیطی بازاریابی
۳ عامل جدید دیگر با نام افراد، فرایند و شرایط فیزیکی نیز به این ۴ عامل اضافه شده و آن را به نام ۷p تغییر دادند.
آمیخته بازاریابی
در اینجا ۳ عامل جدید را برای شما توضیح داده ایم.
۵. افراد
افرادی که در یک سرویس حضور دارند، یکی از مهمترین عناصر اصلی و تاثیرگذار در ارائه خدمات اشخاص هستند: استخدام و آموزش کارمندان برای ارائه خدمات به مشتریان، به منظور کسب مزیت رقابتی و موفقیت در بازار خدمات، بسیار اهمیت دارد، از آن جهت که مشتریان ارزیابی از کیفیت و خدمات را بر اساس فردی که آن را ارائه داده است و چگونگی تعامل با او انجام می دهند.
بنابراین برای افراد واجب است تا مهارت های فردی مناسب و دانش لازم را برای ارائه خدمات، در اختیار داشته باشند. به عنوان مثال در انگلستان، بسیاری از سازمان ها به روی افراد یک مجموعه سرمایه گذاری می کنند تا بتوانند بهترین روش ها و استاندارها را به کار گیرند.
۶. فرایند
فرایند شامل سیستمی است که به سازمان برای خدمت به مشتری یاری می رساند. تصور کنید که در رستوران «برگر کینگ» غذای شما پس از ۲ دقیقه آماده شد یا در بانک، کارت اعتباری جدید خود را به محض ارائه درخواست آن، دریافت کردید، به نظر شما چه فرایندی ارائه خدمت را با این کیفیت میسر می سازد؟ در واقع این سازمان ها حس اعتماد و وفاداری را به مشتری منتقل می کنند.
بنابراین تمام خدمات ها باید فرایندی تعریف شده و کارامد داشته باشند که از ابهام نیز جلوگیری خواهد کرد. به بیان دیگر، فرایند یعنی که هر شخصی بداند چه کاری را چگونه انجام دهد.
آمیخته بازاریابی
7. شرایط فیزیکی
شرایط فیزیکی به مکانی که خدمات در آن ارائه می شود، اشاره دارد. شرایط فیزیکی نیز یکی دیگر از مواردی است که مشتریان بر اساس آن قضاوت خواهند کرد. این خصوصیت، یک سازمان را از دیگر رقبای خود جدا می سازد. به عنوان مثال هتل ها اتاق هایی دارند که مشتریان برای استراحت خود و با توجه به کیفیت و سرویس های ارائه شده، مبلغی را می پردازند.
در واقع آنها بر اساس شرایط فیزیکی موجود، قضاوت می کنند. تصور کنید که شما وارد رستورانی می شوید. مسلما انتظار محیطی آرام و تمییز را دارید، به همین دلیل اگر ببینید که شرایط محیطی مطلوب شما نیست، فورا آنجا را ترک خواهید کرد.
بنابراین با توجه به این که بخشی از ادراک مشتری از کیفیت خدمات بر اساس ارائه خدمات و شرایط فیریکی است، باید آن را عاملی مهم در نظر گرفت.
اهداف بازار
آمیخته بازاریابی
در کل اهداف بازار شامل:
مکان
• خرده فروشی
• عمده فروشی
• سفارش پستی
• اینترنت
• عرضه مستقیم
• جفت به جفت
• چند کاناله

تولید
• طرح
• تکنولوژی
• سود
• راحتی
• ارزش
• کیفیت
• بسته بندی
• نام تجاری
• اکسسوری
• ضمانت

شرایط فیزیکی
• هوشمندی
• اجرایی
• روابط
• آسایش
• سهولت

فرایند
• ارتباط با خدمات صنعت
• چگونگی کارکرد سرویس ها
افراد
• کارمندان
• مدیریت
• فرهنگ
• خدمات مشتری
ترویج
• پیشنهادهای خاص
• تبلیغات
• توافقات
• آزمایش کاربر
• ارسال مستقیم
• بروشور/ پوستر
• هدیه رایگان
• رقابت
• سرمایه گذاری مشترک

قیمت
استراتژدی:
• مطالعه سطحی
• نفوذ
• روان شناسی
• قیمت تجارتی
• ضرر کالا و غیره...
آمیزه بازاریابی، درست مانند بازاریابی خدمات، شامل محصول، قیمت، مکان و ترویج است که به ۴p شهرت دارند؛ اگر چه ۳ عامل جدید دیگر با نام افراد، فرایند و شرایط فیزیکی نیز به آن اضافه شده و آن را به نام ۷p تغییر دادند.
آمیخته بازاریابی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج