تولید محتوا یا اشتراک گذاری محتوا؟
بازاریابی محتوا فقط و فقط به معنای اشتراکگذاری محتوای تولیدشده توسط دیگران نیست و البته فقط و فقط هم محدود به تولید محتوا دستاول نمیشود. دانستن اینکه چه زمانی باید محتوا تولید کنید چه زمانی محتوا موردنظر را به اشتراک بگذارید، کلید اصلی در ایجاد تعامل با مشتریان بالقوه در تمامی کانالهای ارتباطی آنلاین و قیفهای فروش شماست.
تولید محتوا
شما زمانی که اقدام به تولید محتوا خودتان میکنید، درواقع مالک حقوق معنوی و غیر معنوی آن هستید. آن محتوا از هر نظر مال شماست. هر چیزی که در آن محتوا گنجاندهشده نظر و عقیده شرکت شما و نظرات و مجموعه مهارتهای موجود در سازمان شما بهحساب میآید. این موضوع درنهایت ختم به مقوله رهبری فکری برند شما میشود. این مجموعه متنوع از حقایق ارزشی را برای مشتریان بالقوه شما ایجاد کرده و تا زمانی که ارزشی در این وجود داشته و عرضه شود، این مشتریان بازهم به شما مراجعه میکنند.
تولید محتوا اختصاصی و دستاول برای خودتان موجب افزایش نرخ تبدیل بازدیدی کننده به مشتری میشود. به همین دلیل است که هر استراتژیستی تأکید بسیار زیادی بر تولید محتوا دارد. اشتراکگذاری محتوایی که به این صورت تولیدشده است، نهتنها حجم ترافیک بالایی را به سمت شما هدایت میکند، بلکه میزان تبدیل بازدیدکننده یا مشتری بالقوه به مشتری نهایی را بهشدت افزایش میدهد.
اما زمانی که نوبت برندسازی برای شما میشود، تولید محتوا باید با "من-محور" باشد. چیزی که منظور من هست، این است که وبسایت و وبلاگ شما باید تماماً از محتوای تولیدی و دستاول خودتان آپدیت شود. این کار نهتنها تعداد بازدیدکنندههای بیشتری با توجه به تخصص و رهبری فکری شما در بازار و صنعت خودتان ایجاد میکند، بلکه موجب افزایش رتبه گوگل شما هم میشود.
اشتراکگذاری محتوا
اشتراکگذاری محتوای تولیدشده توسط شخص دیگر نیاز به مهارت و دقت بسیار زیادی دارد. در ابتدای این کار شاید درواقع مخالف این نظر و عقیده باشید. توصیه میکنم قبلاً انجام این کار قدری بیشتر فکر کنید. چرا باید محتوای تولیدشده توسط یک شرکت دیگر و احتمالاً رقیب خود را به اشتراک بگذارید؟ اجازه دهید با آن روبرو شویم، اغلب ما زمان کافی برای نوشتن مطلب موردنیاز برای یک وبسایت یا وبلاگ یا کتابی الکترونیک در رابطه با هر تغییر مهمی که در صنعت ما اتفاق میافتد، نداریم.
بهترین راه برای به اشتراکگذاری محتوای دیگران چیست؟ در این رابطه دوست دارم به قانونی تحت عنوان قانون مهمانی در شبکههای اجتماعی اشارهکنم. زمانی که در یک مهمانی بزم و شبنشینی شرکت میکنید، مطمئناً اگر در مورد هیچچیزی غیر از خودتان صحبت نکنید، کسی به سمت شما و به تعامل با شما جذب نمیشود. حضور شرکت شما در شبکههای اجتماعی هم باید از همین قانون و روال تبعیت کند. اگر تمام محتوای منتشرشده تماماً در رابطه با خودتان باشد، مخاطبین علاقه خود را نسبت به شما ازدستداده و پس از چندی دیگر مطالب و محتوای شمارا دنبال نمیکنند.
تولید محتوا باید فقط و فقط باهدف ایجاد یک تعامل و ارتباط دوسویه انجام بپذیرد. حضور شما در فضای شبکههای اجتماعی تنها زمانی مؤثر و سودمند خواهد بود که بیش از جنبه تبلیغاتی، جنبه آگاهی دهندگی داشته باشد و بیشتر به دنبال سرگرم کردن مخاطب بهجای کسل کردن وی باشد. چنان باید در این فضا برخورد کنید که گویی در فضا و دنیای واقعی حضور دارید و اینگونه شاهد افزایش تعامل با مخاطبین خودتان خواهید بود!
سه راهکار در رابطه با تولید و اشتراکگذاری محتوا
آیا برای متعهد شدن به یک استراتژی محتوایی جدید آمادگی دارید؟ برای داشتن بهترین نتیجه از این راهکارها استفاده کنید:
۱- از همکاران خود استفاده کنید: نیازی نیست مسئولیت انجام این مهم را تنها خودتان بر عهده بگیرید. همکاران شما مطمئناً دریایی از دانش و اطلاعات در حوزه کاری خودشان هستند، پسازآن به نفع خودتان استفاده کنید. مثلاً چرا افراد شاغل و فعال در بخش فروش سازمان دستی در تولید محتوای شما با نگاه فروش به آن نداشته باشند.
۲- از منابع رایگان به نفع خود بهره ببرید: زمانی که در جستجوی محتوا برای اشتراک گذاشتن هستید، آن دسته از وبسایتهای جمعآوریکننده و اشتراکگذاری خبر بهترین دوستان شما در این رابطه هستند. این ابزارها انواع مختلف محتوا را بر اساس منافع و علایق، موضوع، صنعت، اخبار فوری و . . . از جایجای اینترنت جمعآوری میکنند. از این رسانههای استفادههای خوبی میتوانید داشته باشید.
۳- بیشتر برای تحلیل رقابتی وقت بگذارید: همیشه نزدیک نگاهداشتن دوستان و از آن نزدیکتر نگاهداشتن دشمنان به خودتان کاری بسیار عاقلانه است. چرا؟ از این طریق بهخوبی خواهید دانست که چه زمانی باید کارها را بهطور متفاوت و البته بهتر از آنها انجام دهید.
ارسال نظر