الزامات اخلاقی و قانونی در بازاریابی تلفنی کداماند؟
بازاریابی تلفنی، مزاحمت مدرن
مرز بین مزاحمت و بازاریابی تلفنی، این روزها بسیار باریک شده است. در خانه، در محل کار، هنگام رانندگی یا صرف ناهار و شام در رستوران هم از دستشان در امان نیستید. هر آن ممکن است تلفنتان زنگ بخورد و به خرید یک کالای بیربط یا استفاده از خدمات یک شرکت بینام و نشان دعوت شوید.

اگر مشتری هوشمندی باشید یا قبلاً با اعتماد به بازاریابهای تلفنی سرکیسه شده باشید، قبل از دادن هر پاسخی یا رسیدن به هر توافقی برای معامله، اندکی میاندیشید یا با شنیدن همان چند جمله اول محترمانه اعلام میکنید که نیازی به کالا و خدمات مذکور ندارید. که البته باید منتظر واکنش غیرمودبانه بازاریاب باشید و با قطع تلفن بدون عذرخواهی و خداحافظی روبهرو شوید.
بخشی از داستان بازاریابی تلفنی کاملاً غیرمجرمانه است. کالایی را با اطلاعات درست یا نیمهدرست به شما معرفی میکنند و شما هم آگاهانه آن را انتخاب و خریداری میکنید. روی دیگر داستان اما، ماهیتی کاملاً مجرمانه و غیرقانونی دارد. اخیراً بیمه مرکزی نسبت به سوءاستفاده برخی افراد که در تماس با شهروندان خود را نماینده این بیمه معرفی میکنند و با دریافت مبالغی کارت تخفیف برای بیمهنامه شخص ثالث یا بدنه خودرو ارائه میدهند به مردم هشدار داده است. این تنها نمونه از کلاهبرداری تلفنی نیست.
اگر از وجه مجرمانه بازاریابیهای تلفنی هم بگذریم، ابعاد اخلاقی این تماسها همچنان زیر سوال است. اصلاً چه کسی شماره تماس شهروندان را به آنها داده است؟ چرا آنها اجازه دارند هر وقت و بیوقتی که بخواهند روی تلفن ثابت یا همراه شما تماس بگیرند و وقت و انرژیتان را هدر دهند؟ قانون برای برخورد با این تماسهای ناخواسته و مزاحم، چه تدبیری اندیشیده است؟
بازاریابی تلفنی اخلاقی
همگام با پیشرفت سریع تکنولوژی که این روزها برای صنعت بازاریابی امکان ارتباطات سریع و ارزانتری را فراهم کرده است، دنیای تبلیغات و بازاریابی هم با چالشهای اخلاقی جدیدی روبهرو شده است؛ چالشهایی که حتی به مداخله قانون انجامیده است. اتفاقاتی که این روزها در دنیای بازاریابی تلفنی رخ میدهد منحصر به ایران نیست، در گوشه و کنار جهان سر و صدای بسیاری از شهروندان از این شیوه بازاریابی درآمده و برندها و سازمانهای مختلف را با برخوردهای قانونی مواجه کرده است.

■ بیدلیل نیست که بسیاری از مردم تصور میکنند شرکتها با دروغگویی پول در میآورند چرا که بسیاری از بازاریابهای تلفنی اطلاعات را دستکاری میکنند یا از ترفندهایی برای فریب مشتریان بهره میبرند. به همین دلیل، مهمتر از توجه به زمانبندی تماسها، رعایت صداقت و شفافیت در دادن اطلاعات به مشتریان است. تماسگیرنده پیش از رسیدن به هرگونه توافقی باید مطمئن شود که مخاطبش از علت تماس و ماهیت واقعی گفتوگو آگاه است.
■ بسیاری از کارکنان بخش بازاریابی شرکتها جوانان کمسن و سالی هستند که یا درگیر تحصیلاند یا شغل بازاریابی را تنها پلی برای رسیدن به جایگاه شغلی معتبر بعدی میدانند. اینگونه افراد بیشتر بر منافع شخصی خود متمرکز هستند و اغلب آموزش ندیدهاند یا از مهارتهای ارتباطی لازم برخوردار نیستند.
زمانی برای مداخله قانون
داشتن چارچوب اخلاقی برای بازاریابی تلفنی گرچه امری ضروری است اما کافی به نظر نمیرسد، چرا که سودآوری این حرفه به قدری است که همواره میتوان انتظار داشت بازاریابها اصول اخلاقی را زیر پا بگذارند. به همین دلیل است که در بسیاری از کشورها قوانین و مقرراتی وضع شده است تا آژانسهای بازاریابی یا بخش بازاریابی تلفنی شرکتها را به رعایت حقوق مشتریان موظف کند.
تماس ممنوع!
بسیاری از ما وقتی تلفنمان زنگ میخورد و متوجه میشویم که نماینده یک شرکت برای تبلیغ کالایی با ما تماس گرفته متعجب میشویم، چرا که نمیدانیم از میان میلیونها شماره تلفن، چگونه قرعه به نام ما افتاده است. تنها عده کمی هستند که میدانند وقتی فرمهای مختلفی را پر میکنند (مانند فرم شرکت در مسابقات یا قرعهکشی برای خودرو، سفر، موادغذایی و...) یا در فرمهای کاری یا خرید، اطلاعات شخصی خود را درج میکنند، به طور خودکار امکان دسترسی شخص یا اشخاص دیگری را به شماره تماس خود فراهم کردهاند.
به همین دلیل است که وقتی با تماسی مواجه میشویم نمیدانیم باید یقه چه کسی را بگیریم؟ شرکتهای خودروسازی لو رفتن شماره تماس را به گردن دفاتر بیمه یا مراکز تعویض پلاک میاندازند و شرکتهای لوازمخانگی، فروشگاهها را مقصر جلوه میدهند. تنها راه باقیمانده مداخله قانون است.
تاکنون، صاحبان ۶۰ میلیون شماره تلفن ثبتشده در آمریکا به شرکتهای مخابراتی اعلام کردهاند که مایل نیستند از سوی شرکتهای تبلیغاتی یا موسسات پژوهشی با آنها تماس گرفته شود. بدین ترتیب فهرستی با عنوان «تماس نگیرید» تدوین و در اختیار موسسات مربوطه قرار داده شده است. در ایالات متحده، نزدیک به هفت سال است که از این فهرست استفاده میشود و صدها هزار شرکت برای تماس با مشتریان خود از آن تبعیت میکنند.
در کانادا نیز چنین فهرستی تنظیم و اجرایی شده است؛ کمیسیون رادیو و تلویزیون و مخابرات کانادا مقرراتی تنظیم کرده است که بر مبنای آن شرکتهایی که از فهرست «تماس نگیرید» تبعیت میکنند بتوانند به صورت یکپارچه به درخواست مشتریانی که مایل نیستند برای تبلیغات با آنها تماس گرفته شود پاسخ دهند. شرکتها ناگزیرند در تمام تماسهای خود چه داخلی و چه بینالمللی این مقررات را رعایت کنند.

در واقع، شرکتهای بازاریابی بر مبنای این فهرست لیست تماسهای خود را فیلتر میکنند. برای آنکه این قانون جدیتر گرفته شود فاصله بین بهروزرسانی فهرستها هم کمتر شده است. به عنوان مثال در آمریکا، از ابتدای ژانویه سال 2005 تاکنون، حداقل فاصله برای فیلتر کردن شمارههای «تماس ممنوع» در سیستم آژانسهای بازاریابی، از 90 روز به 31 روز کاهش یافته است. این تغییر فشار بیشتری بر بازاریابهای تلفنی وارد میکند چرا که ناگزیرند به طور دائمی فهرست تماسهای خود را پالایش و در واقع محدودتر کنند.
تماس با تلفن همراه هم در بسیاری موارد، تنها با رعایت مقررات خاص امکانپذیر است. به عنوان مثال در آمریکا، قانون فدرال، تماس با تلفن همراه افراد را به هر منظور، از تحقیق و نظرسنجی گرفته تا بازاریابی محدود کرده است. به علاوه به دلیل قابلیت تحرک در این گوشیها و وجود برخی قوانین خاص محلی، از محققان خواستهشده تا برای این کار دستورالعمل اخلاقی جامعی تدوین کنند. همچنین، تماس با شماره تلفنهای همراه با استفاده از سیستمهای خودکار تلفنی (پیامهای ضبطشده) بدون کسب اجازه قبلی به کلی ممنوع است.
علاوه بر ممنوعیت تماس با شمارههای خاص، قوانین دیگری نیز وجود دارد که ناظر بر ساعات تماس با شهروندان و مستلزم رعایت محدوده خاص زمانی است. در شرایطی که بازاریابان در تلاشند از هر فرصتی برای افزایش شانس فروش استفاده کنند اعمال محدودیت در ساعات کاری نیز برای آنها دردسر محسوب میشود.
به علاوه، محدودیتهایی برای برقراری تماس در روزهای تعطیل نیز وجود دارد. تکنولوژی بر مبنای پیششماره شهرهای مختلف و تنظیم زمان محلی نیز میتواند این فیلتراسیون زمانی را دقیقتر انجام دهد.
لزوم مداخله مدیریت
برای آنکه بازاریابان تلفنی در چارچوب قانون و اخلاق، به درستی فعالیت کنند میبایست تحت نظارت یک مدیر موفق و حرفهای باشند، در غیر این صورت هیچ تدبیری چارهساز نخواهد بود. واقعیت آن است که نظارت ناکافی یا عدممداخله مدیران ارشد در عملکرد واحدهای مختلف در نهایت به مخدوش شدن شهرت و اعتبار شرکت منجر میشود و تنها در این زمان است که با پایین آمدن فروش، مدیران تازه به خاطر میآورند که باید وارد گود شوند.
از سوی دیگر، به دلیل فشاری که روی واحدهای تماس وجود دارد و انتظاراتی که مدیران برای فروش و درآمدزایی بیشتر از این واحدها دارند، کارکنان هم کمابیش اصول اخلاقی و حرفهای را نادیده میگیرند و به هر قیمتی تلاش میکنند مشتری بیشتری جذب کنند. حتی به این قیمت که اطلاعات را دستکاری کنند یا مشتریان را فریب بدهند.
معضل دیگر، استفاده از نیروهای آموزشندیده یا فاقد مهارتهای ارتباطی در این واحدهاست. کسانی که ادب را در مکالمات رعایت نمیکنند، حوصله یا صبر کافی برای شنیدن حرفهای مشتری و پاسخگویی به وی ندارند و در نهایت به جای آنکه فروش را بالا ببرند، هم مُخل آرامش و آسایش شهروندان میشوند و هم به وجهه و اعتبار شرکت صدمه میزنند.
کارکنان بخش بازاریابی تلفنی باید افرادی مجرب و در عین حال مشتریمدار باشند. باید ارتباطگرانی فوقالعاده، شنوندگانی صبور و منعطف و تصمیمگیرندگانی تیز و فرز باشند. توان تحمل استرس و مهمتر از آن داشتن انگیزه بالا از دیگر ویژگیهای بازاریابهای تلفنی است.

شاید تمامی آنچه گفته شد به اصلاح عملکرد بازاریابان تلفنی و فراهم کردن چارچوبی اخلاقی و قانونی برای فعالیت آنان کمک کند اما، بیتردید نقش شهروندان آگاه و هوشیار در این فرآیند را نمیتوان نادیده گرفت.
نظر کاربران
آخ گفتی.بابا بخدا ما دستگاه تصفیه،آب دستگاه تصفیه هوا،اینترنت پرسرعت فلان،دستگاه کاهش سوخت خودرو،جایزه و ... ن می خوااااااایم :/
این چه وضعشه آخه؟ دیگه جدید هم شده، دیگه برای محصول نیست، زنگ زده میگه کارت تخفیف همه چیز برای یک سال، پنجاه هزار تومن پرداخت اولیه خخخ!!!