عذرخواهی کردن، سخت ترین کار دنیا!
هنر ظریف اعتراف به اشتباه و طلب بخشش، آخرین مهارت سواد عاطفی است که هر کسی باید به درستی آن را بیاموزد.
دلیل سخت بودن عذرخواهی
برای برخی افراد، عذرخواهی پذیرش این موضوع است که آنها افراد نالایقی هستند که معمولا اشتباه میکنند و وجودشان با نقص و خطا همراه است. برخی نیز معتقدند اگر پس از یک دعوا زودتر از دیگری عذرخواهی کنند به معنای قبول تقصیر است و مسئولیت تمام آن درگیری به ناحق به گردنشان میافتد. آنها فکر میکنند اگر از دیگری عذرخواهی کنند موجب میشوند طرف مقابل گناه سهم خود در ایجاد درگیری را نپذیرد و همه خطاها را متوجه آنها نماید.
چه موقع عذرخواهی درست نیست
یادتان باشد عذرخواهی براساس قولهای پوچ و بیارزش بسیار بد و نامناسب است. یکی از مهمترین عملکردهای عذرخواهی اصلاح وضع بد ایجاد شده و بازسازی اعتماد از دست رفته است. پس اگر قصد ندارید دست از رفتار آزاردهنده خود بردارید، بهتر است بدانید عذرخواهی کوچکترین دردی را دوا نخواهد کرد. اگر قول بدهید تغییر خواهید کرد، اما همچنان به رفتار نامناسبتان ادامه دهید، پس بهتر است هرگز عذرخواهی نکنید، چون عذرخواهی به این شکل ارزش نخواهد داشت.
چگونه عذرخواهی کنیم
وقتی متوجه شدید کار ناپسندی انجام داده و فردی را رنجانیدهاید باید از او عذرخواهی کنید، اما آیا میدانید چگونه باید عذرخواهی کرد؟ این روشها میتواند راهنمای شما باشد:
بدانید چه وقت باید عذرخواهی کنید
دانستن اینکه چه موقع عذرخواهی کنید، به اندازه چگونه عذرخواهی کردن مهم است. به طور کلی هرگاه احساس کردید موضوعی باعث رنجش کسی شده است، بهترین کار عذرخواهی و از بین بردن فضای تیره حاکم است، اما اگر مطمئن نیستید کار بدی کردهاید و طرف مقابل بدون منطق ناراحت شده است، شما میتوانید درباره موضوع صحبت کنید و ببینید آیا واقعا دلیل ناراحتی فرد مقابل صحیح است یا خیر.
مسئولیتپذیر باشید
مسئولیتپذیری یعنی پذیرفتن اشتباهاتی که موجب صدمه رساندن به دیگری شده و مهمترین ـ و فراموششدهترین ـ بخش اکثر عذرخواهیهاست. مثلا وقتی میگویید: متاسفم که از حرفم ناراحت شدی، یعنی اینکه من حرفی نزدهام که تو ناراحت شوی و این واکنش تو اصلا منطقی نیست.
ابراز پشیمانی کنید
وقتی میخواهید عذرخواهیتان موثر واقع شود، خیلی مهم است ارزش ابراز ندامت را بدانید. مسئولیت پذیرفتن مهم است، اما اینکه طرف مقابل بداند شما چقدر از رفتارتان پشیمان هستید نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. دیگران از اینکه ببینند شما به جهت اینکه موجب ناراحتیشان شدهاید، ناراحت هستید اندکی احساس آرامش خواهند کرد. گفتن جملاتی از این قبیل که: «ای کاش باملاحظهتر رفتار میکردم»، «ای کاش احساس تو را هم در نظر میگرفتم»، «امیدوارم عذرخواهیام را بپذیری»، نشاندهنده پشیمانی خالصانه شماست.
اگر راهی وجود دارد که میتوانید اشتباه خود را جبران کنید، حتما آن را انجام دهید. در واقع این کار بخشی از عذرخواهی صادقانه است و اینکه نشان دهید واقعا از رفتارتان پشیمان هستید و میخواهید اوضاع را رو به راه کنید. مثلا اگر حرف بدی زدهاید باید با گفتن سخنی خوب موجب احساسات خوب در فرد شوید. یا اگر کاری کردهاید که اعتماد فرد از شما سلب شده باید کاری کنید این اعتماد از دسترفته بازسازی شود.
۲ اشتباه رایج
بسنده کردن به یک عذرخواهی لفظی ساده : به کار بردن کلماتی مانند «ببخشید»، «معذرت می خواهم» یا «وای؛ اشتباه کردم» و غیره، به هیچ وجه عذرخواهی واقعی محسوب نمی شود. این نوع عذرخواهی ها شاید در زمانی که ناخواسته به کسی تنه می زنیم یا به میان حرف کسی می پریم مثمر ثمر باشد اما در موارد دیگری که احساسات طرف مقابل را عمیقا جریحه دار کرده ایم، به هیچ وجه موثر نیستند.
سریع بخشیدن : در این قسمت درباره این موضوع بحث می کنیم که سریع بخشیدن افراد، دقیقا به همان اندازه خطرناک است که نبخشیدنشان، زیرا اگر عذرخواهی دیگران را بدون هیچ واکنشی فورا بپذیرید در روابط عاطفی خود با او به هیچگونه تغییر مثبت یا بهبود عاطفی دست نمی یابید.
ارسال نظر