چه کسی باعث شد پلی استیشن بازی کنیم؟
سختکوشی، پشتکار و شیفتگی سه راز پیروزی در هر زمینهای هستند. «کازوئو هیرای» (Kazuo Hirai) مدیرعامل کنونی شرکت معظم سونی از نمونههای بارز این صفتها در دنیای فناوری است.
کازوئو زادهی توکیو پایتخت ژاپن در ۲۲ام دسامبر ۱۹۶۰ میلادی است. او از همان اوان کودکی شیفتهی بازی بود. سفر برای بیشتر انسانها مسیری برای رسیدن به مقصد است، اما نه برای کازوئو؛ دوران کودکیاش مدام در سفر به اقصا نقاط کرهی خاکی گذشته؛ از کانادا گرفته تا ایالتهای مختلف آمریکا، این سفرها باعث شدند جهانبینی متفاوت او شکل بگیرد، چیزی که حالا در سازمان تحت امرش هم پیاده میکند.
کازوئو هیرای بیوگرافی
آقای هیرای لیسانساش را در رشتهی علوم مقدماتی (Liberal Arts Education) از دانشگاه عیسوی بینالملل (International Christian University) در ژاپن گرفته. در بدو ورود به سونی در بخش بازاریابی موسیقی بینالملل مشغول شد. خیلی زود به مقر «سونی میوزیک» در نیویورک منتقلش کردند و چندی بعد از همانجا هدایت کسبوکار سرگرمیهای رایانهای سونی را بر عهده گرفت. اگرچه حدود توانمندیهای او بر ما مشخص نیست و اظهار نظر در مورد عملکردش در مدیریت تجارت بینالملل هم به اطلاعات بیشتری از درون شرکت نیاز دارد؛ اما یک چیز را با اطمینان میتوان گفت و آن استعداد بالای آقای هیرای در حوزهی بازی و سرگرمی است. شیفتگی او به بازی هیچگاه کمرنگ نشد؛ همین علاقه موجب شد به سمت مدیر عاملی SCEA با اختیارات تام در بخش بازی ایالات متحده برسد.
تنها چند سال بعد، جمعشدن استعداد و علاقهاش به بازی، او را به مدارج بالاتر رساند و با به عهده گرفتن مسوولیت SCEI حوزهی نظارتش به کل جهان گسترش یافت. هیرای از کودکی دلباختهی بازی بود، سونی هم راه بروز استعدادها و علاقههای او را باز گذاشت تا در نهایت این مرد، شرکت سونی را به صدر صنف بازی و سرگرمی برساند.
نقش کلیدی و حیاتی هیرای در انقلاب صنعت بازی با معرفی سونی پلیاستیشن انکارناپذیر است. هرکس کمی در دنیای بازیهای رایانهای جستوجو کند غیر ممکن است به نام کازو هیرای برخورد نکند.
دستاوردها
تمام دوران حرفهای آقای هیرای در شرکت سونی گذشته؛ او در سال ۲۰۰۹ میلادی به ریاست گروه خدمات و تولیدات شبکهای سونی منصوب شد. طی ریاستش بر این بخش توانست با موفقیت، بخشهای آنلاین موسیقی و ویدیوی سونی را راهاندازی کند. عزم موفقیت و کمالگرایی، او را پیش میبرد تا در سال ۲۰۱۱ رهبری کل خدمات و محصولات الکترونیک سونی از امور فنی تا طراحی، بازاریابی و فروش را بهدست گرفت.
وقتی در نهایت مدیر عامل شد چهار سال بود که سونی تحت مدیریت «هاوارد استرینگر» (Howard Stringer) ضرر میداد. بخش تلویزیون عملا جلوی رقبای کرهای زانو زده بود و اوضاع قسمتهای تجهیزات همراه هوشمند و لپتاپهای «وایو» (Vaio) هم آشفته بود.
«هاوارد استرینگر» سمت راست، «کازوئو هیرای» سمت چپ
تنها واحدهایی که مستقیم یا غیرمستقیم تحت مدیریت او بودند عایدی داشتند: بازیهای رایانهای پلیاستیشن، فیلمسازی و البته دوربینهای فیلمبرداری و عکسبرداری. نخستین اقدام هیرای هم پر و بال دادن به بخشهای سودده و کوچک یا ملغی کردن بخشهای ناکارآمد بود. سونی سالها لپتاپهای باکیفیت وایو را تولید میکرد. بیشک سری Z وایو در اوج خود، مکبوک ویندوزیها به شمار میرفت؛ ولی حالا با ورود رقبای چینی و تایوانی از یکسو و گرایش مصرفکنندگان به تلفنها و تبلتهای هوشمند از سوی دیگر، رمقی برای این واحد سونی نگذاشته بود.
عذرخواهدی کازوئو هیرای (وسط) به خاطر رسوایی لو رفتن اطلاعات حسابهای کاربران پلیاستیشن
هیرای وایو و چندین دفتر از مجموعه دفاتر سونی در سراسر جهان را فروخت؛ تعدیل نیرو را هم در دستور کار قرار داد و تمرکز را گذاشت روی واحدهای سودده؛ البته بهجز تلویزیونهای «براویا» (Bravia). او معتقد بود تلویزیون علیرغم آوردهی ناچیز و تحمل فشار همهجانبهی کرهایها، حلقهی ارتباطی سونی با مشتریانش است. بهعلاوه او برای پر و بال دادن به بخش سرگرمیها، وجود تلویزیون بهعنوان قلب نمایشی خانگی را ضروری میدید.
هیرای در صبحتهایش از واژهی ژاپنی «کاندو» (Kando) به معنای تحت تاثیر قرار دادن مردم از لحاظ عاطفی و احساسی استفاده میکرد. به قول خودش قصد داشت دوباره سونی یک شرکت «باحال» شود و دستگاههای محبوبی مثل واکمن را بسازد.
کازو هیرای هنگام معرفی اکسپریا Z۵
طی این مدت سونی هرچند هنوز نتوانسته جایگاه سابق خود را احیا کند ولی اوضاع بهتری دارد. خط تولید تلفنهای اکسپریا لنگان به کار ادامه میدهد و باوجود شایعات متعدد مبنی بر فروش یا تعطیلی، این واحد کماکان به کار مشغول است.
اما تمرکز زیادی روی حسگرهای تصویر صورت گرفته است؛ سونی توانسته دست بالای خود را در این حوزه حفظ کند و جهتگیری اولیهی هیرای برای فضا دادن به این قسمت کاملا درست از آب در آمد. حضور در صنعتهای فیلم و موسیقی هم درآمد خوبی برای شرکت دارند و حتی حملهی سایبری کره شمالی به مراکز دادهی سونی هم نتوانست به آن آسیب بزند.
مهمتر از همه، بخش بازیهای رایانهای و برند پلیاستیشن با معرفی نسخهی چهارم پلیاستیشن، دوباره در کورس رقابت قرار گرفته و تقریبا در همهی دنیا بیشتر از رقبا فروخته. اما بهجز اینها سونی با جذب نیروهای متخصص به صنعت روباتیک ورود کرده تا نیمنگاهی به آیندهی بشر هم داشته باشد. بهعلاوه در کنار تلویزیونهای براویا و کنسولهای بازی پلیاستیشن، با معرفی PlayStation Vue به عرصهی عرضهی محتوا هم وارد شده؛ جایی که باید با رقبایی چون «اپل تیوی» (Apple TV) و «روکو» (Roku) جدال کند.
کازوئو هیرای: «تا ما نخواهیم، نسل بعدی در کار نخواهد بود.»
بههرحال هرچند سونی تا دوباره «باحال» شدن فاصله دارد ولی به نظر میرسد سونی تحت رهبری کازو هیرای قصد تسلیم شدن نداشته باشد. از کودکی تا حال، دانش و خلاقیت موتور محرک هیرای بودهاند. شیفتگی به نوآوری، آفرینندگی و جویندگی، محرکهایی بودهاند که او را به ایجاد فناوریهای جدید و نوآوری در زمینههای مختلف سوق دادهاند. فطرت کمالگرا، طرز تفکر و ولع موفقیت او را به جایگاه کنونی رساندهاند. دستاوردهای حیرتانگیز، پشتکار مثالزدنی و روحیهی رهبری، او را قطعا در فهرست تاثیرگذارترین مدیران اجرایی قرار میدهد.
ارسال نظر