۳۳۴۹۸
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

چرا گاهی باید به رئیسمان نه بگوییم

اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که "چرا من؟"، با این حال لبخندی مودبانه می زنید و می گویید "چشم". به هرحال رئیستان این درخواست را مطرح کرده و نمی توانید آن را رد کنید.

برترین ها: رئیستان شما را صدا می زند و از شما می خواهد تا به جای آقای X که به مرخصی رفته کارهایی را انجام دهید. اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که "چرا من؟"، با این حال لبخندی مودبانه می زنید و می گویید "چشم". به هرحال رئیستان این درخواست را مطرح کرده و نمی توانید آن را رد کنید. درست است؟

چرا گاهی باید به رئیسمان نه بگوییم

نه! این کار همیشه درست نیست. در بعضی موارد گفتن " متاسفم. نمی توانم این کار را انجام بدهم" بهترین پاسخ است. به این قضیه شک دارید؟ به مثال های زیر توجه کنید تا ببینید که گاهی نه گفتن آنقدرها هم سخت یا اشتباه نیست، به این شرط که کمی سیاست به خرج دهیم.

  • مثل این که خانم X نمی تواند کارش را تا قبل از ساعت ۴ تمام کند. می توانید به او کمک کنید؟"

موقعیت: هر زمان همکاران دیگر از عهده وظایفشان بر نمی آیند، رئیستان از شما می خواهد بار مسئولیت او را بر دوش بکشید. در ابتدا این موضوع شما را خوشحال می کرد چون حس می کردید مهم هستید و کارتان را قبول دارند. اما حالا احساس می کنید که کمک کردن به دیگران آن هم در لحظات آخر باعث عقب افتادن کار خود شما می شود.

راه حل: اگر رئیس شما به کمکتان احتیاج دارد خوب است که جلو بروید و به او کمک کنید (حتی این کار می تواند به پاداش و امتیاز منجر شود). ولی اگر این موقعیت مرتبا تکرار شود به طوری که کار خود شما را دچار مشکل کند، شاید بهتر باشد که به او نه بگویید.

اگر در جریان یک بحران به درخواست رئیستان نه بگویید مسلما ذهنیت بدی نسبت به شما پیدا خواهد کرد. همچنین به یاد داشته باشید که ممکن است رئیستان اصلا نداند که تا به حال چندبار مسئولیت دیگران را به دوش کشیده اید یا کمک به دیگران چقدر وقتتان را می گیرد. پس این بار به جای اینکه به گفتن "نه" اکتفا کنید، بگویید " خیلی دوست دارم کمک کنم ولی همانطور که می دانید اخیرا چندین بار به همکاران کمک کرده ام و نتوانسته ام به کارهای خودم رسیدگی کنم." حتی می توانید بیشتر توضیح بدهید و بگویید "اگر موافق باشید بعدا راجع به این مسئله بیشتر صحبت کنیم تا در آینده بهتر بتوانیم با این موقعیت ها روبرو شویم".

چرا گاهی باید به رئیسمان نه بگوییم
  • می توانید این کار را تا ساعت X (که یک زمان غیرمنطقی است)تحویل بدهید؟"

موقعیت: رئیستان از شما خواسته تا کاری را تکمیل کنید که مطمئن هستید نخواهید توانست در زمان تعیین شده آن را انجام دهید. از طرفی دوست ندارید به رئیستان نه بگویید و درخواستش را رد کنید. با خودتان می گویید "شاید اگر بقیه کارها را به فردا موکول کنم، جلسه بعد از ظهر را کنسل کنم و اضافه کار داشته باشم بتوانم این کار را به پایان برسانم."

راه حل: دست نگه دارید! اگر تکمیل این کار در زمان تعیین شده دشوار است، لازم است مکالمه ای با رئیستان داشته باشید. "دوست دارم این کار را انجام بدهم ولی ضرب الاجلی که شما تعیین کرده اید کار را سخت می کند. ممکن است آن را تغییر دهید؟". سپس توضیح دهید که چرا فکر می کنید مشکل زمان خواهید داشت. مثلا اینکه کارهای دیگری هست که باید انجام دهید یا انجام این کار بیشتر از آنچه رئیستان فکر می کند وقت و انرژی می برد.

اگر خوش بینانه به قضیه نگاه کنیم، رئیستان یکی از کارهای زیر را انجام خواهد داد:
-ضرب الاجل را تغییرخواهد داد.
- از یک همکار می خواهد به شما کمک کند.
- مسئولیت را بین چند نفر تقسیم خواهد کرد.

  • امروز هم می خواهم که بیشتر بمانید. اشکالی که ندارد؟"
موقعیت: رئیستان از شما می خواهد بیشتر در محل کارتان بمانید و خارج از ساعت اداری کار کنید. به هر حال او رئیس است و شما چاره ای جز پذیرفتن درخواستش ندارید.

راه حل: همه افراد شاغل می دانند که گاهی مجبورند بیشتر از ساعت اداری کار کنند، زودتر از معمول به محل کارشان بروند یا کارشان را به خانه ببرند تا کاری را در زمانی معین به اتمام برسانند. اما اگر این اتفاق مرتبا تکرار شود می تواند به خستگی زیاد و فرسودگی ما منجر گردد. پس بهتر است در چنین موقعیت هایی اعتراض خود را بیان کنیم. فراموش نکنید که کار طولانی خسته کننده ولی گاها ضروری است. ضمن اینکه ممکن است رئیس شما در آن لحظه جز شما گزینه دیگری نداشته باشد.

بنابراین می توانید به او بگویید " می دانم که اخیرا همه ما به سختی کار می کنیم ولی راستش را بخواهید احساس می کنم که کار اضافه کم کم برای من سخت شده است. این روند تا کی ادامه پیدا خواهد کرد؟ ممکن است با هم صحبت کنیم تا راه هایی برای ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کار من پیدا کنیم؟"

نه گفتن به رئیس کار راحتی نیست ولی در بعضی موقعیت ها ضرورت دارد. حتی بهترین رئیس ها هم گاهی متوجه نیستند که توقعشان از کارمندان بیش از اندازه است. بله، گاهی ناچارید با یک لبخند تصنعی کاری را که دوست ندارید بپذیرید، ولی این به آن معنا نیست که باید با هر درخواست غیرمنطقی ای کنار بیایید.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • مريم سراواني

      بايد نه گفت تا رييس جرات نكند توقعات نابجا و غيراخلاقي داشته باشد

    • mohammad

      گاهی اوقات نه گفتن برابر است با مرخصی اجباری رفتن!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج