بربری؛ تجمل گرایی با پارچههای شطرنجی
بربری (Burberry) یا باربری، شرکت کالای لوکس و خانه مد بریتانیایی است که در زمینه طراحی، تولید و توزیع پوشاک، لوازم آرایشی، عینکهای آفتابی، لوازم جانبی، عطر و ترکیبات معطر فعالیت میکند.

در سال ۱۸۹۰ اتفاق جالبی افتاد. خانواده سلطنتی انگلیس و ارتش انگلستان هم به این برند علاقهمند شدند و فرماندهان و سربازان ارتش بریتانیا در جنگ جهانی اول لباسهای ضدآب بربری مانند بارانی و ترنچ کت معروف بربری را به تن میکردند. این برند آنقدر به ذائقه خاندان سلطنتی خوش آمد که خاندان سلطنتی نیز حکم مخصوص سلطنتی انتصاب (Royal Warrants of Appointment) را به نشان تایید به توماس بربری داد. طرح این یونیفورمهای شبیه بارانی بعد از جنگ مورد توجه مردم عادی قرار گرفت و تا امروز هم بسیار محبوبیت دارد.
توماس بربری در سال ۱۹۱۴ از طرف وزارت دفاع انگلستان استخدام شد تا یونیفورم فرماندهان ارتش را طراحی کند. طرح چهارخانه Burberry که متشکل از رنگهای کرم، سفید، مشکی و قرمز است برای نخستینبار بهعنوان آستر همین یونیفورمها استفاده شد. در ۱۸۹۱ دومین شعبه بربری در لندن افتتاح و بهعنوان دفتر مرکزی شرکت معرفی شد. در سال ۱۹۵۵ فروشگاههای بزرگ یونیورسال (Great Universal Stores) یا همان GUS نام تجاری بربری را خریداری کرد، ولی در آن زمان مدتها بود که پارچه منحصربهفرد بربری بدون هیچگونه تغییری در سطح بینالمللی به فروش میرسید و متناسب با تغییرات مد پیش نرفته بود. از آنجا که لباسها و طرحهای بربری دیگر خلاقیتی نداشت، بازار فروش کم و محدودش او را به سمت سقوط سرازیر میکرد.

در سال ۲۰۰۲ ارزش این نام تجاری به ۱/۵میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۰۶ رز ماری بازنشسته شد و آنجلا آرنتس، جانشین او شد. رز ماری در طول دوره مدیریت خود در بربری کمک بسیاری به ارتقای این نام در دنیای مد کرد و سهم بزرگی در موفقیت شرکت در تسخیر بازارهای جهانی داشت. طراحیهای چهارخانه معروف این برند و آن شوالیه سوار بر اسب لوگویش در کنار مارکهای محبوبی مثل فندی و گوچی همواره مورد توجه شیکپوشها واقع شده است. این برند با فروش انواع لباس، تزیینات جانبی و عطر در میان مردم جایگاه ویژهای دارد.
برند Burberry در پایان سال ۲۰۱۰ با ۴۷۳ فروشگاه در ۴۸ کشور دنیا به فروشی معادل ۱.۲۷۹ میلیارد دلار دست پیدا کرد. امروز Burberry چهار برند زیرمجموعه دارد:
* Burberry Prorsum که گرانترین برند مجموعه است و در شوهای لباس به نمایش گذاشته میشود.
* Burberry London برند لباسهای رسمی مجموعه.
* Burberry Brit شناخته شدهترین برند مجموعه که بسیار محبوب نسل جوان است.
* Burberry Sport همانطور که از نامش پیداست برند لباسهای غیررسمی مجموعه است که هدف اصلیاش نوجوانها ست.
این شرکت در حال حاضر علاوه بر طراحی و تولید کالا، مالک شبکهای از ۴۹۷ بوتیک و شعبه فروش، در ۵۰ کشور جهان است. در سال ۲۰۱۳ برند بربری، از سوی اینتربرند، در رتبه ۷۷ از باارزشترین نامهای تجاری جهان، شناخته شد. بخشی از سهام شرکت بربری در بازار بورس لندن مبادله میشود.
ارسال نظر