بولگاری، اوج هنر جواهرسازی مدرن
جواهر از اشیای تزیینی است که انسان در زندگی روزمره، خود را با آن آراسته میکند و جایگاه و اهمیت استفاده آن در زندگی امروزی افزایش پیدا کرده است.
شرکت بولگاری که مرکز اصلی آن در کشور ایتالیا و در شهر رم واقع شده است، یکی از پیشروان صنعت تولید جواهرات است. طراحان این شرکت با الهام از این شهر و ترکیب سبکهای کلاسیک و مدرن ،جواهرات منحصر به فردی را خلق میکنند.
از برخی نشانههای ویژه جواهرات بولگاری میتوان به اشکال ضخیم، قطعات بزرگ، سنگهای کوژ تراش (به جا مانده از افسانههای ایتالیای دهه ۶۰ میلادی)، رنگهای روشن و گلسان و نقوش میوهای و قطعات کلاسیک ایتالیایی مثل گردنبندهای چسبان، النگو و دستبند اشاره کرد. بولگاری از سنگهای قیمتی خالص و طلای ۱۸ عیار در محصولات خود استفاده میکند.
این موسسه ابتدا کار خود را در سال ۱۸۸۴ میلادی، با یک مغازه جواهرفروشی در رم آغاز کرد و سپس در زمینههای دیگر مثل لباس و عطریات خط تولید خود را به راه انداخت. کمپانی بولگاری در سال ۱۸۸۴ با تولید جواهرآلات توسط «سوتیرویو بولگاری» در شهر رم تاسیس شد و در سال ۱۹۰۵ به کمک دو پسرش کنتسانتینو و جورجیو گسترش یافت. در نخستین فاز در سال ۱۹۷۰ شعبات دیگر در نیویورک، جنوا، مونت کارلو و پاریس افتتاح شد.
سوتیرویو بولگاری، بنیانگذار و موسس مارک معروف و بینالمللی بولگاری در سال ۱۸۵۷ در کشور یونان متولد شد. سوتیرویو بولگاری پس از گذراندن دورههای کارآموزی بهعنوان طلاساز و نقرهساز، در سال ۱۸۷۹ به رم رفت و نخستین فروشگاه جواهرات خود را در خیابان وایا سیستینا افتتاح کرد و بعدها در سال ۱۹۰۵ به مکان دیگری به نام ویادیکوندوتی نقل مکان کرد. پس از مرگ او در سال ۱۹۳۲، اداره این تجارت فامیلی به عهده پسران بولگاری، جورجیو و کنتسانتینو افتاد.
جورجیو بولگاری، بهعنوان مبتکر سبک خاص بولگاری همیشه مورد ستایش قرار میگیرد، این سبک بیانگر تاثیر هنر کلاسیک و رنسانس بوده و اغلب دارای نقوشی پررنگ و جذاب است که نخستینبار در موزاییکهای باستانی مورد استفاده قرار گرفت. جورجیو بولگاری مبتکر تجدید مد و ادغام سکههای باستانی بهصورت قطعات جواهر است. این کمپانی در سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۷۹ به سرعت شعبههای خود را درشهرهای مختلف مانند نیویورک، ژنو، مونتا کارلو و پاریس گسترش داد و افتتاح کرد. از سال ۱۹۸۵ به بعد، این تجارت فامیلی به اداره و سرپرستی بوتیکهای بولگاری در میلان، مونیخ، سنتمورتیز، توکیو، اوزاکا، هنگکنگ، سنگاپور و ۲۱ شهر دیگر در سراسر دنیا پرداخت.
سهام این کمپانی بزرگ و سرشناس جهانی توسط پائولو ونیکولا بولگاری اداره میشود و در سال ۱۹۹۵ برای نخستینبار در بورس معامله شد. یکی از عوامل مهم موفقیت بولگاری، تنوع بازار، براساس نواحی مختلف جغرافیایی است که به این ترتیب از هرگونه محدودیت و ریسک احتمالی موجود در سرمایهگذاری در کشورهای خاص ممانعت شده است. ۱۳درصد فروش محصولات بولگاری مربوط به ایتالیا، ۲۴ درصد مربوط به بقیه کشورهای اروپایی، ۲۱ درصد مربوط به آمریکا و ۲۱ درصد مربوط به ژاپن است. متنوعسازی بولگاری حتی در مورد فروشگاههای این شرکت نیز اعمال شده است. محصولات این شرکت در هر فروشگاه متشکل از موارد ذیل است: ۳۴ درصد جواهرات، ۴۶ درصد ساعت، ۱۴ درصد عطر، چهار درصد لوازم جانبی و دو درصد حق امتیاز در استفاده از این مارک معروف برای سایر محصولات.
ارسال نظر