۱۷ ویژگی آزاردهنده جویندگان کار در مصاحبه کاری
جلسهی مصاحبهی کاری مانند دیگر جلسات معارفه، آداب خاص خود را دارد. گاهی بیتجربگی یا کمتجربگی باعث میشود که بعضی از نکات مهم را نادیده بگیریم و همین امر میتواند، ما را از داشتن یک موقعیت خوب شغلی محروم کند.
صرف پاسخ دادن به سوالات مصاحبه کننده، نمیتوانید تاثیر مطلوبی در ذهن وی بگذارید. بنابراین لازم است رفتار حرفهای هم از خود نشان دهید. اشتباهات کوچک و زیادی وجود دارند که ممکن است توسط یک مصاحبه شونده انجام شود و هزینهی گزافی بابت آن اشتباه به ظاهر ناچیز بپردازد.
در ادامه به معرفی لیستی از ۱۷ اشتباه ممکن در مصاحبههای شغلی خواهیم پرداخت:
۱. برانگیختن حس ترحم کارفرما برای گرفتن موقعیت شغلی
یک کارفرما از تجربهی خود در استخدام افراد میگوید: «اگر فردی در مصاحبهی کاری به من بگوید که به این شغل احتیاج شدیدی زیادی دارد، فرم درخواست کارش را سریعا در سطل زباله خواهم انداخت. زیرا افرادی که هنگام استخدام زیاد التماس میکنند، کارکنان پرحاشیه و مشکل داری خواهند بود.» کارفرمای دیگری در تایید این نظر میگوید: «بعضی از افراد به زور حالت گریه و زاری به خود میگیرند حال آن که این کار باعث میشود که بی دست و پا جلوه کنند و شرکت تمایلی برای استخدام آنها نخواهد داشت.» به بیانی صریحتر به این گونه افراد باید گفت: "اینجا محل کسب و کار است نه یک موسسهی خیریه!"
۲. طولانی شدن دورهی تحصیل بدون هیچ تجربهی کاری در رزومه
یک وکیل با لحنی گلهمندانه میگوید که دیدن رزومههای افراد بالای ۲۶ سال که هیچگونه سابقهی کاری (حتی پرستاری کودک) ندارند، خوشایند نیست. وی در ادامه میگوید: «به عنوان کسی که از ۱۶ سالگی سر کار رفته است، بر این باورم کسی که تا اواخر دههی ۲۰ زندگی خود هنوز هیچ شغلی را تجربه نکرده است همچنان در عالم کودکی باقی مانده است.»
۳. فرستادن والدین برای درخواست کار
یکی از افراد واسطه بین بخش منابع انسانی و کارجویان شاهد این صحنه بوده است که بعضی از افراد، والدین خود را به جای خود فرستادهاند تا آنها برای فرزندانشان تقاضای شغل کنند. کارفرمایان در چنین شرایطی مشابه این حالت پاسخ میدهند: "وقتی شما حاضر نیستید به خودتان زحمت بدهید و در مصاحبه مستقیما شرکت کنید، پس ما هم خودمان را برای جدی گرفتن شما اذیت نخواهیم کرد."
۴. وجود غلطهای املایی در رزومهی کاری
۵. دروغ گفتن
۶. گذاشتن مطالب و پستهای نامناسب در شبکههای اجتماعی
۷. دیر رسیدن به جلسهی مصاحبه
۸. پوشیدن لباس نامناسب
لباس نامناسب شخصیت شما را زیر سوال میبرد و گاهی نوعی بی احترامی تلقی میشود. از طرفی وقتی در جلسهی مصاحبه لباس نامناسب بپوشید، احتمالا در زمان کار هم لباس مناسبی نخواهید پوشید.
۹. ترس و دلهره در هنگام مصاحبه
۱۰. اغراق کردن در رزومه
۱۱. استفاده از ایمیل با عنوان نامناسب
بعضی از افراد اسمهای عجیب و غریبی روی آیدی مربوط به ایمیل خود میگذارد. بعضی دیگر هم هنوز از سرویسهایی چون AOL یا Hotmail استفاده میکنند که سرویسهایی منقضی محسوب میشوند. بهترین ایمیل برای ارائه به شرکت، ایمیلی است که در آن از نام خود استفاده کرده باشید و متعلق به سرویس Gmail باشد.
۱۲. صحبت کردن در مورد دین و مذهب
شکی نیست که "هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد." اگر شما مدیر یک مجموعهی مذهبی در دوران دانشگاه خود بودهاید، خوب است که آن را در رزومهی خود قید کنید اما نیازی نیست که روی این مسئله تاکید مداوم داشته باشید.
۱۳. اظهار نظر منفی در مورد کارفرمای گذشته
مدیر یک شرکت میگوید: "اگر یک فرد جویای کار از رئیس قبلی خود بدگویی کند، به هیچ عنوان او را استخدام نخواهم کرد. چرا که این افراد معمولا در حال کشمکش با مدیریت یا دیگر کارکنان هستند." چند نمونه از نظرات منفی که کارجویان دربارهی مدیر سابق خود گفتهاند، عبارت هستند از "رئیس قبلی من بیعرضه بود"،"رئیس من همیشه بین کارمندانش تبعیض قائل میشد"، "رئیس من هیچ وقت به من مرخصی نمیداد" یا "بین همکاران شرکت قبلی ماجراها و درگیریهای زیادی بود." این گونه گله و شکایتها ممکن است در وهلهی اول خودمانی به نظر برسد اما بدگویی کردن پشت سر مدیر و همکاران قدیمی نوعی بی ملاحظگی محسوب میشود.
۱۴. ارسال درخواست کاری خود برای کار در شرکت جدید از ایمیل شرکت فعلی
۱۵. خاموش نکردن تلفن همراه
۱۶. بوی بد دهان یا بدن
۱۷. گرفتن سلفی در سالن انتظار
اگر آنقدر وقتشناس هستید که زودتر از موعد به قرار کاری رسیدهاید، در زمان انتظار از گرفتن عکس سلفی در لابی شرکت خودداری کنید. بازی کردن با تلفن همراه در زمان انتظار برداشت ذهنی خوبی از شما ایجاد نخواهد کرد. در این مدت، بهتر است رزومهی خود را بررسی کنید، با منشی صحبت کوتاه و مودبانهای داشته باشید و بی سر و صدا رفت و آمد افراد را تماشا کنید.
ارسال نظر