نکاتی برای بازاریابی و انتشار محتوا در وبلاگتان
اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از صاحبان و مدیران وبسایت و وبلاگ باشید، امکان دارد که گاهی در انتشار محتوا در وبسایت یا وبلاگ خودتان دچار کمکاری یا تنبلی شده باشید. هرچند که میدانم انتشار محتوا حتی برای یک نوبت در هفته هم میتواند تا حدود زیادی چالشانگیز باشد.
تهیه و انتشار منظمتر و بیشتر محتوا
اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از صاحبان و مدیران وبسایت و وبلاگ باشید، امکان دارد که گاهی در انتشار محتوا در وبسایت یا وبلاگ خودتان دچار کمکاری یا تنبلی شده باشید. هرچند که میدانم انتشار محتوا حتی برای یک نوبت در هفته هم میتواند تا حدود زیادی چالشانگیز باشد و سختیهایی به دنبال داشته باشد، اما باید توجه کنید که انتشار مرتبط و منظم محتوا حداقل باری یکبار در هفته برای حفظ و بازگرداندن مخاطب به وبسایت شما بسیار اهمیت دارد.
شاید عدم انتشار یکبار محتوا در زمان مورد انتظار مشکل بزرگی برای شما یا وبسایت شما ایجاد نکند، اما ازنظر مخاطب خیلی اهمیت دارد. مخاطب شما از مراجعه به سایت و مشاهده عدم بهروزرسانی آن مطمئناً ناراحت میشود و این موضوع را بیشتر از چند بار تحمل نمیکند و درنهایت از مراجعه به سایت شما دلسرد شده و ممکن است چند باری از مراجعه خودداری کند ولی پس از چند نوبت تکرار این موضوع ممکن است بهطور کل سر زدن به سایت شمارا فراموش کند. شاید انتشار منظم محتوا در ابتدا کار سختی باشد، اما پس از مدتی به آن عادت میکنید و بدون نیاز به برنامه آن را بهطور خودکار انجام میدهید، تا جایی که از انجام ندادن یا عقب افتادن آن احساس ناراحتی و عدم آرامش به شما دست میدهد.
فکر کردن برای انتخاب موضوع قبل از موعد انتشار و عدم رها کردن آن تا آخرین لحظه
شما تنها کسی نیستید که انتخاب یک موضوع برای تهیه محتوا حول محور آن را تا آخرین لحظه به تأخیر انداخته است. باوجوداینکه برخی از مطالب تهیهشده در آخرین فرصت گاهی مطالب بسیار خوب و موفقی از آب درآمدهاند، اما به یا داشته باشید که همیشه اینطور شانس با شما همراه نیست و چون بر سر موضوع انتخابی خیلی وقت نگذاشته و بهخوبی تحقیق نکردهاید، احتمال بیکیفیت بودن مطلب نهایی خیلی بیشتر است. ازآنجاییکه موفقیت محتوا شما بستگی به تعادلی بین کمیت و کیفیت محتوا منتشرشده دارد، پس هیچوقت نباید از کیفیت کار کم بگذارید. همیشه سعی کنید فهرستی از موضوعهای ممکن و محتمل برای خود داشته باشید تا در مواقع لازم موضوع موردنظر خود را از بین موضوعهای موردنظر خود از آن لیست انتخاب کنید و اینگونه از پیش بدانید که موضوع بعدی که باید در مورد آن بنویسید چیست و یک آمادگی ذهنی داشته باشید.
انتشار محتوای طولانی و البته غنی از اطلاعات
شاید در بسیاری مطالب آموزشی خوانده باشید که استفاده از مطالب کوتاهتر در تولید محتوا را توصیه کرده باشند. چرا خواندن محتوای کوتاه راحتتر است و مخاطب تمایل بیشتری به خواند آن دارد. اما بدون مقدمه به شما توصیه میکنم که سعی کنید امسال از محتوای طولانیتر استفاده کنید، خصوصاً محتوایی که اطلاعات زیادی در اختیار مخاطب قرار میدهد، با عناوین فرعی و البته شمارهگذاری در داخل متن به چند بخش تقسیمشده است؛ چنین محتوایی از شانس خوانده شدن و اشتراکگذاری بیشتری نسبت به دیگر اشکال محتوا برخوردار است؛ مطمئناً از این رویکرد پشیمان نمیشوید.
عدم کمارزش دانستن ترویج و تبلیغ محتوا بر روی شبکههای اجتماعی
امروزه اغلب در شبکههای اجتماعی فعالیت خاصی غیر از اشتراکگذاری محتوای شخصی، تصاویر شخصی و خانوادگی و یا از حیوان خانگی خود ندارند. درحالیکه استفاده مفید از این شبکهها اینگونه نیست.
شما میتوانید محتوای تولیدشده برای وبلاگ خودتان را در این شبکهها انتشار دهید، مخاطبین شما که پیشازاین وبسایت شمارا دنبال میکردند، مطمئناً با باخبر شدن از فعال شدن صفحه اجتماعی شما رغبت بیشتری برای دنبال کردن آن و پیدا کردن لینک مطالب و ورود به سایت از طریق لینک مطالب در این شبکههای دارند، چراکه دسترسی به آنها از طرق مختلف سادهتر از وبسایت یا وبلاگ شماست. ضمن اینکه به دلیل وجود گزینه اشتراکگذاری در کنار آنها، مطمئناً تمایل بیشتری به اشتراکگذاری آن برای دوستان خواهند داشت که موجب افزایش مخاطبین شما و بهبود ترافیک سایت شما میشود. موتورهای جستجو هم برای مخاطبین و بازدیدکنندههایی که از طریق شبکههای اجتماعی وارد سایت شما میشوند، ارزش بیشتری قائل شده و درمجموع تمام این موارد در بهبود رتبه شما در نتایج جستجو این موتورها بسیار تأثیرگذار است.
تلاش برای داشتن ارتباطات و دوستان بیشتر در فضای آنلاین
این موضوع شاید تا حدودی یک تصمیم شخصی به نظر برسد، اما حقیقت این است که پیدا کردن دوستان آنلاین به رشد استراتژی بازاریابی محتوایی برند شما کمک میکند. برخلاف تصور خیلیها که فکر میکنند، انتشار محتوا بهصورت مهمان دیگر مثل قدیم ارزشمند نیست، اما آپدیت الگوریتمهای گوگل چیز دیگری میگویند. فقط توجه داشته باشید که انتشار محتوا شما بر روی وبسایتهای دیگر بهعنوان نویسنده مهمان که وبسایت تخصصی حوزه شما بهحساب نمیآید، شاید بهاندازه وبسایتهای تخصصی تأثیرگذار نباشد و یا حتی در برخی از موارد به اعتبار شما هم صدمه میزند.
علاوه بر این توجه کنید که اگر در کنار این کار شما به دیگران اجازه دهید همانند شما محتوایی را بر روی وبسایت شما بهعنوان مهمان منتشر کنند، تا حدودی از زحمت شما برای انتشار منظم محتوا کم شده و در نوع خود کار خوب و مفیدی برای شماست.
تلاش در جهت بازیابی و بازیافت بیشتر محتوا
همچنان که پیشازاین هم اشاره کردم، یافتن موضوع مناسب و تهیه محتوای مناسب و باکیفیت کاری ساده نیست و نیاز به زمان و دقت زیادی دارد. به همین دلیل من یکی از حامیان بازیافت و استفاده مجدد از محتوا بهصورت های مختلف هستم. به نظر من بجای تهیه و انتشار مجموعهای از مقالات و موضوعات مختلف، تمرکز بر تولید مجموعهای چندقسمتی و مرتبط باهم از محتوا تأثیرگذاری بهتری دارد. سپس پس از انتشار آنها، میتوان آنها را در قالب یک مجموعه راهنما در ازای دریافت مشخصات و آدرس مخاطبین در یک صفحه فرود مورداستفاده قرارداد. حتی میتوان آنها را به شکلهای مختلف دیگر از طریق رسانههای مختلف دیگر مجدداً انتشار کرد و اینگونه میبینید که مفهوم تولید محتوا بهمراتب سادهتر و سادهتر میشود.
ارسال نظر