داستان موفقیت شرکت «پورشه»
در سال ۱۹۳۱، فردیناند پورشه شرکت هلدینگ خودروسازی آلمانی یا پورشه را با تمرکز بر طراحی و ساخت خودروهای اسپورت و خودروهای لوکس، در شهر اشتوتگارت تاسیس کرد و در زمینه طراحی و توسعه موتورهای اتومبیل، ارائه خدمات مهندسی و مشاوره فعالیت خود را آغاز کرد.

هیتلر میخواست که آلمان سریعترین اتومبیلها را بسازد؛ بنابراین کارخانههای خودروسازی را از کمکهای دولتی برخوردار کرد و از سوی هیتلر، دعوتنامهای برای همکاری در کمپانی جدیدی که فولکسواگن نام داشت، برای فردیناند پورشه ارسال شد...
وی نیز در این شرایط توانست مدیریت کارخانههای اتویونیون و واندرر را بر عهده گیرد. قرارداد همکاری فردیناند پورشه با کمپانی اتویونیون در سال ۱۹۳۸ به اتمام رسید، ولی به جهت درگیر بودن آلمان در جنگ، او بیشتر وقت خود را صرف طراحی ماشینآلات جنگی کرد. از تولیدات زمان جنگ فردیناند پورشه برای نمونه میتوان به تانکهای تایگر یک و تایگر۲ اشاره کرد.
با پایان جنگ، فردیناند و فری پورشه هر دو به اسارت فرانسویها درآمدند. فرانسویها برای آزادی هر کدام از آنها ۵۰۰ هزار فرانک مطالبه کردند، ولی بضاعت مالی خانواده پورشه تنها اجازه پرداخت وثیقه یک نفر از آنها را میداد. بنابراین فری، در ماه ژوییه ۱۹۴۶ آزاد و بلافاصله راهی اتریش شد و فردیناند در اسارت فرانسویها باقی ماند.
در اواسط سال ۱۹۴۷ درحالیکه کمتر از یک سال از آزادی فری نمیگذشت، وی با مشارکت لوئیس خواهر خود و همسر او آنتوان پیک اقدام به راهاندازی شرکت پورشه هلدینگ، در اتریش کردند و در زمینه واردات و توزیع اتومبیلهای آلمانی به کشور اتریش فعالیت کردند. اتومبیلی که بر مبنای فولکسواگن بیتل در سال ۱۹۴۷ طراحی شد، پورشه ۳۵۶ نام گرفت. طراحی مدل اولیه این اتومبیل را چند سال پیش از آن، فردیناند پورشه انجام داده بود ولی کار تولید این مدل را فری به پایان رساند. پورشه ۳۵۶ دومین اتومبیلی بود که به نام پورشه تولید میشد.
فری در سال ۱۹۴۹ به اشتوتگارت بازگشت و کارخانه پورشه را در آنجا بنیان نهاد. سپس برای کارخانه خود، نشان (لوگو) شهر اشتوتگارت را انتخاب کرد. فردیناند پورشه در اوایل دهه ۱۹۵۰ در بستر بیماری افتاد و سرانجام در سال ۱۹۵۱ درگذشت. با درگذشت فردیناند، نیمی از سهام شرکت، به فری پورشه واگذار شد و ۵۰ درصد از سهام آن نیز به دختر فردیناند، لوئیس و همسر او آنتوان پیک، به ارث رسید.
ورود شرکت پورشه به عرصه خودروهای اسپورت، در سال ۱۹۵۲ با مدل پورشه ۳۵۶/۱ آغاز شد. پورشه قصد داشت با تکیه بر تجربههای حاصل از رقابتهای اتومبیلرانی، امنیت اتومبیلهای خود را بهبود ببخشد.

در سال ۱۹۹۲ وندلاین وایدکینگ به مدیرعاملی شرکت پورشه منصوب شد و یک سال بعد در ۱۹۹۳ با حفظ سمت، ریاست هیاتمدیره شرکت را نیز در دست گرفت. در سال ۱۹۹۴ درحالیکه تنها دو سال از ریاست وندلاین وایدکینگ در شرکت میگذشت، تولید خودروهای پورشه به ۲۱ هزار و ۱۲۴ دستگاه در سال رسید و پس از یک دهه زیانبار دیگر شرکت پورشه به سودآوری رسید.
وایدکینگ تا سال ۲۰۰۹ فرمان مدیریت پورشه را در دست داشت و در مجموع، ریاست ۱۷ ساله او بر این شرکت، پورشه را از یک خودروساز زیانده، به سودآورترین شرکت خودروسازی جهان تبدیل کرد. وی در آخرین سال فعالیت خود در پورشه، تولید را به بالاترین میزان در تاریخ پورشه رساند و در مجموع در سال مالی ۲۰۰۹ میلادی شرکت پورشه ۹۸ هزار و ۶۵۲ دستگاه خودرو را به فروش رساند.
پس از بازنشستگی وندلاین وایدکینگ در سال ۲۰۰۹ ،مایکل ماخت به مدیرعاملی پورشه منصوب شد. در ماه اکتبر ۲۰۱۰ ماتیاس مولر، مدیرعامل اسبق آئودی، جایگزین دکتر ماخت شد. مولر تا ماه فوریه ۲۰۱۴ در این سمت باقی ماند، سپس مارتین وینترکورن، مدیرعامل کنونی گروه فولکسواگن، با حفظ سمت مدیرعاملی پورشه را نیز در دست گرفت. ریاست هیاتمدیره پورشه نیز در اختیار وولفگانگ پورشه (فرزند فری پورشه) است.
ارسال نظر